Werk & Studie alle pijlers

gastouder zijn in 2010

28-08-2009 06:48 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik ben benieuwd of er hier gastouders zijn die al iets hebben gehoord over het MBO diploma dat je volgend jaar moet hebben om gastouder te mogen zijn. Of hoe het zit met de EVC procedure. Want als het echt zo wordt als er op de website van OCW staat is het voor mij de vraag of ik gastouder wil blijven, de opleiding gaat best veel geld kosten en ik vind eigenlijk het bedrag van 4 euro bruto per uur wat ik nu verdien als gastouder niet in verhouding meer staan met wat er geeist gaat worden. Ben benieuwd naar jullie idee hierover
Monrob,ik heb in mijn eerste bericht al precies vertelt wat de regels worden per 1-1-2010,lees jij wel dan?
EM, ik dacht ook al dat een GO per definitie zelfstandige was, maar omdat ik (nog) niet met opvang me bezighou, dacht ik dat niet als waarheid te moeten gaan stellen. Ik was dus even benieuwd of monrob misschien een andere vorm van dienstverband zou kunnen hebben, zodat ik die tarifering op waarde zou kunnen schatten. Ik ben nl beter bekend met zzp'ers en opdrachten via een bureau in het algemeen, dan de GO-vorm in het bijzonder.quote:monrob41 schreef op 28 augustus 2009 @ 10:43:

Ik vind het een beetje zinloze discussie zo worden. Ik vraag alleen of er gastouders zijn die misschien al iets meer weten over hoe en wat en wordt gelijk gezien als een lui mens dat lekker thuis wil werken. Bah, dat bedoel ik dus, het minderwaardige over een gastouder.

Ik ben nu 4 jaar gastouder, nooit geen problemen,heb een EHBO diploma, mijn huis wordt 2 x per jaar gecontroleerd door het gb en ik krijg regelmatig een huisbezoek van ze om te zien hoe het hier gaat met mijn gastkindjes. Nooit geen problemen en nu ben ik zonder dat diploma ineens niet goed genoeg meer.

En nog even voor de kip mevrouw die echt praat als een kip zonder hoofd, misschien moet je eens beter nadenken wat je schrijft,

Monrob, jammer dat je het zo opvat, ik heb een dergelijke mening nog niet gelezen in de postings in dit topic. Wil niet flauw zijn maar ik vat dit toch een beetje op als projectie van je eigen teleurstelling in je werk. Gelet op je wens om pensioen en vakantiegeld op te bouwen, denk ik inderdaad dat een ander werkveld niet zo'n gek idee is: wellicht ben je geen ondernemer-pur-sang, terwijl de vorm waarin een GO werkt dat toch wel verlangt. Heb je dat misschien inderdaad voor jezelf onderschat, zoals ik al eerder me afvroeg?

Verder is het niet onredelijk dat door veranderende wet- en regelgeving er meer eisen aan het werkveld worden gesteld. Een advies dat gegeven is, is om inderdaad aan die opleidingseis te gaan voldoen, of als je dat niet kan of wil, een ander werkveld te gaan zoeken.

Bij jou hoor ik veel meer daarbij de frustratie over het werkveld in het algemeen, waardoor bij jou op dit punt (symptomatisch) een weerstand ontstaat om 'óók nog eens' een opleiding te moeten doen 'terwijl het al zo ondergewaardeerd wordt wat je doet'. Ik zet het even tussen quote-tekens omdat het mijn samenvatting is van wat ik als jouw mening lees (al dan niet letterlijk zo door jou verwoord).

Om die reden, en die reden alleen, is de suggestie om iets anders te gaan doen waarin jij je beter gewaardeerd voelt, geen slechte. Het gaat daarbij niet om de aanname dat wij het werk van een GO niet zouden waarderen (in tegendeel, denk ik) maar omdat jíj je er klaarblijkelijk niet gelukkig in voelt, zo te lezen.
En we geven geen kritiek op je aantal kinderen.Prima als jij er 2 op wilt vangen maar dan krijg je er niet naar 6 betaalt dat is toch logisch.Als jij meer wilt verdienen moet je meer kinderen opvangen.Wil je dat niet dan verdien je wat je nu verdient en moet je niet klagen dat je te weinig verdient.

Op een KDV zul je ook niet een leidster-kind ratio hebben van 1 op 2 dat is ook 1 op 6
Tia wil je als gastouder beginnen?
GRRRR laat maar. Jullie blijven maar doorgaan over het aantal kinderen en wat ik verdien en of ik het te weinig vind. Ik zal me waarschijnlijk wel niet zo handig uitgdrukt hebben,laat maar
Monrob, er is echt niemand die je aanvalt hier, ik zie vooral een hoop mensen die je positief advies proberen te geven.

Dat jij dat verkeerd op vat, kun je de andere forummers niet kwalijk nemen.
668, the neighbour of the Beast
@monrob: had je dan niks aan die regels van EM?
quote:ElleMichelle schreef op 28 augustus 2009 @ 11:27:

Tia wil je als gastouder beginnen?Ik ga het eerst als ouder proberen, EM .
Ik schreef al dat je MBO2 moet volgen,als je GOB dat niet vergoed kun je het als studiekosten terug krijgen van de belastingdienst,dus het kost je in principe niets.

En op je verdiensten heb ik al een paar keer antwoord op gegeven
Ik ben ook gastouder en op de vraag van TO terug te komen: Nee, ik heb nog nies gehoord van studie. Ben wel blij dat je dit topig geopend hebt, want ik weet nu meer dan mijn bureau mij verteld. Ik vind het heel raar, dat ik -en mijn vraagouders - van niets weten.

Ik pas op 1 kindje, twee dagen in de week, per dag 9 uur. Ik verdien 3,75 per uur. Dit vind ik een prima bedrag voor iemand die op een kindje past. Mijn vraagouder zal dit bedrag ook aan mij betalen, evengoed als zij nier alles terug zou krijgen van de belasting. Zij vindt het belangrijk dat haar zoontje goed opgevangen wordt, hij gaat met plezier naar mij. En ze heeft sowieso opvang nodig. Zij vindt het ook normaal dat ik niet voor minder geld wil oppassen. Hier hebben wij al over gepraat.

Over de opleiding. Dat komt heel slecht uit. Ik studeer deeltijd (Pabo), dus ben al retedruk met leerwerk. Ik heb al gevraagd voor vrijstellingen, maar heb daar nog geen antwoord op gekregen, helaas. Ik weet wel dat de studie thuisstudie zal worden, het een eitje zal zijn voor mij (zal echt niet veel tijd vergen), dus hoop maar dat dat inderdaad zo zal zijn.

EHBO heb ik niet. Er worden wel cursussen gegeven, die wij verplicht moeten volgen. Maar dat is niet de echte EHBO. Ik vind het super als ik dat mag volgen, want ik vind het heel belangrijk om die te hebben. (en makkelijk, want kan het meenemen in mijn latere loopbaan).

Over het algemeen zijn gastouders moeders (huisvrouwen dus) die thuis willen blijven voor hun eigen kinderen. Dat je oppast op andere kinderen zorgt voor een extra centje. Dat we geen pensioen opbouwen is onze eigen schuld, hadden we maar een 'echt' beroep moeten kiezen.

TO: Elle Michelle heeft keurig op een rijtje gezet wat de regels worden. Als je meer wilt weten hierover, kun je dat beter aan je bureau vragen. Mijn antwoord is dus dat ik van niets weet nog. Mijn bureau weet ook nog niet precies hoe en wat, dus ik wacht het ook rustig af.
Swinta, monrob en andere gastouders: dit vond ik zojuist op Postbus 51:

http://www.postbus51.nl/n ... r-mij-als-gastouder-.html
Ok ik heb dit forum even bewust niet bekeken omdat ik gewoon de reacties van sommige niet eerlijk vind. Verder ben ik zover dat ik weet dat het een 2 jarige MBO opleiding is die je moet gaan doen. Ik moet dus echt maar eens gaan zien hoe het gaat lopen, mijn gb belt me hoop ik morgen terug met wat meer informatie.Wat de opleiding nu gaat kosten kan ik niet vinden, de bedragen verschillen nogal. Wel heb ik gelezen dat je 75% vergoed kan krijgen tot een max van 750 euro.. Het mag dan in jullie ogen een goede investering zijn voor de toekomst, ik zie het niet zo.Ik ben nu 41 en als het allemaal zo is als ik lees ben ik dus klaar met leren over 2 jaar. Aan de andere kant vreemd want de gastouders moeten wel al vanaf volgend jaar geregistreerd zijn.

Ik ben nog steeds van mening dat het halen van zo'n diploma niets zegt over mijn kwaliteit als gastouder, ik kan het op papier wel allemaal goed doen maar kan hier dan wel een enorme slechte gastouder zijn. En dan bedoel ik dat ik op de bank hang en verder niets met mijn gastkindjes doe, jullie begrijpen hoop ik wel wat ik bedoel.

Tia Dalma, bedankt voor je link, ik had 'm intussen ook al gevonden. Ik vind de informatie erg mimimaal die er over te vinden is terwijl het wel over 2010 gaat.
En ik vind de opmerking dat je geen pensioen opbouwt omdat je geen echt werk doe ook weer vaag. Hoezo geen echt werk?? Als je op een kinderdagverblijf werkt en voor kindjes zorgt is het wel werk en als je thuis hetzelfde doet is het geen werk?? Het is zo jammer dat gastouder zijn wordt gezien als iets waar je lekker makkelijk geld mee verdiend.
Kun jij niet kijken of je de jaren dat je als gastouder hebt gewerkt kunt laten omzetten in een EVC (ervaringscertificaat) en op basis daarvan een verkorte route van die opleiding kunt volgen?

(Volgens mij geldt dit ook voor de Pabo-studente, kan me voorstellen dat de opleiding beneden jouw huidige niveau is en je recht hebt op vrijstellingen.)
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Het is ook allemaal niet eerlijk...zij zijn groot en ik is klein enzo...
quote:Carrera schreef op 30 augustus 2009 @ 17:25:

Kun jij niet kijken of je de jaren dat je als gastouder hebt gewerkt kunt laten omzetten in een EVC (ervaringscertificaat) en op basis daarvan een verkorte route van die opleiding kunt volgen?Ervaring is wat anders dan opleiding.Moeders hebben ook ontzettend veel ervaring maar krijgen daardoor geen recht op vrijstellingen bij een kraamopleiding.
Ervaring kan wel helpen bij een EVC, maar het voorbeeld van moeders en een kraamopleiding klopt niet helemaal.

Moeders assisteren niet bij een bevalling, ze ondergaan het zelf. En ze staan ook niet objectief baby's te verzorgen en de moeder, maar zitten zelf op de roze wolk.

Ik werk in de zorg voor verstandelijk gehandicapten en ik krijg op basis van mijn ervaring waarschijnlijk wel dispensatie voor bepaalde gedeeltes van de opleiding voor MBO4.
Als je MBO2 geen toegevoegde waarde vindt waarom ga je dan geen BBL opleiding doen in de kinderopvang?

4 dagen BETAALD werken en 1 dag naar school en die opleiding wordt ook nog eens 100% betaald door de werkgever.Recht op vakantiedagen,pensioen etc en als je slaagt een vaste baan bij dezelfde werkgever.En dan heb je in ieder geval MBO3 niveau waarmee als je ooit weer zou willen gastouder kunt worden.
quote:misschicken schreef op 30 augustus 2009 @ 18:12:

Ervaring kan wel helpen bij een EVC, maar het voorbeeld van moeders en een kraamopleiding klopt niet helemaal.

Moeders assisteren niet bij een bevalling, ze ondergaan het zelf. En ze staan ook niet objectief baby's te verzorgen en de moeder, maar zitten zelf op de roze wolk.

Ik werk in de zorg voor verstandelijk gehandicapten en ik krijg op basis van mijn ervaring waarschijnlijk wel dispensatie voor bepaalde gedeeltes van de opleiding voor MBO4.Maar jij zult ook wel een vooropleiding hebben waardoor je die vrijstelling krijgt.Ervaring zoals ik bedoelde zonder opleiding geeft geen vrijstelling.
quote:ElleMichelle schreef op 30 augustus 2009 @ 18:18:

[...]

Maar jij zult ook wel een vooropleiding hebben waardoor je die vrijstelling krijgt.Ervaring zoals ik bedoelde zonder opleiding geeft geen vrijstelling.Ja ook, maar ik bedoel meer dat de ervaring die je hebt wel relevant moet zijn voor de opleiding. Dus dingen al in de praktijk kunnen brengen die je leert in die opleiding.
Ja klopt.

Wat ik opmerkte was meer lacherig bedoeld dan serieus hoor,maar de iconen werken weer eens niet....

Ervaring is niet hetzelfde als opleiding.

En een SPW opleiding wordt ondanks dat het MBO is beter gewaardeerd in de kinderopvang dan Pabo wat HBO is,omdat verzorging toch anders is dan lesgeven....
quote:monrob41 schreef op 30 augustus 2009 @ 16:48:

En ik vind de opmerking dat je geen pensioen opbouwt omdat je geen echt werk doe ook weer vaag. Hoezo geen echt werk?? Als je op een kinderdagverblijf werkt en voor kindjes zorgt is het wel werk en als je thuis hetzelfde doet is het geen werk?? Het is zo jammer dat gastouder zijn wordt gezien als iets waar je lekker makkelijk geld mee verdiend.

Misschien oude koeien uit de sloot e.d., maar voor "écht" werk dien je toch ook een relevante opleiding te hebben? Ik vind het een beetje dubbel wat je zegt monrob, want je hebt geen zin om een opleiding te volgen... Dat zou je voor een baan bij een KDV of zo toch ook moeten hebben?

Ik wil ook beginnen als gastouder en ik ben ook niet blij met de eventuele kosten die ik kwijt ben aan een opleiding, maar ik snap heel goed dat ze het doen. Het zijn toch je kinderen die je aan een ander toevertrouwd... Of dat nou op een KDV is of bij iemand thuis.

En het klopt wat je zegt, papieren zeggen niet alles, maar daar zijn de controles van de GGD, GObureau en reacties van ouders weer voor. Maar tijdens een opleiding krijgen leerkrachten meestal wel al een beeld van de studenten. Tijdens mijn studie zijn er d.m.v. stages e.d. heel wat studenten afgevallen, omdat het werk hen in de praktijk niet lag.

Dus als je het nu goed doet als gastouder heb je volgens mij niks te vrezen, dan ga je (zeker met zoveel ervaring) die opleiding waarschijnlijk goed afsluiten.
quote:monrob41 schreef op 30 augustus 2009 @ 16:48:

Ik vind dat je hier twee verschillende dingen aanhaalt.

Ik vang thuis 1 kindje op, die ik verzorg alsof het mijn eigen kindje is. Ik geef hem eten, knuffel hem en ik troost hem als hij verdriet heeft. Bij het kinderdagverblijf ben je verantwoordelijk voor meerdere kindjes, je moet verstand hebben van hygiene, je moet wat weten over de ontwikkeling van de kindjes, op een professionele manier contact met ouders onderhouden, etc. Dit vind ik niet te vergelijken met hoe het bij mij thuis aan toe gaat. Aangezien je toch een diploma moet hebben om te kunnen werken op een kinderdagverblijf, lijkt mij dat er een groot verschil is tussen een gastouder en het kdv. Dus vandaar het 'echte' werk.

Daarnaast heb ik het woord 'echte' tussen aanhalingstekens gezet. Natuurlijk omdat ik zelf ook wel weet dat een gastouder ook echt werkt, maar meer om het verschil in opleiding aan te geven. (en daar bedoel ik niet mee dat je minder hoog opgeleid bent ofzo, maar dat wij niet de juiste papieren voor de opvang hebben)
anoniem_17931 wijzigde dit bericht op 03-09-2009 13:53
Reden: mosterd
% gewijzigd
quote:Carrera schreef op 30 augustus 2009 @ 17:25:

Kun jij niet kijken of je de jaren dat je als gastouder hebt gewerkt kunt laten omzetten in een EVC (ervaringscertificaat) en op basis daarvan een verkorte route van die opleiding kunt volgen?

(Volgens mij geldt dit ook voor de Pabo-studente, kan me voorstellen dat de opleiding beneden jouw huidige niveau is en je recht hebt op vrijstellingen.)

Vrijstellingen krijg ik waarschijnlijk niet vanwege mijn opleiding, maar meer omdat ik veel ervaring heb met oppassen en mijn eigen kinderen (oudste is inmiddels 12 jaar). Wel heb ik ontwikkelingspsychologie geleerd, dus misschien krijg ik daarvoor wel een vrijstelling.

Het gaat mij meer om de tijd die je moet besteden aan de opleiding, aangezien ikzelf vrij weinig tijd hiervoor heb. (vanwege mijn eigen opleiding dus)
quote:ElleMichelle schreef op 30 augustus 2009 @ 18:32:

Ja klopt.

Wat ik opmerkte was meer lacherig bedoeld dan serieus hoor,maar de iconen werken weer eens niet....

Ervaring is niet hetzelfde als opleiding.

En een SPW opleiding wordt ondanks dat het MBO is beter gewaardeerd in de kinderopvang dan Pabo wat HBO is,omdat verzorging toch anders is dan lesgeven....Maar toch kan ik op een kinderndagverblijf werken als ik het tweede jaar van mijn studie voltooid heb. Dus waarschijnlijk maak ik mij druk om niets en krijg ik evengoed die vrijstellingen vanwege mijn opleiding (en spreek ik mijzelf nu tegen, maar ik kwam opeens op deze gedachte. Ga er meteen even achteraan, mijn huiswerk maak ik straks wel even )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven