Caffeine en zwanger (worden)?

03-09-2009 20:18 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen.

Weet iemand hoe het zit met caffeine drinken (koffie, thee) en zwanger worden? Wij willen graag een kindje, maar ik lees verschillende verhalen op het internet. Op de ene site staat bv dat er na het drinken van een liter koffie per dag een verhoogde kans op een miskraam is en op een andere site zou de kans op een miskraam na het drinken van 2-3 kopjes koffie per dag al verdubbelen!

Pfff... ik drink ongeveer 2-3 kopjes koffie per dag, eigenlijk alleen in de ochtend. Wat is jullie ervaring hiermee? Of stel ik mij aan door mij hier druk om te maken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gewoon blijven doen, 2-3 kopjes is geen liter en je bent nog niet eens zwanger.
Caffeine verhoogt de kans op een miskraam. De veilige grens zit overigens nog redelijk hoog hoor: ik geloof dat hij op 4 koppen koffie zat. Maar dan kun je er geen cola, thee of andere caffeine-houdende dranken bij drinken.
Ik heb altijd gewoon koffie gedronken, 4 bloemenvazen per dag met warme opgeklopte melk, heerlijk!!

Alleen bij de zwsch van de 3e ben ik er even mee gestopt want het stond me tegen. Tijdens de bevallling van nummer 2 heb ik ook nog 2 vazen weggetikt.

Heb nooit een miskraam gehad. Wél 3 gezonde kinderen.

Over die 2-3 kopjes zou ik me niet zo`n zorgen maken!
Wat star zegt.

Bovendien ben je idd nog niet eens zwanger. Eerst maar eens zwanger worden, dan je zorgen maken om wel of geen koffie drinken

Succes ermee.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Ik ben ruim 7 maanden zwanger en drink gewoon koffie.

Weliswaar 1 grote beker met opgeklopte melk per dag, maar toch.

Heb een super zwangerschap.
Tsssssss....het moet niet gekker worden.

Ik dacht serieus dat dit een rel topic zou zijn maar het is gewoon serieus.

Voor je zwanger bent maar wel een wens hebt zou ik;

*In schone lucht gaan wonen

* Geen koffie of thee meer drinken

*Geen alcohol

*Niet roken

*Vriend geen strakke slips (zaadtechnisch)

*Geen rauwmelkse kazen

*Geen champignons (zijn ook schimmels)

*Niet met openbaar vervoer reizen (vuile lucht)

*Geen kraanwater (op de meeste plaatsen zwaar verontreinigd)

*Alleen biologische melk (in gewone melk zit pus en antibiotica)

etc etc.
Ik heb niet alles vertelt, ivm dat ik niet herkend wil worden (hoe klein die kans misschien ook is). Maar we hebben net onze derde ivf poging gehad en de TP gehad. Dat verklaart misschien waarom ik er nu zo over nadenk en mij er wat druk om maak...

Maar inderdaad, moet ik mij er niet zo druk om maken. Dat zou ik ook tegen alle anderen zeggen. Maar nu voelt het zo anders, ik ben er erg onzeker van, van alle spanningen, teleurstellingen enz. Ik wil zo graag alles wat mogelijk invloed kan hebben op een negatief resultaat vermijden, voor zover dat kan en ik er invloed op heb.

Maar ik ben blij met jullie reacties, ik ga mij miet druk maken om een paar kopjes per dag. En in ieder geval niet meer koffie drinken.
Alles met mate. In de zwangerschapsbijbel Veilig zwanger staat volgens mij ook dat 2 a 3 kopjes per dag geen probleem is.
.
.
quote:qwertu schreef op 03 september 2009 @ 20:53:

Ik heb toen ik zwanger was het onderzoek erbij gezocht. Het gaat om een Deens onderzoek, als ik het goed onthouden heb. Ze waren op zoek naar iets anders, maar vonden toevallig dat vrouwen die enorm veel koffie dronken (denk aan meer dan 20 koppen per dag) vaker miskramen hadden dan vrouwen die dat niet deden. Zoals wel vaker het geval is bij dit soort dingen, is niet helemaal duidelijk waar nou de kritische grens ligt tussen geen of aanvaardbaar risico en duidelijk verhoogd risico. Vandaar dat het advies is om maximaal 3 porties caffeïne per dag te gebruiken. Denk daarbij aan koffie, thee, cola, etc. Dingen als redbull (wat stijf staat van de caffeïne) kun je beter helemaal laten staan.

Ik heb zelf besloten om de eerste drie maanden helemaal geen koffie te drinken en daarna maar met mate (1 portie per dag, verdeeld over 2 kopjes... ). Wat jij doet, moet je zelf besluiten natuurlijk. Maar op die twee á drie kopjes per dag zit je nog prachtig binnen de voorgeschreven maximale hoeveelheid. En die is al veilig en met voldoende ruime marge gekozen.

Succes ermee!Is niet waar Q., het caffeine-gehalte in een blikje Red Bull staat gelijk aan 1 kop koffie. Het is de taurine in Red Bull waar nog weinig over bekend is.
Die hoeveelheid kun je echt rustig blijven drinken hoor! Overigens lust ik geen koffie meer sinds ik zwanger ben en dat hoor je best vaak. Kans dat je het straks gewoon laat staan omdat het je tegen staat. Cola lust ik trouwens wel gewoon.

Er zijn een aantal dingen die op lijstjes verschijnen van dingen die je niet zou mogen eten die m.i. schromelijk overdreven worden. Kaneel staat er bijvoorbeeld ook op. Maar als je normaal eet, hoe veel kaneel krijg je dan helemaal binnen? Lijkt me onnodig veel gedoe opleveren als je ook daar nog op gaat letten.

Zelf heb ik de volgende dingen vermeden: alcohol, rauw vlees, ongepasteuriseerde kazen/melk, vacuum verpakte zalm. Verder voorzichtig geweest met sandwiches en broodjes waarvan ik niet wist wanneer ze klaar waren gemaakt en kant en klaar salades die je zelf kunt opschepen in warenhuizen en het vliegveld enzo...

Gewoon je verstand erbij houden en het komt best goed.
Dank jullie voor je reacties. Daar kan ik wel wat mee! Ik heb de site van voedingscentrum bekeken, en daar staat op wat je beter wel en niet kunt eten.

Pfff... ik vond dit altijd wat 'overdreven' als vrouwen hier erg strikt aan waren. Dan dacht ik altijd: "doe maar rustig, een paar kopjes koffie, één keer rauw vlees, een glas wijn, het kan vast geen kwaad zolang het niet dagelijk/veel is". Maar nu het bij mijzelf misschien zo ver is word ik ineens erg onzeker.

Wat jij schrijft, qwertu, herken ik ook helemaal. Raar, al die emoties... Dat wordt nog wat! haha!

Moet ik allemaal wat laten bezinken denk ik. Met mate koffie drinken en verder de dingen vermijden die Visotsky zegt. En hopen dat ik idd zwanger raak de aankomende weken!
Op zich is het vrij simpel:

Geen rauw vlees, rauwmelkse kaas en rauwe/gerookte vis dat niet van de visboer komt en geen alcohol/sigaretten/drugs. De rest met mate.

Een kan koffie is niet goed als je niet zwanger bent, dus ook niet als je wel zwanger bent. Buiten je zwangerschap lepel je geen potje kaneel leeg, dus in je zwangerschap ook niet.
quote:eiram schreef op 03 september 2009 @ 20:49:

Ik heb niet alles vertelt, ivm dat ik niet herkend wil worden (hoe klein die kans misschien ook is). Maar we hebben net onze derde ivf poging gehad en de TP gehad. Dat verklaart misschien waarom ik er nu zo over nadenk en mij er wat druk om maak...

Maar inderdaad, moet ik mij er niet zo druk om maken. Dat zou ik ook tegen alle anderen zeggen. Maar nu voelt het zo anders, ik ben er erg onzeker van, van alle spanningen, teleurstellingen enz. Ik wil zo graag alles wat mogelijk invloed kan hebben op een negatief resultaat vermijden, voor zover dat kan en ik er invloed op heb.

Maar ik ben blij met jullie reacties, ik ga mij miet druk maken om een paar kopjes per dag. En in ieder geval niet meer koffie drinken.

Als het echt heel erg zou zijn en je risico zou lopen zou je arts hier wel iets over gezegd hebben. Waarom heb je het niet gevraagd/vraag je het nu alsnog even in het ziekenhuis? Gewoon bellen, dan hoef je je zeker geen zorgen meer te maken. Maar zoals anderen hier ook al zeggen: 2 of 3 kopjes koffie op een dag kan echt geen kwaad.

Succes met de wachtweken!
quote:eiram schreef op 03 september 2009 @ 21:16:

Dank jullie voor je reacties. Daar kan ik wel wat mee! Ik heb de site van voedingscentrum bekeken, en daar staat op wat je beter wel en niet kunt eten.

Pfff... ik vond dit altijd wat 'overdreven' als vrouwen hier erg strikt aan waren. Dan dacht ik altijd: "doe maar rustig, een paar kopjes koffie, één keer rauw vlees, een glas wijn, het kan vast geen kwaad zolang het niet dagelijk/veel is". Maar nu het bij mijzelf misschien zo ver is word ik ineens erg onzeker.

Wat jij schrijft, qwertu, herken ik ook helemaal. Raar, al die emoties... Dat wordt nog wat! haha!

Moet ik allemaal wat laten bezinken denk ik. Met mate koffie drinken en verder de dingen vermijden die Visotsky zegt. En hopen dat ik idd zwanger raak de aankomende weken!Niet zo gek dat je je extra zorgen maakt nu je met IVF bezig bent. Nogmaals: helemaal niet gek om dit soort dingen ook nog even aan je arts te vragen. Daar kan je ook rustig even over bellen, helemaal niet raar. Je wilt gewoon graag alles doen dat binnen je macht ligt zodat de kans dat de behandeling lukt zo groot mogelijk is. Dat snappen ze in het ziekenhuis maar al te goed lijkt me.
Eiram, succes met de komende wachtweken, het is niet mis, zo'n derde poging. Ik hoop dat deze poging lukt!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven