Hoe nuttig is een kraamverzorgster?

18-08-2009 11:17 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik drie maanden zwanger ben, heb ik mij maar eens aangemeld voor kraamzorg. Maar ondertussen begin ik mij steeds meer af te vragen of ik het wel wil, zo'n vreemde in mijn huis die mij wel 's even komt vertellen hoe ik mijn kind moet verzorgen. Kortom: ik heb er eigenlijk niet zo'n zin in. Ik kan ook mijn moeder raadplegen als er iets is.

Hoe denken jullie hierover? Hoe veel toegevoegde waarde heeft een kraamverzorgster? Of is het vooral een hoop getut over dingen waar je zelf ook wel uitkomt?
Ik heb zelf geen kinderen maar het is wel lekker om extra ondersteuning te hebben (ook huishoudelijk).

En als iets niet gaat dat je het kan navragen bij je kraamverzorgster. Waarom niet toch?
Nee echt?
tja, daar zijn de meningen over verdeeld. Heeft je moeder verstand van babies (behalve de normale dingen), kan ze je helpen als de borstvoeding niet goed gaat? Herkent ze een kind wat niet gezond is? Wil je dat je moeder naar je hechtingen kijkt om te zien of die goed genezen? Een kraamverzorgster hoeft ook niet 8 uur per dag te komen, je kan ook aangeven dat je met veel minder genoegen neemt, alleen voor de controles en eventuele hulp. Maar helemaal niet, zeker bij je eerste kind, zou ik je niet adviseren. Ik vind het een hoop getut, en een hoop geklets, maar zo her en der toch wel wat nuttige informatie, zeker bij mijn eerste kind. En 2-3 uur per dag vond ik meer dan genoeg.
Ik vind het wel belangrijk. Je hoeft niet de volle tijd te nemen, maar een paar uurtjes wel raadzaam.

Ze tut niet alleen met de baby, maar houdt ook jou en de baby in de gaten. Jouw temp, baarmoederstand, hechtingen enz dagelijks alsmede de baby. Kleur van de baby, poep/plas luiers op zich wat je zelf ook kunt doen.

Daarnaast huishoudelijke klussen die veel zijn. Bed dagelijks verschonen, sanitair schoonmaken wat dan extra belangrijk (en vies) is. Dat kan je overlaten aan je partner of moeder, maar je zou je kunnen afvragen of je hun dat wel aan wil doen.
De kraamverzorgster is er niet alleen voor de huishouding of om jou even te vertellen hoe alles moet.

Ze is er ook voor jou en de baby, ze ziet signalen als het niet goed gaat, helpt met de voeding..etc.

Ik denk dat je zeker de eerste dagen voorzichtig wilt zijn met je baby en dan vind ik dat een kraamverzorgster echt wel nodig is.

Daarbij moet je ook aan jezelf denken, na de bevalling zal je niet meteen alles zelf kunnen doen, het is heel wat om een baby te krijgen..ook al denk je nu dat je na de bevalling alles zelf wel kan doen of aan je moeder kunt vragen.

Kraamverzorgsters zijn er voor opgeleid en daarom denk ik zeker dat ze een toegevoegde waarde hebben tijdens de kraamtijd.

p.s. als je niet betutteld wilt worden, geef je dat toch gewoon aan..zullen ze heus wel rekening meehouden.
Je moeder zal je vast willen helpen, maar haar kennis is natuurlijk wel gedateerd. Daarbij is ze waarschijnljk in de wolken van haar kleinkind en wil ze veel liever je kindje bewonderen, dan de was doen en stofzuigen.

Daarbij, wat Arwen aangeeft, doet je kraamhulp ook dingen die je je moeder niet kunt laten doen (wondverzorging, gezondheid kindje controleren).

Ik vond de kraamhulp heerlijk. Nou hadden wij er ook eentje die zich op de achtergrond hield, goede adviezen gaf en ontzettend poetste in het huis. Ze liet een heerlijk schoon huis achter toen ze wegging. En ze heeft ons ontzettend goed geholpen met zoon die toch een paar opstartproblemen had.

Ik zou het zeker aanvragen voor alle uren, je weet nooit hoe je bevalling loopt en of alles goed is met je kindje. Als alles goed gaat, is het minderen van de uren snel gedaan.
Hoe kom je erbij dat een kraamverzorgster jóu wel eens even zal vertellen hoe het moet?

Ik was 19 toen mijn dochter geboren werd en de kraamverzorgster 48...maar ik kan me niet herinneren dat ze mij vertelde wat en hoe ik het móest doen...ze kan adviezen geven, zeker als het een eerste kind is. Want niet iedereen weet hoe hij/zij een baby moet verzorgen.....

En ik vond het wel fijn hoor, iemand die de bezoekers van koffie voorziet, lekker eten kookt etc. en er is als je vragen hebt!
.
Ja het is zeker nuttig en handig en het is bij je eerste kind niet aan te raden om er geen te hebben. Geloof me, ondanks dat het een vreemde in je huis is, je bent echt blij dat ze er straks is. En je moeder is vast een schat maar je moeder bellen of een kraam hebben is totaal niet te vergelijken in geen geval.

Even doorbijten en je bent zo gewend aan een vreemde. Echt het is heerlijk en op die manier kun je wellicht ook nog een beetje genieten van je kraamtijd.

Ze zorgt tevens ook voor de visite enzo, das ook wel handig :-) Ze leert hoe je je kind in bad moet doen of onder de douche enz enz zoveel kan je moeder je niet leren, geloof me.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
[quote]Nammma schreef op 18 augustus 2009 @ 11:25:

Hoe kom je erbij dat een kraamverzorgster jóu wel eens even zal vertellen hoe het moet?

Ik was 19 toen mijn dochter geboren werd en de kraamverzorgster 48...maar ik kan me niet herinneren dat ze mij vertelde wat en hoe ik het móest doen...ze kan adviezen geven, zeker als het een eerste kind is. Want niet iedereen weet hoe hij/zij een baby moet verzorgen.....

En ik vond het wel fijn hoor, iemand die de bezoekers van koffie voorziet, lekker eten kookt etc. en er is als je vragen hebt![/quote]

kijk, dat kan je moeder dan weer prima doen vind ik, maar inderdaad stand van de baarmoeder controleren, baby wegen, in de gaten houden, jou helpen bij de borstvoeding (of flesvoeding, daar heb je ongetwijfeld ook vragen over als je daarvoor kiest) etc, dat zou ik niet aan mijn moeder overlaten.
Ik heb twee hele fijne kraamverzorgsters gehad, toen mijn dochter een paar weken geleden geboren is. Ik wilde helemaal niet dat ze weggingen!

Ze helpen met de borstvoeding (doe ook een borstvoedingscursus trouwens) en zorgen voor rust in een hele hectische periode. Als degene die komt niet bevalt, dan kan je gewoon vragen om een andere. En ze helpen je voor jezelf zorgen. Het is supergaaf die kraamperiode, als alles klopt.

Ik heb een hele leuke, hippe en zelfstandige moeder. Die opeens mijn moeder niet meer was toen haar kleindochter op de wereld stond . Je weet niet hoe je moeder reageert. En vergeet niet dat het (waarschijnlijk) voor je moeder ook alweer een flink aantal jaar geleden is dat zo'n klein hummeltje had.

Dat is nog zoiets waar je aan moet wennen: dat je eigen moeder sommige moeder-dingen niet weet en jij wel.

Gewoon doen dus, kraamzorg. En als het volgens jou genoeg is, stuur je ze weg.
Je hoeft inderdaad niet de volle 8 uur te nemen, maar kunt ook bijvoorbeeld voor 4 uur per dag kiezen.

Als je het na een paar dagen echt niks vindt, kun je er altijd nog alsnog vanaf zien.
The time is now
Wat een hoop reacties in een kwartiertje tijd!

Misschien is het inderdaad wel een idee om de kraamverzorgster een paar uur per dag langs te laten komen, in plaats van de hele dag. Vooral omdat ik de eerste drie dagen in een kraamhotel ga doorbrengen en daar natuurlijk ook al allerlei kennis krijg bijgebracht. Bovendien hebben we ook een schoonmaakster die eens per week drie uur ons huis poetst.
DOEN DOEN DOEN!! Wat was ik blij dat ze er was...

Ik moet wel zeggen dat ik er veel verschil in vindt zitten. Wij hadden eerst een jonge meid die heel erg twijfelde, beetje onzeker was enzo en daarna krijgen we een vrouw van in de 50 en dat was heerlijk. Die was lekker doortastend, stuurde me naar boven om te rusten (ik was nl in staat om de was weer te gaan doen), het hele huis rook naar allesreiniger, stelde ons gerust, had goede tips, supervrouw!
Ik vond het erg nuttig, niet alleen omdat ze ons heel veel heeft geleerd over de verzorging en de borstvoeding, maar ook omdat zij het gewicht, de temperatuur, de ontlasting en de kleur van de baby in de gaten hield, mijn hechtingen en de hoogte van de baarmoeder controleerde, et cetera. Dat zijn niet dingen die je door je moeder of je partner laat doen. Ik had ook helemaal niet het gevoel dat ze ons wel even kwam vertellen hoe we met ons kind moesten omgaan. Daarbij was het ook wel fijn om iemand in huis te hebben die je met van alles helpt die eerste week.

Ik zou echt nooit op voorhand al afzien van de kraamzorg.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
ik zag er ook tegenop, maar als ik er nu eentje zou krijgen zou ik het meteen doen. het is namelijk HEERLIJK. Kraamverzorgsters zijn er ster in om het hele huishouden te draaien zonder dat je het gevoel hebt dat er inbreuk in je privacy wordt gemaakt. en vergeet niet dat jij uitgescheurd en uitgeput op bed ligt met een krijsend wurm en je hoofd niet hebt staan naar eten koken of badkamers soppen
Ik vond het ook niks, zo'n kraamhulp in huis.

Maar heb toch de minste zorg gekozen (zorg voor moeder & kind)

En dan komen ze 2x per dag 1,5 uur even langs om de controle's te doen (of ze komen 3 uur per dag aan 1 stuk)

Had wel moeder en schoonmoeder achter de hand op momenten dat er veel kraamvisite zou komen (vooral als er gezinnen met meer kinderen langs komen)

En ik heb het bij alle 3 de kinderen zo gedaan.

Man heeft toen 2 weken kunnen thuiswerken.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
quote:Jurri schreef op 18 augustus 2009 @ 11:35:

Wat een hoop reacties in een kwartiertje tijd!

Misschien is het inderdaad wel een idee om de kraamverzorgster een paar uur per dag langs te laten komen, in plaats van de hele dag. Vooral omdat ik de eerste drie dagen in een kraamhotel ga doorbrengen en daar natuurlijk ook al allerlei kennis krijg bijgebracht. Bovendien hebben we ook een schoonmaakster die eens per week drie uur ons huis poetst.niet doen hoor, want het gaat niet alleen om schoonmaken, het is ook een heel stuk verzorging die ze uit handen neemt, ze leert je man hoe die met een baby moet omgaan en ze structureert en verzorgt de visite.
en ze doen het precies zo als jij het wil, dus wees niet bang dat je ineens spruitjes moet eten
Toen ik zwanger was had ik precies de zelfde mening als jij. Ik begreep toen dat het in Nederland verplicht is een bepaald aantal uren kraamzorg te nemen en dat je dat ook nog eens zelf moest betalen als je niet aanvullend verzekerd bent.

Uiteindelijk is mijn zoon 6 weken te vroeg geboren en heeft hij de eerste 2 weken van zijn leven in het ziekenhuis gelegen. Die kraamzorg heb ik lekker afgebeld. Hoe ik hem in bad moest doen en hoe ik hem een luier om moest doen leerde ze mij in het ziekenhuis wel.

Ik was het grootste gedeelte van de dag in het ziekenhuis bij mijn kind of ik lag thuis te slapen en in allebei de gevallen zit ik er niet op te wachten dat er een vreemde bij mij in huis aan het stofzuigen of wassen is. (stof en was lopen trouwens ook niet weg. Het ligt er een week later ook nog wel).

De vk kwam nog een keer langs om de hechtingen te controleren.

Ik zie de meerwaarde van kraamzorg nog steeds niet zo. Misschien is het handig als je nog een kleintje hebt rondlopen zodat je zelf even kan rusten zonder dat de andere kleine het halve huis afbreekt. Maar ik heb begrepen dat kraamverzorgsters juist geen zorg aan oudere kinderen uit het gezin bieden.
Uggla dat kan je niet vergelijken, jouw zoon lag in het ziekenhuis en werd daar verzorgd. Waarschijnlijk was jij daar ook. Als je thuis bevalt, heb je in de eerste plaats veel rotzooi, een kind waar je niks van snapt, en de hele dag visite waar je gek van wordt
Tja, als jij denkt dat een baby iets heel simpels is, waarvan je meteen weet wat je er mee moet. Dat je de eerste dagen je meteen weer topfit voelt en nooit onzeker zult worden waarom je kindje nu weer huilt, genoeg groeit, hoe de BV werkt bij jou (en dat is altijd anders dan in de boekjes en op cursus), dan zou ik het zeker niet doen. Maar dat is alleen als je er echt van overtuigd bent dat je alles al weer.

Maar is het je eerste dan kun je je simpelweg geen voorstelling maken hoe het is om een kindje te hebben. Regel dus lekker die kraamzorg, je kunt altijd nog later besluiten dat je het na een paar dagen wel weet en de rest van de zorg cancellen.
Ik zou het toch doen hoor! Het idd wat arwen zegt, al is het maar voor 2 - 3 uur per dag. Er komt zoveel nieuws op je af. Persoonlijk vond ik het een heerlijke periode. 's ochtends om 08.00 uur kwam de kraamhulp en kregen we van haar ontbijt op bed en verzorgde zij de baby en hielp ze met het geven van borstvoeding. Daarna ging ze me controleren en deed ze een beetje het huishouden en kon ik me verzorgen. Ze maakte voor mij lunch en als ik wilde maakte ze ook al avondeten. Ze zorgde ervoor dat ik 's middags even ging rusten en als er kraamvisitie kwam, verzorgde ze het bezoek. Ze legde veel uit over het verzorgen van de baby. Het is m'n eerste, en ook al denk je veel te weten, bij je eigen kind is het toch anders. Om 16.00 uur ging ze naar huis en dan was ik even alleen met m'n zoontje, wat ik ook heerlijk vond hoor. Op einde van de kraamperiode kreeg ik van m'n verzekering te horen dat ik nog recht had op een aantal uur extra kraamhulp. Ik heb het toen 3 dagen allemaal zelf gedaan en toen kwam m'n hulp weer. Dit vond ik helemaal ideaal! Door het allemaal alleen te doen, heb je toch weer vragen en die kan je dan stellen.

Ik was heel tevreden over m'n hulp en bij een eventuele tweede, zal ik haar weer vragen. Of ze dan ook kan komen, is natuurlijk de vraag
Tuurlijk gewoon doen! Ik had een heftige bevalling (flink veel hechtingen) en manlief moest nog een paar daagjes werken voordat hij vrij kon nemen, er was toen zoonlief geboren werd maar halve kraamzorg ivm babyboom en wat baalde ik. Ik moest iedere keer zelf het bed uit bij visite (auw auw auw) en heb al mijn boterhammen etc zelf gesmeerd, sterker nog heb beschuiten staan smeren etc etc. Wat een spijt heb ik daarvan, ik had gewoon in bed moeten blijven.

Voor je moeder is het ook niet leuk als er kraamvisite komt en zij de halve avond in de keuken zit terwijl ze misschien wel mee wil kletsen en wat vind je partner van jouw moeder hele dagen over de vloer?
Wat wil je sowieso doen als het herstel na de bevalling niet helemaal goed gaat en je dus iedere dag gecontroleerd moet worden? De verloskundige komt normaal om de dag hooguit een kwartiertje kijken, maar wat als dat niet genoeg is? Verwacht je dan wel dat ze voor jou een uitzondering maakt en iedere dag komt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven