Werk & Studie alle pijlers

gastouder zijn in 2010

28-08-2009 06:48 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik ben benieuwd of er hier gastouders zijn die al iets hebben gehoord over het MBO diploma dat je volgend jaar moet hebben om gastouder te mogen zijn. Of hoe het zit met de EVC procedure. Want als het echt zo wordt als er op de website van OCW staat is het voor mij de vraag of ik gastouder wil blijven, de opleiding gaat best veel geld kosten en ik vind eigenlijk het bedrag van 4 euro bruto per uur wat ik nu verdien als gastouder niet in verhouding meer staan met wat er geeist gaat worden. Ben benieuwd naar jullie idee hierover
quote:monrob41 schreef op 28 augustus 2009 @ 10:06:

Ik geloof dat het niet helemaal goed begrepen wordt. Als er eisen gesteld gaan worden is prima maar ik hoor alleen maar dat, ik hoor nooit dat je als gastouder zijnde nergens recht op heb. Is het dan vreemd dat ik vind dat als er zo veel eisen en opleiding gesteld gaan worden dat er ook iets tegenover mag staan?? En nee het gaat er niet om dat ik niet wil investeren in die opleiding, ik vind dat ik dan ook recht heb op het salaris wat erbij past.

Iedereen vind het maar heel gewoon dat je 4 euro per uur per kind krijgt. Is er een ander beroep met eenzelfde opleidingseis dat zo weinig betaald?? Volgens mij niet en daar gaat het mij om. Niet dat ik niet wil inversteren, ik ben het misschien zat dat er zoveel comentaar en gerommel is over gastoudersHoe zit dat eigenlijk met tariefstelling dan? Wie bepaalt dat jij 4 euro per kind per uur krijgt?
Ah ik zie het. Je werkt voor een gastouderbureau. Zij zullen jou waarschijnlijk wat werk uit handen nemen, in ruil voor een deel van je uurtarief? Wat krijg jij van dat bureau, behalve de klanten?

En als jij niet zelfstandig bent, dus je draagt zelf geen premies af maar het gastouderbureau doet dat, ben je dan ook inderdaad volledige werknemer van dat bureau? Heb jij een arbeidsovereenkomst met ze? Betalen zij jou loon of een tarief en zijn zij jouw leidinggevende?
Monrob als je 6 gastkinderen hebt als gastouder verdien je dus 24 euro per uur bruto,hier gaat nog belasting af dus hou je ca 18 euro netto per uur over.Bovendien kun je veel kosten van de belasting weer terugvorderen,inventaris,speelgoed,eten/drinken,aktiviteiten,studie etc etc dus als je het slim aanpakt hou je de volledige 24 euro per uur netto over.Een leidster kinderopvang verdient minder per uur met een hogere opleiding en nog meer verantwoordelijkheid over meer kinderen.
Als jij het bij 2 gastkinderen wilt houden dan moet je er ook niet van uitgaan dat je net zoveel verdient als een leidster kinderopvang die voor meer kinderen de verantwoordelijkheid heeft.
EM, ze heeft er twee. Dus 8 euro bruto per uur. Als dat inderdaad in loondienst is, en het betreft hier vooralsnog ongeschoold werk (de eisen gaan pas in 2010 omhoog) valt dat nog best mee als je het afzet tegen andere functies/lonen.

Ik ben erg benieuwd hoe de juridische arbeidsverhouding is met gastouderbureau.
Het GOB krijgt zeg maar 15 euro per uur binnen voor 2 kinderen,kosten GOB gaat eraf dus dan houden ze 10 euro per uur over om de GO te betalen,8 euro voor de opvang en 2 euro per uur investeren ze dan in je opleiding ed.Je kunt niet verwachten dat ze je meer gaan betalen dan er binnenkomt.
Tia een GO is nooit in dienst bij zo'n GOB,dan zou er veel meer ouderbijdrage binnen moeten komen.Op deze manier kan dat er niet uit.Een GO is gewoon zelfstandige.
8 euro per uur is netjes voor ongeschoold werk toch?

Geen idee wat mijn schoonmoeder verdiend, niet heel veel geloof ik. Ze doet het vooral voor de lol.

En scholing is nou eenmaal duur, mijn schoonmoeder doet veel op de computer thuis en ook de toetsen doets ze thuis geloof ik. Verder dus kinder ehbo in de praktijk, en de rest weet ik eigenlijk niet.
Als je meer wilt verdienen moet je of 6 kinderen gaan opvangen of ander werk gaan doen.
ElleMichelle, volgens mij, als ik goed gelezen heb, mag je in totaal 6 kinderen thuis hebben, inclusief je eigen kinderen van onder de 11 jaar. Dus als jij 3 kinderen hebt, mag je 3 kinderen opvangen, maar ook daar zitten limieten op (leeftijdsgrens - 2 kinderen onder de twee etc). Dus 6 kinderen alleen thuis bij jou, volgens mij komt dat nooit voor.

Maar goed, rijk word je er niet van met 4 euro (bruto) per uur. En als je dan voor je eigen pensioen ziektekosten etc moet zorgen is het echt niet veel.

Ik vraag me wel eens af: waarom betalen mensen zonder zeuren 10 euro per uur aan de schoonmaakster - maar gaan ze beknibbelen op de opvang van hun kinderen, die, mijns inziens, toch heel wat meer waard zijn dan je spulletjes en je huis...?

Nou ja, over de wetgeving: ik vind het zo goed! Hier in Frankrijk is dat al jaren zo, worden alle gastouders ook regelmatig gecontroleerd (zijn je huis en tuin nogsteeds kindveilig, hoeveel kinderen lopen er rond, wat krijgen ze te eten..) en iedere gastouder krijgt elk jaar 30 uur training om 'bij' te blijven op gebied van kinderen, veiligheid en gezondheid. Voor de ouders een veilg idee, en de gastouders hebben een "echte" baan hier, ze worden ook gerespecteerd voor hun werk. (ter info: die training + controle wordt gedaan door de pmi, een soort ggz/consultatiebureau, per gemeente. algastouder bureaus zijn hier zeldzaam, in principe werkt iederen particulier).
quote:monrob41 schreef op 28 augustus 2009 @ 08:22:

MM mevrouw kip, ik geloof niet dat ik daarom vraag, ik vraag of andere gastouders al iets weten. Als je alleen maar antwoord kan geven als een kip zonder hoofd kan je misschien beter een andere hobby gaan zoeken en dit onderwerp met rust laten.Je spreekt tegen een ex-gastouder die al een andere baan gezocht heeft. En misschien kan het op een andere toon?
Ik ben geen GO maar mijn kinderen zijn pubers dus ik zou er wel 6 op kunnen vangen.Als ik geen werk had had ik dit werk met liefde wel willen doen voor dat geld.
quote:monrob41 schreef op 28 augustus 2009 @ 10:08:

En nogmaals ik heb 2 kindjes, 6 gastkindjes alleen is totaal niet verantwoordelijk. Dus nee ik verdien helaas niet zoveel dat ik er rijk van wordt. En ik ben niet zelfstandig, werk voor een prima gastouderburau

Ik sta in mijn eentje op 8 verstandelijk gehandicapten. Denk jij dat ik 4 x 8 = 32 euro per uur krijg?

En hoezo niet verantwoordelijk?
quote:Anna_Julie schreef op 28 augustus 2009 @ 10:25:

ElleMichelle, volgens mij, als ik goed gelezen heb, mag je in totaal 6 kinderen thuis hebben, inclusief je eigen kinderen van onder de 11 jaar. Dus als jij 3 kinderen hebt, mag je 3 kinderen opvangen, maar ook daar zitten limieten op (leeftijdsgrens - 2 kinderen onder de twee etc). Dus 6 kinderen alleen thuis bij jou, volgens mij komt dat nooit voor.En dan kan ze lekker thusi werken en heeft ze ook geen opvang voor haar eigen kinderen nodig...
Bij gastouders vergeleken verdienen leidsters kinderopvang eigenlijk veel te weinig,ze hebben een hogere opleiding,meer verantwoording want veel meer kinderen per persoon,meer administratie en ga zo maar door.

Maar ja dan moet de ouderbijdrage omhoog:-))
quote:ElleMichelle schreef op 28 augustus 2009 @ 10:29:

Ik ben geen GO maar mijn kinderen zijn pubers dus ik zou er wel 6 op kunnen vangen.Als ik geen werk had had ik dit werk met liefde wel willen doen voor dat geld.

ja maar, ja maar...dan trek je wel even alle andere kosten van dainkomen af hè, pension, ziektekosten, vakantiegeld, weet ik veel wat.. en je kan dus niet 6 kinderen voltijd thuis hebben, want: 6 onder de 1 etc, dus je hebt er al snel een paar kinderen bij die alleen 2 uurtjes na school komen enzo. dus niet 6 kinderen voor 12 uur per dag x 4 euro per kind..

en, je moet dus ook weer geld van je inkomen investeren in: maaltijden, speelgoed, kinderstoelen, box, wandelwagens...

ik denk dat je t wellicht toch wat zwart/witjes ziet.en t lijkt mij geen makkelijke baan! de hele dag voor kinderen zorgen (die niet van jou zijn) lijkt me erg zwaar, die verantwoordelijkheid! (tenminste, ik zou mezelf voor de kop slaan als er 1 een gat in de knie valt bv, je bent verdorie verantwoordelijk voor t welzijn van een ander zijn kind..) en dan nog de relatie met de ouders van die kinderen erbij...lijkt me ook niet altijd makkelijk...
Nou ja, ik weet er verder ook niks van want woon niet in Nl en ben geen gastouder enzo. Heb wel een gastouder gehad voor mijn 1e twee kindjes en had gewoon respect voor haar, haar baan en vond dat ze iedere cent dik verdiende... maar goed, zoals ik al zei, ik weet er verder niks van dus ga mezelf ergens anders onnutig maken..
Ik vind het een beetje zinloze discussie zo worden. Ik vraag alleen of er gastouders zijn die misschien al iets meer weten over hoe en wat en wordt gelijk gezien als een lui mens dat lekker thuis wil werken. Bah, dat bedoel ik dus, het minderwaardige over een gastouder.

Ik ben nu 4 jaar gastouder, nooit geen problemen,heb een EHBO diploma, mijn huis wordt 2 x per jaar gecontroleerd door het gb en ik krijg regelmatig een huisbezoek van ze om te zien hoe het hier gaat met mijn gastkindjes. Nooit geen problemen en nu ben ik zonder dat diploma ineens niet goed genoeg meer.

En nog even voor de kip mevrouw die echt praat als een kip zonder hoofd, misschien moet je eens beter nadenken wat je schrijft,
Je spoort niet.
Ik heb ook een tijd als gastouder gewerkt (na mijn studie, voordat ik een baan had die daarbij aansloot). Ik paste op drie kinderen, ik kreeg daarvoor ruim 12 euro per uur en maakte een dag van ongeveer 10 uur, half acht tot vijf uur. Ik vond het wel goed betaald en had het alleen maar een voordeel gevonden als er een opleiding aangeboden werd, eigen ontwikkeling en beter worden in je vakgebied.
Als GO ben je zelfstandige en 8,- per uur is niet slecht, je bent thuis, je bepaalt zelf het ritme van de dag en je kiest er zelf voor maar twee opvangkindjes te nemen.

8 maal 10 uur is toch maar mooi 80 euro per dag, wel bruto maar je kunt ook genoeg afschrijven (eten,luiers,g/w/l, aankopen)

Het is echt niet slecht betaald en een met een MBO2 verdien ze waarschijnlijk nooit meer dan 8,- bruto, dus wees geen zeur.
Als je dan nog verder gaat in de berekening: 80 euro per dag, vier dagen per week 400 euro, 1600 in de maand, is ongeveer 1200 netto. Ik vind het niet zo slecht als je kijkt naar alle voordelen...
quote:Anna_Julie schreef op 28 augustus 2009 @ 10:39:

[...]

ja maar, ja maar...dan trek je wel even alle andere kosten van dainkomen af hè, pension, ziektekosten, vakantiegeld, weet ik veel wat.. en je kan dus niet 6 kinderen voltijd thuis hebben, want: 6 onder de 1 etc, dus je hebt er al snel een paar kinderen bij die alleen 2 uurtjes na school komen enzo. dus niet 6 kinderen voor 12 uur per dag x 4 euro per kind..

en, je moet dus ook weer geld van je inkomen investeren in: maaltijden, speelgoed, kinderstoelen, box, wandelwagens...

ik denk dat je t wellicht toch wat zwart/witjes ziet.en t lijkt mij geen makkelijke baan! de hele dag voor kinderen zorgen (die niet van jou zijn) lijkt me erg zwaar, die verantwoordelijkheid! (tenminste, ik zou mezelf voor de kop slaan als er 1 een gat in de knie valt bv, je bent verdorie verantwoordelijk voor t welzijn van een ander zijn kind..) en dan nog de relatie met de ouders van die kinderen erbij...lijkt me ook niet altijd makkelijk...

Ik weet precies wat me te wachten zou staan,heb 20 jaar geleden zelf een KDV opgericht.Dit werk moet je met liefde doen,als je het werken met kinderen niet leuk vindt moet je het niet voor het geld gaan doen.

En als zelfstandige kun je inventaris,speelgoed,handenarbeidspullen,voeding,aktiviteiten,administratiespullen ed allemaal van de belasting aftrekken dus zoveel belasting hoef je uiteindelijk niet eens te betalen als je het slim aanpakt.
Jemig de pemig, dames lezen jullie wel?? Ik vraag niet om kritiek over hoeveel kindjes ik heb. Ik zoek andere gastouders die al iets weten over hoe en wat.Verder niets.Het lijkt wel een afzeik topic te worden, als ik dat had geweten had ik de vraag niet eens gesteld.
Dit is een openbaar forum, hier kun je alles verwachten op een topic, en als je dat niet zint heb je pech gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven