Hoe nuttig is een kraamverzorgster?

18-08-2009 11:17 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik drie maanden zwanger ben, heb ik mij maar eens aangemeld voor kraamzorg. Maar ondertussen begin ik mij steeds meer af te vragen of ik het wel wil, zo'n vreemde in mijn huis die mij wel 's even komt vertellen hoe ik mijn kind moet verzorgen. Kortom: ik heb er eigenlijk niet zo'n zin in. Ik kan ook mijn moeder raadplegen als er iets is.

Hoe denken jullie hierover? Hoe veel toegevoegde waarde heeft een kraamverzorgster? Of is het vooral een hoop getut over dingen waar je zelf ook wel uitkomt?
O ja en de eerste dag dat de kraamzorg zou komen (de avond daarvoor waren we uit het ziekenhuis ontslagen) zaten we als 2 lijken (én leken) en een krijsende dochter te bidden wachten tot de kraamverzorgster er zou zijn.
Ik zou zeggen, geniet ervan. Trek je heerlijk terug in je slaapkamer en laat haar je heerlijk verwennen met fruitsalades en het hele huis aan kant, de was op orde, en ook nog eens de baby verzorgen als je daar geen puf voor hebt vanwege drama bevalling of gewoonweg geen zin in hebt. Ja, dat kwam bij mij ook voor. Nou eh..doe jij zoon maar in badje, ik kijk wel vanuit de stoel. Heerlijk !Ipv kind zelf in bad doen terwijl zweet van je rug gutst omdat het allemaal toch best wel inspannend is. Daarnaast, de komende maanden ben jij en je man toch echt degene die kind moet verzorgen en dan is er bijna geen keer meer dat je kunt zeggen: nu even niet. In de kraamweek wel, want dan is de kraamverzorgende er! Heerlijk. Zou er bijna nog een kind voor krijgen hahha

Ik denk dat sommige vrouwen de bvalling en kraamtijd nog best wat onderschatten. Je kunt een top bevalling hebben, maar het kan ook heel anders lopen. Dat weet je niet van te voren.
Ook al heb ik tijdens de kraamperiode van mijn oudste 8 verschillende kraamverzorgsters (2 stagiaires meegerekend) gehad, ik zou het zo weer aanvragen. Kreeg 2 dagen extra ter compensatie, dat was nr 8. Maar die hebben we niet de volle 8 uur laten komen, maar 3.

Grootste verbazing had ik toen die laatste ons ging voorlichten over vrijen na de bevalling. Niet dat het haar taak was, want dat doet de vk. Maar toch... Ik zei nog 'naïef': "na een week of 6 toch?" Ik had nl een subtotaal. Zegt ze verontwaardigd: "je moet ook aan je man denken!" ...
quote:Petra67 schreef op 18 augustus 2009 @ 14:10:

Ook al heb ik tijdens de kraamperiode van mijn oudste 8 verschillende kraamverzorgsters (2 stagiaires meegerekend) gehad, ik zou het zo weer aanvragen. Kreeg 2 dagen extra ter compensatie, dat was nr 8. Maar die hebben we niet de volle 8 uur laten komen, maar 3.

Grootste verbazing had ik toen die laatste ons ging voorlichten over vrijen na de bevalling. Niet dat het haar taak was, want dat doet de vk. Maar toch... Ik zei nog 'naïef': "na een week of 6 toch?" Ik had nl een subtotaal. Zegt ze verontwaardigd: "je moet ook aan je man denken!" ...
Jurri als jij d'r niet wilt, mag ik 'r dan?
Ik woon dus in het buitenland, en hier dus geen kraamverzorgsters. Mijn vk hier (die ik naast de gyn heb en meer over de niet-medische kant gaat voorlopig) is zwaar jaloers op het Nederlandse systeem. Inderdaad, buiten Nederland heb je geen kraamverzorgsters. Maar buiten Nederland woon je of in een land waar je een behoorlijke 'extended family' hebt en je dus de hele dag familie om je heen hebt, of in een land waar je eerst een week in het ziekenhuis ligt. En dan moet je het thuis zelf doen en heb je géén idee.

Zij is juist aan het lobbyen met een hoop andere vk's voor een Nederlands systeem. Een week in het zkh liggen is namelijk geldverslindend en nergens voor nodig. MITS je een goede kraamverzorgster hebt. Want jij en je baby moeten wel goed in de gaten gehouden worden.

Ik ben nu zwanger van de derde en raak natuurlijk niet meer zo in paniek als bij de eerste (toen ik echt aan de benen van de kraamverzorgster wilde hangen de eerste avond om maar te zorgen dat ze zou blijven...) maar ik zou er echt heel wat voor over hebben om ook hier weer kraamzorg te hebben. Inderdaad, al is het maar voor een paar uurtjes per dag. Lekker thuis, maar toch professionele zorg voor jou en de baby.

DOEN!!
Ik had precies hetzelfde als jij, had niet het idee dat ik er veel baat bij zou hebben (muv de verzorging van mezelf en de baby dan) en ik gek zou worden van de hele dag een vreemde om me heen.

Ik ben drie weken geleden bevallen en we hadden een geweldige kraamverzorgster. Het was iedere dag zo 16u. en dan ging ze weer naar huis. Ze hing helemaal niet de hele dag om ons heen, was err visite bracht ze koffie/thee/beschuit en ging weer naar beneden/boven/de was/badkamer etc. Ze bracht regelmaat in de voor ons totaal onoverzichtelijke dag en gaf grenzen aan die we zelf even nietmeer zagen (terwijl wij echt wel van de grenzen zijn, vooral mijn lief, maar die eerste dagen konden we dat echt even inet zien)

Het was bij ons echt niet zo dat we van 8 tot 16u. iemand om ons heen hadden hangen, ze was op de achtergrond aanwezig om te helpen en op de zorgmomenten was ze er voor ons.

Heerlijk! We hadden ook echt een schat van een kv dus dat scheelt ook wel natuurlijk.

Wij hadden ons ook voorgenomen om haar `naar `huis` te sturen als we het gevoel hadden dat ze teveel werd, bijvoorbeeld `s middags. Maar geen moment die behoefte gevoeld.
Nou ik raad het zeker aan! Ik heb er echt goede hulp aan gehad, met de baby maar ook met het huishouden! Ik vond het erg fijn en mijn man ook, en ik denk als je meerdere kinderen hebt dat dat ook zeker erg fijn is!
bij ons kwam ze smorgens vroeg, maakte dan eten voor ons en hielp mij bij de verzorging en die van de baby, deed dan het huishouden, badkamer,wc,bedverschonen, maakte dan lunch stofzuigen etc. en ging dan smiddags weer naar huis, heerlijk! En ik heb ik in 8 dagen 2 gehad ( dat was opzich ietjes minder) maar beide dames waren niet overdadig aanwezig en lieten ons gewoon lekker met zijn 3tjes zijn.
Als je in een klein hutje woont, zou ik een kraamzorg vooral niet teveel uren laten komen, want dan zit je constant bij elkaar op de lip (was bij ons zo met een 1 kamerwoning). Maar als je huis groot genoeg is om elkaar te ontlopen, kun je best wat extra uurtjes gebruiken. Je kunt op het moment zelf ook wel aangeven dat je de uren wilt minderen omdat je er zo ook wel uitkomt.
Kraamzorg op voorhand afbellen zou ik nóóit doen. Herhaling van zetten, maar je hebt geen idee hoe je uit de strijd komt. Wij hadden een schat van een vrouw die ook mijn vriend tussen de middag voor een middagslaapje naar bed stuurde. De eerste keer dat dat gebeurde keken we even raar op, maar tsjongejonge wat heerlijk. Fruitsalades, kopjes thee, iedere dag een schoon mandje èn goede zorg voor onze pasgeboren dochter (ook niet onbelangrijk ).

Toen ze de 1e dag tussen de middag haar boterhammetjes uit een plastic zakje haalde, zeiden wij gelijk "Joh, eet lekker met ons mee, neem toch geen brood van huis mee" vertelde ze dat het policy was om zelf brood mee te nemen, omdat er mensen zijn die het niet goed vinden dat de kraamhulp 2 sneetjes van hun boterhammen eet. Wij hebben daar korte metten mee gemaakt; vriendlief haalde elke dag lekkere verse broodjes bij de bakker om de hoek, voor ons allemaal. Kan me nauwelijk voorstellen dat iemand er over valt dat de kraamhulp van JOUW brood zit te eten, maar dat terzijde.

Bij ons ging het met de bv niet goed, en dat heeft ze tijdig onderkend. Kreeg extra dagen voor, en ook nog 2 dagen extra wegens 'fysieke zwakte van de moeder' of een dergelijke fraaie omschrijving, omdat ik door het gehannes met die bv echt nauwelijks een oog dicht deed. Halleluja, wat heerlijk. Toen ze wegging kon ik wel janken (en dat deed ik dus ook). Ze vroeg of we na een maand of 3 nog eens een fotootje wilden mailen en wilden vertellen hoe het ging. Echt een schat.

Ben nu zwanger van de 2e en heb op het aanmeldformulier ingevuld dat we haar graag weer willen, indien roostertechnisch mogelijk. Conclusie: doen, niet afbellen!
Ik ben geen kraamverzorgster maar poetshulp. En echt waar, overal staat hetzelfde in de kasten, zelfs bijna op dezelfde plek.

Voor mij was het (ik bedoel dus kraamhulp ) achteraf niet nodig, want ik heb een week in het ziekenhuis gelegen en daar hadden we ook al veel geleerd. Maar dat het huis even helemaal nagegaan werd was toch wel fijn hoor.
.
quote:[message=3746773,noline]qwertu schreef op 18

Gewoon aanvragen. In het ergste geval zit je met het luxeprobleem dat je kraamzorg hebt, terwijl je het niet wil. Vanuit de andere positie kan ik je vertellen dat dat vele malen fijner is dan kraamzorg willen en 'm niet (meer) kunnen krijgen.precies, afzeggen of eerder naar huis sturen kan altijd, pas hulp vragen als er problemen zijn ben je mooi te laat.
Bij de eerste hadden we een kordate vrouw van in de 50 die als een soort Razende Roelie door het huis ging. Poetsen, schrobben, de hele mikmak. Ik wilde 's middags niet naar bed maar zij stuurde me gewoon. En ze hielp goed met de bv die nog niet soepel liep, heel belangrijk.

We hadden bijna een week in het ziekenhuis gelegen maar we kregen evengoed nog een da of 5 hulp.

Bij de 2e kreeg ik een meisje die pas een half jaar klaar was met de opleiding. Luie donder. Wist geen drol van bv, afwachtend, kennis beneden peil. Ik heb zelf 8 jaar in de zorg gewerkt en ben gelukkig geen onzeker type dus ik heb er geen trauma aan overgehouden maar mén wat was zij een suffe kraamhulp. Omdat we couveuse-nazorg kregen toen we uit het ziekenhuis kwamen kwam ze toch nog 3 dagen maar dat was meer dan genoeg.

Ik vind een kraamhulp niet persé nodig. Het is lekker, dat zeker maar persoonlijk vind ik dat je met gezond verstand een eind komt. De medische kant kan ook door de vk op zich genomen worden (hechtingen etc). Ik heb ook nooit als een hormoonbom rondgelopen en de kraamtranen ben ik ook niet tegengekomen... Misschien scheelt dat.
Mijn kindjes zijn te vroeg geboren, dus de kraamzorg was anders dan normaal. Bij mijn dochter kreeg ik toen zij nog in het ZH lag een paar en kraamverzorgster. Ze controleerde mij en kookte flessen uit en gaf tips en adviezen. Bijvoorbeeld over de BV, dingen die ze nooit in het ZH verteld hadden. Toen mijn dochter thuis kwam had ik ook nog een paar dagen iemand. Alleen daar hadden we niet zoveel aan. Ze deed haar werk goed, want leerde mij wat handige dingetjes zoals het thuis in bad doen. Maar als dochter sliep dan was ze alleen maar aan het praten.... We hebben er niets van gezegd.

Toen mijn zoon in januar te vroeg werd geboren. Had ik eerst zioiets van " zit ik er wel op te wachten?" Maar ik had een hele fijne kraam. Ze verwende mij echt. Bracht me fruit in bed, maakte het sanitair schoon. Deed wasjes, deed mijn dochtertje in bad, zodat vriend naar zoon kon. Heel relaxed! Ik vond het meteen erg jammmer dat ik nooit een volle week kraamzorg heb gehad, zoals "normaal". Toen zoon thuis kwam, ook weer paar dagen kraam gehad. Zij hielp weer met handige dingetjes. (want toch weer hoop vergeten) Ook zij maakte schoon etc. (vriend heeft toen hij belde voor een kraam wel gezegd dat we die kletskous die bij mijn dochter was niet wilde)

Ik vond het echt heel fijn. En ach het zijn vreemde mensen, maar daar gaf ik me graag aan over. Ik vond het heerlijk dat er dingen uit handen werden genomen! En je bent dan zo moe en wilt zo graag van je kindje genieten etc

Ik zou het zeker aanvragen en er gebruik van maken! Als de kraam weg is, zijn er nog genoeg situaties waarbij je je (schoon)moeder kunt gebruiken.
Zonder kraamhulp wist ik helemaal niks van een kind, maar dan ook echt niks! Ik wist niet wat normaal was, hoeveel een baby slaapt of hoort te slapen, hoeveel het moet drinken (ik moest cc's bijhouden en ik zou nooit hebben geweten hoeveel dan), wat te warm of te koud is, wat je moet doen bij uitdrogingsverschijnselen (wat bij ons kind gebeurt is) en hoe je dat herkend, etc.

Dus tenzij je moeder ook een kraamhulp is geweest of je zelf al zo vaak met baby's te maken hebt gehad, is een beetje kennis in huis wel fijn toch?
Jurri, als je de intake hebt van de kraamzorg, geef dan aan wat voor type vrouw je graag zou willen. Ik wil geen oud zeer naar boven halen, maar geef wel aan wat er tijdens je vorige zwangerschap is gebeurd. Het is best mogelijk dat je na de bevalling hier ook weer wat verdriet om zal hebben en het is dan fijn als er een kraamverzorgster is die bij je past en niet eentje die domme dingen zegt.

Ik heb om heel andere redenen gevraagd om een nuchter type. Ik wist dat ik na de geboorte van de jongste verdrietig zou kunnen zijn om bepaalde dingen en ik wilde iemand die me dan een zakdoek zou geven en na een paar minuten zou zeggen "zo, een kop thee en we gaan even verder" (bot gezegd) en niet iemand die helemaal mee gaat praten en me uiteindelijk nog veel meer aan het huilen zou maken. Zo iemand heb ik namelijk van de thuiszorg een tijd gehad en dat wilde ik na mijn bevalling echt niet nog een keer.

Het is even lastig om je aan de telefoon zo bloot te geven bij een vreemde, maar het kan er wel voor zorgen dat je een echt fijne kraamverzorgster krijgt.
.
nou ja, het is al 100 x gezegd, maar wacht het even af.

Wacht af hoe je uit de bevalling komt (ik kwam na 3 dagen ziekenhuis thuis, en bv was nog niet gelukt, dankzij kraamhulp allemaal toch op gang gekomen) en een heel laag hb door veel bloedverlies, ik moest de eerste 2 weken letterlijk op bed blijven, en kon zelfs mijn dochter niet zelf in bad doen.

Daarbij, bedenk dat zo'n kraamperiode heel bijzonder is en die eerste keer nog meer bijzonder is, omdat je geen ander kindje hebt dat aandacht / verzorging wil.

Laat je lekker verwennen (en de kraamhulp zorgen dat alles op rolletjes loopt).

Als je het echt echt echt niet leuk vind kun je altijd nog overstappen op alleen de controle-uurtjes
quote:summerbreeze21 schreef op 18 augustus 2009 @ 13:59:

O ja en de eerste dag dat de kraamzorg zou komen (de avond daarvoor waren we uit het ziekenhuis ontslagen) zaten we als 2 lijken (én leken) en een krijsende dochter te bidden wachten tot de kraamverzorgster er zou zijn.Zooooooo herkenbaar! Dit hadden wij ook :-)
Net als jij, twijfelde ik ook heel erg. Ik ben verpleegkundige, heb een hele lange stage op de kraam gedaan en vond dat ik iig genoeg kennis van babies had. Bovendien moet je het na die week ook alleen redden, terwijl je ook later nog wel vragen zult krijgen.

Voor de bv had ik zo'n cursus gevolgd.

Uiteindelijk heb ik toch een minimaal aantal uren kraamzorg gedaan, om de reden die hier vaker genoemd wordt: je weet niet hoe je er na de bevalling voor staat, miss valt het lichamelijk heel erg tegen en kun je weinig/niets.

Na een ks kwam meteen de eerste middag een hele leuke meid. De bv wilde niet op gang komen in het zkh en ik voelde me doodongelukkig daarover. In overleg met haar, durfde ik de keuze te maken om te stoppen en over te gaan op fv.

De volgende dag werd ze ineens ziek, griep.. Ja, jammer. Toen kwam er dus iemand met wie het niet zo goed klikte. Ze was afwachtend, onzeker en ook een heel ander type dan ik ben. Ze was van de bvmaffia, waardoor ik ineens weer begon te twijfelen en twee dagen lang huilend heb geprobeerd te kolven, zonder resultaat. Nu achteraf, denk ik, waarom ben ik er niet eerder mee gestopt, toen had ik niet het benul om te zeggen dat ik me er niet fijn bij voelde.

Ik had het gevoel dat ik voor haar moest denken, zeg maar. Ze vroeg mij de hele tijd of ze nog iets voor me kon doen. De laatste dag is ze (op haar initiatief!) een uur eerder vertrokken, omdat er niets meer te doen was en 'ik me zo goed kon redden'. Als zij er was, voelde ik me een gast in mijn eigen huis. Ik kon ook niet slapen, lag de hele tijd te bedenken wat ze nog meer zou kunnen doen.

Bezoek kwam meestal 's avonds en dan deed mijn nu ex de koffie en taart.

Nee, ik vond het niet bepaald leuk en zou een volgende keer ook weer voor het minimaalste gaan. Voor de zekerheid van de controles.

Nu woon ik in AT, hier lig je sowieso een week in het ziekenhuis, of je nu gewoon bevalt of met een ks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven