Tot wanneer moet een nukkige puber mee op vriendenweekend?
vrijdag 5 september 2025 om 13:08
We hebben een vrienden groep van ongeveer 20 volwassenen en 9 kinderen. De kinderen zijn leeftijd 5,8 en 10 (jongens) en zes meiden tussen de 12 en 15 jaar oud. We gaan sinds de kinderen klein zijn bijna elk jaar met zn allen een weekendje weg in NL. Vroeger was dat naar Landal (Bollo) tegenwoordig naar parken met wat meer vertier en activiteiten voor pubers (type CenterParcs).
We proberen dus een beetje mee te bewegen met de wensen en behoefte van opgroeiende kinderen maar de oudste krijgen we maar niet tevreden. Ze is 15 en gaat al jaren niet actief meer om met de andere meiden uit de groep, maar vooral om met de 16/17 jarigen van haar school en sport. (Ze heeft als kleuter een klas overgeslagen en zit nu in de 5e van de middelbare.) Bij de vorige twee weekenden heeft ze zich vooral in haar kamer opgesloten en zat de hele dag te appen en te bellen met vriendinnen hoe stom het zwembad is, dat bowlen echt voor boomers is en dat patat eten voor paupers is. Dat werk.
Haar sociale kring bestaat momenteel uit mensen die al op scooters rijden, uitgaan en waar bij een enkeling zelfs mag worden (in) gedronken thuis. Een hele andere belevingswereld dus, ik begrijp ook dat zo'n vriendenweekend 'met kleuters in zo'n kut park' niet -meer- haar ding is (vroeger was zij de eerste bij dansen met Bollo of had haar zwempak al aan voordat ze vertrokken van huis).
Toch moet ze van haar ouders nog steeds mee. Ook al krijgen die maanden van tevoren al gezeur en gezucht. Ik wil niet bij X op de kamer. Ik ga toch niet zwemmen. Ik ga bij de volwassenen zitten 's avonds. Hoe laat gaan we zondag dan weg? Kan dat niet eerder? Hoe moet ik er zaterdag -na mn sport- heen, ik ga echt niet in zo'n gore trein ofzo.....
Dus wie er nou plezier aan beleeft dat ze nog meegaat?! Puber duidelijk niet, de meidengroep wordt zo'n heel weekend toch door haar genegeerd en voor de ouders is het weken/maanden van tevoren eindeloos onderhandelen en gedoe. En dat 'plezier' kost je nog geld ook.
Ouders zijn bang dat het 'een groot feest' wordt als ze haar een weekend alleen thuis laten. Puber beweert bij hoog en laag zich te kunnen gedragen en heeft al familie in de buurt geregeld waar ze dan regelmatig bij in zou checken. Geen feestjes, niet uitgaan, geen drank, ze zweert erop.
Toch moet ze mee.
Wanneer kun je dit type puber wel een weekend alleen laten zodat je zelf ook een leuk en ontspannen weekendje weg kan hebben?
We proberen dus een beetje mee te bewegen met de wensen en behoefte van opgroeiende kinderen maar de oudste krijgen we maar niet tevreden. Ze is 15 en gaat al jaren niet actief meer om met de andere meiden uit de groep, maar vooral om met de 16/17 jarigen van haar school en sport. (Ze heeft als kleuter een klas overgeslagen en zit nu in de 5e van de middelbare.) Bij de vorige twee weekenden heeft ze zich vooral in haar kamer opgesloten en zat de hele dag te appen en te bellen met vriendinnen hoe stom het zwembad is, dat bowlen echt voor boomers is en dat patat eten voor paupers is. Dat werk.
Haar sociale kring bestaat momenteel uit mensen die al op scooters rijden, uitgaan en waar bij een enkeling zelfs mag worden (in) gedronken thuis. Een hele andere belevingswereld dus, ik begrijp ook dat zo'n vriendenweekend 'met kleuters in zo'n kut park' niet -meer- haar ding is (vroeger was zij de eerste bij dansen met Bollo of had haar zwempak al aan voordat ze vertrokken van huis).
Toch moet ze van haar ouders nog steeds mee. Ook al krijgen die maanden van tevoren al gezeur en gezucht. Ik wil niet bij X op de kamer. Ik ga toch niet zwemmen. Ik ga bij de volwassenen zitten 's avonds. Hoe laat gaan we zondag dan weg? Kan dat niet eerder? Hoe moet ik er zaterdag -na mn sport- heen, ik ga echt niet in zo'n gore trein ofzo.....
Dus wie er nou plezier aan beleeft dat ze nog meegaat?! Puber duidelijk niet, de meidengroep wordt zo'n heel weekend toch door haar genegeerd en voor de ouders is het weken/maanden van tevoren eindeloos onderhandelen en gedoe. En dat 'plezier' kost je nog geld ook.
Ouders zijn bang dat het 'een groot feest' wordt als ze haar een weekend alleen thuis laten. Puber beweert bij hoog en laag zich te kunnen gedragen en heeft al familie in de buurt geregeld waar ze dan regelmatig bij in zou checken. Geen feestjes, niet uitgaan, geen drank, ze zweert erop.
Toch moet ze mee.
Wanneer kun je dit type puber wel een weekend alleen laten zodat je zelf ook een leuk en ontspannen weekendje weg kan hebben?
vrijdag 5 september 2025 om 13:20
15 jaar oud en met oudere vrienden die al drinken, die zou ik niet alleen thuis vertrouwen eigenlijk. Zeker omdat er vanuit de oudere vrienden best wat groepsdruk kan zijn. Tegelijkertijd is haar meenemen dus ook voor niemand leuk. Als er familie in de buurt is, kan ze daar dan niet logeren? Dat zou ik voor een 15-jarige een goede oplossing vinden. Dan kan ze alle dingen doen die ze wil, rondhangen met vrienden, sporten etc, maar heeft ze wel een vertrouwde plek om te overnachten.
vrijdag 5 september 2025 om 13:24
Wat ben jij van haar? De ouder of een van de vrienden? Ik dacht eerst de ouder maar begrijp het zinnetje niet 'toch moet van haar ouders mee'
Ik zou haar mee laten gaan of elders onder brengen. Maar goed ik heb weinig vertrouwen in pubers. Hoor dagelijks wat ze stiekem uit halen haha. Dus heb een bias op dat gebied.
Ik zou haar mee laten gaan of elders onder brengen. Maar goed ik heb weinig vertrouwen in pubers. Hoor dagelijks wat ze stiekem uit halen haha. Dus heb een bias op dat gebied.
vrijdag 5 september 2025 om 13:26
+1. Bij een vriendin logeren zou ik niet doen, dan kun je haar net zo goed alleen thuis laten.Waitingforthenight schreef: ↑05-09-2025 13:2015 jaar oud en met oudere vrienden die al drinken, die zou ik niet alleen thuis vertrouwen eigenlijk. Zeker omdat er vanuit de oudere vrienden best wat groepsdruk kan zijn. Tegelijkertijd is haar meenemen dus ook voor niemand leuk. Als er familie in de buurt is, kan ze daar dan niet logeren? Dat zou ik voor een 15-jarige een goede oplossing vinden. Dan kan ze alle dingen doen die ze wil, rondhangen met vrienden, sporten etc, maar heeft ze wel een vertrouwde plek om te overnachten.

vrijdag 5 september 2025 om 13:53
Ik zou haar bij familie laten logeren als dat mogelijk is. Ik zou haar niet vertrouwen om alleen thuis te zijn. 15 jaar vind ik sowieso wat jong voor een heel weekend alleen thuis maar er zijn 15 jarigen die ik meer zou vertrouwen dan dit meisje uit hoe je haar beschrijft. Als het 1 nacht was zou ik het misschien nog overwegen maar een heel weekend vind ik wat lang.
vrijdag 5 september 2025 om 13:59
Wil je graag neutrale reacties en daarom vaag houden wie jij bent in dit verhaal? Je klinkt voor mij als de ouder, en dat het kind van de andere ouder mee moet.
Maar wat dat antwoord ook is, het is niet zo relevant. Als je de ouder bent beslis je namelijk zelf en laat je haar dus thuis als je denkt dat ze het aankan en bespreek je dat met partner, en als je niet de ouder bent dan kun je opperen joh anders laat je haar thuis, maar verder zou ik je er niet mee bemoeien.
Jij kunt er veel van vinden, maar de ouders weten het beste hoe het kind is. Hier denken mensen ook heel vaak dat een van onze kinderen super verantwoordelijk is, dat straalt diegene buiten en in groepen ook echt uit, maar binnenshuis weten wij echt wel beter. Die zou het voor elkaar krijgen om ons huis binnen 10 minuten compleet te slopen. Ander kind is dan weer totaal tegenovergesteld en konden we veel jonger al alleen laten.
Maar wat dat antwoord ook is, het is niet zo relevant. Als je de ouder bent beslis je namelijk zelf en laat je haar dus thuis als je denkt dat ze het aankan en bespreek je dat met partner, en als je niet de ouder bent dan kun je opperen joh anders laat je haar thuis, maar verder zou ik je er niet mee bemoeien.
Jij kunt er veel van vinden, maar de ouders weten het beste hoe het kind is. Hier denken mensen ook heel vaak dat een van onze kinderen super verantwoordelijk is, dat straalt diegene buiten en in groepen ook echt uit, maar binnenshuis weten wij echt wel beter. Die zou het voor elkaar krijgen om ons huis binnen 10 minuten compleet te slopen. Ander kind is dan weer totaal tegenovergesteld en konden we veel jonger al alleen laten.
vrijdag 5 september 2025 om 14:08
Nee ik ben niet de ouder, dat zijn vrienden van ons. Ik neig naar; laat haar lekker thuis, kan ze bewijzen of ze zo volwassen is. Ik vind de ouders wat overbezorgd, ik zou zelf het geloof ik wel doen.
Ze is dan wel nukkig maar verder een slimme meid, haalt graag goede cijfers, is altijd op de afgesproken tijd thuis, is geen losgeslagen projectiel. Ik zou erop vertrouwen dat ze dit wel aankan. Met goede afspraken en familie lid die af en toe komt polsen.
Ik snap mn vrienden dus niet zo goed, maar wellicht IS 15 ook te jong om een weekend alleen thuis te zijn, vandaar de vraag.
Ze is dan wel nukkig maar verder een slimme meid, haalt graag goede cijfers, is altijd op de afgesproken tijd thuis, is geen losgeslagen projectiel. Ik zou erop vertrouwen dat ze dit wel aankan. Met goede afspraken en familie lid die af en toe komt polsen.
Ik snap mn vrienden dus niet zo goed, maar wellicht IS 15 ook te jong om een weekend alleen thuis te zijn, vandaar de vraag.
vrijdag 5 september 2025 om 14:09
Hoe weet je zo precies wat ze heeft zitten appen vraag ik me af?
Verder kan ik me voorstellen dat een puber hier geen zin (meer) in heeft, zeker omdat naar ik begrijp de andere kinderen jonger zijn, en zij juist voor ligt in haar ontwikkeling. Dat ze vroeger Bollo wél geweldig vond is de nostalgische blik van een ouder die niets met haar werkelijkheid te maken heeft.
Normaal zou ik zeggen, laat haar lekker thuis, maar gezien haar vriendenkring is dat misschien niet zo'n goed idee.
Zou het een idee zijn als ze een vriendin mag meenemen? En dat de meiden dan wat vrijheid krijgen om hun eigen plan te trekken?
Verder kan ik me voorstellen dat een puber hier geen zin (meer) in heeft, zeker omdat naar ik begrijp de andere kinderen jonger zijn, en zij juist voor ligt in haar ontwikkeling. Dat ze vroeger Bollo wél geweldig vond is de nostalgische blik van een ouder die niets met haar werkelijkheid te maken heeft.
Normaal zou ik zeggen, laat haar lekker thuis, maar gezien haar vriendenkring is dat misschien niet zo'n goed idee.
Zou het een idee zijn als ze een vriendin mag meenemen? En dat de meiden dan wat vrijheid krijgen om hun eigen plan te trekken?
vrijdag 5 september 2025 om 14:16
Ik zou een 15-jarige geen nacht/weekend alleen thuis laten. Wat je vergeet is de aantrekkende factor voor vrienden van een 15-jarige die alleen thuis is. Ook al zou je haar vertrouwen voor die paar nachten, zij heeft absoluut geen grip of controle over andere tieners, zeker niet als er drank in het spel is. En dan heb ik het nog niet eens over vrienden van vrienden en daar weer de vrienden van. Mijn dochter heeft op 16-jarige leeftijd een feestje gehouden bij ons thuis en wij bleven weg tot 1 uur. Dat ging 'goed' maar het was heel stressvol voor haaromdat ze simpelweg geen controle had, zeker niet over die vrienden die drank hadden gedronken (wij schenken niet en hadden alle alcohol weggehaald), dat hou je echt niet tegen noch in de hand. Mijn dochter zei naderhand: nooit weer. Dat duurde een jaar, afgelopen keer weer een feestje maar met haar vader (we zijn gescheiden) aan de voorkant van het huis (feestje was in de tuin) en dat ging goed. Dus om die reden, ook bij zeer 'brave' tieners zou ik dit echt never de nooit doen. Plus de schade aan je huis als het dus niet goed gaat (wij hadden als schade en dat was nog te overzien). Mijn tiener is echter wel erg sociaal en altijd op pad en heeft verschillende vriendengroepen. Misschien als je een tiener hebt die minder outgoing is dat het wel kan.
vrijdag 5 september 2025 om 14:16
Totdat ze 16 jaar en 8 maanden zijn. Kun je hier iets mee?
Gekkigheid natuurlijk. Jij ergert je groen en geel aan de puber van je vrienden en wil heel graag dat het meisje thuisgelaten wordt. Als je dan toch een topic opent, wees dan ook eerlijk.
Je kunt het voorleggen aan je vrienden, dat het meisje in kwestie niet heel vreugdeverhogend is voor iedereen maar ik weet niet of je vrienden na dit gesprek nog vrienden van je zijn.
Wat je evt nog wel zou kunnen overwegen is een alternatief logeeradres aanbieden bij weetikveelwie. Waar het meisje het superleuk heeft, veilig is en waar iedereen een blij gevoel van krijgt.
Gekkigheid natuurlijk. Jij ergert je groen en geel aan de puber van je vrienden en wil heel graag dat het meisje thuisgelaten wordt. Als je dan toch een topic opent, wees dan ook eerlijk.
Je kunt het voorleggen aan je vrienden, dat het meisje in kwestie niet heel vreugdeverhogend is voor iedereen maar ik weet niet of je vrienden na dit gesprek nog vrienden van je zijn.
Wat je evt nog wel zou kunnen overwegen is een alternatief logeeradres aanbieden bij weetikveelwie. Waar het meisje het superleuk heeft, veilig is en waar iedereen een blij gevoel van krijgt.
.
vrijdag 5 september 2025 om 14:18
vrijdag 5 september 2025 om 14:28
Een 15 jarige kan deze verantwoordelijkheid niet overzien want onderontwikkelde hersenen. Het kan prima gaan maar ook behoorlijk uit de hand lopen zeker bij een tiener die met oudere tieners omgaat. Ouders hebben een zorgplicht, zeker jegens minderjarige kinderen, het simpelweg maar kijken wat er gebeurt is mi zeer onwenselijk voor kind maar ook voor de ouders. Ik heb een tiener die dus zeer sociaal is en altijd op pad maar zij gaat tenminste nog om met leeftijdgenoten die in dezelfde ontwikkeling zitten maar ook daar zie je dat het behoorlijk uit de bocht kan schieten.
vrijdag 5 september 2025 om 14:31
De vraag is eerst: Waarom moet een nukkige puber persé mee op vriendenweekend?
Het is duidelijk niet voor de gezelligheid, er is een ander doel waarom ze gedwongen mee moet.
Het middel (ze moet mee) wordt nu verward met het doel (dat ze niet dronken onder een brug slaapt).
Als je die twee uit elkaar haalt kun je de vraag stellen of je het doel op een andere manier voor elkaar kan krijgen.
(en je kunt je ook afvragen of een puber niet een keertje een beetje vertrouwen mag krijgen, en of een puberleven perse altijd 100% gladgestreken zonder rimpeltjes moet verlopen. En of een 15 jarige niet eens op een veilige manier tegen puberproblemen moet aanlopen ofzo)
Het is duidelijk niet voor de gezelligheid, er is een ander doel waarom ze gedwongen mee moet.
Het middel (ze moet mee) wordt nu verward met het doel (dat ze niet dronken onder een brug slaapt).
Als je die twee uit elkaar haalt kun je de vraag stellen of je het doel op een andere manier voor elkaar kan krijgen.
(en je kunt je ook afvragen of een puber niet een keertje een beetje vertrouwen mag krijgen, en of een puberleven perse altijd 100% gladgestreken zonder rimpeltjes moet verlopen. En of een 15 jarige niet eens op een veilige manier tegen puberproblemen moet aanlopen ofzo)
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
vrijdag 5 september 2025 om 14:36
Geloof niet dat iemand dat schrijft.Whateffah schreef: ↑05-09-2025 14:28Een 15 jarige kan deze verantwoordelijkheid niet overzien want onderontwikkelde hersenen. Het kan prima gaan maar ook behoorlijk uit de hand lopen zeker bij een tiener die met oudere tieners omgaat. Ouders hebben een zorgplicht, zeker jegens minderjarige kinderen, het simpelweg maar kijken wat er gebeurt is mi zeer onwenselijk voor kind maar ook voor de ouders. Ik heb een tiener die dus zeer sociaal is en altijd op pad maar zij gaat tenminste nog om met leeftijdgenoten die in dezelfde ontwikkeling zitten maar ook daar zie je dat het behoorlijk uit de bocht kan schieten.
Mijn 'laat het haar maar bewijzen' is, uiteraard zou ik haast zeggen, met achtervang als buren oid standby.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in