Uiterste houdbaarheidsdatum

11-08-2009 10:24 8 berichten
Even een beetje een filosofen-topic, naar aanleiding van wat er in mijn directe omgeving gebeurt....

Mijn man en ik gaan heel goed om met twee bevriende stellen van ons. Met zijn zessen doen we regelmatig erg leuke dingen.

Het ene stel had al problemen. Jammer, maar kan gebeuren en wij bemoeiden ons er niet al te veel mee, we waren er alleen voor ze als ze wilden praten. Mijn man is meer bevriend met de man van het stel dan ik met de vrouw.

Toen ging de vrouw van het andere stel, die weer meer naar mij toetrok, ineens het ook hebben over problemen met haar vriend. De laatste maand ging ze steeds meer over hem klagen tegen mij, en naar doen tegen haar vriend. Ik heb toen gezegd dat ze met hem moest praten, want dit was niet eerlijk tegenover haar vriend. Maar dat kon ze niet, zei ze.

Onlangs waren we met zijn vieren bij elkaar, maar dan met de vrouw van het ene stel en de man van het andere stel en toen zagen mijn man en ik het tegelijkertijd: die twee zijn verliefd op elkaar!

Ik ben vastbesloten me hierin niet te laten betrekken.

Maar de man van het ene stel zei: "Elke relatie heeft zijn uiterste houdbaarheidsdatum." Hiermee bedoelde hij, dat elke relatie afstevent op iets zodat de koek op is.

Ik vind dit een nogal makkelijke stelling.

Wat vinden jullie?

Heeft elke relatie een houdbaarheidsdatum?

Totaal aantal stemmen: 18

Ja, altijd. Hoe hard je er ook aan werkt. Geen stemmen
Ja, mits de relatie niet goed "bewaard" wordt. (67%)
Nee, wat een onzin! (33%)
Alle reacties Link kopieren
Of het voor élke geldt, vind ik wel weer een discussie op zich. Wel heb ik het idee dat als je je relatie niet goed bewaart inderdaad, je er niet goed voor zorgt, en je dus niet oplet of het nog wel goed gaat, danwel er actief mee bezig bent om het leuk te houden, de rek er inderdaad een keer uit is.

Volgens mij heb je je in een relatie toch anders, meer bewust van elkaars wensen en behoeften, te gedragen dan heerlijk hedonistisch in je eentje. Vandaar.
Dat vind ik dus ook, Tia Dalma. dit heb ik ook tegen hem gezegd.

Ik vind het wel erg makkelijk gesteld. Met zo'n stelling geef je jezelf namelijk een soort van vrijbrief om niet te hoeven werken aan je "huidige" relatie, omdat je ervan overtuigd bent dat er toch wel een einde aan komt.

Hij daaraantegen, vindt mij een hopeloze romanticus, hij is van mening dat mensen allang niet meer hun hele leven bij elkaar blijven. Mijn streven is dat echter wél, ik ben niet voor niets getrouwd. Ik heb net mijn eigen "crisisje" achter de rug, maar we hebben er wel samen aan gewerkt en nu is het weer ok.
Relaties zijn wat dat betreft te vergelijken met melk. Door slecht bewaren wordt het binnen no-time zuur.

*vraagt zich af wat er gebeurd met de melk in een koe die nooit gemolken wordt, en hoe je daar een mooie vergelijking mee kunt maken*.
Verschrikkelijk, mensen die dat soort dingen roepen. *Griezelt*

Wat voor hém misschien geldt, geldt natuurlijk niet voor iedereen! Ja natuurlijk hebben relaties hun ups en downs en is het soms moeilijk om van elkaar te blijven genieten. Maar het is lekker makkelijk om te zeggen dat er een houdbaarheidsdatum is en dan alles over boord te gooien. Want dan hoef je er zelf niet aan te werken.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik moet ineens aan mijn oma denken, die na 60 jaar huwelijk nog steeds gek was op haar man. En omgekeerd ook trouwens.

Zou raar zijn als opa dan ineens zou zeggen: 'Nou Mien, de koek is vandaag op! Dahag!'
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik denk vaak na over hoe dat vroeger ging, of nog steeds in andere landen, als trouwen erbij hoort en scheiden een taboe is. Ik denk dat veel stellen, omdat ze nou eenmaal veroordeeld waren/zijn tot elkaar, hun best deden/doen er iets van te maken. Stellen met hetzelfde soort problemen gaan tegenwoordig (in de meeste Westerse landen) gewoon uit elkaar of scheiden. Hup, een andere relatie gaat mij wél geven wat ik wil, denk ze dan volgens mij.

Er zit natuurlijk wel een keerzijde aan mijn romantische ideeen hierover: In tijden en landen waar scheiden een taboe is zitten natuurlijk ook veel mensen vast in een écht slecht huwelijk...
Ik heb de stelling dat je het beste samen overal over kan praten, en dat je er dan meestal wel uitkomt.

Al zijn er natuurlijk ook wel relatiekillers zoals: de één wil geen kinderen en de ander wel, etc. Dat hoeft namelijk in de beginjaren geen problemen te geven, maar dat kan later in de relatie een enorme issue worden.

Om me heen zie ik relaties stuk gaan door een erg gemakkelijke houding inderdaad. Zo van: praten is te moeilijk en ik heb geen zin in moeilijk gedoe. Dus dan maar stuk laten lopen; er komt wel weer een ander op mijn pad. Bleh...

Ik heb ook het idee dat je vroeger meer moest werken aan je relatie omdat je niet uit elkaar kón en mensen dit ook meer deden.

(De relaties daargelaten die echt zo ongelukkig waren dat mensen elkaar het leven zuur maakten).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven