Baby slaapt sinds kort door, maar ik zelf niet meer

11-08-2009 15:16 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal

Pas geleden had ik nog een topic geopend over mijn (nu 3 maanden oud) huibaby die me ook snachts een paar keer wakker maakte voor de borst. Sinds een paar weekjes slaapt hij eindelijk door: soms van 23.00-07.00 en op goede dagen zelfs van 22.00 tot 08.00/08.30!!!

Maar het probleem zit hem bij mij, omdat ik zo gewend was om snachts om de drie uur wakker te worden voor de voeding, wordt ik nu snachts om de haverklap wakker, meestal om de drie uur zoals ik gewend was. Ik word ineens wakker, val een keer terug in slaap maar even later word ik weer wakker en kan dan soms niet eens meer terug in slaap vallen. Vaak lig ik wakker van 03.00 tot 07.00 uur, ik lig te draaien, te woelen, ik sta op, ik ga even lopen, ik ga weer terug liggen. Zonder resultaat.

Als ik eindelijk om 07.00 uur in slaap val wordt hij alweer wakker voor zijn 1e voeding en niet lang daarna wordt mijn peuterdochtertje van 2 jaar ook wakker. De dag is voor hun begonnen terwijl ik dan echt de slaap in mij ogen voel branden. Maar ik moet opstaan.

Soms probeer ik in de middag als ze allebei slapen een dutje te doen, maar ook dat lukt me nauwelijks omdat ik dan steeds lig te denken dat ik tijd aan het verspillen ben en wat ik allemaal nog moet doen. Bovendien als ik dan eens overdag slaap val ik savonds weer moeilijk in slaap.

Ik ben naar de huisarts geweest voor slaappillen om weer in een normaal dag-en nachtritme te komen. Hij kon me dat niet voorschrijven omdat ik borstvoeding geef.

15 september moet ik weer gaan werken, het zweet breekt me nu al uit als ik nog tot dan met dit slaapprobleem zit.

Wie kan me helpen met een paar tips, want het breekt me echt op.

Groetjes Fatimaaa
.
Hallo Fatimaaa,

Vervelend zeg, je hebt je slaap zo hard nodig. Helemaal omdat er nog een peuter rondloopt. Ik heb het ook gehad, mijn tweede was ook een huilbaby en daarbij had ik er nog 1 van 1,5 rondlopen. Ik had helaas niet het geluk dat de baby al met 3 maanden doorsliep, dat kwam pas nadat ze een jaar is geworden. In de maanden daarna merk je inderdaad hoezeer je ritme is vertoord.

Bij mij is het uiteindelijk na een aantal weken goedgekomen, nadat ik echt het vertrouwen had dat de jongste heerlijk sliep en 'huilbaby af was'. Via de huisarts heb ik destijds ook melatonine (hoop dat ik het goed schrijf) voorgeschreven gekregen. Dat is een relatief onschadelijk slaappilletje van een lichaamseigen stof. Misschien dat je dat eens kan proberen?

En inderdaad, 's middags slapen is heerlijk (als het al lukt), maar dan wil het 's avonds weer niet lukken!

Sterkte ermee!!
Voor nu je nog bv geeft heb ik geen tip maar als je daarmee gestopt bent zou je melatonine kunnen proberen.

Mijn slaapritme is compleet van de leg afgeraakt nadat ik mijn twee kinderen kreeg. Sinds een paar maanden slik ik melatonine en dat helpt redelijk. Nog niet helemaal super maar het lukt me nu vaker om weer in slaap te vallen dan zonder.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ook melatonine mag niet met borstvoeding volgens mij.

Bij mij heeft het enkele weken geduurd om weer goed te slapen na het doorslapen.

Heb me er vooral bij neergelegd dat ik niet sliep, maar wel lekker lag.

Heel veel succes, weet dat het slopend is.
Ik zou een goed boek nemen, en lekker gan liggen lezen als je niet kunt slapen. doe je in elk geval nog iets leuks!

Oh, en niet steeds op de wekker kijken (oh nee, het is al half 3, en ik slaap nog steeds niet...). Daar raak je alleen maar gestressed van.
Er was echt geen enkel slaapmiddel dat ik mocht nemen van de huisarts. Een vriendin gaf me trouwens gisteren nog een tip om iets homeopatisch te nemen. Heefy iemand hier ervaring mee.

Het is echt frustrerend dat de kinderen eindelijk doorslapen en ik dan gewoon wakker lig tot in de ochtend.
En als je wat melk afkolft als je wakker bent/wordt?

Misschien wordt je daar loom genoeg van en lukt het wel om weer in slaap te komen. (ik word namelijk slaperig van kolven/voeden)

En een leuke bijkomstigheid:

Je vriezervoorraad kun je zo aanvullen!!
Je kunt nog een keer teruggaan naar de ha, en specifiek vragen of melatonine mss wel kan. Het is bij mij een wondermiddel gebleken. Voor ik melatonine kreeg voorgeschreven, blowde ik mezelf 's nachts in slaap. Maarja, da's natuurlijk geen lt-oplossing.

Wat bij mij ook helpt is een boek lezen, of tv kijken met de timer aan.
Ik heb in het boek van Elizabeth Pantley hier iets over gelezen. Dat als je kind doorslaapt jij zelf ook weer moet leren doorslapen. Ik weet er het fijne niet meer van, maar volgens mij heeft het iets te maken met zo veel mogelijk slapen op eender welk moment van de dag. In jouw schoenen zou ik proberen eens een tijd lang elke dag om 20.00 / 20.30 te gaan slapen. Elk uurtje dat je pakt is meegenomen. Neem een thermoskannetje met hete kamillethee mee naar bed en als je dan wakker ligt drink je rustig zo'n kopje thee. Niet op de klok kijken en denken aan alle slaap die je mist, maar gewoon rustig liggen en genieten van het feit dat je daar rustig in het donker ligt.

Maak je verder geen zorgen, je kunt meer aan dan je denkt. Je kunt echt wel werken als je geen goede nacht hebt gemaakt. OK, het is niet hetzelfde, maar écht het kan en je kunt je werk ook nog goed doen. (Voor zover net moeder zijn geworden en je werk goed kunnen doen samengaan dan. )

Sterkte
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
fatimaaa, wat vervelend voor je!

ik heb het ook wel gehad toen mijn dochter door ging slapen (en ook steeds als ze minder vaak per nacht wakker werd). ik was een paar dagen tot een paar weken ontregeld. maar dat ben jij inmiddels ook, dus als ik zeg dat het vast wel beter wordt heb je er niets aan!

ik heb een tegengesteld advies aan supersmollie: ga vooral NIET zoveel mogelijk slapen, maar een zo regelmatig mogelijk ritme aanhouden. dus iedere dag om 23 uur naar bed en om 7 uur eruit en niet overdag slapen (als je het niet meer trekt hooguit een uurtje overdag). en bedenk: de belangrijkste slaap pak je in de eerste 4-4,5 uur. dit is je zogeheten kernslaap. dus als je "maar" 4 uur slaapt, maar die slaap begint meteen en is ononderbroken, hoef je je geen zorgen te maken. moet natuurlijk niet eeuwig duren. ik heb dit trouwens niet zelf verzonnen, maar meegekregen bij een cursus waar slaaptraining deel van uitmaakte.

volgens mij moet je echt wel iets kunnen krijgen van de ha om in het ritme te raken en dat kan bij borstvoeding. is er niet iets dat wel helpt, maar dat je dan bv de eerste voeding 's ochtends afkolft en weggooit ivm medicijnsporen?

succes! en sterkte.
Hoi Fatimaaa,

Heel herkenbaar. Ook ik werd de eerste weken nadat zoon ging door slapen 's nachts tussen 3.00 en 4.00 wakker. Ik ging dan even plassen, en daarna weer in bed liggen. Soms las ik even, als ik echt klaarwakker was, maar meestal ging ik rustig naar de ademhaling van het mannetje liggen luisteren en viel dan vrij snel weer in slaap. In het begin maakte ik me druk over de uren slaap die ik miste, maar hierdoor viel ik helemaal niet meer in slaap. Het was bij mij van het een op het andere moment over en sliep ik gewoon weer door. Hoop dat het bij jou ook zo gaat!

Groet Vonni
hoi

ik ken je probleem mijn drukke mannejes werden regelmatig wakker! omdat ze prematuur waren sliepen ze niet snel door en moesten ze toen ze thuis kwamen nog 8 voedingen! nu zijn ze bijna drie maanden en slapen sinds kort ook door maar ik slaap beroerd! kan niet in slaap komen word tig keer wakker! vervelend! maar ik denk dat het ritme vanzelf wel terug komt! hoop ik tenminste! melatonine maakt je lichaam ook zelf aan het is een lichaamseigen stof dus ik denk dat je dat wel mag nemen! nou sterkte
Oooh ja dit weet ik nog goed! Mijn zoon sliep eindelijk door na 2,5 jaar en toen lag ik nog steeds wakker, zo irritant!

- Ga meteen plassen en weer terug in bed.

- Draai je wekker om zodat je de uren niet voorbij ziet tikken.

- Probeer je niet te ergeren aan het feit dat je niet kunt slapen. Als het echt niet lukt, maak een boodschappenlijstje of lees een boek of kolf een voeding af en probeer het weer zodra je enige vermoeidheid voelt.

Succes hoor! Bij mij duurde het wel een paar weken!
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Geen echte tips voor je, wel herkenning. Mij helpt het al een beetje als ik weet dat ik niet de enige ben die wakker ligt.

Mijn meisje slaapt sinds een week redelijk door. Wij blij, maar nu ik nog. Toevallig afgelopen nacht voor het eerst sinds 5 maanden een redelijk lange nacht gehad. Dus wie weet komt het goed.

Ik moet ook bijna weer aan het werk en daar maakte ik me ook erge zorgen om. Toch hielp het om me er maar zoveel mogelijk bij neer te leggen. Zuchten en steunen 's nachts maakte het zeker niet beter. Ik probeer maar te accepteren dat ik inmiddels slaap als een waakhond. Bij elk geluidje in huis zit ik rechtop. Vriend slaapt overal doorheen en daar ben ik vooral strontjaloers op. Slapen overdag is voor mij geen optie. Dan ben ik de rest van de dag de draad kwijt en slaap ik 's avonds helemaal niet meer.

Sterkte ermee!
ik zie een aantal die zich zorgen maken, hoe dat moet met gebroken nachten en werken straks: werken is veul minder zwaar dan zorgen voor een kind! vind ik tenminste en man ook. en ik hoor het vaker. zie je werk als een plek om een beetje bij te tanken!

ik vind de tips van meteen plassen en de wekker omdraaien ook hele goede. zodra je minuten en uren gaat tellen, word je geirriteerd.

laat je weten hoe het gegaan is morgen?
Zooo herkenbaar!!!! Ik zat met precies het zelfde!

Niks "helpt" hoor! Je kunt eigenlijk zelf de rust niet meer vinden en wordt steeds onrustiger. Ik had op een gegeven moment het hart in mn kop bonzen als ik weer moest gaan slapen. Het was bij mij op een gegeven moment de gedachte dat ik MOEST slapen want anders kon het niet meer.

Ik moest mijn ritme weer zien om te gooien, mijn biologische klok was compleet in de war! Ik heb wel 2 nachetn met slaapmiddel geslapen maar ik viel geeneens in slaap, pas na 3 uur :S

Wat bij mij hielp, ik weet niet of je een partner hebt? Maar ik heb een week lang mijn man de nacht voeding laten doen (dan moet je dus gaan kolven) en ben zelf de laatste en vroegste voeding gaan doen. Daarbij ben ik op zolder gaan slapen. Ik heb een week super geslapen, de eerste nacht ging nog niet zo geweldig maar hierna ging het gelijk beter. Zo heb ik mijn ritme terug gevonden en ben ik weer wat 'relaxter'. Nu begin ik weer met de nachtvoedingen. Helaas slaapt mijn ventje nog niet door Ik weet het, het is vervelend om aan je man te vragen, maar de mijne deed het graag want hij kan best een poosje met een uurtje minder slaap toe ondanks dat hij moet werken en voor hem is het natuurlijk ook niet fijn als ik als een zombie met depressieve neigingen rondloop!

Misschien is dit ook voor jou de oplossing?
ik heb precies hetzelfde. Ik word er helemaal gestoord van. Zie elke minuut voorbij glijden.

Vannacht eerst van 21 tot 3 wakker gelegen. Dochter sliep heerlijk. Toen van 3 tot 7 nog wat kunnen slapen.

Ik ben helemaal kapot. Dit gaat nu al een tijdje zo. Wat is nu de oplossing?

Wel overdag wat slaap pikken of juist strak een ritme aanhouden en pas om een uur of 10 savonds naar bed???

Gaat het bij jou al beter Fatima?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven