Vanaf welke leeftijd laat jij je kind...(over loslaten enzo)

20-08-2009 09:58 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
verwijderd
kisaas wijzigde dit bericht op 04-03-2010 10:06
Reden: verwijderd ivm herkenbaarheid
% gewijzigd
Ik zou dat zelf niet aandurven, maar misschien ben ik wel een muts?
Die van mij is 2, dus ik mag er nog lekker kloekketig opzitten

Maar 7 vind ik ook nog veel te jong om met vriendinnetjes alleen naar een zwembad te gaan.
Ja, dat vind ik echt.
Moet er nog wel even bijzeggen dat ik mijn nichtje van 7 nog niet eens alleen durf te laten in bad.

Erg he?
Nee, sowieso moeten ze een ABC hebben en dan nog is het afhankelijk van je kind en de vriendjes die meegaan.

Mijn zoon is 9, heeft een ABC en alle zwemvaardigheden dus is een zeer goede zwemmer maar wie zegt dat hij die pedo op een afstand kan houden bv.
quote:zusenzo schreef op 20 augustus 2009 @ 10:04:

Nee, sowieso moeten ze een ABC hebben en dan nog is het afhankelijk van je kind en de vriendjes die meegaan.

Mijn zoon is 9, heeft een ABC en alle zwemvaardigheden dus is een zeer goede zwemmer maar wie zegt dat hij die pedo op een afstand kan houden bv.Je hebt zoooooo ontzettend gelijk!
Ja, dat vind ik echt.
Die van mij zijn nog wat jonger, maar met 7 alleen naar het zwembad: ik moet er nu in ieder geval niet aan denken.

Wel een andere vraag: wanneer laat je een kind even alleen thuis als je bijvoorbeeld een boodschap gaat doen? Oudste is 5,5 en ik begin nu te denken dat hij dat wel zou kunnen. Wanneer deden jullie dat? Supermarkt is hier op 5 minuten lopen, dus ik ben zo weer terug.
Moeilijk ja..die van mij is 2 dus geen idee hoe hij is op zijn zevende. Ik denk dat ik dat nog veel te jong zou vinden...

Maar misschien ben ik ook wel een muts, hij zou op z'n 13e namelijk ook niet alleen de wereld rond mogen zeilen (flauw he?)
Ik heb een tijdje geleden hier een zelfde soort vraag gesteld. het ging over mijn zoon van 9 die met een vriendje naar het zwembad (of meertje, dat weet ik even niet meer precies) wilde. Zijn vriendje van 10 mocht wel. Van mij mocht hij niet en gelukkig dacht mijn man er ook zo over. Mijn zoon is erg verantwoordelijk en heeft z'n ABC + zwemvaardigheid, maar toch...

Het voelde nog niet goed om hem daar alleen heen te laten gaan.

Wel heb ik hem vorige week gezegd dat we best eens een keer naar het zwembad kunnen met hem + virendje en onze jongste. Dan mag hij daar lekker met vriendje z'n eigen gang gaan, maar kan hij toch naar ons toe komen als er iets is. Dat vond hij een goed plan, gelukkig!
Nee, ik vind 7 ook veel te jong om alleen te laten gaan. Als ze een jaar of 12 zijn én heel goed kunnen zwemmen én voor zichzelf opkomen, dan wordt het een ander verhaal...

Soms moeten ze immers ook een eind fietsen als ze naar de middelbare school gaan, dus als een kind brugklasser wordt...is er weer een beetje een loslatingsproces....

Ik was een hele jonge moeder...toen mijn dochter 14 was (is nu 37) was ik 33. Klasgenootjes mochten toen al uit, maar ik vind/vond 14 jaar veel te jong om alleen in de stad rond te zwerven op zaterdagavond.
Ja, dit 'probleem' zie ik ook steeds meer.

De kinderen van de buren mogen een rondje om het blok fietsen en zij zijn jonger dan die van mij, maar ik vind het toch iets engs, vlak langs de weg en ik kan ze een stukje niet zien.

Voorloopig mogen ze dit niet, althans de oudtse mag af en toe een rondje maar als ik haar niet snel genoeg zie loop ik haar tegemoet. blok is ong 8 huizen.

Ook is de oudtse daar in huis weleens alleen als moeders boodschappen gaat doen (kwartiertje) kereltje is net 4, ik vind dat niet kunnen.

Mijn oudtste is 5 maar gaat dan gewoon mee.

Soms vraag ik me af of ik zo bezorgd ben (met man) of dat mijn normen en waarden gewoon heel anders zijn.
Die van mij gaat wel alleen met zus of vriendinnetje maar dat is in een dorpszwembad met toezicht en veel bekenden die altijd wel een beetje opletten.

In een plaats 15 km verderop zou ik zelf niet doen, dan zou ik toch echt meegaan.
Ik zou dat ook niet toelaten. Niet omdat ik mijn dochter ( 6 ) niet vertrouw, maar omdat ze nog niet assertief genoeg om met bepaalde situaties om te gaan. Ik zag op vakantie dat dochter door een stel wat oudere jongens op de schouders werd genomen en 'weggegooid'. Was niet om te klieren, ze vonden het leuk om met haar te spelen. Dochter vond het wel leuk maar ook ongemakkelijk maar had het lef niet om er wat van te zeggen. Laat staan als een groepje zo'n kleintje echt gaat lopen gallen.

Dat zeilverhaal is trouwens helemaal belachelijk, wie laat een kind van 13 nou alleen om de wereld zeilen. Hoe goed ze ook kan zeilen, het is gewoon levensgevaarlijk.
Laatst is dochter met een andere moeder en een stel meiden naar het zwembad gegaan. Ik heb toen zelfs mijn man gebeld om te vragen wat hij er van vond, of wij die verantwoordelijkheid aan iemand anders wilde overlaten. Ik vertrouw die moeder volkomen maar dochter had toen nog (net) geen zwemdiploma. Ik vond het best eng eigenlijk.
Ik vind het te jong. Een kind van 7 heeft het overzicht niet als er iets gebeurd goed te handelen. Dus als ze lastig worden gevallen of wat dan ook dan kunnen ze geen kant uit. Een kind van 10 vind ik ook te jong om 2 kleintjes van 7 te begeleiden. Vanaf een jaar of 10 - 11 zelfstandig naar het plaatselijke zwembad lijkt me vroeg zat (en dan geen kleinere kindjes mee waar ze op 'moeten' letten).
Zoiets gaat niet alleen om goed genoeg kunnen zwemmen, maar ook om weten wat je moet doen als er iets gebeurt wat je niet verwacht. Aangesproken worden door iemand met verkeerde bedoelingen idd, zoals hier al genoemd werd, maar ook een ongelukje krijgen, gepest worden door een groepje andere kinderen, etc. Ik vind 7 jaar daarvoor echt te jong. Het hangt wel af van je kind, het ene is zelfstandiger en mondiger dan het andere. Mijn oudste is nu 13 en mocht vanaf zijn 11e samen met vrienden alleen naar het zwembad.

De vraag die Bertje stelt over haar kind van 5,5 alleen laten als zij een boodschap gaat doen zou ik ook zo bekijken. Ik kan me goed voorstellen dat een kind van 5,5 best even alleen thuis kan zijn als er op dat moment niets gebeurt, maar wat doet hij als de bel gaat, doet ie de deur dan open? Wat als er iets gebeurt in huis, de kans is natuurlijk klein, maar kan hij zich redden bij brand of iets anders gevaarlijks?
Dochter is pas 4,5 maar voorlopig blijft die echt nog niet alleen thuis. Wat sinds deze zomer wel af en toe (2x tot nu toe ) voorkomt is dat als ik even naar de winkel op de hoek loop zij met haar vriendjes blijft spelen in de achtertuin(en) terwijl de moeder van vriendje (buurvrouw) even oppast. Vind ik voorlopig 'alleen' genoeg.
Eens met Lemmy. Hier mochten ze ook vanaf hun tiende, elfde met vrienden/klasgenoten naar het zwembad. Het is idd niet alleen je zwemvaardigheid die je nodig hebt, je moet je staande kunnen houden in de opgewonden drukte, je moet voor jezelf en je spullen kunnen zorgen; zorgen dat je niet verbrandt, zorgen dat je je abonnement niet verliest, zorgen dat je je niet op je kop laat zitten door (groepjes) oudere kinderen .... Nee, 7 jaar is véél te jong wat mij betreft.
No way. Niet alleen om het zwemmen (kunnen jullie kinderen ook handelen als een vriendje het moeilijk heeft in het water?) maar vooral ook omdat er nog veel meer kan gebeuren, bv op de weg naar het zwembad toe of weer terug naar huis.
Ik was 7 toen ik alleen naar het zwembad mocht. Dat zwembad was een dorp verderop en ik ging dan op de fiets. Ik geloof dat het heel normaal was want vriendinnetjes gingen ook alleen, je kwam daar dan altijd wel iemand tegen.

Op een dag dat het niet zulk mooi weer was (en dus rustig) ben ik in elkaar gemept door een clubje jongens; allemaal bloed en een gebroken sleutelbeen. Dat vond mijn moeder wel heel erg maar toch ben ik vrij snel daarna weer alleen gegaan, ik wilde het ook zelf denk ik.

Ik was trouwens 4 toen ik regelmatig alleen naar school liep (ongeveer 10 minuten), nou never nooit niet dat ik mijn dochter na al alleen laat gaan...

En mijn moeder is verder hartstikke lief hoor
Ik vind 7 ook veel te jong. Over alleen thuis blijven: zoon van bijna 7 laat ik sinds heel kort wel eens maximaal een kwartiertje alleen thuis, als ik bijvoorbeeld zijn zusje ergens dichtbij even op moet halen. Dit heb ik ook wel eens gedaan als zijn babybroertje lag te slapen (dat babybroertje helemaal alleen thuis laten zou ik dan weer niet doen). Hij kreeg wel duidelijke instructies om de deur niet open te doen, zijn broertje niet uit bed te halen, en hij moest voordoen dat hij mij kon bellen als er iets was. Verder kent iedereen elkaar waar wij wonen, dus dat vind ik nog wel anders als in de stad.
quote:Sarah Scott schreef op 20 augustus 2009 @ 10:48:

No way. Niet alleen om het zwemmen (kunnen jullie kinderen ook handelen als een vriendje het moeilijk heeft in het water?) maar vooral ook omdat er nog veel meer kan gebeuren, bv op de weg naar het zwembad toe of weer terug naar huis.Met zijn zwemvaardigheid op zak zou hij het kunnen maar of hij het daadwerkelijk doet? (stress, speel en ernst verwarren)
Zwemmen alleen? Echt niet hoor.

Hier is het zwembad een stuk verder (zelfs in Duitsland en zo'n 20 km verder).

Vaak spreken we wel met wat moeders (of vaders) of om samen te gaan zwemmen. Kunnen wij lekker kletsen en de jongens zwemmen (oudste van bijna 8 met 4 zwemdiploma's mag dan met z'n vriendjes gaan en staan waar hij wilt en middelste van 5 en jongste van 1.5 jaar in het pierenbadje met mij erbij of ernaast).

Alleen thuisblijven vind ik dan wel weer kunnen. Zeker met duidelijke afspraken. Geen deuren openmaken (ook niet gaan kijken) en gewoon lekker je Wii-spelletje afspelen.

Tot maximaal een halfuurtje vind ik dat wel kunnen.
nellebelletje wijzigde dit bericht op 20-08-2009 11:04
Reden: niet helemaal duidelijk geschreven...stom
% gewijzigd
Ik vind 7 jaar te jong, ik denk dat ik zelf naar het plaatselijke zwembad (kwartiertje lopen) mocht toen ik 10 was.

Het dichtstbijzijnde openluchtbad is hier 15 kilometer vandaan, dus ik denk niet dat Moppekind vóór zijn brugklasleeftijd daar naartoe mag fietsen. Ik zou hem vanaf een jaar of 10 wel met vriendjes heen brengen (nadat ik dit met de ouders heb kortgesloten).

Ik zie wel dat de kinderen die in dit dorp wonen zelf vanaf een jaar of 7 naar het zwembad lopen, maar dan komen ze als het ware de straat overgestoken, in badpak, badjas en slippers. De speeltuin is misschien wel verder weg voor hen dan het zwembad.

Als er een vriendje komt spelen en het zwembad staat in de tuin, dan overleg ik even met de ouder of haar kind ook in het zwembadje (30/40 centimeter water) mag, anders laat ik het zeil er gewoon op.

En de andere vraag, loslaten................ Moeilijker voor de ouders dan voor het kind, denk ik. Moppekind gaat nu naar groep 3, vandaag kon IK hem eindelijk heen brengen, maar no way dat ik met hem de klas in mocht, ik moest maar voor het raam gaan staan, vond hij.

Andere mama's mochten van hun kindjes wél de klas in.

Moppetoet...jouw motto!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven