Gastouderopvang 1-1- 2010

20-08-2009 17:25 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle gastouders zullen vanaf uiterlijk 31 december 2010 een diploma moeten hebben of halen op minimaal MBO niveau 2, gericht op het werken met kinderen. De gastouders die bijvoorbeeld een HBO-opleiding op technisch gebied hebben, zullen in ieder geval ‘iets’ moeten doen gericht op kinderen.

• Alle gastouders moeten een EHBO certificaat halen. De cursus die gastouders volgen of gevolgd hebben moet gericht zijn op EHBO van kinderen.

• De opvang mag zowel in het huis van de gastouder als in het huis van de vraagouder plaatsvinden. Maar een gastouder mag vooralsnog maar op één adres opvang bieden.

• Het bedrag waarover vraagouders een toeslag kunnen aanvragen bij de belastingdienst, zal maximaal € 5,- per uur zijn.

• Het aantal kinderen dat gastouders mogen opvangen is maximaal 6. Daarbij is de leeftijd belangrijk. Er mogen maximaal 5 kinderen tot 4 jaar tegelijkertijd bij de gastouder zijn. Daarvan maximaal 2 kinderen tot 1 jaar. Boven de 4 jaar mogen er maximaal 6 kinderen zijn. De eigen kinderen van de gastouder die nog geen 11 jaar zijn tellen hierbij mee.

• Vraagouders krijgen normaal gesproken in het najaar van de belastingdienst een beschikking voor de vergoeding van het komende jaar. Voor de ouders die gebruik maken van gastouderopvang komt deze beschikking op 0 te staan. Wanneer het gastouderbureau en de vraagouder er voldoende vertrouwen in hebben dat de gastouder eind 2010 aan alle eisen voldoet, kan de vraagouder alsnog een mutatie aanvragen bij de belastingdienst. Maar het risico van te veel betaalde vergoeding komt bij de vraagouder te liggen

• Wanneer de gastouder eind 2010 niet aan de voorwaarden voldoet, krijgt de vraagouder geen vergoeding en kan de vraagouder tevens de betaalde bemiddelingskosten van het gastouderbureau terugvorderen.

• Er kan over maximaal 230 uur per maand een vergoeding aangevraagd worden. (Dit komt neer op 48 uur per week + 1 uur reistijd per dag)

Verder is het van belang dat:

• Iemand wiens eigen kinderen onder toezicht zijn geplaatst niet in aanmerking komt om gastouder te worden;

• Het gastouderbureau in het bezit moet zijn van het burgerservicenummer van de gastouder;

• De gastouder zelf verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de opvang;

• De verplichte voertaal Nederlands of Fries is;

• Een gastouder die niet goed functioneert op een zwarte lijst komt te staan en kan dus niet meer van het ene bureau naar het andere;

• De GGD de risico-inventarisatie in ieder geval de 1e keer bij de gastouder uitvoert;

• Een VOG verplicht is voor alle gastouders en inwonende(n) van 18 jaar en ouder. De VOG van alle gastouders zijn reeds in ons bezit. De aanvraagformulieren die de gastouder heeft ontvangen zijn bedoeld voor de aanvraag van de VOG van de inwonende(n) van 18 jaar en ouder.
Goede regels.

Alleen waarom maar 5,- ? Daar moet het GOB betaalt van worden, die nu dus ook een cassierfunctie gaat krijgen en de GO.
Heel goede zaak. Er is een nijpend tekort aan gastgezinnen waardoor ik zelf de indruk heb dat kinderen in gezinnen terecht komen waar ze nooit hadden mogen zijn. Dit soort regels zullen echter niet alle problemen voorkomen, maar hopelijk reduceert het aantal incapabele gastgezinnen.
als e rnu al een nijpend tekort is, zullen er met deze nieuwe regels nog grotere tekorten ontstaan. gelukkig voldoet mijn gastouder al aan al die regels.
Lijkt me een goede zaak.

Is mij alleen niet helemaal duidelijk wie de kosten van al die opleidingen moeten gaan dragen. De gastouders, het gastouderbureau, of uiteindelijk toch de vraagouders (iets zegt me dat het niet de overheid is )?
Het GOB, die dus ook hun tarieven verhogen en ik neem aan de dat de GO hun tarieven niet verlagen,maar ook verhogen aangezien ze nu opgelied zijn, dus uiteindelijk gaat de VO het betalen, als het betaalbaar blijft aangezien er maar 5,- vergoed wordt.
Ik vind het wel een goede zaak. Door de opleidingseisen is het toch moeilijker om te frauderen (zoals in mijn gereformeerde schoonfamilie wel gebeurd nu, daar wordt oma betaald, die dat bedrag na aftrek belasting vrolijk weer terugstort naar zoon, terwijl zoon daarnaast nog eens leuk de vergoeding van de overheid vangt en ze dus uiteindelijk geld toe krijgen, want de vergoeding van de overheid is hoger dan de belasting die oma betaald).

Maar die opleidingskosten zijn een leuke. Ik heb een fantastische oppas aan huis die ik 10 euro per uur betaal voor 2 kinderen. Dus met de kosten komt het wel goed. Mijn dochter gaat 1 januari 2011 naar de basisschool en dan ga ik stoppen met oppas aan huis (ik kan het dan anders oplossen). Ga ik voor dat ene jaar een opleiding bekosten voor de oppas, danwel eisen dat ze het zelf betaald? Als ik de vergoeding van de overheid wil krijgen (mijn oppas werkt netjes wit en dit is haar enige baan), dan zal ze die opleiding moeten doen. Maar inderdaad, wie gaat dat betalen? Mijn eerste ingeving is nu dat ik een deel mee ga betalen. En het ligt er natuurlijk ook aan wat een dergelijke MBO opleiding kost. Een EHBO cursus kan nooit zo duur zijn. Maar een MBO opleiding? En die duren toch 3 jaar? Dus hoe kan iemand dat in 1 jaar doen?

Ik heb hier nog wel wat vragen over. ElleMichelle, wat is je bron van je openingspost?
Baunie het GOB betaalt alles.
quote:Baunie schreef op 20 augustus 2009 @ 18:30:

Ik vind het wel een goede zaak. Door de opleidingseisen is het toch moeilijker om te frauderen (zoals in mijn gereformeerde schoonfamilie wel gebeurd nu, daar wordt oma betaald, die dat bedrag na aftrek belasting vrolijk weer terugstort naar zoon, terwijl zoon daarnaast nog eens leuk de vergoeding van de overheid vangt en ze dus uiteindelijk geld toe krijgen, want de vergoeding van de overheid is hoger dan de belasting die oma betaald).

Ik heb nooit goed begrepen waarom dit fraude zou zijn. Oma mag toch zelf weten wat ze met haar verdiende geld doet? In de supermarkt uitgeven, in de sloot gooien of het aan haar kinderen geven.

Als oma ipv oppassen, ergens schoon zou maken en dat geld aan haar kinderen gaf was het toch ook geen fraude?
Opa's en oma's hoeven niet te verdienen aan hun kleinkinderen. Eerst passen ze gratis op en als ze er dan een vergoeding voor kunnen ontvangen staan ze in de rij. Nergens voor nodig.

Dit kost handenvol met geld.

Gelukkig heeft onze vraagouder alle diploma's dus dat is wel fijn. Je moet er toch niet aan denken dat je een heel jaar belastinggeld moet terugbetalen. Dat kan behoorlijk oplopen.

Ik hoop dat mijn gastouder straks nog plaats heeft voor onze meiden. Ze mag er maar 5 in plaats van 6 (onder de vier), maar wat heb je nu aan kinderen boven de 4? Dat levert bijna geen uren op. Het is toch hun inkomen.

Ik vind het prima als ze de gastouders willen profesionaliseren en als ze het willen demotiveren ook, maar dan moeten ze wel zorgen voor flexibiliteit in de reguliere kinderopvang. Want als je in wisseldiensten werkt is dit erg onhandig.
Grappig ElleMichelle dat ik je hier weer zie!

Ik ben gastouder en voor mij zijn deze nieuwe regels een inkomstenverlies.. Ik mocht nu 6 kids naast mijn eigen kids opvangen, dat worden er straks dus 2 minder (ik heb zelf 2 kids) Ik vang hoofdzakelijk kinderen tot 4 jaar op, dus nog 1 minder. Ik wil eigenlijk qua uurprijs in 2010 ook wel stijgen (inflatie) maar vind dit een moeilijk punt omdat de vergoedingen voor gastouders naar beneden gaan. En dat terwijl die voor KDV omhoog gaan! (¤ 6,25) Ik moet mijn eigen opleiding betalen, omdat ik als zelfst ondernemer gastouder ben. 75% daarvan krijg ik vergoed, maar het is toch een investering. Ik werk 4 dagen van 6:30 tot 18:00, moet daarnaast dus gaan studeren. Is tijdelijk, maar toch..

En dan de ouders; als ik kindjes moet gaan afstoten, waar moeten hun kids dan naar toe? In mijn nabije omgeving zijn wel paar gastouders, maar die zitten met hetzelfde probleem of al vol. Ze moeten dan naar een KDV op zoek, terwijl ze juist naar een gastouder zochten vanwege de huiselijkheid en kleinschaligheid. En ook de KDV's in deze buurt werken met wachtlijsten.... De kinderen zijn hier gewend, 1 grote familie, die worden nu dus uit elkaar gehaald...

De kwaliteitseisen vind ik een goede zaak, dat is een goed punt. Maar voor de GGD wel veel meer werk denk ik.

De kassiersfunctie vind ik persoonlijk erg jammer, als zelfst ondernemer deed ik die zelf (draag deel daarvan weer af aan GOB), dat moet GOB dus nu gaan doen. Ik heb er dan geen grip meer op, en krijg pas eind van de maand mijn inkomsten gestort. Voelt dan meer alsof ik dan in dienst ben en niet meer zelfstandig..

Ik wacht oktober nog af en dan wordt het een soort iene miene mutte welke gastkindjes er weg zouden moeten... Vind ik heel erg...
anoniem_1299 wijzigde dit bericht op 03-09-2009 11:46
Reden: Teveel te snel willen doen!
% gewijzigd
het is natuurlijk geen fraude wat oma doet, niks illegaals aan, maar of het zo netjes is, dat vind ik dan weer niet. En goed dat dat aangepakt wordt.
Ik denk dat ook gastouderbureau's de kosten (voor het kabinet) flink opdrijven hoor, als ik zie wat een verschil onderling is tussen de GOB's.... Tis dat ik ze nodig heb omdat de ouders anders niks terugkrijgen, maar ze houden (bij wijze van) elke maand hun handje op en doen er vrij weinig voor. (in mijn geval)
Casey, het gastouderburo betaalt jouw studie en dit gastouderburo krijgt dan 75% terug van de staat en betaalt dus maar 25%.

En je mag wel 10 kinderen (bv) opvangen maar niet tegelijkertijd, dus moet je gaan schuiven met tijden of dagen, in overleg met de ouders.

Ik vang zelf 7 kindjes op maar nooit tegelijkertijd, hooguit 4 en dan heb ik zelf ook nog twee kinderen onder de 11 dus zit ik goed.

Maar het wordt er niet makelijker op iig, ik hoop wel dat ons imago wat verbetert want nu is dat dramatisch.

Je kunt trouwens ook een evc procedure volgen, ik weet niet wat je opleiding is, ik ben verpleegkundige dus ik ga een paar evc's doen en dan ben ik klaar.
Is dit bij jouw gob dus al bekend, dat zij de studie betalen?

Want die van mij gaat het dus voor de zelfstandigen niet doen.

Ik denk dat ik met EVC inderdaad heel ver kan komen.

Schuiven kan helaas niet omdat ik op elke dag max bezetting heb. Heb 2 vraagouders die zwanger zijn van 2e die willen natuurlijk ook graag hun kinderen samen bij dezelfde opvang. Oudste vh stel is bijna 3, dus nog geen doorstroom naar school oid.

Ik ben in het voorjaar al begonnen met uitzoeken of ik KDV kan worden, maar gemeente heeft t in eerste instantie afgewezen ivm bestemmingsplan. Er is een principeverzoek ingediend, maar ookal gaan ze dan wel akkoord duurt het nog 3/4 jaar voor alles rond is.

Tot die tijd moet ik òf het risico nemen en doorgaan met "teveel" kinderen (wel icm stagiaires) of een oppas vinden voor mijn eigen kids, maar dan wel thuis.

Ik heb in anderhalf week tijd 3 aanvragen gehad en vind het zooo moeilijk om nee te moeten verkopen. En met deze regels wordt de drempel voor nieuwe gastouders wel wat hoger lijkt me.. Dus wachtlijsten groeien naar mijn idee met deze nieuwe regeling..
Welke opleiding moet je dan doen? specifiek....
Ja, anders snijden ze zichzelf toch ook in de vingers, als de gastouders er opeens mee ophouden omdat ze de studie niet kunnen betalen en trouwens, je kunt het ook afschrijven.

Hoe doe je dat in hemelsnaam 6 kinderen, dan kun je niet eens fatsoenlijk naar buiten.

(ik vind 4/5 gewoon ecth de max, als de een slaapt heeft de ander weer de aandacht, ik kan het eigenlijk niet voorstellen, 6 kinderen onder de 4)
een mbo-2 zorg en welzijn (helpende) er komt trouwens een speciale gastouder opleiding die 11 maanden duurt in het najaar of in februari.
Ja of dus de EVC procedure, dan wordt er gekeken naar alle ervaringen die je al hebt op gebied van kinderen en opvoeding. Plus EHBO voor kinderen.

Inderdaad lastig om naar buiten te gaan, vooral als er kinderen onder de 1.5 jaar zijn (ivm slaapjes) Maar als ze allemaal tegelijk wakker zijn dan heb ik een hele mooie bolderkar waar ik 8 zittende kids in kwijt kan! Heb een paar babyschalen voor de kindjes die nog niet zo goed in een wiebelende wagen kunnen blijven zitten. Echt ideaal!

En sinds een maand is de tuin klaar, dus kunnen ze nu ook naar buiten als de kleinsten slapen. Vrij ruime tuin, helemaal omheind. (600m² om te spelen, meer dan genoeg dacht ik zo! )

Soms is het wel pittig hoor, dan ben ik meer aan het zorgen dan dat ik gek met ze kan doen, maar de kinderen vermaken zich heel goed met elkaar. En ik heb een hele goeie stagiaire, dat scheelt ook een hoop!
Dat is waar, wat voor bolderkar heb je dan eigenlijk?

Ik heb nu een drieling wagen met een kiddyboard maar echt handig is het niet.

Ik ga wel nog veel naar buiten, weer of geen weer, de tuin of de speeltuin of een tripje naar de bakker.

Ik merk dat dat er gewaardeerd wordt.
Ik heb er eentje op mp gevonden. Was toen ik net begon (dus totaal maar 4 kids) maar kon ik inderdaad ook heel lastig op pad. Was een spannende investering, maar uiteindelijk toch heel blij mee nu ik zoveel kindjes heb!

Is een model winkelwagen, maar dan helemaal van hout. Stevige banden er onder (voorste met zwenk). Met volle bak best zwaar, maar kinderen vinden het erg leuk.

Helaas wonen wij in buitengebied, maar wij lopen naar de paardjes of naar de welkoop (konijntjes, visjes en vogeltjes kijken) We hebben zelf varkentjes en geitjes, dus mooi een eigen dierenweitje aan huis!

Ik had een bakfiets van babboe, die zijn ook behoorlijk prijzig, maar dan kun je ook 4 (of 5 met 1 achterop) vervoeren, is dat niks? Nadeel is dat de kids bij een winkel loslopend wild zijn!
Zusenzo, hoe kom je aan die informatie over de opleiding?? Ik heb mijn eigen gb hier deze week eindelijk over gesproken maar die verteld mij dat er nog steeds een onderzoek gaande is over hoe deze opleiding gegeven gaat worden. Het kan aan mij liggen maar ik vind de uitleg over hoe het moet gaan straks erg onduidelijk, men wil van alles maar hoe het uitgevoerd moet gaan worden weet bijna niemand. Ik zou het fijn vinden als er spoedig iets meer info komt want ik wil mijn vraagouders op tijd laten weten of ik doorga of niet.
Mijn GOB werkt samen met een school om de opleiding op te zetten hier in onze woonplaats, vandaar, het wordt sowieso een één jarige opleiding, waarschijnlijk nog korter en de kosten daarvan neemt het buro voor zijn rekening.

Ik ga trouwens niet naar school maar proberen via de evc procedure mijn competenties te laten vastleggen.
De aangescherpte regels snap ik , maar ik moet nu mijn kinderen naar de bso en kdv doen omdat het voor mij niet meer te betalen is.

Het vreemde is dat als ik mijn kinderen niet naar de Go liet gaan ik aan het einde van het jaar alleen de genoten opvang betaalde en wat ik teveel van de belasting ontving ik dus terug stort aan de belasting...logisch.

Maar als ik mijn kinderen niet naar het kdv en de bso breng dan moet dat wel worden door betaald.

Dit kost dus pers saldo de belasting veel meer geld?

Ik kan vrij veel vrij krijgen zodat ik de meeste vakanties thuis kan zijn, ook nu.

Ik ben nu al een tijd thuis ivm met complicaties zwangerschap, mijn kinderen gaan niet naar de GO ik betaal wel gewoon het volledige bedrag aan het GOB ,maar weet nu al dat ik een fiks aantal maanden volledig terug krijg,wat straks zo de belasting weer ontvangt, als ik nu bij de bso of kdv zat dan kreeg de belasting niks...maar zou het zo naar de kas van kinderopvang gaan zonder dat ik daar gebruik van gemaakt heb.

Het zal wel veel voorkomen dat als kinderen opgevangen worden door oma, en als de kinderen dan thuis zijn ....oma wél de uren declareerd, en dan het verschil deelt met de kinderen.

Weet iemand nu eigenlijk waarom een kdv en bso wél tot 6,25 per uur vergoed wordt en een go niet?

Het is dat ik al ingeschreven stond bij een kdv en bso en dat ik 2010 plaats heb hoewel niet volledig ivm wachtlijsten, maar veel ouders hebben straks een probleem.
Maar lilith, wat moet jij dan aan je go betalen?? Ik krijg 4 euro per uur per kindje en ik weet dat de ouders iedere maand een bijdrage aan het gob moeten betalen maar niet zoveel dat het boven de vergoeding van 5 euro komt. Zit er dan zoveel verschil in de bedragen die go mogen vragen?? Dan zou het misschien ook een goed iets zijn om daar vaste regels over te hebben.

Ik hoop dat ik ook niet hoef te leren maar een EVC certificaat kan krijgen. EHBO heb ik al, dat is hier verplicht voordat je go mag worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven