Wie zwanger zonder daar iets voor te laten (alcohol)?

31-08-2009 11:17 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zie titel
wij zijn ook redelijk lang bezig geweest. de eerste maaaaaaaaanden heb ik heel netjes geleefd, geen druppel alcohol, gaan filet americain en ga zo maar door. Echt alle regels opgevolgd. Toen het niet lukte had ik een tijdje zoiets van: Het leven gaat ook verder. Toen na een maand of vier bleek dat ik zwanger was was ik blij maar voelde ik me ook heel erg rot. Ik had net deze keer ultraveel foute dingen gedaan nog geverfd, rontgenfoto gehad, zelfs een klein fout pilletje gehad...Wat voelde ik me rot en schuldig! Heb de rest van de negen maanden niet eens naar de flessen wijn gekeken. Mijn kind is helemaa gezond maar wat ik je mee wil geven is: denk wel elke keer als je iets doet of eet na, want je kan echt een rotgevoel krijgen
Toen wij ongeveer een jaar geprobeerd hadden om zwanger te worden is mijn man gestopt met roken. Ik ben toen af gaan vallen (en dronk daarbij ook geen alcohol meer). Toen we uiteindelijk met behandelingen begonnen zijn we allebei helemaal gestopt met drinken.

Bij de man heeft het gewoon veel invloed, tot 3 maanden na het drinken van alcohol. Maar bij de meeste mannen is dat niet erg, er zijn namelijk altijd zaadcellen genoeg aanwezig en dan kan wat alcohol geen kwaad. Bij mijn man kon je het verschil echt heel goed zien in de tellingen.

Nu, 3 1/2 jaar later, ben ik nog niet zwanger. Deze zomer hebben we allebei weer wat meer gedronken (vooral mijn man, ik dronk toch al niet zo veel). De boog kan niet altijd gespannen staan toch? Wat wel jammer is, is dat ik ondertussen een stuk zwaarder ben geworden. Het sobere leven begint dus weer voor ons, geen alcohol meer en ik ga zeker 25 kilo afvallen.

Je zegt dat er bij jou al wat onderzoek gedaan is/wordt maar is het zaad van je man ook gecontroleerd? Dat is namelijk iets wat ze meestal als eerste doen, het is namelijk vrij eenvoudig in verhouding met de onderzoeken die ze bij een vrouw allemaal kunnen doen. Heeft de huisarts de bloedonderzoeken gedaan? Je zou ook om een doorverwijzing kunnen vragen. Het kan zijn dat een gyn of fertiliteits-arts de onderzoeken nog en keer over wil laten doen.

Tot slot: natuurlijk zijn er vrouwen die zwanger worden terwijl ze gewoon drinken. Er zijn zelfs heroineverslaafden die gewoon kinderen krijgen. Maar het is wel aangetoond dat een gezonde levensstijl een positieve invloed heeft op de vruchtbaarheid. Probeer gewoon wat te minderen maar sla er ook niet in door. Zwanger worden is gewoon 1 van de dingen in het leven waar je niet altijd zelf over kan beslissen. Hoe je er mee om gaat wel en dat doe je prima!
Toen ik nog niet wist dat ik zwanger was, was het net rond het millenium. Met kerst en oud en nieuw heb ik behoorlijk (lees, echt veel!!) wat alcohol genuttigd.

We wilden bewust zwanger worden, maar heb er dus niks voor gelaten.

De katers waren achteraf ook veel heftiger dan anders. Toen ik in januari ontdekte dat ik zwanger ws, ben ik uiteraard gelijk gestopt met alcohol.

Gelukkig is mijn zoon kerngezond ter wereld gekomen!
Tsja, drugsverslaafden worden ook zwanger en baren ook kinderen.

Ik vind het zelf tegenstrijdig dat je zegt serieus ermee bezig te zijn, maar niet bepaalde risicobeperkende maatregelen neemt. Ik heb geen inzicht in je drankconsumptie, maar als je bovengemiddeld veel alcohol drinkt voor een vrouw dat vind ik dat wel zorgelijk. Maar jij weet zelf het beste of dat het geval is.

Ik heb er zelf trouwens wel dingen voor gelaten en ben ook dingen gaan nemen (zoals foliumzuur). Ik wilde mijn conditie zo goed mogelijk optimaliseren om mijn kind van een goede start te kunnen voorzien.

In een dronken bui zwanger worden of ontdekken dat je zwanger bent terwijl je nog volop rookt vind ik tot daar aan toe. Ik heb wel moeite met het feit dat er bewust wordt gekozen om drugs te nemen (zoals alcohol) terwijl er een actuele kinderwens is.
Hier was er een actuele kinderwens, maar ook liefhebberij van wijn. Die liefhebberij heb ik twee weken geleden in de kast gezet voor een maand of 14, maar voordat ik zwanger was niet. Vond dat ik er dan echt te veel mee bezig was, na de ovulatie geen koffie en alcohol meer, is ook niet aan mij besteed. Ik wilde gewoon twee streepjes als bewijs en die heb ik na 8 maanden. Dus is het klaar met koffie en alcohol.
quote:Becky26 schreef op 31 augustus 2009 @ 18:34:

Hier was er een actuele kinderwens, maar ook liefhebberij van wijn. Die liefhebberij heb ik twee weken geleden in de kast gezet voor een maand of 14, maar voordat ik zwanger was niet. Vond dat ik er dan echt te veel mee bezig was, na de ovulatie geen koffie en alcohol meer, is ook niet aan mij besteed. Ik wilde gewoon twee streepjes als bewijs en die heb ik na 8 maanden. Dus is het klaar met koffie en alcohol.Is er dan een relatie tussen 'er te veel mee bezig zijn' en het drinken van alcohol? Ik ben ook een enorme wijnliefhebber maar het laten staan van de wijn zorgde er niet voor dat ik mij meer ging focussen op het zwanger raken. Het klinkt alsof er dan toch sprake is van een afhankelijkheid aan drank en andere middelen.
Nou ik wilde het zwanger worden leuk houden, en dus niet maanden lang twee weken lang niets mogen drinken. Dus gewoon een feestje vieren ipv 'oh ik ben heel misschien zwanger dus ik drink helemaal niets'. Naast het feit dat ik me dan iedere keer 'moest' verantwoorden bij vrienden en ik had geen zin in 'ik drink niet want ik wil zwanger worden'.

Wij hebben een uitgebreide wijninkoopvakantie gehad, veel wijnkastelen bezocht en proeverijen gedaan. Is toch ook gezelliger met z'n 2-en.

Moet zeggen dat ik wel dacht dat ik een bepaalde afhankelijkheid zou hebben maar dat ik gelukkig 1000% meegevallen
Ik ben anders na 3 1/2 jaar proberen zwanger te worden soms wel aan een flinke borrel toe....

Ik denk echt dat het niet nodig is om helemaal te stoppen met alcohol drinken, tenzij daar aanleiding toe is. Zoals bijvoorbeeld langer dan een jaar bezig en willen kijken of het verschil maakt. Of vruchtbaarheidsbehandelingen, daar past geen alcohol bij. En dan heb ik het niet over een keertje 1 wijntje maar over elke zaterdag een fles. Dat is gewoon niet goed.
Ook wij zijn al een poosje bezig, 2 1/2 jaar. Dezelfde vraag die jij hebt heb ik eens voor gelegd aan onze fertiliteits arts. En volgens haar moet ik gewoon de dingen doen die ik/we altijd doen/deden. Genieten van het leven en daar past best een borreltje bij 's avonds met lekker toastje met filé american of brie.

Wanneer ik een positieve test in handen zou hebben, zou ik de wijn en filé american ed wel laten staan.

De kunst is om het zwanger willen worden niet prioriteit nr 1 in het leven te laten worden... Pff klinkt zo makkelijk hè.

succes met zwanger worden
alcohol kan van invloed zijn op vruchtbaarheid, filet americain en brie (brie kan sowieso maar goed) heeft daar totaal geen invloed op en dat laten staan voordat je uberhaupt zwanger bent vind ik zelf veel te ver gaan. Daar zie ik het nu absoluut niet van in.
quote:Becky26 schreef op 31 augustus 2009 @ 18:43:

Nou ik wilde het zwanger worden leuk houden, en dus niet maanden lang twee weken lang niets mogen drinken. Dus gewoon een feestje vieren ipv 'oh ik ben heel misschien zwanger dus ik drink helemaal niets'. Naast het feit dat ik me dan iedere keer 'moest' verantwoorden bij vrienden en ik had geen zin in 'ik drink niet want ik wil zwanger worden'.

Wij hebben een uitgebreide wijninkoopvakantie gehad, veel wijnkastelen bezocht en proeverijen gedaan. Is toch ook gezelliger met z'n 2-en.

Moet zeggen dat ik wel dacht dat ik een bepaalde afhankelijkheid zou hebben maar dat ik gelukkig 1000% meegevallen

Oké, helder. Op een feestje een drankje zou ik zelf misschien ook nog wel doen. Gezelligheid en een fijn en gelukkig leven kan ook prima zonder alcohol, dus zolang drank niet een direct verband houdt met een leuk leven is er niet zoveel aan de hand.

Veel mensen, waaronder professionals, beweren inderdaad dat prenataal alcoholgebruik niet zoveel kwaad kan. Behalve in grote hoeveelheden, dan is de kans op een foetaal alchohol syndroom aanzienlijk. Het is echter nog lang niet bekend of ook minimaal gebruik van alchol een schadelijk effect heeft. Dat is voor mij al reden genoeg om het gebruik van alcohol te staken. Maar een ieder is daar vrij in uiteraard.
quote:Anastacia 34 schreef op 31 augustus 2009 @ 11:29:

[...]

Ik hoop ja alettaJacops een bedachte naam is!!

Want anders schrijf je hier niet echt annoniem.

Sorry maar tip ik lees dat je namelijk 53 dagen lid bent.

O

My

God
En dus ook mosterd.
Ik heb tot mijn positieve zwangerschapstesten gerookt, gedronken (bij nummer één had ik nog een echt studentenleven, dus dit was ook niet weinig :-) en geen foliumzuur geslikt.

Zodra het plusje verscheen natuurlijk overal meteen mee gekapt (behalve de foliumzuur, daar begon ik voor de vorm dan nog maar even mee). Koffie heb ik overigens altijd gewoon gedronken hoor. Anders functioneer ik niet.

Beide kinderen zijn heel bewust en gewenst verwekt, maar beide meteen in de eerste week dat we met de anticonceptie kapten. Dus ik heb daar nooit zo over nagedacht.

Maar ook als het langer had geduurd betwijfel ik of ik mijn levensstijl had aangepast. Naar mijn gevoel- ik geef meteen toe, gekleurd door mijn eigen ervaringen- komt het als het komt en heb je daar heel erg weinig invloed op met dit soort dingen.
Oh, en ik heb hele leuke slimme mooie kinderen gekregen :-)
Mag koffie nou ook al niet meer als je zwanger wil worden.
quote:jemamem schreef op 31 augustus 2009 @ 21:56:

Oh, en ik heb hele leuke slimme mooie kinderen gekregen :-)

Ja, wie vindt dat nou niet van zijn of haar eigen kind

''Het komt als het komt'' , was het maar zo simpel. En je kunt inderdaad niet enorm veel invloed uitoefenen op een (gezonde) zwangerschap, maar het kleine beetje wat er mogelijk is zou ik, persoonlijk, met beide handen aangrijpen, of juist afblijven Maar ook mijn mening is uiteraard gebaseerd op eigen ervaringen, visie en helaas ook de harde praktijk.
quote:dametje27 schreef op 31 augustus 2009 @ 22:04:

Mag koffie nou ook al niet meer als je zwanger wil worden.Je moet niet alles geloven wat er op internet staat.
quote:jemamem schreef op 31 augustus 2009 @ 21:56:

Oh, en ik heb hele leuke slimme mooie kinderen gekregen :-)ik ook, ik ook, onze zoon is zelfs hoogbegaafd,
Van de website van de VGZ:

Alcohol als je zwanger wilt worden

Hoewel het niet onomstotelijk bewezen is, zijn er aanwijzingen dat het gebruik van één glas alcoholhoudende drank per dag al effecten kan hebben op de vruchtbaarheid bij man èn vrouw. Het risico op miskramen lijkt bovendien verhoogt als er regelmatig alcohol gedronken wordt door man of vrouw. Daar een ondergrens van wat wel veilig is niet te stellen is, is het advies om in de periode dat jullie proberen zwanger te worden beiden niet te drinken.

Voor een man geldt dat hij zeker niet moet drinken in de periode dat jullie proberen zwanger te worden tot de zwangerschap is vastgesteld. Als er eenmaal sprake is van een zwangerschap heeft het alcoholgebruik van de man uiteraard geen gevolgen meer voor de baby.

Mag je dan als vrouw helemaal niet meer drinken als je zwanger probeert te worden? Natuurlijk kan het best wel eens moeilijk zijn om niet te drinken. Als je een feestje hebt bijvoorbeeld. Vind je het heel moeilijk om niet te drinken nu je nog niet zwanger bent? Bedenk dat juist de eerste weken van je zwangerschap (en zelfs al iets daarvoor) enorm belangrijk zijn. Direct nadat je ongesteld bent geweest begint een nieuwe eicel te rijpen. De bevruchting vindt plaats ongeveer 14 dagen vóórdat je weer ongesteld moet worden. In de eerste weken van de zwangerschap worden alle belangrijke organen van de baby aangelegd. Dit is dus een heel belangrijke periode waarin veel mis kan gaan. Door in die periode zeker geen alcohol te gebruiken verminder je de risico’s dat er iets misgaat in de ontwikkeling van al die organen. Bovendien heeft alcohol een ongunstige invloed op je vruchtbaarheid.

Nou ja, 't is maar dat je het weet.... in ieder geval de moeite waard om te overdenken!
quote:Anastacia 34 schreef op 31 augustus 2009 @ 11:38:

Nou poes is zo trots als een pauw dat ze ander naar beneden kan halen omdat ik niet weet wie ze is.

Nou applaus hoor heel knap PoezewoesJij hebt helemaal door hoe ik in elkaar zit, zo ben ik écht. Prachtige karakterschets. Goed van je zeg.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Reactie verwijderd
Ik snap je dilemma wel hoor Jemie. De verhalen die er in de wereld zijn geholpen, dat 'als je het los laat' je opeens wel zwanger kan worden, dat zijn dan de excessen, als het al zo is. Want ik denk is dat er sprake is van toeval. Nog altijd worden de meeste vrouwen zwanger terwijl zij er zeer bewust mee bezig zijn.

Je bent nog niet heel lang bezig en dat is helemaal niet zo ongebruikelijk. Probeer je dus niet al te veel zorgen te maken, hoewel dat voor mij makkelijk gezegd is natuurlijk.

Succes enneh, om de dag seksen hé
Jemie, ik ben niet roomser dan de paus en heb voorafgaand aan mijn zwangerschap gewoon een wijntje gedronken. Ik had het geluk dat ik heel snel zwanger was.

In jouw geval ligt het anders. Jij bent al een jaar bezig en je wilt graag een kindje. Misschien reageert jouw lichaam heftiger op bepaalde stoffen dan het lichaam van een ander. Je weet het niet, en het is daarnaast ook onmogelijk om daar achter te komen. Dat betekent dat je preventief keuzes moet maken zonder dat je weet of de problemen inderdaad in die hoek lagen.

Ik zou als ik jou was dan inderdaad, zoals je zelf aangeeft, een bepaalde periode lang zo veel mogelijk die zaken uitsluiten waarvan vermoedens zijn dat dit invloed kan hebben op zwanger worden.

Betekent niet dat je als een kluizenaar moet leven en bij alles wat je doet een uur na moet denken, want dan gaat van de weeromstuit stress invloed krijgen, maar los van onderbouwingen en wetenschappelijke bewijzen zou ik als ik jou was de keuze maken: even geen alcohol, sigaretten, caffeine, etc.

Makkelijk gezegd, en de beste stuurlui staan uiteraard aan wal, zoals ik. In ieder geval: heel veel succes!
Haha dankjewel Milaatje, moet eerlijk zeggen dat dat nog het makkelijkste deel is;-)

Kaetje: vervelend dat jij al zo lang bezig bent! Zit je verder al "echt" in de medische mallemolen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven