Ervaringen Jenaplan school

27-08-2009 20:01 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al. Ben op zoek naar ervaringen van moeders/vaders die hun kind op een jenaplan school hebben zitten of hebben gehad.

Ik ben nl zelf bezig met het uitzoeken van een school voor mijn kind. Ben enthousiast over een jenaplan school maar twijfel nog aan het "systeem".

Graag jullie reacties.

Leesbril
ik heb zelf ook op een jena school gezeten, vond de school erg leuk, maar ook mijn twijfels erbij.

Zo hadden wij ook een weekplan, tot en met de laatste week van groep acht spaarde ik al mijn werk op tot vrijdagmiddag..

De toneelafsluiting was dan wel erg leuk, en heeft mijn zelfvertrouwen en ontplooiing enorm goed gedaan.

De middelbare school was erg wennen, hadden nooit huiswerk gehad, en moesten ineens in rijtjes elk uur concentreren. Niks meer tot vrijdagmiddag voor je uit schuiven..werken moesten we.

We kregen de vakken geschiedenis en engels ook helemaal niet op de basisschool, maar ik weet niet of dat Jena afhankelijk is.
Nou wat een cijfersysteem inhoudt weet mijn dochter toch echt wel. Wie niet zou ik bijna willen zeggen. Het is een heel logisch en overzichtelijk gegeven. 10 is het hoogste, en 1 het laagste, wat valt daar níet aan te snappen denk ik dan?! En zijn er tegenwoordig nog echt basisscholen die aan cijferrapporten doen dan? Volgens mij sowieso maar weinig.

Onze oudste zit nu dus op het gymnasium. Procentueel gezien gaan er best veel vanuit onze Jenaplanschool naar het vwo. Meer in ieder geval dan het landelijk gemiddelde.

Of een Jenaplan systeem aansluit op je kind is niet altijd van te voren even gemakkelijk in te schatten. Het gebeurd nog steeds dat er kinderen de eerste 3 jaren uitvallen, in die zin dat ze doorstromen naar regulier basisonderwijs.

Onze kinderen krijgen trouwens al Engels vanaf groep 1 ( kleuteronderwijs) 1 uur in de week komt een engelse juf met ze zingen en verhaaltjes voorlezen en kringspelletjes doen, om zo eigen te worden gemaakt met de taal.

Wat Jena idd niet doet is Proefwerken geven. Ze geven wel eens een toets maar dat stelt niet veel voor. Ze doen daarintegen veel aan nieuwskringen, presentaties en wereldorientatie. Ik denk dat het niet per definitie een gemis is als je nog nooit een echt proefwerk hebt gemaakt, maar aan de andere kant zal de spanning die aan zoiets 'officieels' vooraf gaat wél weer nieuw zijn. En ik hoop idd dat mijn dochter die druk aankan. Opzich maak ik me daar niet echt zorgen over eigenlijk, omdat leren haar vrij als vanzelf afgaat. Ze vindt het leuk, is heel leergierig, is heel netjes en punctueel in dingen, en daarbij behoorlijk perfectionistisch en sterberig. We zullen wel zien, de tijd zal het leren...
Grappig is dat.. ik ken Zoyla's school in zoverre dat ik Zoyla's verhalen ken en die van een andere moeder. Die andere moeder heeft een kind dat niet zo goed meekomt. Zij is totaal niet te spreken over het onderwijs. Haar kind wordt vergeten, lijkt het af en toe wel. Ze moet overal achteraan. Op school wordt gewoon gezegd dat het kind het niet kan en jammerdan. Zij kent ook van een ander kind een verhaal dat wél heel slim was, maar dus niet op eigen niveau mocht werken (kind wilde lezen in kleutergroepen) omdat juf daar geen zin in had? Het onderwijs is zo goed, als de leerkracht voor de groep, ben ik bang.

Overigens zitten mijn kinderen op een gewone school, maar ook bij ons doen ze aan orientatie, hebben ze thema's, gaan ze meer dan op de Jenaplanschool van Zoy naar de schooltuintjes, ze gaan naar musea, doen aan kringgesprekken en weeksluitingen, hebben klassikaal les en taken (geen weektaken, trouwens) en de ouderraad zorgt voor de seizoensaankleding van de school.

Ook hebben ze in de lagere klassen de verschillende hoekjes waarin gewerkt wordt, net als in Jenaplanonderwijs. Volgens mij is er geen school meer, die echt alleen maar klassikaal les geeft. Bij ons op school is in elk geval 'afgekeken' van andere vormen onderwijs.

Als ik kijk naar mezelf: ik kon goed leren, maar zou in het Jenaplan denk ik niet gedijd hebben. Van mijn kinderen mijn zoon denkelijk wel (streber) maar van dochterlief weet ik het niet zo. Die zit liever te spelen, frutselen en frummelen.

Ik zou dus zeker ook bij andere scholen kijken.
Later is nu
Bij ons trouwens geen 'witte eliteschool' en de kinderen leren zo van vriendjes en vriendinnetjes extra 'wereldoriëntatie'. Ook niet verkeerd.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven