Wie wil mij eens een taallesje geven?
zondag 23 augustus 2009 om 19:58
Ik las net het topic van Kingmarja: Iemand op mijn werk kijkt op me neer nog eens door.
Bestaat de biechtstoel eigenlijk nog? Ik moet namelijk opbiechten dat ik sommige taalregels nog stééds niet snap...
Waar de hoofdletters moeten ok. Dat het 'ik vind' is en niet 'ik vindt' snap ik ook nog wel. Maar wanneer het word(t) is weet ik echt niet En wanneer is het hij vind(t) of is dat altijd met een t?
Schaam me hier soms best wel een beetje voor dus niet de draak met me steken he (klopt deze? )
Bestaat de biechtstoel eigenlijk nog? Ik moet namelijk opbiechten dat ik sommige taalregels nog stééds niet snap...
Waar de hoofdletters moeten ok. Dat het 'ik vind' is en niet 'ik vindt' snap ik ook nog wel. Maar wanneer het word(t) is weet ik echt niet En wanneer is het hij vind(t) of is dat altijd met een t?
Schaam me hier soms best wel een beetje voor dus niet de draak met me steken he (klopt deze? )

zondag 23 augustus 2009 om 20:19
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 20:07:
[...]
Klopt niet.
Deze tip is trouwens niet goed.
Als er jij achter staat komt er ook geen T achter.Maar alws er jouw achter staat weer wel.
Bijvoorbeeld"
Word jij ook gek van die harde muziek?
Wordt jouw moeder daar ook gek van?
Dat is ook logisch, want "jouw moeder" zou je kunnen vervangen door "zij".
Dus: wordt zij daar ook gek van.
Zij is geen jij vandaar -dt.
[...]
Klopt niet.
Deze tip is trouwens niet goed.
Als er jij achter staat komt er ook geen T achter.Maar alws er jouw achter staat weer wel.
Bijvoorbeeld"
Word jij ook gek van die harde muziek?
Wordt jouw moeder daar ook gek van?
Dat is ook logisch, want "jouw moeder" zou je kunnen vervangen door "zij".
Dus: wordt zij daar ook gek van.
Zij is geen jij vandaar -dt.

zondag 23 augustus 2009 om 20:20
Wat ik altijd doe is het betreffende werkwoord vervangen door 'lopen'
als er dan een -t achter komt bij 'lopen' komt het ook bij het werkwoord waarvan ik het niet weet.
Hij loopt dus ook hij wordt
ik loop dus ook ik word (zonder t)
Maar ook: Hij loopt dus ook hij verbaast en hij bedoelt
De stam is immers verbaas en bedoel
als er dan een -t achter komt bij 'lopen' komt het ook bij het werkwoord waarvan ik het niet weet.
Hij loopt dus ook hij wordt
ik loop dus ook ik word (zonder t)
Maar ook: Hij loopt dus ook hij verbaast en hij bedoelt
De stam is immers verbaas en bedoel

zondag 23 augustus 2009 om 20:22
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 20:19:
En als er 'je' achter staat komt er nooit een T achter.
word je gelukkig?
maar wel weer:
Wordt je moeder gelukkig?Ok, Shining, daar heb je wel gelijk in. Maar je is hier geen persoonlijk vnw, maar een bezittelijk vnw Als je 'loop' invult merk je ook dat het DT moet zijn...
En als er 'je' achter staat komt er nooit een T achter.
word je gelukkig?
maar wel weer:
Wordt je moeder gelukkig?Ok, Shining, daar heb je wel gelijk in. Maar je is hier geen persoonlijk vnw, maar een bezittelijk vnw Als je 'loop' invult merk je ook dat het DT moet zijn...

zondag 23 augustus 2009 om 20:23
quote:GeorgieBrown schreef op 23 augustus 2009 @ 20:22:
[...]
Ok, Shining, daar heb je wel gelijk in. Maar je is hier geen persoonlijk vnw, maar een bezittelijk vnl. Als je 'loop' invult merk je ook dat het DT moet zijn...Ja klopt. Maar ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Want er staat toch 'je' achter.
[...]
Ok, Shining, daar heb je wel gelijk in. Maar je is hier geen persoonlijk vnw, maar een bezittelijk vnl. Als je 'loop' invult merk je ook dat het DT moet zijn...Ja klopt. Maar ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Want er staat toch 'je' achter.

zondag 23 augustus 2009 om 20:28
quote:Nammma schreef op 23 augustus 2009 @ 20:02:
Jij wordt - word jij
Hij wordt - wordt hij?
Er komt achter word alleen een T als er geen ik voor staat
Hij vindt...altijd met DT, maar vind jij (als jij achter het werkwoord staat, komt er geen T)
Soms kan ik het niet uitleggen, maar ik maak zelden een fout, het gaat dus vanzelf bij mij.
Zo vind ik het eigenlijk heel raar, maar het voltooid deelwoord van verhuizen is verhuisd.....en eigenlijk vind ik dat met een T (dus verhuist) logischer, maar het is dan niet goed!Weet niet of het al gezegd is, geen zin om alles te lezen
, maar het is juist logischer dat het 'verhuisd' is, want het is 'zij verhuisden' en niet 'zij verhuisten' (er verschijnt hier ook meteen een rood lijntje onder ).
Jij wordt - word jij
Hij wordt - wordt hij?
Er komt achter word alleen een T als er geen ik voor staat
Hij vindt...altijd met DT, maar vind jij (als jij achter het werkwoord staat, komt er geen T)
Soms kan ik het niet uitleggen, maar ik maak zelden een fout, het gaat dus vanzelf bij mij.
Zo vind ik het eigenlijk heel raar, maar het voltooid deelwoord van verhuizen is verhuisd.....en eigenlijk vind ik dat met een T (dus verhuist) logischer, maar het is dan niet goed!Weet niet of het al gezegd is, geen zin om alles te lezen

quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 20:26:
Ik snap trouwens wel dat er verwarring kan ontstaan bij een voltooid deelwoord.
Hij verkeert in moeilijkheden.
Hij heeft in moeilijkheden verkeerd.
Derde persoon (hij/zij/het) in de tegenwoordige tijd: altijd een T erachter.
Voltooid deelwoord: zit de laatste letter van de stam, hier: verkeer-) niet in het kofschip: een D erachter.
Ik snap trouwens wel dat er verwarring kan ontstaan bij een voltooid deelwoord.
Hij verkeert in moeilijkheden.
Hij heeft in moeilijkheden verkeerd.
Derde persoon (hij/zij/het) in de tegenwoordige tijd: altijd een T erachter.
Voltooid deelwoord: zit de laatste letter van de stam, hier: verkeer-) niet in het kofschip: een D erachter.
zondag 23 augustus 2009 om 20:29

zondag 23 augustus 2009 om 20:30
quote:Aruba schreef op 23 augustus 2009 @ 20:28:
[...]
Toch apart he. Loop je de basischool uit met een vwo advies en niemand die het opvalt dat je het nog steeds niet kunt.Tja, het heeft niets met intelligentie te maken. Je bent slim genoeg voor het VWO, maar ze hebben je gewoon niet de regels voor d en dt geleerd. Zegt meer iets over de kwaliteit van het onderwijs.
[...]
Toch apart he. Loop je de basischool uit met een vwo advies en niemand die het opvalt dat je het nog steeds niet kunt.Tja, het heeft niets met intelligentie te maken. Je bent slim genoeg voor het VWO, maar ze hebben je gewoon niet de regels voor d en dt geleerd. Zegt meer iets over de kwaliteit van het onderwijs.
zondag 23 augustus 2009 om 20:31
quote:Mazou schreef op 23 augustus 2009 @ 20:28:
[...]
Weet niet of het al gezegd is, geen zin om alles te lezen
, maar het is juist logischer dat het 'verhuisd' is, want het is 'zij verhuisden' en niet 'zij verhuisten' (er verschijnt hier ook meteen een rood lijntje onder ).Heeft te maken met de oorspronkelijke stam (werkwoord zonder -en). Bij verhuizen eindigt die op een Z (verhuiz-). De Z zit niet in het kofschip, dus daarom is het zij verhuisden en zij zijn verhuisd.
[...]
Weet niet of het al gezegd is, geen zin om alles te lezen