Nagel bijten...
maandag 31 augustus 2009 om 14:49
Wel godver.
Het ziet er naar uit dat onze oudste dochter van ruim 2,5 jaar mijn nagelbijten- tic over gaat nemen.
Ik ben hier best van geschrokken... ik doe het zelf ook maar heb er eigenlijk een gruwelijke hekel aan en schaam me voor mijn kort gebeten nagels... ik wil heel graag stoppen maar telkens lukte het maar een korte periode om het te laten...
Misschien is dit dan de stok achter mijn deur?
Ik bijt volgens mij haast nooit als de kindjes wakker zijn, tis meer iets wat ik doe tijdens tv kijken/ boek lezen oid.
(mijn man bijt geen nagels)
Maar goed, de laatste week is ons dus opgevallen dat onze dochter veel met haar vingers in haar mond zit en zagen we dat ze haar nagels van haar wijsvingertjes al 'kort' houdt.
Gelukkig niet echt kluiven maar gewoon een randje korter dan de rest...
Nu houd ik de nagels van onze kinderen al netjes bij dus echt lange nagels hebben ze sowieso niet, maar wat kan ik nog meer doen om er voor te zorgen dat ze er mee stopt?
Misschien speelt een erfelijke factor mee?
Ze doet het trouwens als ze een beetje aan het dromen is... tijdens tv kijken, geconcentreerd kleuren, buiten ergens naar staan te kijken... noem maar op... dan gaan die vingertjes weer richting mond.
Vroeger heb ik heeeel veel tikken gehad op mn handen, boze gezichten toegewierpen gekregen maar niets hielp, bleef het gewoon doen.
Nu merk ik dat ik hetzelfde ga doen als mijn moeder bij mij en daar heb ik ook zo'n hekel aan
Dus....
Zijn er hier meer mensen met nagelbijtende kids en zoja, wat doen jullie?
Het ziet er naar uit dat onze oudste dochter van ruim 2,5 jaar mijn nagelbijten- tic over gaat nemen.
Ik ben hier best van geschrokken... ik doe het zelf ook maar heb er eigenlijk een gruwelijke hekel aan en schaam me voor mijn kort gebeten nagels... ik wil heel graag stoppen maar telkens lukte het maar een korte periode om het te laten...
Misschien is dit dan de stok achter mijn deur?
Ik bijt volgens mij haast nooit als de kindjes wakker zijn, tis meer iets wat ik doe tijdens tv kijken/ boek lezen oid.
(mijn man bijt geen nagels)
Maar goed, de laatste week is ons dus opgevallen dat onze dochter veel met haar vingers in haar mond zit en zagen we dat ze haar nagels van haar wijsvingertjes al 'kort' houdt.
Gelukkig niet echt kluiven maar gewoon een randje korter dan de rest...
Nu houd ik de nagels van onze kinderen al netjes bij dus echt lange nagels hebben ze sowieso niet, maar wat kan ik nog meer doen om er voor te zorgen dat ze er mee stopt?
Misschien speelt een erfelijke factor mee?
Ze doet het trouwens als ze een beetje aan het dromen is... tijdens tv kijken, geconcentreerd kleuren, buiten ergens naar staan te kijken... noem maar op... dan gaan die vingertjes weer richting mond.
Vroeger heb ik heeeel veel tikken gehad op mn handen, boze gezichten toegewierpen gekregen maar niets hielp, bleef het gewoon doen.
Nu merk ik dat ik hetzelfde ga doen als mijn moeder bij mij en daar heb ik ook zo'n hekel aan
Dus....
Zijn er hier meer mensen met nagelbijtende kids en zoja, wat doen jullie?
maandag 31 augustus 2009 om 14:56
Kan het zo zijn dat ze gewoon sabbelt op haar vingers? En dat de wijsvingernageltjes gewoon korter zijn omdat die het meeste gebruikt worden bij oppakken van dingen e.d.?
Ik zou er niet meteen bovenop duiken. Wat je zelf al zegt: dat deed je moeder en dat is alleen maar stressverhogend en dus tic-verhogend!
Lekker relaxend werken lijkt me beter. Pak haar hand rustig uit haar mond.
Enneh: geef zelf het goede voorbeeld dan maar: niet meer bijten Nurse! (makkelijk gezegd he?)
Ik zou er niet meteen bovenop duiken. Wat je zelf al zegt: dat deed je moeder en dat is alleen maar stressverhogend en dus tic-verhogend!
Lekker relaxend werken lijkt me beter. Pak haar hand rustig uit haar mond.
Enneh: geef zelf het goede voorbeeld dan maar: niet meer bijten Nurse! (makkelijk gezegd he?)
maandag 31 augustus 2009 om 14:56
Tja wat wel eens helpt is pleisters om de vingertjes die ze bijt. Bij mij op het werk (kids van 2-4 jaar) hielp dit bij een aantal kindjes wel. Het is alleen niet zo een fraai gezicht. Of anders heb je ook van dat anti nagelbijt spul ( van herome verkrijgbaar bij de drogist) dat je op de nagels smeert en heel vies smaakt. Ach en verder ken ik het probleem ik doe het zelf ook en lastig af te komen ben ik bang.
maandag 31 augustus 2009 om 15:05
Anti-nagelbijtspul wordt voor die kleintjes nog afgeraden volgens mij... Zelf bijt ik daar gewoon doorheen..
Bebje, ja is makkelijk gezegd
Mijn man zegt soms ook ''dan doe je het toch niet meer?''
Maar was het maar zo makkelijk
en ik reageer misschien iets te 'fel' omdat ik weet hoe lelijk het is en hoe rot het is om je handen te verbergen..
Bebje, ja is makkelijk gezegd
Mijn man zegt soms ook ''dan doe je het toch niet meer?''
Maar was het maar zo makkelijk
en ik reageer misschien iets te 'fel' omdat ik weet hoe lelijk het is en hoe rot het is om je handen te verbergen..
maandag 31 augustus 2009 om 15:07
maandag 31 augustus 2009 om 15:13
Mijn zoontje beet ook op zijn nagels, heb er Bite-X opgedaan, dat werkte enigszins.
Later mocht hij stickers plakken als ik zijn nagels kon knippen. Bij 10 stickers een klein cadeautje. Als hij weer zou gaan bijten moest het cadeau weer ingeleverd en hij heeft nooit meer gebeten.
Later mocht hij stickers plakken als ik zijn nagels kon knippen. Bij 10 stickers een klein cadeautje. Als hij weer zou gaan bijten moest het cadeau weer ingeleverd en hij heeft nooit meer gebeten.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
maandag 31 augustus 2009 om 15:52
Ik heb zelf nagels gebeten tot ik een jaar of 15 was, toen kreeg ik mn eerste potje nagellak. Als ik mn nagels gelakt had was ik daar zo zuinig op!
Misschien is jouw dochtertje daar ok gevoelig voor? Er bestaat speciale nagellak voor kindjes, die is niet schadelijk als ze het opzouden eten. Ik weet niet of ik er zelf voor zou gaan trouwens. Maar misschien een tip?
Misschien is jouw dochtertje daar ok gevoelig voor? Er bestaat speciale nagellak voor kindjes, die is niet schadelijk als ze het opzouden eten. Ik weet niet of ik er zelf voor zou gaan trouwens. Maar misschien een tip?

maandag 31 augustus 2009 om 16:01
Ik wilde het net zeggen Bebje! Mijn dochter (4 jaar) beet ook nagels. Van jongs af aan, wij bijten beide niet.
Van alles geprobeerd en niets hielp. Toen kwam ik een paar maanden geleden op het idee om haar nagellak te beloven als ze niet meer beet. 1 nagel beet ze eigenlijk nooit, en daar mocht het gelijk al op.
Dat was een goede stimulans! Ze vind het prachtig en laat het aan iedereen zien. Ik heb heel lichtroze gekocht dus je ziet het bijna niet.
Inmiddels bijt ze helemaal niet meer, en vergeet ze vaak ook de nagellak.
Suc6!
Van alles geprobeerd en niets hielp. Toen kwam ik een paar maanden geleden op het idee om haar nagellak te beloven als ze niet meer beet. 1 nagel beet ze eigenlijk nooit, en daar mocht het gelijk al op.
Dat was een goede stimulans! Ze vind het prachtig en laat het aan iedereen zien. Ik heb heel lichtroze gekocht dus je ziet het bijna niet.
Inmiddels bijt ze helemaal niet meer, en vergeet ze vaak ook de nagellak.
Suc6!
maandag 31 augustus 2009 om 16:16
Ik ben 37 en heb altijd mijn nagels gebeten, volgens mij vanaf dat ik tanden had . Totdat hetzelfde gebeurde als bij jou: mijn dochter ging ook haar nagels bijten. In hoeverre ze dit van mij had overgenomen weet ik niet, en of er iets van erfelijkheid meespeelt...? Geen idee!
Ik vond het niet echt goed om haar te corrigeren of te verbieden haar nagels te bijten terwijl ik het zelf wel zou doen, maar wilde haar de ergernis van dat jarenlange nagelbijten toch graag besparen (de opmerkingen die je soms krijgt, je eigen onzekerheid erover...) en daarom ben ik er acuut mee gestopt. Samen met dochter (ruim 3,5) ben ik naar de drogist gegaan en we hebben allebei een mooi nagellakje uitgezocht voor als onze nagels lang zouden zijn.
Resultaat: ik heb nu mooie lange naturel gelakte nagels en dochter heeft roze glinsters op haar keurige nagels, beiden hebben we niet meer gebeten!
Ik vond het niet echt goed om haar te corrigeren of te verbieden haar nagels te bijten terwijl ik het zelf wel zou doen, maar wilde haar de ergernis van dat jarenlange nagelbijten toch graag besparen (de opmerkingen die je soms krijgt, je eigen onzekerheid erover...) en daarom ben ik er acuut mee gestopt. Samen met dochter (ruim 3,5) ben ik naar de drogist gegaan en we hebben allebei een mooi nagellakje uitgezocht voor als onze nagels lang zouden zijn.
Resultaat: ik heb nu mooie lange naturel gelakte nagels en dochter heeft roze glinsters op haar keurige nagels, beiden hebben we niet meer gebeten!
maandag 31 augustus 2009 om 20:49
maandag 31 augustus 2009 om 21:04
Die nagellak werkt hier eigenlijk niet... ze vind het wel prachtig, maar denkt er niet bij na als ze haar vingers in haar mond heeft.
Is misschien ook nog een beetje jong om het te snappen (wordt in december pas 3 jaar)
Daarbij is de lak heel snel eraf of beschadigd door het spelen.
Bij onze zoon zou ik ook niet snel beginnen met lakken...
(maar te zwijgen over mijn man zijn mening )
Maar misschien een blanke lak?
Is misschien ook nog een beetje jong om het te snappen (wordt in december pas 3 jaar)
Daarbij is de lak heel snel eraf of beschadigd door het spelen.
Bij onze zoon zou ik ook niet snel beginnen met lakken...
(maar te zwijgen over mijn man zijn mening )
Maar misschien een blanke lak?
maandag 31 augustus 2009 om 21:05
Ik heb de jongens een autootje van Hot wheels beloofd bij lange nagels. En dat werkte, toen. Heb er nu eigenlijk niet zo'n zicht op of er wel of niet gebeten wordt, ik zie het in elk geval niet gebeuren. Helaas zelf weer zo goed als af na jarenlang niet gebeten te hebben. Boek lezen of uit een boek leren is voor mij kennelijk onlosmakelijk verbonden met nagelbijten, wat dat betreft is forummen beter voor me.
maandag 31 augustus 2009 om 21:08
Hier ook X-byte geprobeerd voor mijn nagelbijtende dochter (2,5, en ze bijt al een jaar). Ze begon echter spontaan over te geven toen ze toch probeerde nagels te bijten (lak was al wel goed gedroogd), dus heb dat flesje in de prullenbak gemieterd.
Dan nog maar een jaartje wachten. (En ik heb zelf haar nageltjes even geproefd, echt ontzettend smerig, en nauwelijks er van af te krijgen).
Misschien is gewone nagellak hier wel een goede tip trouwens.
Dan nog maar een jaartje wachten. (En ik heb zelf haar nageltjes even geproefd, echt ontzettend smerig, en nauwelijks er van af te krijgen).
Misschien is gewone nagellak hier wel een goede tip trouwens.