Wie wil mij eens een taallesje geven?
zondag 23 augustus 2009 om 19:58
Ik las net het topic van Kingmarja: Iemand op mijn werk kijkt op me neer nog eens door.
Bestaat de biechtstoel eigenlijk nog? Ik moet namelijk opbiechten dat ik sommige taalregels nog stééds niet snap...
Waar de hoofdletters moeten ok. Dat het 'ik vind' is en niet 'ik vindt' snap ik ook nog wel. Maar wanneer het word(t) is weet ik echt niet En wanneer is het hij vind(t) of is dat altijd met een t?
Schaam me hier soms best wel een beetje voor dus niet de draak met me steken he (klopt deze? )
Bestaat de biechtstoel eigenlijk nog? Ik moet namelijk opbiechten dat ik sommige taalregels nog stééds niet snap...
Waar de hoofdletters moeten ok. Dat het 'ik vind' is en niet 'ik vindt' snap ik ook nog wel. Maar wanneer het word(t) is weet ik echt niet En wanneer is het hij vind(t) of is dat altijd met een t?
Schaam me hier soms best wel een beetje voor dus niet de draak met me steken he (klopt deze? )
zondag 23 augustus 2009 om 20:01
Hey Aruba!
Ik heb jarenlang hetzelfde gehad, tot ergernis van mijn moeder :p
Die heeft me uiteindelijk deze kanjer van een ezelsbrug geleerd:
Vervang het werkwoord door lopen!
Ik word(t?) geeft dan -> ik loop, geen -t dus ik word!
Ander voorbeeld:
Hij word(t?) is -> hij loopt, dus hij wordt.
Hopelijk heb je hier wat aan
Ik heb jarenlang hetzelfde gehad, tot ergernis van mijn moeder :p
Die heeft me uiteindelijk deze kanjer van een ezelsbrug geleerd:
Vervang het werkwoord door lopen!
Ik word(t?) geeft dan -> ik loop, geen -t dus ik word!
Ander voorbeeld:
Hij word(t?) is -> hij loopt, dus hij wordt.
Hopelijk heb je hier wat aan
zondag 23 augustus 2009 om 20:02
Jij wordt - word jij
Hij wordt - wordt hij?
Er komt achter word alleen een T als er geen ik voor staat
Hij vindt...altijd met DT, maar vind jij (als jij achter het werkwoord staat, komt er geen T)
Soms kan ik het niet uitleggen, maar ik maak zelden een fout, het gaat dus vanzelf bij mij.
Zo vind ik het eigenlijk heel raar, maar het voltooid deelwoord van verhuizen is verhuisd.....en eigenlijk vind ik dat met een T (dus verhuist) logischer, maar het is dan niet goed!
Hij wordt - wordt hij?
Er komt achter word alleen een T als er geen ik voor staat
Hij vindt...altijd met DT, maar vind jij (als jij achter het werkwoord staat, komt er geen T)
Soms kan ik het niet uitleggen, maar ik maak zelden een fout, het gaat dus vanzelf bij mij.
Zo vind ik het eigenlijk heel raar, maar het voltooid deelwoord van verhuizen is verhuisd.....en eigenlijk vind ik dat met een T (dus verhuist) logischer, maar het is dan niet goed!
zondag 23 augustus 2009 om 20:02
Weet je, ik gebruik altijd 'loop' ergens voor in de plaats.
Dus als je niet weet of 'ik vind' (word) of 'jij vindt' (wordt) wel of niet met t is, vul je gewoon 'ik loop' of 'jij loopt' in en dan weet je het meteen!
Bij mij werkt het echt enorm handig, sinds iemand mij deze tip gaf doe ik dat niet snel meer fout!
Dus als je niet weet of 'ik vind' (word) of 'jij vindt' (wordt) wel of niet met t is, vul je gewoon 'ik loop' of 'jij loopt' in en dan weet je het meteen!
Bij mij werkt het echt enorm handig, sinds iemand mij deze tip gaf doe ik dat niet snel meer fout!
zondag 23 augustus 2009 om 20:03
zondag 23 augustus 2009 om 20:04

zondag 23 augustus 2009 om 20:06
quote:noa schreef op 23 augustus 2009 @ 20:00:
Jij/hij/zij = dt
behalve dan bij jij, dan geldt:
jij wordt = dt
word jij = d
Mijn neefje leerde mij ooit: vul 'loop' in ipv het werkwoord... het is jij loopT, maar loop jij. Werkt dus goed voor mij.
Het valt me hier trouwens ook vaak op dat veel mensen een T schrijven als uitgang bij de voltooid verleden tijd. Dus bijv. het is gebeurt ... Gruwel. Zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Jij/hij/zij = dt
behalve dan bij jij, dan geldt:
jij wordt = dt
word jij = d
Mijn neefje leerde mij ooit: vul 'loop' in ipv het werkwoord... het is jij loopT, maar loop jij. Werkt dus goed voor mij.
Het valt me hier trouwens ook vaak op dat veel mensen een T schrijven als uitgang bij de voltooid verleden tijd. Dus bijv. het is gebeurt ... Gruwel. Zo moeilijk is het toch allemaal niet?

zondag 23 augustus 2009 om 20:07
quote:Aruba schreef op 23 augustus 2009 @ 20:06:
[...]
Dus alleen bij hij/zij maar niet bij het?
Is het dan altijd 'het word'?
Klopt niet.
Deze tip is trouwens niet goed.
Als er jij achter staat komt er ook geen T achter.Maar alws er jouw achter staat weer wel.
Bijvoorbeeld"
Word jij ook gek van die harde muziek?
Wordt jouw moeder daar ook gek van?
[...]
Dus alleen bij hij/zij maar niet bij het?
Is het dan altijd 'het word'?
Klopt niet.
Deze tip is trouwens niet goed.
Als er jij achter staat komt er ook geen T achter.Maar alws er jouw achter staat weer wel.
Bijvoorbeeld"
Word jij ook gek van die harde muziek?
Wordt jouw moeder daar ook gek van?
zondag 23 augustus 2009 om 20:07
quote:zjena35 schreef op 23 augustus 2009 @ 20:04:
Hij vindt is met dt. Maak er maar eens hij loopt van. Je zegt niet hij loop.
Wanneer er twee werkwoorden staan, bv wordt geslagen, met dt
Verleden tijd NOOIT met dt
Straks misschien les 2 :-)Dat vind ik dan weer wél logisch. Wat 'hij vondt' heb ik nog nooit gezien.
Hij vindt is met dt. Maak er maar eens hij loopt van. Je zegt niet hij loop.
Wanneer er twee werkwoorden staan, bv wordt geslagen, met dt
Verleden tijd NOOIT met dt
Straks misschien les 2 :-)Dat vind ik dan weer wél logisch. Wat 'hij vondt' heb ik nog nooit gezien.