Peuter (anderhalf) eet al zes weken bijna niet

31-08-2009 22:00 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje van anderhalf had zes weken geleden besloten nee tegen eten te zeggen. Compleet met bijbehorende driftbuien. Bekende fase dachten we zo, dus al onze pedagogische tactieken in de strijd gegooid. We zijn nu zes weken verder, driftbuien zijn er niet meer, maar dat nee zeggen tegen eten blijft.

Het is een vrolijk manneke en verder hebben we nergens problemen mee met hem.

Ons uitgangspunt is gezelligheid en een ontspannen sfeer aan tafel, als hij eet krijgt hij complimentjes en vind hij het erg leuk als we voor hem klappen en klapt hij blij mee, als hij niet eet, worden er zo min mogelijk woorden aan vuil gemaakt en gaan we de strijd niet aan. (in het begin wel even geprobeerd, maar het werkt averechts en als hij niet wil spuugt hij het toch wel uit).

Hij mag het zelluf doen, helemaal leuk natuurlijk en om knoeien worden we ook niet boos.

Hem betrekken bij het eten maken doen we ook, hem keuzes geven tussen bv twee soorten groentes, hem eerst zijn vlees geven en dan pas zijn groente of andersom, alles tegelijk, iets verstoppen in een goeie groentesaus, laten zien dat eten leuk en lekker is, afleiden met tv of speelgoed (ja ok das minder pedagogisch verantwoord... ), niet teveel tussendoortjes en niet vlak voor het eten drinken zodat hij echt honger heeft, alles geprobeerd (en ook een aantal dagen achter elkaar), en trouwens, tussendoortjes en koekjes eet hij ook al niet denderend meer, niks helpt dus...

Dat betekent dat hij soms de hele dag bij elkaar net 1 boterham binnen heeft, een fles melk en twee bekers dun aangemaakt limonade. Soms met geluk nog een koekje of een stukje fruit, maar ook vaak niet. Savonds vier hapjes vlees en een half schaaltje vla. Dat is echt te weinig. Hij begint nu ook echt af te vallen.

Aan de ene kant is het een vrolijke deugniet, schuifelt de hele kamer en tuin door en is het een heerlijke kwebbelkont en als je hem snoepjes of patatjes geeft dan zal hij (vaak) niet weigeren. Ontlasting en plas is ook goed. Ik vind hem wel wat moeier de laatste tijd, maar ja gezien de weinige voeding die hij krijgt is dat ook niet gek.

Mijn schoonouders zeggen dat ik met hem naar de huisarts moet. Maar ik denk dan dat hij toch standaard gaat vragen of hij ondernemend is, goed slaapt, vrolijk is, lekkere dingen ook weigert. Of hij pijn aangeeft oid. Nou, dan komt er niks uit dus....

Twee vragen aan jullie: hoe zorg ik dat mijn zoontje toch zijn vitamines etc binnenkrijgt?

Vinden jullie dat ik naar de huisarts moet?
Mamalelie, ja appelsap geef ik om die reden idd ook niet. De dun aangemaakte siroop maak ik dus dun omdat ik al vaker had gehoord dat zoete dranken en suikers het hongergevoel wegnemen.
Ik geef hem regelmatig ook die groente-fruitsapjes. Je weet wel 50% van je dagelijkse fruit en groentebehoefte, he welk merk is dat ook alweer, ze zijn net op dus kan niet ff naar de koelkast lopen.

Roosvicee maak ik dan wel weer wat sterker, daar zitten ook weer wat vezels en vitamines in.
Knorr Vie dus!
Bedankt voor al jullie reacties, ik laat weten wat de ka/ ha gezegd heeft van de week, zoek nu mijn bedje op!

Fijn dat jullie zo meedenken, voel me echt gesteund!
quote:mamalelie schreef op 31 augustus 2009 @ 22:45:

et heus wel over zijn.

En een peuter kan leven op een halve boterham hoor. Bovendien raken ze op die leeftijd het babyvet kwijt doordat ze gaan lopen, rennen, bewegen.

..

Ja maar daarbij nemen ze in lengte toe. Op die leeftijd gewicht verliezen is absoluut iets om na te laten kijken.

To zitten er misschien kiezen dwars? En wat als je bijvoorbeeld tomaatjes. komkommerstukjes e.d. aanbied? Zoon heeft ook wel eens momenten van minder warm eten(vooral als het buiten ook erg warm is), maar tomaatjes, e.d. gaan er dan wel heel goed in en zorgen voor wat vitamines.
Martine, ik herken je probleem volledig.

Wel heb ik een vraag, waarmee ik je overigens absoluut niet wil beledigen: Valt je zoontje daadwerkelijk af, op een betrouwbare manier gewogen en vergeleken, of betreft het meer een idee?

Zelf heb ik een dochtertje dat al sinds de introductie van vast voedsel, nu twee jaar geleden, zeer slecht eet, dus ik weet hoe frustrerend het is.

De hoeveelheden die jij in de vierde alinea van je openingspost opnoemt, zijn hier al 2 jaar aan de orde van de dag. Daarbij weigert ze alle groenten en fruit, in welke vorm dan ook. Ook lekkere chipjes, koekjes e.d. laat ze vaak halverwege al staan. De meeste soorten vlees komen kokhalzend weer naar buiten, en ei lust ze helemaal niet. Met patat, pannenkoeken of rijst hoef je niet aan te komen.

Ik verbaas me er dan ook over dat mijn dochtertje altijd levenslustig is (wel veel slaap nodig), en elke dag prima ontlasting produceert. En hoewel ze wat klein en dun voor haar leeftijd is, heb ik haar nog nooit op daadwerkelijk afvallen kunnen betrappen (wel een afbuigende groeilijn, maar dat is wat anders). Terwijl ik als moeder toch regelmatig denk: Ze mòet wel afvallen op deze manier, want op zo weinig voedsel kan ze toch niet leven? Maar blijkbaar kan ze dat wel, en moet ik gewoon geduld hebben en er vooral geen punt van maken (volgens het cb).

Om een lang verhaal kort te maken, het wel of niet afvallen lijkt me essentiëel in jouw verhaal. Anders vrees ik - zoals je zelf eigenlijk ook al aangeeft in je 6e alinea - dat een arts er niets mee kan.

Antwoord op je 2 vragen:

1) Ik geef mijn dochtertje dagelijks een kinder-vitaminepil (als ze 'm blieft). De Kinder Multi van Optimax (beertjes met aardbeiensmaak) kunnen al vanaf 1 jaar.

2) Ik denk dat het weinig zin heeft om een dokter te bezoeken (behalve geruststelling), tenzij je zoontje daadwerkelijk afvalt.

Met interesse zal ik dit topic blijven volgen.
Ik lees ook mee, heb ook en moeilijk etende peuter van ruim 2. Ze eet wel brood en af en toe fruit (vnl. op het kdv, thuis met moeite). Warm eten eet ze mondjesmaat, vlees vindt ze niet lekker, dus ik geef ze ook regelmatig een hardgekookt ei (is ze gek op). Qua groente probeer ik zoveel mogelijk te variëren, tot op zekere hoogte, we zijn nl. geen aardappelen/groente/vleesliefhebbers, dus er staat vaker pasta of rijst op het menu. Pannekoeken of poffertjes gaan er wel goed in, dus die eten we 1 x per week. Ze is niet echt supergek op patat, ze eet misschien een paar frietjes, maar is wel gek op kipnuggets, dus die mag ze dan zoveel eten als ze wil, ik denk dat we dat ongeveer 1 x in de 2 weken eten.

Ik zie nu die tip van die appelsap, ze heeft de laatste dagen een moeizame stoelgang dus ik zal dat eens even schrappen, voortaan alleen gewone siroop (water blieft ze ook niet).

Ik heb een tijdje geleden een paar x een soort tortilla gemaakt met stukjes aardappel & groente erin en dat ging er ook wel in een tijdje, maar op een gegeven moment hoefde ze die ook niet meer, dus toen ben ik er mee gestopt, misschien moet ik dat maar weer eens opnieuw oppakken. Ze is overigens ook gek op groente soep, de prei en het vlees vist ze er wel uit, maar de rest eet ze wel op, dus dat eten we ook regelmatig. Ik heb ook altijd wel een portie verse soep in de vriezer, dus als ik vind dat ze een paar dagen te weinig heeft gegeten warm ik voor haar een portie soep op.
De posting van Java vind ik een hele goede en daar ben ik het volledig mee eens. Alleen de hoeveelheden qua eten en drinken van mijn jongeman lagen nog iets lager. Het niet willen eten is ook begonnen met ongeveer anderhalf jaar en duurde wel tot hij bijna vier was. Nu eet hij niet veel, maar wel van alles en ook van het warm eten. Geduld, geduld, geduld... Het is heel moeilijk, maar het lijkt mij al fijn voor je dat je hier in ieder geval leest dat je niet de enige bent

Oja, qua gewicht. Even het boekje pakken hoor... Toen hij 12 maanden oud was, woog hij 9,170 kilo. Met ruim drie jaar woog hij 11 kilo precies. Kinderen schijnen dus inderdaad na het eerste jaar maar heel langzaam bij te komen, en dat kan dus erg lijken op afvallen. Helemaal omdat ze de lengte ingaan en er geen grammetje vet meer aan blijft hangen.

In ieder geval, succes!
Goede posting van Java idd, mijn dochter woog bij de laatste meting op het CB hetzelfde als 6 maanden daarvoor, maar was wel 8 cm gegroeid, dus de lengte in geschoten. Volgens het CB was het helemaal prima.

Die tip van die vitaminebeertjes is een goeie, die ga ik ook halen.
Je hebt vitamines van davitamon in verschillende smaakjes. Smaakt een beetje als een snoepje. Omdat mijn dochter deze ook niet graag eet (is geen snoepkont) heb ik laatst druppels gekocht bij de apotheek. Staan gewoon in het vak.
Zo daar ben ik weer.

Java, het klopt wat je zegt over dat afvallen, dat het misschien zo lijkt. Hij is veel smaller in zijn gezicht en je kan zijn ribbetjes tellen. En heeft echt spille armpjes en beentjes gekregen. Maar we zijn net naar de wijkverpleegkundige geweest (ha en ka waren vol natuurlijk..) en hij is de afgelopen tijd vier cm gegroeid en 500 gr aangekomen. Verhoudingsgewijs is hij wel 'afgevallen' hij zat eerst met gewicht boven, toen op, en nu onder de groeicurve. Maar daadwerkelijk qua gewicht is er niets echt af dus. Lengte blijft hij wel netjes de curve volgen. Hij is dus in verhouding dunner geworden maar niet afgevallen.

Multivitamines heb ik inmiddels in huis en verder heb ik een berg tips en truuks gehad (zou ze hier ook meelezen want alles staat hier al! )

Gizz, ik had ook al aan kiezen gedacht, zou best kunnen, kweetniet... Komkommer en snoeptomaatjes zijn twee weken 'in' geweest en nu reageert hij alsof ik hem puur vergif voorzet

Maar misschien voelde hij me aan ofzo dat ik er gisteren een beetje doorheen zat, hij ligt nu heerlijk te slapen en heeft vanaf 8 uur: een boterham, een eierkoek en een banaan gegeten!!!

Ben heel blij dat ik niet de enige ben en hou het voorlopig maar even op een dwarse peuter dus... Ik ga wel even de komende weken extra wegen en meten zodat we hem in de gaten kunnen houden en als ik iets anders merk waardoor ik het niet vertrouw zit ik zo bij de ha, daar hebben jullie me van overtuigd.

Ik ga de tortilla en soeptip van de week ook maar eens uitproberen!
Je moet je realiseren dat je een baby krijgt van een halve meter en pakweg 3 kilo, die binnen 1 jaar uitgroeit tot peuter van een kilo of 10 en met 30 cm extra.

In het tweede jaar komen er geen 7 kilo bij, maar 2. En geen 30 cm, maar rond de 10. Dus kan een kind met veel minder toe dan eerst. En dat is precies waarom ze ineens hun eten weigeren.

Zolang ze gezond zijn, regelmatig plassen en poepen (dat laatste hoeft niet iedere dag, 1x per 3 dagen is ook regelmaat), beweeglijk, nieuwsgierig, fit en alert zijn hoef je je niet al te gek veel zorgen te maken. Zoals mijn huisarts zei: ze nemen wat ze nodig hebben en dat is meestal minder dan wat mama dénkt wat ze nodig hebben.

Suikers en vetten hebben ze nodig voor de groei. Je bereikt dus meer met een stukje worst en een glas limonadesiroop dan met een droge cracker en een glas water. Ga dus een beetje mee met wat je peuter wel wil eten. Over een tijdje (rond een jaar of 4) kun je uitleggen waarom er ook gezonde dingen gegeten moeten worden, en dan kun je er ook consequenties aan verbinden. Brood niet eten, dan ook geen koekje, avondeten niet eten, dan geen ijsje.

Ik gaf trouwens danoontjes en co. als tussendoortje en niet als toetje. Op het cb vonden ze dat ik haar dat niet moest ontzeggen maar ik wist dat zij genoeg had aan een potje toet dus waarom zou je aardappeltjes eten als je toch erna nog iets anders krijgt dat je veel lekkerder vindt. Dus het 4-uurtje was dan danoon ofzo. Dan had ze het toch binnen (want niet direct ongezond tenslotte) maar werd het niet met het avondeten geassocieerd (schrijf ik dat nou goed?)
Die tips en truuks hebben wij allemaal want we hebben allemaal hetzelfde probleem (gehad). Ik heb in mijn omgeving pakweg 20 peuters meegemaakt. Er was er maar 1 die alles nog wilde eten. En die ene is behoorlijk dik. Té dik eigenlijk.
Fijn dat hij in gewicht in ieder geval niet is afgevallen. Lust hij misschien die knijpfruit dingen of die knijpdingen met yoghurt? Je zal alles inmiddels wel hebben geprobeerd. Ik hoop dat hijsnel weer lekker gaat eten. (en ik ben voorlopig dankbaar voor mijn mannetje die in ieder geval alles wil proberen.
Mijn zoon heeft ongeveer een jaar geleefd op enkel danoontjes, af en toe wat spinazie en groentensoep. Wel elke ochtend een glas geperst sinaasappelsap en vitaminetabletjes. Je kon zijn ribben tellen, was echter nooit ziek. Enne .... had ik die ribben maar geteld, want die zijn nu nergens meer te vinden. Op een gegeven moment krijg je de koelkast niet meer aangevuld !!! Klinkt nu achteraf een beetje simpel, maar in de westerse wereld sterven geen kinderen meer aan ondervoeding.
bij de aldi hebben ze trouwens ook van die knijpfruit dingen en ze hebben nu ook van die soort knorr vie met fruit en groente dus... en ook 50% van de dagelijkse behoefte en dan 1,29 per 4 van 100 ml niet om reclame te maken maar hier ook een slechte eter (al lijkt het toch wel mee te vallen met wat ik hier bij sommigen lees, hij eet wel beschuit en een shake van banaan en melk uit de blender maar avondeten gaat echt niet, tenminste de groente en aardappels maar het vlees weer wel) van de zomer hadden we ook een cherrytomaten plantje en dat vond hij helemaal geweldig om die zelf van die plant af te trekken en op te eten, zo leuk zelfs dat zelfs de groene tomaatjes erin gingen

sterkte in elk geval allemaal
Sommige kinderen hebben op deze leeftijd heel erg weinig nodig. Ik zou zelf (maar dit is puur persoonlijk) niet gaan beginnen met multivitamines. Je kind moet het wel heel bont maken met eten om een vitaminetekort op te lopen (met andere woorden: dit gebeurt dus echt niet heel erg snel, in tegenstelling wat sommige ouders denken).
Hier ook zo'slecht etende peuter (inmiddeld 2,5) en weegt rond de 10 kilo. Toch is ze gezond, en hoewel ze onderaan de groeicurve zit is ze nog niet afgevallen (enkel tijdens ziekte).

Ik was vorig jaar ook erg bezig of ze wel voldoende binnen zou krijgen, en heb dat pas een half jaar geleden los kunnen laten. Toen kreeg ze een groeispurt, met de bijbehorende honger, ze at toen regelmatig 2 boterhammen tussen de middag (een enkele keer zelfs 3) en een fatsoenlijke portie avondeten. (Je weet niet wat je hoort de eerste keer, als ze om nog een boterham vraagt... )

Dat heeft me toen het vertrouwen gegeven dat ze zelf wel wist wat ze nodig had. En nu ik het losgelaten heb eet ze regelmatig zelf haar bordje leeg.

Inmiddels zitten we weer in een "slechte" fase, met moeite 1 boterham per dag en een portie fruit (heel veel moeite), en een beetje warm eten. (Ze krijgt hier nog steeds per dag zo'n 200 ml peutergroeimelk bij, op advies van het cb)

Tips:

Wij gaven blokjes kaas tussendoor als ze die wilde.

Eten geven (brood of appel) tijdens het boodschappen doen, als ze in de kar zat, ging super.

Er spelletjes van maken, en soms ook tijdens televisiekijken.

De periodes dat ze wel yoghurt wilde de volle roomyoghurt geven

en wat nu werkt (is bij jullie denk ik nog te jong) een beloningssysteem, dochter is daar erg gevoelig voor.

Dus fruit op dan even naar het speeltuintje, of buiten een stukje wandelen (vindt ze dus geweldig), bordje leeg dan samen op de computer filmpjes op youtube kijken, of een stukje mee op de fiets, of samen een ander spelletje, meehelpen met de afwas etc....

En vitaminen bijgeven idd (voor je eigen gemoedsrust, ik geef vitamine d en c bij).

Succes, ik zou dus het afvallen wel laten nakijken, en anders creatief ermee omgaan en proberen je er niet al te druk om te maken..... (Is heel gemakkelijk gezegd, ik weet het)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven