Roddels over goede vriendin - haar vertellen?

24-08-2009 10:13 24 berichten
Onlangs zijn me wat roddels ter ore gekomen over een goede vriendin van mij. Niet zozeer roddels, maar wel dat kennelijk een groep gezamelijke kennisen/vrienden bepaald gedrag van haar afkeurt en er dus kennelijk graag over lult.

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen....Ikzelf keur het helemaal niet af namelijk (ze had kort achter elkaar een paar flings met wat mannen die elkaar kennen, geen vreemdgaan, of stimuleren tot vreemdgaan iig) en ik vind haar gewoon een topwijf (ook al vind ik dat een beetje een jeukwoord). Die roddels maken mij dus helemaal niks uit.

Nou is mijn vraag of ik haar dit moet vertellen of niet. Aan de ene kant denk ik: Wat niet weet, wat niet deert en belast haar nou niet hier mee. Ze heeft er immers niks aan als ik het haar vertel, denk ik. Maar aan de andere kant voelt het ook als erg onloyaal om het niet te vertellen. Ik hou niet van het idee dat ik iets weet wat zij misschien niet weet, terwijl het wel om haar gaat.

Hmmm, misschien gaat de ene afweging wel meer om mijn eigen gevoel en de ander meer om de hare, maar ik weet het niet goed. Wat zouden julie doen? En waarom?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst de groep gezamenlijke kennissen / vrienden erop aanspreken. Geef aan dat je het behoorlijk vervelend vindt dat men lult over een goede vriendin van je. Dat ze flings heeft, ze gaat niet vreemd, ze belazert niemand etc. Ze heeft gewoon even heerlijk plezier. Geef aan dat je het vervelend vindt dat er op die manier over haar gesproken wordt. Kijk eerst even hoe ze daar op reageren.
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 24 augustus 2009 @ 10:17:

Ik zou eerst de groep gezamenlijke kennissen / vrienden erop aanspreken. Geef aan dat je het behoorlijk vervelend vindt dat men lult over een goede vriendin van je. Dat ze flings heeft, ze gaat niet vreemd, ze belazert niemand etc. Ze heeft gewoon even heerlijk plezier. Geef aan dat je het vervelend vindt dat er op die manier over haar gesproken wordt. Kijk eerst even hoe ze daar op reageren. Ehm dat wordt moeilijk....aangezien ik ze niet in real life meer zie (ingewikkeld verhaal, we kennen elkaar allemaal via werk op een ander continent, ik heb het weer van een collega vernomen die daar onlangs nog was. Die vertelde dus dat er veel over haar geluld werd (het zal hem zelf worst zijn). Zij is daar komende maanden weer voor werk). Maar in een andere situatie had ik het zeker gedaan hoor, wat jij zegt!
Ik zou het willen weten. Het lijkt me vreselijk als ik een verkeerd beeld heb over de vriendschap. Dus hoe moeilijk dan ook, ik zou het vertellen maar op een zo zacht mogelijke manier. Geen details. Gewoon iets aangeven wat je ter oren is gekomen. En kijk of je haar in deze kan helpen/ondersteunen. Stel desnoods voor om met zijn allen te gaan praten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik zou het willen weten en zou het daarom dus ook vertellen.
Als ik van mijn eigen uit ga dan zou ik het wel heel graag willen weten wat mensen van me zeggen.Dus ik denk dat je er inderdaad goed aan doet het tegen haar te zeggen wat je te oren is gekomen.Zal misschien niet makkelijk zijn.En misschien word ze wel boos.Maar dan heb jij je best gedaan denk ik dan maar.

Heel veel succes en laat het eens weten wat je heb gedaan.
Een reden waarom ik het liever niet vertel is omdat ze een beetje gestressed is wegens haar werk de laatste tijd. dan denk ik: Moet ze dit er ook nog bij? Ik weet ook niet hoe 'erg' ze het zal vinden hoor, wie weet vermoed ze het wel en denkt ze: Laat maar praten.

Ik twijfel vooral omdat ik niet goed weet wanneer ik het vertel of ik het dan voor mezelf doe (dan ben ik er maar 'van af') of voor haar.....

In ieder geval bedankt voor alle reacties zo ver! Ik denk er nog even over (en wacht nog meer reacties af).
Tja zij weet het en kan er dan zo weinig mee. Ze kan moeilijk tegen die mensen zeggen 'heejhallo vertelde me dat..' Wat heeft ze aan die kennis?
Als ik zou horen dat iemand op basis van dit soort onzin negatief zou praten over iemand, dan zou ik dat in dat gesprek nog direct op tafel leggen. Mezelf kennende is de kans ook nog redelijk groot dat ik dat op een manier zou doen die diegene redelijk in zijn/haar hemd zou zetten (oeps ).

Als het me zo via via ter ore zou komen zou ik er geen aandacht aan besteden. Mensen lullen wat af, en al de tijd die daar in gestoken werd was al zonde, laat staan als ik er dan mijn tijd ook nog eens in ga steken.

Naar je vriendin toe vind ik dat overigens ook een prima houding. Gewoon zeggen dat je niet meedoet aan gelul omdat je haar wel hoger hebt zitten dan dat.
Ik zou de vriendin van wie je de roddel hoort vertellen dat jij het anders heel normaal gedrag van die andere vriendin vindt. Hoe meer mensen laten blijken dat het gedrag van die vriendin zeker niet afkeurenswaardig is, hoe meer kans dat die anderen hun mening bijstellen.
waar wordt er over geluld dat wil ik dan ook wel weten:-)
quote:badmeester schreef op 24 augustus 2009 @ 11:46:

waar wordt er over geluld dat wil ik dan ook wel weten:-)Haar 'flings' dus. Dat ze daar nu een reputatie door heeft. (Hun woorden dus, mij maakt het niks uit en ik wist toch alle details al. Ik wist alleen niet dat ze er dus kennelijk een reputatie door heeft gekregen). Ik vind het moeilijk hoor, vraag me af wat 'beter' vriendinnen gedrag van mij is. Het juist wel of niet vertellen.
quote:heejhallo schreef op 24 augustus 2009 @ 10:19:

(ingewikkeld verhaal, we kennen elkaar allemaal via werk op een ander continent, ik heb het weer van een collega vernomen die daar onlangs nog was. Die vertelde dus dat er veel over haar geluld werd (het zal hem zelf worst zijn). Zij is daar komende maanden weer voor werk). Maar in een andere situatie had ik het zeker gedaan hoor, wat jij zegt!Geen idee over welk continent je het hebt. Maar in bijvoorbeeld Azië zijn de mores natuurlijk heel anders dan hier. Als je denkt dat het te maken zou kunnen hebben met het feit dat je vriendin dingen die in NL makkelijk kunnen doet in een omgeving waar dat niet kan, dan zou ik haar er wel op wijzen denk ik.
quote:elninjoo schreef op 24 augustus 2009 @ 11:43:

Ik zou de vriendin van wie je de roddel hoort vertellen dat jij het anders heel normaal gedrag van die andere vriendin vindt. Hoe meer mensen laten blijken dat het gedrag van die vriendin zeker niet afkeurenswaardig is, hoe meer kans dat die anderen hun mening bijstellen.Eens, wel tegen die vrienden vertellen, niet tegen je vriendin. Die vriendschap met die vrienden zou ik ook heroverwegen trouwens, maar dat terzijde. Mocht het ter sprake komen met die vriendin (bijvoorbeeld als zij zegt 'Keesje en Jantje zijn zó supportive over alle beslissingen die ik neem') zou ik het ook niet uit de weg gaan om te vertellen wat Keesje en Jantje werkelijk achter haar rug om zeggen. Anders niet.
Ik zou het liever niet willen weten omdat ik me dit soort dingen te veel aantrek. Weet niet of je vriendin onzeker is? Als goede vriendin kun jij dat denk ik toch best redelijk inschatten. Ik zou in ieder geval toch voor haar opkomen, door gewoon met die mensen (degenen die roddelen) contact te zoeken. Misschien een mail sturen over dat je het niet netjes vindt dat ze een vriendin zo behandelen.
En hoe is dit jou ter ore gekomen? Door een vriend die roddelde over hoe anderen roddelen?

Er wordt altijd gekletst door iedereen. Van vrienden mag je er vanuit gaan dat ze dingen ook tegen elkaar zeggen en dat ze niet heel kwaad spreken over een vriendin. Jij mag ook wat meer vertrouwen hebben in je vrienden. Ze zullen heus wel wat lullen maar het niet kwaad bedoelen. Daarnaast ben je er zelf niet bij en heb je het van horen zeggen (of erger via de mail) dus dan is het nog moeilijker inschatten hoe het gezegd/bedoeld wordt. Ik zou er wat van zeggen tegen die vrienden als ik het zelf zou horen van hen.
Ik zou het niet vertellen. Daarmee geef je aan dat jij het belangrijk genoeg vind om het erover te hebben en maak je het groter dan het is. Wel aan die vrienden melden dat je het jammer vind en verder geen energie in steken.

Heb je voor jezelf helder wat het belang van je vriendin is als je het haar wel zou vertellen?
quote:Djoels schreef op 24 augustus 2009 @ 10:17:

Ik zou eerst de groep gezamenlijke kennissen / vrienden erop aanspreken. Geef aan dat je het behoorlijk vervelend vindt dat men lult over een goede vriendin van je. Dat ze flings heeft, ze gaat niet vreemd, ze belazert niemand etc. Ze heeft gewoon even heerlijk plezier. Geef aan dat je het vervelend vindt dat er op die manier over haar gesproken wordt. Kijk eerst even hoe ze daar op reageren. 100% mee eensch.
quote:fijn schreef op 24 augustus 2009 @ 12:47:

Ik zou het niet vertellen. Daarmee geef je aan dat jij het belangrijk genoeg vind om het erover te hebben en maak je het groter dan het is. Wel aan die vrienden melden dat je het jammer vind en verder geen energie in steken.

Heb je voor jezelf helder wat het belang van je vriendin is als je het haar wel zou vertellen?Goed punt. En goede vraag. Ik dacht dus ook al aan het begin dat de optie 'vertellen' meer voor mezelf zou zijn. Dan ben ik er vannaf en voel ik me 'loyaal' ofzo. Ik weet ook niet of ik het zelf zou willen weten. Maar ze gaat ook nog wel veel met deze mensen om, dus misschien is het dan ook fijn om te weten wat er van je gedacht wordt. Maar daar kun je weer tegenover zetten dat ik het ook maar uit de tweede (of derde) hand heb. Ik laat het allemaal nog even op me inwerken....het heeft ook geen haast.
quote:Zamirah schreef op 24 augustus 2009 @ 12:50:

[...]

100% mee eensch.Ik zou dat zelf dus ook doen, als ik dus ter plaatse was, maar ik ben daar al een jaar niet geweest. Heb sporadisch email contact met ze. Om het ineens out of the blue te gaan benoemen is dan ook weer zo nadrukkelijk. Het zijn dus ook meer kennissen dan vroenden, behalve mijn vriendin, daar heb ik heel veel contact mee.
Ik zou het ook niet vertellen, wel zou ik proberen wat positiefs over je vriendin zeggen. Dan krijgt men een ander beeld van haar en op een gegeven moment houdt dat wel op.
Wat sneu trouwens, dat zoiets roddelvoer is....bah. Wat een bekrompen geesten.
Als die anderen meer langea-afstandskennissen zijn zou ik het er denk ik bij laten. Zeker als het mensen uit een andere cultuur zijn. Wat voor ons normaal is kan voor andere culturen ronduit shockerend zijn. Dat maakt het nog niet OK om er over te roddelen maar wel begrijpelijker. Wij zouden er bijv. ook negatief over praten als een vriendin van haar man niet uitmocht met vriendinnen, terwijl ze dat zelf misschien normaal zou vinden en gekwetst zou zijn door onze negatieve mening. (ik noem maar een voorbeeld, geen opzetje tot een multicultureel-drama-discussie)
mahna mahna tuduuuudududu
Over iedereen wordt geroddeld. Door het door te vertellen aan de desbetreffende persoon doe je er in wezen aan mee. Wat voor nut heeft het om het aan die vriendin te vertellen? Wat verwacht jij dat zij met deze informatie doet? Ik zou niets zeggen en als iemand - wie dan ook over wie dan ook - weer eens begint te roddelen kun je gewoon zeggen dat je het niet wil horen. Dat doe ik ook en bespaart een boel ellende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven