Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen NT2 docenten - leuk werk?

01-09-2009 15:36 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn de ervaringen van mensen die Nederlandse les geven aan buitenlanders?

Gemakkelijk om genoeg uren te krijgen?

Betaling?

Werk zelf?

Gisteren wees een loopbaanadviseur me erop dat docent NT2 misschien wel iets voor mij zou zijn. Ik heb me echter net ingeschreven voor de deeltijd versnelde Pabo opleiding. Nu ben ik dus opeens aan het twijfelen. Lastig. Wie wil zijn ervaringen delen?
Hi Zhongguo,

Ik ben NT2 lerares in Zuid-Afrika maar dat is binnen een bedrijf. Hier moeten ze het leren ivm een bepaalde functie, dus de drive is enorm groot. Hoe dat is met mensen die naar NL komen en dit verplicht moeten leren, weet ik niet. Het is wel belangrijk dat je heel duidelijk kunt uitleggen en veel weet van de NLse taal maar eigenlijk ook van de NLse cultuur.

Groetjes,

Spin
Ik heb zo waa waa waa waanzinnig gedroomd
Hier wat ervaringen van de zijlijn. Ik heb een tijd gewerkt als trajectbegeleidster voor vluchtelingen met een verblijfsvergunning en daardoor veel contact met Nt2 onderwijs.

Je moet voor mijn gevoel echt interesse hebben met de doelgroep, dus migranten die hier zijn ivm gezinsvorming/gezinshereniging en vluchtelingen. Het gaat om volwassenen en het niveau is zeer divers van analfabeten tot universitair geschoold. Hier in Enschede viel het me op dat de leeftijd van de docenten nogal hoog is (50+), daarnaast vond ik het een beetje een geitenwollensokken cultuurtje waarbij de deelnemers regelmatig doodgeknuffeld werden (en in mijn ogen daardoor niet goed voorbereid op bedrijfsleven). Voor veel Nt2 docenten was bijvoorbeeld het te laat in de les komen gewoon een gegeven.
Zelf geen directe ervaring, maar van dichtbij wel iemand die als NT2 docent heeft gewerkt. Inhoudelijk vond deze persoon het leuk werk, maar ik begreep dat het vinden van een vaste baan moeilijk was, veel projectcontracten of tijdelijke contracten al dan niet via uitzendorganisaties. Betaling is ook niet heel veel, maar waar is dat wel in het onderwijs...
quote:DestinationAnywhere schreef op 01 september 2009 @ 15:53:

Zelf geen directe ervaring, maar van dichtbij wel iemand die als NT2 docent heeft gewerkt. Inhoudelijk vond deze persoon het leuk werk, maar ik begreep dat het vinden van een vaste baan moeilijk was, veel projectcontracten of tijdelijke contracten al dan niet via uitzendorganisaties. Betaling is ook niet heel veel, maar waar is dat wel in het onderwijs...Mijn moeder is NT2 docente (na jaren meer coodinerende functies staat ze nu, na haar pensioen, weer "gewoon" voor de groep). Uit haar verhalen krijg ik dezelfde indruk. Met dien verstande dat salaris en overige arbeidsvoorwaarden in het NT2 onderwijs over het algemeen "nog" (laat even in het midden of het onderwijs slecht betaalt - is maar helemaal afhankelijk van waar je mee vergelijkt...) minder zijn dan in andere vormen van onderwijs.
De NT2 docente bij wie ik vrijwilligerswerk doe vertelde dat er maar weinig banen in te vinden zijn. Zij en haar collega's combineren het bijna allemaal met andere functies of andere (middelbare school)vakken waarin ze les geven.
My own business always bores me to death; I prefer other people\'s.
Ik ben geen NT2 docente, maar ik heb wel 2 keer per week een groepje vrouwen die ik help met het nederlands.

De vrouwen zijn niet bezig met inburgeren, we hebben geen strak schema, hoewel dat ook aan mij kan liggen. :;)

Het is heel leuk werk om te doen, vooral de oudere dames , die nooit naar school zijn geweest krijg je er niet toe om thuis ook wat te lezen of schrijven. Dan hebben ze het druk met huishouden en koken.

En wat dat te laat komen betreft, heeft bij ons ook een tijdje geduurd, maar verwacht ze zeker niet te vroeg binnen. Brabants kwartiertje geldt ook voor Marokkanen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
De moeder van een vriend is haar baan als NT2-docent kwijtgeraakt omdat er steeds minder werk in is, omdat er minder mensen een verblijfsvergunning krijgen.
Okay, het lijkt me wel leuk werk (heb wel iets met de doelgroep, heb zelf ook jaren in het buitenland gewoond en kan wel een beetje invoelen dat je moet wennen om in een ander land te wonen), maar als er steeds minder banen in zijn en de betaling zo slecht is... tja...

Verder: ik las dat veel mensen bij commerciele bedrijven in dienst zijn omdat er niets echt via de overheid geregeld is. Nu heb ik van commerciele 'schooltjes' best een slecht beeld (dat komt ook omdat ik zelf in China les heb gegeven waar alles om geld draaide).

Is het zo dat het lesgeven op instituten niet echt goed geregeld is, en gaan ze niet goed met hun leraren om?
Bij ons is het echt slecht geregeld inderdaad ja. We werken met kopies van oude boeken en ze weten geloof ik niet eens echt wat we doen en hoe. Als we uiteindelijk maar mensen leveren die NLs kunnen.
Ik heb zo waa waa waa waanzinnig gedroomd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven