
Even stoom afblazen.... middelbaar onderwijs
dinsdag 1 september 2009 om 16:52
Vriend is niet thuis, vrienden nog aan het werk en ik moet echt even stoom afblazen van mijn lessen net. Wellicht zijn er nog meer docenten in het middelbaar onderwijs die hier zo af en toe behoefte aan hebben.... Ik hoop het
Ik had net 2 klassen, wat waren ze stierlijk vervelend! Jammer, want ik was de vorige lessen best tevreden dus ik ging er positief heen, maar vanaf het begin was het al mis... constant in discussie willen gaan, zuchten, klagen, uitdagen, noem maar op. En het jaar is nog maar 2 weken begonnen! Ik zie er nu al tegenop om ze morgen weer les te geven.... Ik hoop dat dit herkenbaar is voor iemand.
Tips om tóch streng te zijn, maar ook om de sfeer niet al te vijandig te maken? Hebben jullie daar ook nog wel eens moeite mee? Ik heb aan het eind van de les gezegd dat ik deze les zo jammer vond omdat ze de vorige 4 lessen wel goed gewerkt hebben en dat ik hoop dat dit eenmalig was. Vier mensen strafwerk gegeven, maar je doet het eigenlijk liever niet natuurlijk...
Ik merk dat ik dan best tegenop zie om ze een heel jaar nog te hebben, ik weet dat het nogal doemdenken is... Zoiets kan ook nog wel omslaan natuurlijk, of hopelijk zelfs incidenteel zijn, maar toch. Het zijn 2 klassen die vorig jaar 'berucht' waren, dus ik merk dat ik het gelijk wat somber inzie...
Herkenbaar? Hoe ga jij ermee om? Heb jij ook nog wel eens zo'n les dat alles mis lijkt te gaan? Lucht toch al op om even stoom af te blazen
Ik had net 2 klassen, wat waren ze stierlijk vervelend! Jammer, want ik was de vorige lessen best tevreden dus ik ging er positief heen, maar vanaf het begin was het al mis... constant in discussie willen gaan, zuchten, klagen, uitdagen, noem maar op. En het jaar is nog maar 2 weken begonnen! Ik zie er nu al tegenop om ze morgen weer les te geven.... Ik hoop dat dit herkenbaar is voor iemand.
Tips om tóch streng te zijn, maar ook om de sfeer niet al te vijandig te maken? Hebben jullie daar ook nog wel eens moeite mee? Ik heb aan het eind van de les gezegd dat ik deze les zo jammer vond omdat ze de vorige 4 lessen wel goed gewerkt hebben en dat ik hoop dat dit eenmalig was. Vier mensen strafwerk gegeven, maar je doet het eigenlijk liever niet natuurlijk...
Ik merk dat ik dan best tegenop zie om ze een heel jaar nog te hebben, ik weet dat het nogal doemdenken is... Zoiets kan ook nog wel omslaan natuurlijk, of hopelijk zelfs incidenteel zijn, maar toch. Het zijn 2 klassen die vorig jaar 'berucht' waren, dus ik merk dat ik het gelijk wat somber inzie...
Herkenbaar? Hoe ga jij ermee om? Heb jij ook nog wel eens zo'n les dat alles mis lijkt te gaan? Lucht toch al op om even stoom af te blazen
dinsdag 1 september 2009 om 17:04
Hey JC,
Ik geef ook les in het VO en herken wel een deel van je verhaal. Wat voor klassen (leerjaar/niveau) zijn het? En wat voor vak geef je? Ben je nieuw op school?
Mijn ervaring is dat je als docent vooral heel dicht bij jezelf moet blijven. Als je je heel streng en autoritair opstelt terwijl dat niet bij je past, dan prikken leerlingen hier doorheen en gaan ze uitproberen. Probeer voor je zelf eens op papier te zetten wat jij belangrijk vindt, wat jóuw grenzen zijn. En bewaak deze grenzen. Ik communiceer deze grenzen ook naar de leerlingen, niet door een lijstje met regels te geven, maar op het moment dat een leerling een grens overschrijdt (bijvoorbeeld: "Pietje, ik vind het vervelend/storend/onbeleefd/onbeschoft dat je dwars door me heen praat").
Trouwens, goed dat je gezegd hebt dat de vorige 4 lessen wél goed gingen. Probeer met die houding ook de volgende les weer te starten!
Succes!
Ik geef ook les in het VO en herken wel een deel van je verhaal. Wat voor klassen (leerjaar/niveau) zijn het? En wat voor vak geef je? Ben je nieuw op school?
Mijn ervaring is dat je als docent vooral heel dicht bij jezelf moet blijven. Als je je heel streng en autoritair opstelt terwijl dat niet bij je past, dan prikken leerlingen hier doorheen en gaan ze uitproberen. Probeer voor je zelf eens op papier te zetten wat jij belangrijk vindt, wat jóuw grenzen zijn. En bewaak deze grenzen. Ik communiceer deze grenzen ook naar de leerlingen, niet door een lijstje met regels te geven, maar op het moment dat een leerling een grens overschrijdt (bijvoorbeeld: "Pietje, ik vind het vervelend/storend/onbeleefd/onbeschoft dat je dwars door me heen praat").
Trouwens, goed dat je gezegd hebt dat de vorige 4 lessen wél goed gingen. Probeer met die houding ook de volgende les weer te starten!
Succes!
dinsdag 1 september 2009 om 17:10
hallo,
balen dat het zo gaat!Mijn idee: probeer het rationeel en vanuit je professie te benaderen.
"ok, ik werk met pubers.Daar hoort dit gedrag bij. Wat hebben ze ook alweer van mij nodig?" En het antwoord is natuurlijk een inkoppertje. Grenzen en structuur, maar ook een beetje gevoel van keuze en vrijheid.
Concreet: benoem welk gedrag je wel/ niet accepteert en wat de consequenties hiervan zijn.Hou je hier ook aan, maak waar wat je zegt. En draai het weer positief, met de meeste pubers kun je ook vreselijk lachen.Dus iets geks voor aan het einde van de les, een leuke binnenkomer oid.
Komt vast goed,veel succes!
balen dat het zo gaat!Mijn idee: probeer het rationeel en vanuit je professie te benaderen.
"ok, ik werk met pubers.Daar hoort dit gedrag bij. Wat hebben ze ook alweer van mij nodig?" En het antwoord is natuurlijk een inkoppertje. Grenzen en structuur, maar ook een beetje gevoel van keuze en vrijheid.
Concreet: benoem welk gedrag je wel/ niet accepteert en wat de consequenties hiervan zijn.Hou je hier ook aan, maak waar wat je zegt. En draai het weer positief, met de meeste pubers kun je ook vreselijk lachen.Dus iets geks voor aan het einde van de les, een leuke binnenkomer oid.
Komt vast goed,veel succes!
dinsdag 1 september 2009 om 17:11
Misschien is het een idee om de volgende les eerst even met elkaar op 1 lijn te komen. Je kan vragen, hey jongens wat was dat nu de vorige keer. Ik moest strafwer kgeven en daar hou ik helemaal niet van, maar jullie hadden het er wel naar gemaakt....Misschien blijkt wel dat er wat aan de hand is, dat het uur ervoor iets gebeurt is en dat dat dan bij jou les er uit komt. Of dat ze je les niet interessant vinden en misschien wel leuke ideeen hebben om het voor hun wat aantrekkelijker te maken.
Zie ze niet als kinderen, maar als jong volwassenen, met wie je afspraken kan maken en waar er ruimte voor overleg is als er wat speelt.
Zie ze niet als kinderen, maar als jong volwassenen, met wie je afspraken kan maken en waar er ruimte voor overleg is als er wat speelt.
dinsdag 1 september 2009 om 17:18
Laat je niet gek maken, joh.
Zij hebben ervoor gezorgd dat ze strafwerk kregen,
zij hebben ervoor gezorgd dat ze niet positief op de les terug kunnen kijken.
Duidelijk zijn, duidelijk blijven, geen enkele discussie aangaan, want daar heb je speciaal om half vijf tijd voor vrijgemaakt.
Leuk contact met deze heerlijke pubers komt waarschijnlijk vanzelf (of niet) in de loop van het jaar, als ze goed weten waar ze aan toe zijn met je en als ze ontdekken dat dat ene strenge mens ook eigenlijk wel leuk is.
Gooi je humor in de strijd, laat je niet kwaad maken en maak er een leuke les van. Wees jezelf. Wees duidelijk, komt allemaal goed.
En, als je eenmaal een paar jaar voor de klas staat, gaat dit allemaal vanzelf. Echt.
Zij hebben ervoor gezorgd dat ze strafwerk kregen,
zij hebben ervoor gezorgd dat ze niet positief op de les terug kunnen kijken.
Duidelijk zijn, duidelijk blijven, geen enkele discussie aangaan, want daar heb je speciaal om half vijf tijd voor vrijgemaakt.
Leuk contact met deze heerlijke pubers komt waarschijnlijk vanzelf (of niet) in de loop van het jaar, als ze goed weten waar ze aan toe zijn met je en als ze ontdekken dat dat ene strenge mens ook eigenlijk wel leuk is.
Gooi je humor in de strijd, laat je niet kwaad maken en maak er een leuke les van. Wees jezelf. Wees duidelijk, komt allemaal goed.
En, als je eenmaal een paar jaar voor de klas staat, gaat dit allemaal vanzelf. Echt.
dinsdag 1 september 2009 om 17:18
Aanvulling; met gevoel van keuze en vrijheid bedoel ik dat een leerling het leuk vindt als er naar hem geluisterd wordt. Dat kun je gebruiken in je les. Ik zorgde dat ik af en toe een keuze had in stof of werkvorm. Of een leuke opdracht achter de hand had.Dat kun je dan inzetten waar nodig.
Wat ook kan werken: geen straf geven of dat zo noemen, maar de consequenties van gedrag laten ervaren.Het een is een logisch gevolg op het ander. Ik zei dan bijvoorbeeld: "ik had vandaag hoofdstuk 2 willen afsluiten. Dat is duidelijk niet gelukt. Jullie snappen vast dat je dat volgende keer zelf gedaan moet hebben, naast het huiswerk.Succes ermee".
En dat wel controleren.
Welk vak geef je,niveau, klas?
Wat ook kan werken: geen straf geven of dat zo noemen, maar de consequenties van gedrag laten ervaren.Het een is een logisch gevolg op het ander. Ik zei dan bijvoorbeeld: "ik had vandaag hoofdstuk 2 willen afsluiten. Dat is duidelijk niet gelukt. Jullie snappen vast dat je dat volgende keer zelf gedaan moet hebben, naast het huiswerk.Succes ermee".
En dat wel controleren.
Welk vak geef je,niveau, klas?
dinsdag 1 september 2009 om 17:23
[quote]JC_79_ schreef op 01 september 2009 @ 16:52:
Ik merk dat ik dan best tegenop zie om ze een heel jaar nog te hebben, ik weet dat het nogal doemdenken is... Zoiets kan ook nog wel omslaan natuurlijk, of hopelijk zelfs incidenteel zijn, maar toch. Het zijn 2 klassen die vorig jaar 'berucht' waren, dus ik merk dat ik het gelijk wat somber inzie...
Zie ze niet als klas, maar als individuën. In de basis zijn het waarschijnlijk hardstikke leuke lieve kinderen, waarvan een paar typisch pubergedrag vertonen.
Denk jezelf eens in dat jouw klas op de middelbare school bekend stond als beruchte klas en wat dat dan voor jouw betekende, hoeveel negativiteit je dan over je heen krijgt....
Ik merk dat ik dan best tegenop zie om ze een heel jaar nog te hebben, ik weet dat het nogal doemdenken is... Zoiets kan ook nog wel omslaan natuurlijk, of hopelijk zelfs incidenteel zijn, maar toch. Het zijn 2 klassen die vorig jaar 'berucht' waren, dus ik merk dat ik het gelijk wat somber inzie...
Zie ze niet als klas, maar als individuën. In de basis zijn het waarschijnlijk hardstikke leuke lieve kinderen, waarvan een paar typisch pubergedrag vertonen.
Denk jezelf eens in dat jouw klas op de middelbare school bekend stond als beruchte klas en wat dat dan voor jouw betekende, hoeveel negativiteit je dan over je heen krijgt....
dinsdag 1 september 2009 om 17:28
Bedankt voor de reacties!
Boarn, dat is een goeie, om morgen zo te beginnen. Je hebt gelijk, het kan best zo zijn dat er het uur ervoor iets was gebeurd. Ik heb ook het idee dat het aan structuur ontbrak, ik ben al druk aan het voorbereiden voor morgen Ik liet ze bijvoorbeeld zelf nakijken en het huiswerk was niet duidelijk... voor een 3 havo niet zo fijn.
Ik vond het soms zo abstract, dat "je eigen grenzen aangeven en consequent zijn". Ik weet wel dat het moet en ik probeer het zoveel mogelijk te doen, maar in de praktijk vind ik het toch lastig.
Ik zeg dan bijvoorbeeld wel: niet door me heen praten, niet achterstevoren zitten, niet schreeuwen door de klas, en dan geef ik mensen een laatste waarschuwing en dán geef ik ze ook echt strafwerk. Maar goed, dan beginnen zij weer te roepen, waarom ik wel en hij niet en krijg je dat soort dingen weer.
Ik probeer ook heel duidelijk aan te geven wat ik wel wil en wat niet, maar in de praktijk lopen die dingen soms door elkaar.... snappen jullie wat ik bedoel?
Dit is trouwens mijn 3e jaar als docent... Ik heb nog een hoop te leren
Boarn, dat is een goeie, om morgen zo te beginnen. Je hebt gelijk, het kan best zo zijn dat er het uur ervoor iets was gebeurd. Ik heb ook het idee dat het aan structuur ontbrak, ik ben al druk aan het voorbereiden voor morgen Ik liet ze bijvoorbeeld zelf nakijken en het huiswerk was niet duidelijk... voor een 3 havo niet zo fijn.
Ik vond het soms zo abstract, dat "je eigen grenzen aangeven en consequent zijn". Ik weet wel dat het moet en ik probeer het zoveel mogelijk te doen, maar in de praktijk vind ik het toch lastig.
Ik zeg dan bijvoorbeeld wel: niet door me heen praten, niet achterstevoren zitten, niet schreeuwen door de klas, en dan geef ik mensen een laatste waarschuwing en dán geef ik ze ook echt strafwerk. Maar goed, dan beginnen zij weer te roepen, waarom ik wel en hij niet en krijg je dat soort dingen weer.
Ik probeer ook heel duidelijk aan te geven wat ik wel wil en wat niet, maar in de praktijk lopen die dingen soms door elkaar.... snappen jullie wat ik bedoel?
Dit is trouwens mijn 3e jaar als docent... Ik heb nog een hoop te leren
dinsdag 1 september 2009 om 17:31
Sosofie en Yeno, bedankt voor jullie reacties! Ik heb er veel aan
Ja nablijven werkt ook goed he, dat ga ik ook eens gebruiken En je hebt gelijk, in wezen zijn het vast allemaal goeie kids.. Ik merk ook dat het wel helpt als ik er een paar apart neem aan het eind van de les.
Ik geef les op de havo. Deze lessen gaan over havo 3 en 4..
Ja nablijven werkt ook goed he, dat ga ik ook eens gebruiken En je hebt gelijk, in wezen zijn het vast allemaal goeie kids.. Ik merk ook dat het wel helpt als ik er een paar apart neem aan het eind van de les.
Ik geef les op de havo. Deze lessen gaan over havo 3 en 4..
dinsdag 1 september 2009 om 17:33
dinsdag 1 september 2009 om 18:02
Complimenteer degenen, die wel zich aan de regels houden. Zet die regels strak neer en houd je daar heel consequent aan. Ga niet door met de les zolang het onrustig is. Al ben je een week bezig met alleen gedrag corrigeren i.p.v. stof overdragen: je hebt er later alleen profijt van.
Probeer in ieder geval te genieten van de leuke momenten.
Ik ben nu ook weer in mijn tweede week en het gaat tot nu toe fantastisch. Het lijkt wel of de leerlingen plotseling massaal het licht hebben gezien en willen leren. Stilte voor de storm of eindelijk het lesgeven onder de knie (na 9 jaar)? Ik weet het niet, geniet alleen maar.
Probeer in ieder geval te genieten van de leuke momenten.
Ik ben nu ook weer in mijn tweede week en het gaat tot nu toe fantastisch. Het lijkt wel of de leerlingen plotseling massaal het licht hebben gezien en willen leren. Stilte voor de storm of eindelijk het lesgeven onder de knie (na 9 jaar)? Ik weet het niet, geniet alleen maar.

dinsdag 1 september 2009 om 19:06
Ga die klas niet als vervelende probleemklas zien. Zeker als ze vorig jaar al berucht waren dan 'zien' ze zichzelf al zo en dan versterk je dat alleen maar. Ik heb meerdere hele 'beruchte' 3M klassen gehad en hoe positiever ik ze benaderde hoe leuker ze werden. En dat verschilt dus echt per docent. Ik kon met 1 klas echt lezen en schrijven, geweldige kinderen en er zat veel meer in dan ze lieten zien, een paar collega's hadden na een maand al hun conclusies getrokken en die hebben een heel jaar met diezelfde groep gevochten. Heel jammer van zo'n jaar en vaak (gelukkig) echt niet nodig.

dinsdag 1 september 2009 om 19:11
quote:JC_79_ schreef op 01 september 2009 @ 16:52:Het zijn 2 klassen die vorig jaar 'berucht' waren, dus ik merk dat ik het gelijk wat somber inzie...Ik ben niet thuis in het schoolsysteem vandaar mijn wellicht onnozele vraag, maar waarom wordt "een beruchte klas" het jaar erop niet gewoon uit elkaar gehaald zodat er een nieuwe klas ontstaat?
woensdag 2 september 2009 om 15:29
hallo allemaal,
jc ik heb helaas voor jou geen antwoord, wat ik wel heb is angst om volgende week met hetzelfde probleem te zitten.
Ook ik ga komend schooljaar (begint a.s. maandag) mijn 3e schooljaar in en ik had vorig jaar 1 van de "beruchte" klassen. Helaas is deze beruchte klas ook gewoon vrijwel hetzelfde gebleven + een paar doubleurs er extra bij. Nu kreeg ik mijn rooster en hetgeen waar ik al 5 weken aan zat te denken werd waarheid: ik krijg de klas alwéér.
Ik zit me nu al een week af te vragen hoe ik in godsnaam volgende week mijn les bij die klas moet beginnen, want het laatste halfjaar was gewoon verschrikkelijk....
Heeft iemand tips om mijn lessen met deze klas te beginnen, zodat ik niet meteen vanaf dag 1 in die negatieve spiraal zit waar ik voor de zomervakantie mee ben gestopt.
Heel graag jullie tips en jc, ik hoor graag van jou hoe de les na de les waarover je schreef is verlopen !!
jc ik heb helaas voor jou geen antwoord, wat ik wel heb is angst om volgende week met hetzelfde probleem te zitten.
Ook ik ga komend schooljaar (begint a.s. maandag) mijn 3e schooljaar in en ik had vorig jaar 1 van de "beruchte" klassen. Helaas is deze beruchte klas ook gewoon vrijwel hetzelfde gebleven + een paar doubleurs er extra bij. Nu kreeg ik mijn rooster en hetgeen waar ik al 5 weken aan zat te denken werd waarheid: ik krijg de klas alwéér.
Ik zit me nu al een week af te vragen hoe ik in godsnaam volgende week mijn les bij die klas moet beginnen, want het laatste halfjaar was gewoon verschrikkelijk....
Heeft iemand tips om mijn lessen met deze klas te beginnen, zodat ik niet meteen vanaf dag 1 in die negatieve spiraal zit waar ik voor de zomervakantie mee ben gestopt.
Heel graag jullie tips en jc, ik hoor graag van jou hoe de les na de les waarover je schreef is verlopen !!
woensdag 2 september 2009 om 16:13
Nieuw jaar nieuwe kansen, mgeerts. Dus niet van te voren al roepen, dat dit een probleemklas is. Benader ze positief, geef zoveel mogelijk complimenten. Maar stel je regels vast en houd je dar consequent aan. Zeker niet in de eerste weken verslappen.
Als het niet gaat: vraag hulp, bespreek leerlingen in je team.
Paloma: bij ons waren 2 rustige en 2 drukke tweede klassen. Alle klassen zijn uit elkaar gehaald en opnieuw ingedeeld. Nu lijken het 4 rustige klassen te zijn. Het gebeurt dus wel en is ook veel beter zo. Alleen moet dat wel kunnen, 1 klas uit elkaar halen heeft geen zin, dan moet je ze opdelen over andere, al bestaande klassen en zien ze zichzelf als "die drukke leerlingen". Omdat wij ook de rustige klassen verdeeld hebben ziet niemand het als straf en zijn de meesten tevreden.
Als het niet gaat: vraag hulp, bespreek leerlingen in je team.
Paloma: bij ons waren 2 rustige en 2 drukke tweede klassen. Alle klassen zijn uit elkaar gehaald en opnieuw ingedeeld. Nu lijken het 4 rustige klassen te zijn. Het gebeurt dus wel en is ook veel beter zo. Alleen moet dat wel kunnen, 1 klas uit elkaar halen heeft geen zin, dan moet je ze opdelen over andere, al bestaande klassen en zien ze zichzelf als "die drukke leerlingen". Omdat wij ook de rustige klassen verdeeld hebben ziet niemand het als straf en zijn de meesten tevreden.
woensdag 2 september 2009 om 21:31
Sluit me aan bij de nieuw jaar nieuwe kansen opmerking.
Ik heb ook zulke klassen gehad (3havo) en door ze normaal te benaderen hadden we echt wel een prettige verstandhouding.
Ze waren bij mij ook druk maar er werd wel gewerkt als ik dat wilde en ik heb het echt prettig af kunnen sluiten met ze.
Wat ook helpt is ze niet zozeer als klas te zien. Een klas kan heel vervelend zijn, maar als je die kinderen apart ziet, valt het bijna altijd mee op één of twee etterbakken na. Dus leerlingen individueel positieve aandacht geven.
Ik vind die discussie opmerking echt een goeie, die houd ik erin!
Ik heb ook zulke klassen gehad (3havo) en door ze normaal te benaderen hadden we echt wel een prettige verstandhouding.
Ze waren bij mij ook druk maar er werd wel gewerkt als ik dat wilde en ik heb het echt prettig af kunnen sluiten met ze.
Wat ook helpt is ze niet zozeer als klas te zien. Een klas kan heel vervelend zijn, maar als je die kinderen apart ziet, valt het bijna altijd mee op één of twee etterbakken na. Dus leerlingen individueel positieve aandacht geven.
Ik vind die discussie opmerking echt een goeie, die houd ik erin!
donderdag 3 september 2009 om 19:24
Hoi iedereen,
Nou gister, woensdag, ging het best wel goed. Ik heb alle tips van jullie ter harte genomen, ben met een glimlach aan komen lopen, heb de les zeer gestructureerd opgezet en voor het laatste uur van de dag (!) deden ze goed mee!
Ik was dus heel blij, alleen daarnet was het weer mis. Ze deden pas hun werk nadat ik er 4 strafwerk had gegeven. Zo vervelend weer. Drie daarvan kwamen niet opdagen bij het nablijven.
Daarna had ik een andere klas (die bij elkaar moeten zitten, omdat zij met een klein clubje Grieks en Latijn ook hebben) die weer strontvervelend was. Iedereen had de slappe lach. Daar kan je ook niet zoveel tegen doen, maar je krijgt niets van ze gedaan. Meelachen is echt geen optie. De meest ervaren docenten hebben grote problemen met de klas, als ik dan meelach is het gedaan. Vorige les ook even gedaan en ik heb het nu wel geweten.
Ze niet als een beruchte klas te zien is inderdaad een goeie, en om de leerlingen als individuen te zien ook... helaas zitten er soms zulke arrogante kinderen tussen (ik werk in één van de rijkere buurten van Nederland). Maar verreweg het merendeel is goed en lief, en eigenlijk heel klein, dat klopt.
Ik zal gewoon doorgaan met de positieve benadering
mgeerts, ik kan me je gevoel helemaal voorstellen. Misschien helpt het om de grootste lastpakken even apart te nemen voordat je begint en te vragen wat jullie het komende jaar gaan doen. Wordt het weer zo'n jaar of gaat het anders worden? Mijn collega heeft dat ook gedaan en toen hadden die leerlingen gezegd dat ze het eigenlijk wel ver vonden gaan maar dat ze er niet meer mee konden stoppen. Bied ze een nieuwe kans aan. Succes!
Nou gister, woensdag, ging het best wel goed. Ik heb alle tips van jullie ter harte genomen, ben met een glimlach aan komen lopen, heb de les zeer gestructureerd opgezet en voor het laatste uur van de dag (!) deden ze goed mee!
Ik was dus heel blij, alleen daarnet was het weer mis. Ze deden pas hun werk nadat ik er 4 strafwerk had gegeven. Zo vervelend weer. Drie daarvan kwamen niet opdagen bij het nablijven.
Daarna had ik een andere klas (die bij elkaar moeten zitten, omdat zij met een klein clubje Grieks en Latijn ook hebben) die weer strontvervelend was. Iedereen had de slappe lach. Daar kan je ook niet zoveel tegen doen, maar je krijgt niets van ze gedaan. Meelachen is echt geen optie. De meest ervaren docenten hebben grote problemen met de klas, als ik dan meelach is het gedaan. Vorige les ook even gedaan en ik heb het nu wel geweten.
Ze niet als een beruchte klas te zien is inderdaad een goeie, en om de leerlingen als individuen te zien ook... helaas zitten er soms zulke arrogante kinderen tussen (ik werk in één van de rijkere buurten van Nederland). Maar verreweg het merendeel is goed en lief, en eigenlijk heel klein, dat klopt.
Ik zal gewoon doorgaan met de positieve benadering
mgeerts, ik kan me je gevoel helemaal voorstellen. Misschien helpt het om de grootste lastpakken even apart te nemen voordat je begint en te vragen wat jullie het komende jaar gaan doen. Wordt het weer zo'n jaar of gaat het anders worden? Mijn collega heeft dat ook gedaan en toen hadden die leerlingen gezegd dat ze het eigenlijk wel ver vonden gaan maar dat ze er niet meer mee konden stoppen. Bied ze een nieuwe kans aan. Succes!