Lessen uit (beëindigde) relaties

27-07-2009 22:17 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
He hallo!

Ik lees sinds kort met de onderwerpen hier mee. Het heeft mij wel geholpen door te zien dat (bijna) iedereen zo'n beetje tegen dezelfde dingen aanloopt, en wat iedereen ervan opgestoken heeft. Het leek mij leuk om in een topic wat lessen met elkaar te delen. Opgedane lessen zijn natuurlijk wel heel persoonlijk, maar toch..

Zelf heb ik net een relatie van een klein half jaar erop zitten. Vooral begin was leuk, de laatste 2/3 paar maanden was meer het begin van het einde. Beloften van zijn kant over dat we gingen samenwonen, allebei gevoel dat we voor het eerst met iemand een toekomst voor ons zagen.

Hij wilde het beëindigen omdat hij na een lange relatie (een half jaar ervoor beëindigd) en bagage nog niet toe was aan een nieuwe relatie. Toen het uitging, was ik nog ergens hoog in de 7de hemel en dat was een harde val. Weg naïeviteit en roze wolk.

Eerst heel veel en hard gehuild totdat de tranen op waren.

Wat heb ik inmiddels geleerd (ook van dit forum)?

- Hij was nog niet toe aan een relatie.. met mij.

- Ik werd vreselijk onzeker van zijn ja/nee/ja/nee dat de kop opstak na een paar maanden (terwijl ik aan het begin juist heel erg zelfverzekerd was). Onzekerheid werkte in alles door, zelfs het werk. In mijn hoofd wist ik allang dat ik het uit moest maken, maar was blind door verliefdheid. Vanaf het moment dat het lukte om realistisch te zijn, en de rook optrok, kon ik weer zien dat een einde voor mij een begin betekende.

- Hij zei heel veel mooie romantische woorden, maar ondernam geen daden die dit waarmaakten. Dit betekent dat zijn gevoel niet voldoende was om echt een relatie met mij te willen.

- Doordat ik op een gegeven moment door zijn getwijfel onzeker werd, raakte ik een dramaqueen wat niet direct aantrekkelijk was en een extra reden om het uit te maken. Als je verandert in een feeks, is dat niet een teken dat hij de liefde van je leven is..

- Het huilen gaat echt over!!! (wie had dat verwacht, nou ja, ik eerst niet). Na een aantal weken denk ik nog wel vaak aan hem, maar meer uit een besef dat een punt erachter het beste is, en dat prent ik mezelf keer op keer in. Heb je het even moeilijk, vraag dan aan je omgeving of ze willen herhalen waarom het ook al weer zo goed is dat het uit is. Beproefd recept.

- Absoluut geen contact meer met elkaar werkte het beste om afstand te scheppen, ik was telkens helemaal gesloopt als ik toch iets had gestuurd, en weer wachtte op een berichtje.

- Als je telkens aan het wachten bent op een teken van leven van hem, zegt dat meer over jou dan over hem. Of je bent te onzeker om aan een relatie te beginnen, of hij is niet voldoende verliefd om echt aandacht aan je te besteden en beter dan dat zal het waarschijnlijk niet worden.

- Kies je voor iemand die jou op zijn prioriteitenlijstje even hoog heeft staan als "batterijen inleveren bij de supermarkt"? Ik niet (meer).

- Opsteker was dat toen ik echt afstand had genomen, ik helemaal tot rust kwam.

- Richt je op jezelf en je eigen geluk, dan volgt de rest vanzelf. En verlies jezelf nooit uit het oog, dan raken de dingen om je heen ook niet uit het zicht. (in de orde van: "mag ik eeeven een teiltje?", maar er zit toch een kern van waarheid in).

Nou ja, dat soort dingen...... . Wie volgt?
Wat heb je gecheckt mamalief?
Ben met een afvinklijstje bezig met wijze lessen en zag weer 1 die ik ook (hopelijk) heb geleerd.
Goed zo! Heul belangrijk in het kader van de persoonlijke ontwikkeling!
En dan ben ik weer nieuwsgierig....welke heb je kunnen afvinken, mamalief?

Hihi....herkenbaar frizzy! (ook zo'n nachtbraker?)
Just a little strenght in our hearts. Enough to heal.
quote:Lin67 schreef op 12 augustus 2009 @ 00:20:

En dan ben ik weer nieuwsgierig....welke heb je kunnen afvinken, mamalief?

quote:frizzy schreef op 12 augustus 2009 @ 00:12:

Kan me ook goed in een ander verplaatsen, en daardoor teveel begrip hebben.
Heb vakantie, en door de afstand van werk ineens bérgen energie!

Mamalief heb jij die al onder de knie dan? Ik nog niet hoor... Als ik goed in mijn vel zit ben ik er gewoon te relaxt voor. Dan denk ik: Ze doen allemaal maar!
Ik heb nog niks onder de knie, ik heb ze alleen maar achter de ellebogen.

(Of is dat nou weer zo'n uitdrukking die niemand kent buiten Friesland?)
Het achter de ellebogen hebben als in schijnheilig zijn?
Okee, bedankt voor het bevredigen van mijn nieuwsgierigheid.

Die wordt bij mij ook minder, maar ben er nog niet helemaal....
Wat wordt minder? Je nieuwsgierigheid?
lol....

Nee, het teveel begrip hebben voor een ander.
Hahahahaa oh...!

Ik moet weer ff scherp gaan worden, dan ben ik er ook beter in.
quote:frizzy schreef op 12 augustus 2009 @ 00:31:

Het achter de ellebogen hebben als in schijnheilig zijn?Verborgen agenda hebben ja, maar als ik dat heb (wat men vaak beweert) dan is die agenda zo verborgen dak m zelf nog niet eens gevonden heb.
Ooooh nou ik ken die opmerking als stukken negatiever als jij em gebruikt hoor...
Ik kan alles positiever uitleggen dan dat t bedoeld is, nog zo'n les/slechte eigenschap waar uit geleerd/ aan gewerkt moet worden.
Hahahahahhaha! Excuustruus!
Ik heb geleerd:

- dat ik mezelf kan zijn in een relatie (wat ik eerst nog weleens betwijfelde)

- als iemand echt van je houdt hij net zo lief tegen je is als je er niet uitziet/ ziek bent dan als je helemaal opgedoft in de kroeg staat

- dat als het uit is het beste is om totaal geen contact meer te hebben en elkaar niet meer te zien, heel moeilijk in het begin maar het beste, anders kun je er nooit afstand van nemen.

- wat minder naïef te zijn

Ehm ja dat was hem wel even denk ik.
* Ik heb geleerd dat ik hoe vaak ik ook op mijn snufferd ben gevallen toch graag onbevangen en open wil blijven.

met mijn grens aangegeven, dat wel.
I am Spaaartaaacus.
@ Curly: Hahaha die ene opmerking van jou doet me denken aan iets wat een vriend van mij vertelde. Zijn nieuwe verovering bleef slapen, en toen hij eenmaal wegdommelde liep ze naar de sbadkamer. 'Wat ga je doen?' vroeg hij. Ging ze haar make-up bijwerken...

@ Sam: Dat vind ik knap. Ik WIL het ook, maar is lastig...
Wat superleuk wat iedereen hier post! Moet je je voorstellen wat we eigenlijk gewoonweg al weten met elkaar... Het valt me ook op dat er een rode draad zit in wat iedereen leert van relaties. Oa bij jezelf blijven komt vaak terug.

Vandaag bedacht ik me nog een les:

Vroeger, toen ik nog een lange relatie had, was ik ervan overtuigd dat als je zelf verliefd was, dat dit altijd wederzijds was dan. Haha, een soort van idealisme/naiviteit... ;)

Nu, na wat meer ervaring, weet ik dat verliefdheid echt iets is wat bij jezelf ligt. De een kan juist heel verliefd zijn, en de ander veel minder, of andersom, en daardoor kom ik er steeds meer achter hoe bijzonder het is als je én verliefd bent op elkaar in gelijke mate, én dat je allebei toe bent aan een relatie.

Die combinatie heb ik nog niet meegemaakt, maar dat komt VAST nog wel een keer! Hoewel ik me nu eigenlijk in m n eentje ook prima vermaak......

Ik heb er ook geen spijt van dat mijn lange relatie uit is, want dat was op/over/klaar/broer/zus, maar ik denk dat als ik nu een echte relatie krijg (ooit), dat ik dat veel meer op waarde weet te schatten, het meer weet te waarderen. Das toch maar weer mooi meegenomen!!
Ik heb geleerd:

-wat liefde en genegenheid is (kom uit een koud gezin)

-dat de valkuil bestaat om dit na het uitgaan van de relatie bij iemand anders te zoeken

-dat dat niet werkt en niet eerlijk is, voor niemand

-dat ik nu op mijn 35e voor het eerst echt behoefte aan een relatie heb

-je liefdeszaken niet kunt sturen zoals jij dat perse wilt

-je intuitie inderdaad altijd gelijk heeft

-je soms kunt denken dat je verliefd bent omdat iemand mixed signals afgeeft, terwijl als hij superverliefd zou doen hij ineens minder interessant zou worden.

-dat dit een enorme invloed kan hebben op je ik.

-en dat je dus het beste bij jezelf kunt blijven en je eigen leven kunt blijven leven

-het helpt om veel met vriendinnen te praten en forums te lezen!
quote:Vivamies schreef op 12 augustus 2009 @ 13:20:

Ik heb geleerd:

-je soms kunt denken dat je verliefd bent omdat iemand mixed signals afgeeft, terwijl als hij superverliefd zou doen hij ineens minder interessant zou worden.

-dat dit een enorme invloed kan hebben op je ik.

Goeie (voor mij om over na te denken)!
Ik heb geleerd dat je als stel niet 100% bij elkaar moet passen, als je elkaar maar de ruimte geeft om jezelf te zijn/blijven.
Ik heb geleerd dat vanzelfsprekendheid in een relatie helemaal niet vanzelfsprekend is.
In al die miljoenen jaren van evolutie, heeft de mens nog steeds last van liefdesverdriet. Kennelijk is dat dan toch ergens goed voor......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven