Werk & Studie alle pijlers

Bevriend zijn met je collega's?!

20-08-2009 21:42 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vaak zie je dat collega's erg goed bevriend raken met elkaar buiten het werk om maar je ziet ook dat mensen helemaal geen vriendschappen op het werk hebben. Het is maar net of je er wel of geen behoefte aan hebt.

Zelf studeer ik nog en heb bijbaantjes naast mijn studie. Bij sommige baantjes heb ik hele leuke collega's waar ik ook buiten het werk mee afspreek maar ik heb er nooit een "beste" vriendin gevonden of iemand waarmee ik echt goed bevriend ben geraakt.

Hebben jullie vriendschappen op het werk of hou je het liever wat oppervlakkiger?

Dit ook na een voorbeeld waarbij iemand heel goed bevriend raakte met een collega, zij ontslagen werd en die vriendschap ook meteen verwaterde. Blijft een collegiale vriendschap ook bestaan na ontslag of het vinden van een andere baan of pensioen vraag ik me dan af.
Mijn vriend ziet zijn collega's buiten het werk nooit. Bij ons op het werk is dat heel anders, af en toe lijkt het daar wel inteelt. Mijn ervaring is wel dat veel contacten na vertrek wel verwateren, maar bij ons ligt dat ook net weer anders. Velen zien elkaar weer ergens anders, in diezelfde branche. Kan een jaar duren of een maand, maar uiteindelijk komende meesten elkaar wel weer ergens tegen.
Mijn collega is mijn beste vriendin geworden. Nadat ik een andere baan vond en ook nog eens ben verhuisd zijn wij nog steeds beste maatjes ookal zien we elkaar nu wat minder.
Ik heb inderdaad veel vrienden op mn werk. Vrienden die morgen ook bijna allemaal op mn verjaardag komen. Waarmee ik veel buiten werk afspreek en die ik dan ook bel/sms/msn.

Mn beste vriend is ook een oud collega. We zijn als collega's begonnen. Hebben even gedate maar waren er al snel achter dat vrienden zijn veel beter was voor ons. Dit is inmiddels 8 jaar geleden. Hij kent mijn familie, ik de zijne. Als hij ruzie heeft met zn vriendin komt hij bij mij etc. IK zou hem voor geen goud meer kwijt willen. Hij kent me door en door. Ik heb hem wel eens maanden nauwelijks gesproken (door een ex die mij niet zo leuk vond...) maar het was nog geen dag uit of hij stond weer bij me op de stoep. Zn nieuwe vriendin vindt het wel prima dat we af en toe samen afspreken dus de laatste tijd trekken we weer heel erg naar elkaar toe.

Nee ik zou hem echt niet meer kwijt willen.

Voor andere collega perikelen verwijs ik je naar mijn eigen topic
Ik ga ook met collega's eten, stappen, blijf er zelfs slapen. Of het blijvend is? Geen idee. Maar wat geeft het als het zou verwateren? NU heb je het toch heel leuk met elkaar?
O ja.. Mn beste vriend en ik zijn allang geen collega's meer..
hier toevallig wel 1 van mn beste dinnetjes ontmoet tijdens het werken.soms werken we vaak met elkaar en soms (veels te) weinig.maar vervelen doet het nooit.

en nog een paar lieve, gezellige meiden die ik op het werk heb leren kennen en nu nog in mn leven zijn,waar ik afentoe lekker mee ga stappen,eten en bijbeppen.

de andere kant;

een goede vriendin is tegenwoordig ook collega,pphfff wat een ramp om mee samen te werken.echt vreselijk.

dat probeer ik ook te vermijden.

zit in de gelukkige positie dat dit kan.heb laatst zelf bij mn werkgever aangegeven dat hij niet hoeft te denken,

dat ie mij een plezier doet om ons samen ergens in te delen.want tja hij wist niet beter of dat deed hij wel.

en de keren dat het dan toch gebeurd,red ik ut totnutoe nog wel.
Mijn beste vrienden hier zijn mij collega's. Maar dat komt denk ik vooral omdat ik in mijn eentje naar dit land (UK) gekomen ben om te promoveren en er wel meer buitenlanders zitten. Dan trek je al snel naar elkaar toe. Ook heb ik met sommege collega's veel veldwerk gedaan in het buitenland (beetje middle-of-nowhere) en dan leer je mekaar ook wel goed kennen.

Maar ik kan me voorstellen dat wanneer ik in NL gebleven was en ik aan een Nederlandse universiteit aan het promoveren was, ik werk en prive veel meer gescheiden zou houden.
mijn vriendin is mn collega...
Bij een bijbaantje is het wel fijn als je vriendin je collega is of je collega een vriendin wordt. Is goed voor de werksfeer. Wordt de vriendschap zodanig minder dat je liever niet meer samenwerkt dan is een andere bijbaan nog wel te vinden.

Maar bij een full time baan je collega's ook nog buiten het werk zien vind ik te benauwend worden. Dan weten mensen letterlijk alles van je. Ik bewaar dan liever enige afstand.

Bovendien wordt het dan moeilijker om een collega aan te spreken als hij/zij de kantjes ervan af loopt op het werk.

Dan kan de reactie al gauw zijn je weet toch dat het thuis wat minder gaat.
Ja....ik heb aan mijn werk (ik werk met vrijwilligers) 2 hele goede vriendinnen overgehouden! Doordat ze bij mij als vrijwilligster werkten, konden ze snel(ler) solliciteren op een vacature. Nu zijn het dus -naast vriendinnen- ook collega's! Maar de school is zo groot, er gaan dagen voorbij dat we elkaar niet tegenkomen. Zij zijn beide onderwijs-assistente geworden en ik zit in de mediatheek. Buiten het werk zien we elkaar in elk geval 1 x per 2 maanden bij een meidenetentje bij mij thuis (met nog 3 andere vriendinnen) en soms spreken we apart iets af 1 x per maand, soms iets vaker...

Ooit heb ik een vriendin aan werk geholpen (andere baan had ik toen nog), toen er door ziekte iemand snel werd gezocht. We hebben toen dus een tijd als collega's gewerkt. Inmiddels zijn we geen collega's meer, maar nog steeds (al 27 jaar) vriendin.
Oh ik bedenk trouwens net dat ik mijn beste vriend ooit via werk heb leren kennen Maar we werken er allebei allang niet meer dus da's een beetje vergeten inmiddels.
Ik heb genoeg collega`s die buiten het werk om met elkaar bevriend zijn, alleen niet met mij...

Ik vind het leuk als het er van zou komen, maar ben er niet naar opzoek in een collega.

Ik kan met iedereen door een deur op het werk, maar vriendschappen zijn er op de een of andere manier nooit van gekomen, waarschijnlijk omdat ik een beetje een vreemde eend in de bijt ben....
Collega's heb ik op mijn werk. Vrienden heb ik thuis. Dat wil niet zeggen dat ik nooit een borrel met ze drink maar collega's zijn voor mij collega's.
Ik heb ook verschillende goede vrienden overgehouden aan verschillende banen. Soms gaat dat weer over, soms blijft het. En bij mij wordt het meestal nog hechter na vertrek dan tijdens de baan.
een handje vol collega's zijn mijn beste vrienden geworden, en daar ben ik echt heel blij mee.

maar verder doe ik nu niet meer aan bedrijfsfeestjes enzo.

hoef niet persee nieuwe/andere collega's als vrienden te hebben nu.

mn hele leven draaid tenslotte niet alleen om werk.
quote:CassieViva schreef op 20 augustus 2009 @ 21:42:

Vaak zie je dat collega's erg goed bevriend raken met elkaar buiten het werk om maar je ziet ook dat mensen helemaal geen vriendschappen op het werk hebben. Het is maar net of je er wel of geen behoefte aan hebt.

Zelf studeer ik nog en heb bijbaantjes naast mijn studie. Bij sommige baantjes heb ik hele leuke collega's waar ik ook buiten het werk mee afspreek maar ik heb er nooit een "beste" vriendin gevonden of iemand waarmee ik echt goed bevriend ben geraakt.

Hebben jullie vriendschappen op het werk of hou je het liever wat oppervlakkiger?

Dit ook na een voorbeeld waarbij iemand heel goed bevriend raakte met een collega, zij ontslagen werd en die vriendschap ook meteen verwaterde. Blijft een collegiale vriendschap ook bestaan na ontslag of het vinden van een andere baan of pensioen vraag ik me dan af.

Bij mij ligt het maar net aan de collega. Waar ik een aantal jaar terug heb gewerkt klikte het meteen heel erg met een collega. Toendertijd deden we ook buiten werktijd dingen samen en we kwamen bij elkaar thuis.

Nu werk ik daar niet meer, maar we hebben nog wel een heel goed contact, ze is nu een hele goede vriendin van me.

Er werkte daar ook een collega die niet erg geliefd was, maar wel graag buiten werktijd iets leuk wilde gaan doen. Nou ik had daar geen zin in (niemand trouwens). Bij sommige mensen moet je het gewoon puur zakelijk houden.
Ik heb jarenlang als bijbaantje bij een supermarkt gewerkt, veel leuke mensen leren kennen, mensen waar ik een hele leuke tijd mee heb gehad maar waar zo langzamerhand het contact wel van verwaterd (mede door mijn verhuizing). Op een gegeven ogenblik ook m'n allerliefste vriendinnetje leren kennen. Volgens mij is dat inmiddels al zo'n 11 jaar geleden!

Door m'n verhuizing kende ik hier helemaal niemand, op m'n eerste werkplek heb ik een aantal hele leuke mensen leren kennen en heb er wat oppervlakkige vriendschappen aan overgehouden. Op m'n huidige werkplek werken aardige mensen maar echte vrienden gaan het niet worden, heb er ook niet zo'n behoefte aan. M'n netwerk is in korte tijd weer flink gegroeid en om al die contacten waardevol te (onder)houden stop ik nu maar even. Een borrel op z'n tijd is prima hoor!
Dat heb ik dus ook en over een paar jaar krijg ik hopelijk ook een vaste baan maar weet niet of ik er nou zo'n zin in heb om dan ook bevriend te raken met collega's. Want als t misloopt zit je wel elke dag met elkaar opgescheept! En ik heb zelf een uitgebreid sociaal leven waardoor ik het minder nodig acht om ook nog eens bevriend te raken met collega's..
Tijdens mijn werkende leven heb ik 2 goede vriendinnen leren kennen via het werk.

Tenminste, vriendinnen die nog steeds vriendinnen zijn.

Ik ben daar ongeveer 3 jaar weg en ik heb nog steeds contact met ze, 1 van die 2 is trouwens een tijd geleden zelf ook weg gegaan daar. Die 2 meiden zou ik echt niet meer willen missen, dat klikt gewoon ontzettend goed. Ik ben er wel even bang voor geweest dat het anders zou zijn als ik er niet meer zou werken maar dat is nergens voor nodig geweest want nog steeds zijn we dikke maatjes.

Ik ben ook weleens bevriend geweest met een collega toen ik ergens 40 uur werkte, zij ook. Buiten het werk zagen we elkaar heel vaak. We gingen samen stappen, samen winkelen of gewoon bij elkaar thuis zitten. Qua karakter leken we best veel op elkaar en uiteindelijk is dat ook mis gelopen. We hebben niet echt ruzie gehad maar er waren wel irritaties. Het werd gewoon te benauwend.

Op mijn huidige werk heb ik geen vrienden. Op het werk is het gezellig maar er is niemand die ik buiten het werk om spreek. Hooguit een keer een krabbel op Hyves maar daar blijft het dan ook bij.

Het is een heel jong bedrijf, heel veel werknemers van begin 20 en ik merk wel dat er onderling wel veel gestapt wordt en dat er vriendschappen ontstaan. Op zich ben ik daar niet naar op zoek. Er zijn namelijk maar weinig mensen waar ik me echt goed bij voel en die ik echt leuk vind. Op mijn werk zijn er wel 3 van dat soort mensen maar het gaat ook weer niet zo diep dat we elkaar buiten het werk om zien. Ik voel me wel een beetje een vreemde eend in de bijt daar.

Ach, als het komt is het goed, zo niet ook goed. Met de vriendschappen met die 2 ex-collega's ben ik heel blij. Zij voegen echt iets toe aan mijn leven maar verder heb ik er ook niet super veel behoefte aan. Ik heb zo ook wel genoeg sociale contacten.
Oh, ik vergeet helemaal dat ik nóg een vriendin heb die ik ken via het werk.

Wel weer een ander bedrijf en we zijn maar heel kort collega's geweest. Misschien 2 maanden ofzo. Toen ben ik weg gegaan maar we hebben wel contact gehouden.

Zij is heel erg spontaan en was net met manlief verhuisd naar onze provincie en ze bleef contact zoeken via de sms. Dus op een gegeven moment kreeg ik een uitnodiging voor verjaardag van manlief en het werd heel gezellig. Het klikte eigenlijk heel goed en ook met mijn vriend dus sindsdien is dat ook heel leuk.
quote:heejhallo schreef op 20 augustus 2009 @ 22:02:

Mijn beste vrienden hier zijn mij collega's.

De mijne ook, al werken ze niet in hetzelfde lab (en de meesten niet eens op dezelfde campus). Sterker nog, ik deel een huis met (onder andere) drie collega's. In mijn geval ideaal!

quote:heejhallo schreef op 20 augustus 2009 @ 22:02:

Maar dat komt denk ik vooral omdat ik in mijn eentje naar dit land (UK) gekomen ben om te promoveren en er wel meer buitenlanders zitten. Dan trek je al snel naar elkaar toe.

Dat heb ik dan weer niet. Er zitten inderdaad heel wat buitenlanders, maar mijn beste vrienden hier komen toch allemaal van hier.

Overigens ging ik ook in NL vriendschappelijk om met een aantal van mijn collega's. Niet als-in gelijk beste vrienden, maar een etentje of terrasje wilde nog weleens gebeuren. Met sommigen daarvan (en dan weer raar genoeg vaak degenen van wie je het niet verwacht) nog steeds heel leuk contact!
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Ik heb hele goede vrienden over gehouden aan mijn bijbaantjes en full time banen. Ik zie ze nog steeds regelmatig.
Ik heb afgelopen vrijdag bijna 30 collega's op mn verjaardag gehad. En ik kom net thuis en had ook nog een kaartje van hen als groep én van 1 individueel. Dus ja.. Mijn collega's zijn zeker mijn vrienden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven