eh...wat moet ie eigenlijk eten?

03-09-2009 13:05 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon lief is bijna 10 maanden. Hij heeft vanaf 6 maanden heel smakelijk zijn potjes op. Maar daar is ie nu wel klaar mee, wil alleen eten wat wij ook eten. Tijd dus om langzaam over te stappen op 'wat de pot schaft'.

Maar weet eigenlijk helemaal niet wat ie wel en niet mag.

bijv. vanavond eten we kip tandoori, rijst, kipfilet, sausje met creme fraiche erbij. Gisteren aten we broccoli, gnocchi en champignons, uitjes en roomsuasje.

wat geven jullie je kids van die leeftijd te eten? hoe denken jullie over sausjes? Wij eten bijna iedere dag wel vlees of vis, mag een kindje van 10 maanden dat ook?

etc

thanx
Hoi, mijn zoontje is nu bijna 3 en ik heb hem gewoon alles laten proeven. Als hij het niet lustte ook goed (ik keek wel een beetje uit met heet eten). Resultaat is nu dat hij bijna alles lust en ook eet. Zorgen voor gevarieerd eten en goed afwisselen met vlees en vis en af en toe vegetarisch. Maar gewoon proberen dus, en voor de zekerheid een potje achter de hand houden!
Sarahmeisje eet vanaf 6 maanden al met de pot mee (en heus wel af en toe een potje bij geen kookzin van mij ) In het begin oppassen met erg gekruid eten, sausjes zijn dikmakers, maar met mate kan het best. Elke dag vlees/vis ook wel volgens mij hoor, je heeft hem toch geen hele karbonade
Baby eet vanaf hij zes maanden oud is ook met de pot mee, maar we passen zijn eten wel een beetje aan. Uien en knoflook geef ik hem nog niet (hij is nu negen maanden), dus voor hem maken we een apart pannetje.

Sausjes en dergelijke eten we niet zoveel, dus daar hoeven we geen rekening mee te houden.

Voor de oudste twee stond ik elke dag apart te koken, wat dus neerkwam op twee verschillende maaltijden per dag! Vreselijk! Met baby hebben we dit dus maar afgeschaft.
oke, misschien sausje dus beetje weglaten of van het vlees schrapen.

Wij eten gewoon zelden aardappelen-vlees-groenten

het is toch meer pasta, wraps, ovenschotels etc.

vroeg me gewoon af of het te vet is allemaal
gewoon lekker met de pot mee en sausjes met mate. Vooral de sauzen zijn inderdaad dikmakers dus je zou kunnen kijken in hoeverre de sauzen die je gebruikt gezond zijn of gezonder kunnen. Wat betreft vet kun je kijken naar de ingredienten die je gebruikt. Enbraadboter en jus en een saus met creme fraiche is misschien iets te veel van het goeden, maar dan laat je bijvoorbeeld de jus weg. Pasta's en wraps zijn heel makkelijk gezond te maken door toevoeging van bepaalde groenten.
Royanne, dat kan prima! Wij eten ook zelden aardappels-vlees-groenten! Baby smikkelt gezellig mee van pasta, ovenschotels, wraps en dergelijke!
Ik denk juist dat het goed is dat je je zoontje al kennis laat maken met andere dingen dan de standaard aard./groente/vlees. Daardoor leert hij al snel andere en dus meerdere smaken te kennen (en te waarderen). Inderdaad wel een beetje opletten met al teveel vet, zomin mogelijk zout toevoegen en oppassen met kruiden.
Je kan je kind beter niet zout geven, en pas op met pittig eten.

Honing nog even mee wachten.

Verder zijn vis en vlees, groenten, rijst, pasta en aardappen prima te eten voor die leeftijd....toch?
Je moet juist heel erg letten op zout. De niertjes kunnen dat nog niet goed verwerken (en het is overbodig) Eigenlijk kan hij alles mee eten als er maar geen zout in zit.
goh, haha, blijkbaar eten heel veel babys gewoon met de pot en dan niet de standaard pot. ik hoor juist om me heen van vriendinnen die echt apart groenten gaan koken enzo en dan porties maken allemaal speciaal voor de baby. En aangezien ik een hekel aan koken heb, heb ik dit nooit gedaan en ben al die tijd maar aan de potjes gegaan.

wel een gerust stelling dat het goed is
Pureren jullie alles of geven jullie het in klein gesneden stukjes?
Royanne, ik heb ook een hekel aan koken en vind het wel zo makkelijk dat Baby gewoon mee kan eten! Wel voeg ik nooit zout toe aan het eten, maar daar wen je vanzelf aan.
Sausjes en van die knorr wereldgerechten of andere pakjes zijn vaak ontzettend zout en bevatten veel suiker. Teveel zout is nautuurlijk niet goed voor je kind, dus let daar goed op. Wij wisselden het af. De ene keer wat exotischer eten, de andere keer wat hollandser. En soms wat aanpassen voor de kleine. Ipv kip tandoori wat kip apart braden, geen roergebakken bonen met pittige saus, maar de boontjes even los koken. Op die manier eet hij wel mee, maar krijgt hij niet te veel zout/suiker/scherpe kruiden binnen.
En opletten met zout, dat lijkt me het belangrijkste, vanaf 12 maanden mogen ze pas echt met de pot mee-eten, maar ik kook groentes echt zonder zout, aardappelen zonder zout kook ik voor dochter apart, want vind het zelf niet te eten.
Hier aten en eten ze zo ongeveer alles. Dus ook kruiden en pittig eten. Hoe heter het is hoe lekkerder ze het vonden en vinden.
.
anoniem_87888 wijzigde dit bericht op 03-09-2009 13:36
Reden: een keer is wel genoeg
% gewijzigd
Hallo Royanne,

Er staat heel veel zinnige info over voeding voor kinderen op de site van het voedingscentrum KLIK
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Je zou even hier kunnen kijken, dat is een voorzichtig voedselintroductieschema. Staat mooi in wat je wanneer kunt geven. Het is gemaakt voor het eten vanaf 6 maanden, maar gaat door tot 2/3 jaar.
Je moet wel opletten met spinazie. Ivm nitraat.

Kun je dit niet vragen bij consultatiebureau? Daar weten ze vast wel meer over voeding voor kids.
Hier acht maanden en eet ook mee. Alles. Van couscous tot aan hollandse pot. Ik let wel op dat hij natuurlijk geen scherpe kruiden naar binnen krijgt, daar is ie met 8 maanden echt nog wel te jong voor. Maar verder eet hij gewoon mee, ik vis wat gebakken vlees of vis uit de wok, wat groente en pasta of rijst, en gooi t met een klont boter in de blender. Ik doe er wel altijd wat saus bij, zodat hij gewoon de smaken leert kennen en ook went aan "normaal" eten.

Soms als we echt te heet eten dan heb ik altijd nog diepvrieszakken met groentemix waar ik dan wat uithaal, met voorgebakken vlees in stukjes, in de vriezer. Pasta of rijst erbij en klaar.

Zoon 1 at trouwens vanaf tien maanden mee, ook de tandoori. Ik ga f hem per ongeluk een keer mijn lepel in plaats van de zijne en vanaf dat moment was t gedaan met het smakeloze voedsel
Mini at rond 6 maanden wat groente en later ook wat groente met rijst/aardappel/pasta. Ik geloof dat we rond 9 maanden eens voorzichtig wat vlees, vis of ei hebben gegeven. Sinds ze een maand of 11 is eet ze "met de pot mee". Dat betekent dat ze dat eet wat wij eten, maar dan een beetje aangepast. Eten we bijvoorbeeld pasta met saus uit een pot dan krijgt zij de saus niet (want te zout en we zouden het beter zelf ook niet kunnen eten) maar wel pasta, groente en een beetje vlees. Vlees, vis en ei krijgt ze niet dagelijks maar wel 5 a 6 keer per week. Maar over het algemeen gaat het zo uit de pan op haar bordje. We zijn ook niet zo sauserig, ja een beetje pesto of zo, maar geen roomsauzen en al helemaal niet uit een pakje. Wij zijn trouwens wel zonder zout gaan koken sinds Mini mee-eet, is voor onszelf ook gezonder.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Royanne, wat ik deed toen mijn dochter nog kleiner was, was een portie invriezen van iets dat ze echt lekker vond (hier lof met appel) en als we dan iets aten wat ze niet mee kon eten, kreeg ze dat. Al moet ik zeggen dat wij wel van de Hollandse pot zijn, dus dat was niet vaak. Vanaf 8 a 9 maanden begon ze steeds vaker mee te eten.
Net als Smollie koken we ook zoutloos, wen je best snel aan!
quote:080808 schreef op 03 september 2009 @ 13:52:

Net als Smollie koken we ook zoutloos, wen je best snel aan!Zeker! En moet je na een tijdje eens voor de grap Indiaas bestellen of zo. Dan héb je me ineens de hele avond dorst!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven