Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Sterkte hier allemaal, ik ga een paar weekjes op vakantie. Ben morgen nog wel online maar heb nauwelijks tot geen tijd, dus tot over 2 1/2 week!

(eens kijken hoe bv bevalt op een warme strandvakantie. Ik vermoed dat Jommetje volcontinu aan de tiet wil. En dat ik dus verplicht moet ontspannen. Met een boek. Naar hoor :P)

(We kut dat ik koemelkvrij moet in het land van de lekkere kaas, maar ja, ook dat overleven we wel weer.

Toch nog een tip: Dannas, als je het echt zo beu bent en je meisje reageert zo slecht op nutramigen: is Neocate dan een optie? da's geloof ik melk gemaakt van plastic, dat heeft helemaal niets te maken met koe. Als je meisje zo allergisch is, zou je dat denk ik wel vergoed moeten krijgen. Het is reteduur, namelijk.

Niet dat ik je van de bv af wil hebben, maar het zou zo fijn zijn als je deze bv-periode wèl met een fijn gevoel zou kunnen afsluiten. En wiie weet kan het de hele boel verlichten, hoef je niet meer te kolven ofzo, als ze daar wel beter op reageert. Sterkte!
Tila,

In het land van de kaas hebben ze juist heel veel lekkere geiten en schapenkaas, kan je dat wel hebben? Vooral rauwe zijn erg lekker! Heb familie uit dat land en die wilden het me continu voorschotelen tijdens zwschap, 't wilde niet landen dat dat niet kon. Heb al heel wat eigen import gegeten inmiddels, maar hier geen last van KMA.
Jaimie, ik weet het, maar durf niet goed. Jommetje reageert zo heftig op koemelk, en Stefan Kleintje raadt geitenkaas af als je koemelkvrij bent, omdat die eiwitten sterk op elkaar lijken. Huisarts had het over brebis, dat is van schaap gemaakt en errug lekker, en we ziten in de streek, maar ik weet echt niet of ik durf. Misschien midden in de nacht een keer een friezeltje proberen, en dan kijken of ie overdag reageert. Jommetje reageert vrij snel: Zo'n 8 uur na inname, en dat geintje duurt al naar gelang de oeveelheid 3 tot 6 uur. Het krijsen, dan. Eczeem duurt langer, maar dat is te besmeren. Ik weet nog niet of ik het ervoor over heb, de kans op gekrijs, het is zoooo zielig...
Hai Tilalia, las dat je zoon niet zoveel aangekomen was. Bij mij is de lijn ook aan het zakken. Ik had me nog wel voorgenomen om me er niet druk over te maken omdat de andere jongens bij de tweede keer wegen ook minder waren aangekomen. Is niet gelukt. Heb ook dagen dat ik twijfel of hij wel genoeg krijgt. Heb ook het idee dat de productie minder wordt. Eerst was hij in 10 minuten klaar en had hij aan een borst genoeg maar nu drinkt hij een kwartier aan elke borst. Maar aan de andere kant heeft hij nog steeds lekkere spekjes en is hij tevreden en heeft hij ook natte luiers.

Mijn oudste is lang en mager en de middelste is wat kleiner en wat lichter dan gemiddeld, als hij dus die kant opgaat dan kan het ook niet anders dan dat hij niet bovenin de curve blijft zitten. Dat vertel ik mezelf dan maar, weet niet of het helemaal opgaat maar ja.

Ik wens je een hele fijne vakantie!

Nu nog een vraag aan alle dames hier. Wij gaan binnenkort ook op vakantie en vroeg me af hoe jullie dat doen als je een badpak/bikini aan hebt. Zoogcompressen als je gaat zwemmen werkt natuurlijk niet. Gebruiken jullie dan de lillypadz of zijn er ook nog andere mogelijkheden.

Groetjes, Coosje
He Coosje, lek jij nog veel dan? Bij mij loopt het lekken nu een beetje op z'n eind (geloof ik). Ik zou mij er bij het zwemmen iig niet zo'n zorgen over maken. Je zwempak/bikini is toch nat als je zwemt en als je niet zwemt (maar op het strand ligt oid) droogt het snel genoeg weer op.

Of zie ik dit nu te makkelijk?

Groetjes, Ka

(Kom ook weer eens kijken bij de maart-mama's. Dit topic is recent weer nieuw leven ingeblazen!)
Coosje, badpak of bikini met van die voorvullingen!! Hier ook nog een "lekker". En voor zwemmen doe ik de compressen uit maar daarna weer in. Moet er niet aan denken dat ik daar "nat" rondloop (is dus al een keer gebeurt op een feest en geen hond die je even zal waarschuwen he, en ik maar denken dat ik er zo goed uitzag omdat iedereen keek ha ha)
Tilalia, fijne vakantie (of ben ik al te laat?).

Ik ga morgen denk ik maar eens aan het clusterkolven en ook maar eens die spray bij de ha vragen. Kan ik in die paar weken niet de hele productie om zeep hebben geholpen? Of kan dat gewoon weer goed komen?
Coosje, ik heb idd de Lilipadz gekocht met het oog op de vakantie, wil dan ook gewoon kunnen zwemmen en een keer uit eten in een strak truitje. Heb me echt suf gezocht naar de ideale compressen, maar die bestaan denk ik niet.....

Heb de padz inmiddels een paar keer uitgeprobeerd, ze lopen wel redelijk vol op den duur, maar tot op heden geen lekkages.

Ik ben er in ieder geval blij mee!

Groetjes,

Marieke
Hoi Marieke,

Ik gebruik de lilipadz eigenlijk dagelijks ipv gewone zoogcompressen en vollopen doen ze niet bij mij, gebruik je ze wel goed? (het kan ook aan mij liggen want ik loop niet echt over van de melk hoor).
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik maar een paar lillypadz ga halen.

Ik lek niet maar heb nog wel spontane tsr en dan kan het toch aardig nat worden. Ik was eigenlijk niet van plan om een nieuw zwempak te kopen. Ik hoop dat ik mijn oude nog pas, ik heb het nog niet gepast :$. Ik denk alleen dat zoogcompressen daar niet zo fraai in zullen staan.

De vorige keer dat ik borstvoeding gaf had ik ze vooral voor 's nachts. Als ik dan wakker werd zat er rond de tepel ook melk hoor. Ik had wel het idee dat ik het goed deed. Lekken deed het niet trouwens.

Groetjes, Coosje.

(KA, ik had het gezien dat er weer wat meer geschreven wordt bij de maart 2007 moeders en ben ook van plan even te reageren maar met drie jongens in huis is het gewoon heel druk en blijft er niet zoveel tijd over om even rustig achter de computer te zitten)
Hier dus ook een enorme dip, dochter groeit zonder bijvoeding ongeveer 90 gram in de week denk ik, meer aanleggen gaat niet, ze heeft of honger en dan moet er veel in of niet. Moet haar dus na de voeding een flesje geven anders wordt ze booos. Heb naar nu een weekje helemaal volgegooid na het eten en dan groeit ze wle 200 gram in de week. Balen want ik wil zo graag zo lang mogelijk bv blijven geen. Heeft een van jullie al bv thee geprobeerd, vond dit:

50 gr venkel 30 gr karwij 30 gr anijs 20 gr brandnetel

20 gr venkel20 gr anijs20 gr dille20 gr kummel20 gr ijzerhardkruid of 20 gr fenegriek (afwisselend

te gebruiken)

En je leest ook veel over de combi fenegriek en gezegende distel, als pillen op borstvoeding.com maar kan dat nergens vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Je hebt dus twee soorten thee, een zonder fenegriek, een met. Ik vraag me trouwens wel af hoe het zit met die kruiden, want tijdens de zwangerschap wordt afgeraden om sommige kruiden te eten, waaronder venkel volgens mij maar ook basilicum, en zou je die dan wel zomaar eindeloos als thee kunnen zetten?
Janana, ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar weet wel dat je bij De Tuinen thee kan kopen die de bv zou stimuleren.
Heeft iemand ervaring met clusterkolven? Ik ben nu al ruim 5 uur elke 20 minuten aan het kolven, maar zit pas op 50cc... :(. Hoe lang moet je dat volhouden om effect te krijgen?
laralara, wat ik heb gelezen staat in mijn bericht van gisteravond. ik denk dat het meer zin heeft om het een aantal dagen gedurende 3 uur te doen en dan om het half uur of om de 20 min. 's avonds is je productie altijd slechter dan overdags.

succes
Janana: ik snap het niet helemaal... ik deed het toch goed, maar dan te lang? Ik ben om 12 uur vanmiddag begonnen en heb elke 20 minuten gekolfd, wel met een enkele kolf maar een dubbele is niet voor handen. Ik had dus om 3 uur kunnen stoppen en moet dit een paar dagen aanhouden? (sorry, sorry, misschien ligt het heel erg voor de hand, maar ik heb vandaag last van enorm slaapgebrek)
He Laralara,

Clusterkolven volgens mij een paar dagen gedurende een uur of 3 elke 20 dan wel 30 minuten kolven tot de melk niet meer stroomt, dan stoppen. Als je dubbel kolft maak je meer prolactine aan, dus meer stimulatie  en dus meer melk. Ik heb mijn enkele kolf onlangs voor een dubbele ingeruild,het kolven kost dan de helft van de tijd en inderdaad wat meer melk. Ik ben nu aan de thee, ga volgende week ook eens clusterkolven. Ik geef nu 's ochtends zelf, dan 's middags een fles kv, en aan het eind van de middag en de laatste ook zelf. Die 's middags dan ben ik aan het werk en zo aan het stressen dat ik er met kolven niks uit krijg. Ik ga denk ik gewoon bijvoeden bij 4 maanden, want ze krijgt toch niet volledig bv, maar de jouwe is nog wat kleiner he?
Janana, bedankt! Ja, Max is pas 7 weken. Ik ben nu enthousiast aan het clusterkolven (nouja...enthousiast..., maar het moet maar). Ik geef mezelf een paar dagen en als het dan niet werkt, tsja dan houdt het op. Ik heb ook die spray gehaald om de tsr op te wekken. Hoop echt dat het werkt, want dit is ene beetje frustrerend.

Zoals jij het doet klinkt niet verkeerd!
quote:

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik maar een paar lillypadz ga halen.

Ik lek niet maar heb nog wel spontane tsr en dan kan het toch aardig nat worden. Ik was eigenlijk niet van plan om een nieuw zwempak te kopen. Ik hoop dat ik mijn oude nog pas, ik heb het nog niet gepast :$. Ik denk alleen dat zoogcompressen daar niet zo fraai in zullen staan.

De vorige keer dat ik borstvoeding gaf had ik ze vooral voor 's nachts. Als ik dan wakker werd zat er rond de tepel ook melk hoor. Ik had wel het idee dat ik het goed deed. Lekken deed het niet trouwens.

Groetjes, Coosje.

(KA, ik had het gezien dat er weer wat meer geschreven wordt bij de maart 2007 moeders en ben ook van plan even te reageren maar met drie jongens in huis is het gewoon heel druk en blijft er niet zoveel tijd over om even rustig achter de computer te zitten)

Even  een tip: Op Ebay kun je ze rechtstreeks in Amerika bestellen voor minder dan de helft van de prijs! (kwam ik helaas van de week pas achter, maar ik denk dat ik nog een extra setje bestel)
quote:

Je hebt dus twee soorten thee, een zonder fenegriek, een met. Ik vraag me trouwens wel af hoe het zit met die kruiden, want tijdens de zwangerschap wordt afgeraden om sommige kruiden te eten, waaronder venkel volgens mij maar ook basilicum, en zou je die dan wel zomaar eindeloos als thee kunnen zetten?

Ik heb ook die bv thee bij de tuinen gehaald, of het echt geholpen heeft durf ik niet te zeggen, maar ik heb mijn productie wel op kunnen krikken. Ik geef nu volledig bv, heb wel een aantal tips gekregen van een lactatiekundige en heb die thee erbij gedronken (1-2 kopjes per dag) en drink nog iedere dag een kopje, want het is best lekker. Baat het niet, dan schaadt het niet denk ik dan maar. Cashewnoten schijnen ook goed te zijn voor je melkproductie, dus die eet ik ook iedere dag.;)
Ik heb ook thee van de tuinen, heb daar nog wat fenegriek in gegooid. Maakt 't niet lekkerder, weet niet of het helpt, zo lang ik 3 voedingen kan geven vind ik het allemaal prima.

Ik heb ook siroop van VSM gehad, hielp volgens mij ook wel, maar vond ik wel aan de dure kant. Heb nu op een reformonline kruiden besteld, ga zelf wat bij elkaar gooien. Ik vind het namelijk ook zo maf dat er onwijze zakken ij de tuinen staan voor heel weinig en dat waar borstvoeding op staat is weer minder en duurder.

Op de thee van de tuinen staat alleen maar borstvoeding, je hebt ook van Jacob hooy kruidenmix, hij heeft zowel borstvoeding als borstvoedingstimulerende kruiden. Die heb ik nu besteld, hoop dat ie morgen komt.

Laralara, kan je niet van iemand een dubbele kolf lenen? Misschien helpt dat, of er eentje huren. Je moet dan wel zo'n aparte set hebben, maar die kan je dan wellicht van iemand lenen, want iedereen die het op gang heeft gekolfd heeft zo'n set.
Vraagje voor de mensen die al wat langer bv geven:

Mijn zoontje is nu 9,5 maand en krijgt tegenwoordig behalve bv ook fruit/groente en een boterhammetje. Nu wil ik hem ook graag pap geven maar ik kan die hoeveelheid melk niet iedere dag kolven (ik moet echt 2x kolven voor 1 voeding en ik moet toch echt werken...). Hoe doen jullie dat? Gebruiken jullie opvolgmelk? Iets houd me namelijk tegen om dat te doen. Kennen jullie alternatieven? Ik hoorde iets over Geitenmelk bij de natuurwinkel, iemand ervaring?

en nu ik hier toch ben.. iemand ervaring met PROVERA in combinatie

met bv?

En voor de mensen die hun productie op willen krikken: anijs en donkerbier hebben hier goed geholpen!

Shyte, waarom wil je hem pap geven dan? Ik heb het een paar keer geprobeerd, inderdaad met opvolgmelk, toen zoonlief erg slecht groeide en duidelijk wat extra's nodig had. Maar meneer bliefde het niet en toen hij vlak erna een natuurtalent bleek te zijn m.b.t. brood eten, heb ik dat hele papgebeuren gelaten voor wat het is. Ik snap het ook eigenlijk niet goed, de zin van pap. De enige nuttige toepassing ervan die ik kan bedenken is wanneer je kind (zoals die van mij toen eerst leek) wel wat extra aan vast voedsel kan hebben en het brood eten nog niet wil lukken.

Ik zou dus eerst gewoon dat proberen. Mijn jongste is nu ook 9,5 maand en eet 's ochtends 1 of 2 boterhammen na de borst. 's Middags ook, al krijgt hij de borst er dan pas na. Ergens 's middags of 's ochtends (hoe het uitkomt) een fruithap. Soms een wafel of biscuitje en 's avonds warme prak met als toetje yoghurt en eventueel nog een bv.
Hoi,

Ik heb even een vraagje:

Als je 's avonds/ 's nachts gaat drinken, de volgende ochtend kolft, melk weggooit en dan die middag weer een borstvoeding geeft... Kan dat?

Lekker kromme zin....Hoop dat het duidelijk is.

Fleur
Moet drie uur tussen Fleur. Kan dus makkelijk.
'It could be lupus'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven