Gezondheid alle pijlers

Artrose: ervaringen met glucosamine?

02-09-2009 09:18 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader (90) heeft erg last van slijtage (artrose) in zijn knie. Hij kan een nieuwe knie krijgen maar de combi van zijn leeftijd en hartmedicatie die hij slikt brengt grote risico's mee. Dat durft hij niet zo goed aan en dat begrijp ik ook wel.

Nu lees ik over glucosamine en dat het kan helpen bij artrose. iemand ervaring?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Moet je dat niet slikken ter voorkoming? Volgens mij kan artrose niet genezen als je 't eenmaal hebt, maar als je weet dat oudere familieleden er aan lijden kun je 't bij jezelf voorkomen door vroegtijdig aan de glucosamine te gaan. Tenminste, dat doet 'n vriendin van mij van 40 jaar omdat haar moeder ook problemen heeft. Haar moeder slikt ze ook, maar volgens mij komt er geen verbetering door, ze remt er alleen verdere achteruitgang mee.
Ik heb geen idee Nien. Ik lees nu ook iets over aminozuren (glycine)

Op de site van de artrose-reuma stichting staan wel wat verhalen van mensen die glucosamine pas gingen gebruiken toen ze al erge last hadden en dat helpt wel.
Als ik het goed begrijp helpt glucosamine bij de smering van de gewrichten. Als ze beter gesmeerd zijn is de pijn minder. Ik gebruik het weleens als ik last heb van mijn knieën (geribbelde meniscus)
-
quote:Suzeli schreef op 02 september 2009 @ 09:26:

Als ik het goed begrijp helpt glucosamine bij de smering van de gewrichten. Als ze beter gesmeerd zijn is de pijn minder. Ik gebruik het weleens als ik last heb van mijn knieën (geribbelde meniscus)

Hé dat heb ik ook! Handig om te weten

Pips, hier een artikel voor je waar je misschien wat aan hebt!

http://www.kwakzalverij.n ... r_glucosamine_bij_artrose
kijk even op www.apotheek.nl of www.farmacotherapeutischkompas.nl (voor profs)
Nee echt?
Mijn vader heeft ook artrose, hij slikt ook al jaren glucosamine en heeft hier veel baat bij. Volgens hem is de pijn in elk geval een stuk minder.

Het middel schijnt inderdaad de pijn te kunnen verlichten en het proces wat af te kunnen remmen. Het is echter geen geneesmiddel.

Glucosamine kan wel vervelende bijwerkingen hebben, en voorzichtigheid bij diabetes en bepaalde allergieën is wel geboden.

Huisarts zal jullie waarschijnlijk meer kunnen vertellen, veel succes ermee!
Als je vader al in aanmerking komt voor een nieuwe knie dan vrees ik dat glucosamine geen verbetering zal geven.

Wat eerder gezegd is, het verbeterd de smering. Smering is de voeding van het kraakbeen dat er nog is. Maar bij slijtage geld helaas weg = weg. Het is dus puur voor proberen te behouden wat er nog wel aanwezig is.

Bij iedereen is de mate van pijn door slijtage anders. Ik heb mensen behandeld die ernstige slijtage hadden maar zeer weinig pijn en ook mensen behandeld met minimale slijtage en maximale pijn. Bij die laatste groep kan glucosamine goed helpen de pijn te verminderen door verbetering van de smering.
Overal lees je dat dit product geen enkele positieve invloed op artrose heeft en toch zijn er zoveel mensen die niet meer zonder kunnen. Ik zit er zelf aan te denken om het te gaan gebruiken omdat ik nogal vaak last heb van mijn gewrichten maar door wat gezoek op het net ben ik erg gaan twijfelen. Ik blijf even meelezen hier.
Wat ik lees op wat onafhankelijke sites (reuma stichting / apotheek) is dat het pp verschilt.

Ik hang nu in de wacht bij het ziekenhuis, wil ff wat meer weten over de ernst van de slijtage.
Tnnx djzanneke daarom bel ik het ziekenhuis ook ff
Mijn moeder had ernstig last van slijtage, en was met dit middel absoluut niet geholpen...
Klopt: inmiddels wordt het zelfs door regulier werkende artsen wel geadviseerd. Werkt het niet binnen een maand, dan moet je mee stoppen want dat werkt het niet bij jou. Verder is er natuurlijk weinig te proberen, behalve pijnstillers. Mijn ouders gebruiken een combi van glucosamine en chondroitine. Kijk wel goed naar de samenstelling van de tabletten, want soms denk je een goedkoop potje te hebben, maar dan zit er veel te weinig in. Ik heb eens een search gedaan voor mijn ouders en was heel verbaasd door alle verschillen. Ik weet niet of het hier mag, maar uiteindelijk bestellen zij ze altijd bij sanamens.

Ik zou het wel even overleggen met de behandeld arts, of het gecombineerd kan worden met de medicatie die nu gebruikt worden enzo.

Wie weet doet het toch wat, ook al is het wel in een ver stadium.

Succes!

O ja, ik weet niet waar je dát zou kunnen krijgen hier maar mijn vader gebruikt naast die gluco ook nog een homeopatisch middel waar o.a. arnica en smeerwortel enzo in verwerkt zit. Misschien is zoiets ook nog een idee, maar ja.... over homeopathie zijn de meningen verdeeld en inmiddels heeft de glucosamine wél intrede gedaan in het reguliere :-)
Mijn dierenarts zweert erbij (slikt het zelf) en schrijft het ook bij honden voor. Op internet veel tegenstrijdige berichten. Ik zou het gewoon proberen.
Ik heb over 2 weken een afspraak met de arts van mijn pa.

Thnx voor het meedenken!
quote:HoiPippiLangkous schreef op 02 september 2009 @ 11:16:

Ik heb over 2 weken een afspraak met de arts van mijn pa.

Thnx voor het meedenken!

Goed dat je een afspraak hebt want dan kun je met de arts bespreken of glucosamine voor je vader zou kunnen helpen. Je kunt hem ook vragen welk merk de beste samenstelling heeft en heel belangrijk of je vader het mag hebben (ik weet niet of hij nog andere medicatie slikt?)

Sommige artsen zeggen trouwens wel heel gemakkelijk dat je dat spul maar moet gebruiken.

Ik hoop voor je dat het middel je vader kan helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven