Werk & Studie alle pijlers

Conflict op het werk

06-09-2009 22:15 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 4 maanden geleden kreeg ik te horen dat er veel klachten binnen gekomen waren van collega's uit het team waarin ik werk. Daarbij werd meteen vermeld dat ik overgeplaats werd naar een ander pand, waar veel minder werkzaamheden te doen zijn en veel minder verantwoordelijkheden.

Ik werk als beveiliger. Daar werk ik in een vast team van 6 personen.

Omdat ik niet wist waar deze klachten over gingen, ben ik het gesprek aangegaan met mijn Groepsleider.

Zij kon mij na veel vragen vanuit mij, niet precies aangeven waar het om ging.

Omdat wij de volgende dag een werkoverleg hadden zouden wij dit afwachten en daarna kijken welke stappen we gaan ondernemen.

Bij het werkoverleg heb ik de bewuste collega geconfronteerd met mijn vragen en de vraag gesteld wat er nou aan het hand was.

Daar kreeg ik totaal geen reactie op. Het enige wat vermeld werd is dat het probleem bij een andere collega lag.

Omdat de groepsleiders nu ook niet meer begrepen wat er nou aan de hand was, is er besloten om geen stappen te ondernemen.

Maar toen waren we er nog niet.

Er kwamen flinke pesterijen, andere collega's werden gemaipuleerd om een slecht werkbeeld over mij te krijgen.

Er werd geen dienst overdrag meer gedaan, wanneer ik op dienst kwam.

Ik zeg niet dat ik alles goed doe want er zullen best zaken zijn dat verbeterd kan worden, maar er is mij NOOIT vermeld wat er veranderd moet worden.

Tuurlijk had ik het er erg moeilijk mee, maar wat kon ik eraan doen.

Ik ben op een bewust moment gesprekken gaan voeren met mijn groepsleiders. Hierin heb ik aangegeven dat ik dit niet meer aankon, en dat ik wilde dat zij er wat aan gingen doen.

Inmiddels waren we al 2 maanden verder en er gebeurde wederom niets!!! Daarna zijn er nog meerdere gesprekken gevoerd met mijn groepsleider, zij had wel een luisterend oor maar deed er niets aan.

Op een dag kon ik het allemaal niet meer aan.

Ieder weekeind dat ik vrij was, bracht ik meer tijd door op het toilet om alles eruit te gooien.

Op dat moment heb ik mezelf ziek gemeld.

Na een gesprek bij de huisarts kwam de conclussie dat ik een burn out heb.

Met medicijnen naar huis en een afspraak maken met de bedrijfsarts.

De bedrijfsarts zag ook dat het nog niet goed ging, dus 2 weken rust, en dan weer een afspraak gemaakt.

In die week had ik ook nog een afspraak met mijn manager.

Ik heb bijna 2 uur met hem gesproken, daarin heb ik hem alles uitgelegd en hem laten blijken dat het mij heel erg hoog zit!!

Hij zou kijken naar een oplossing.

2 weken later had ik weer een afspraak met de bedrijfsarts. Tot mijn grote verbazing zei ze dat ik weer aan het werk moest 2 weken 3x4 uur daarna 5x 4 uur, ondanks er nog niets op het werk veranderd was, en mijn klachten nog niet minder waren geworden

na het gesprek met de bedrijfsarts heb ik nog een gesprek gehad met mijn manager.

Hij melde mij dat hij blij was dat ik weer aan het werk ging.

En dat er andere prioriteiten waren waar ze eerst iets aan moesten doen. Voordat ze wat aan mijn probleem konden doen.

Ik geloofde mijn oren niet!!!!!!

Inmiddels zit ik nu 5 weken thuis ik krijg maar 70% van mijn loon, door werkgerelateerde problemen.

In de tijd dat ik thuis zit hebben de collega's waar het om gaat weer een andere (vrouwlijke) collega gevonden waarbij ze dezelfde dingen doen om haar eruit te werken.

Morgen moet ik aan het werk, maar er is nog niets veranderd.

Hebben jullie tips hoe ik hier mee op kan gaan, want ik weet het niet meer!!!
Andere baan zoeken.
Ja, kan een oplossing zijn. maar niet op dit moment.

Ik heb niet voor niets 4 maanden gevochten om er wat aan gedaan te krijgen.

Weggaan, doe ik pas als er echt niets anders aan te doen is!!!!

Dus hopelijk tips!!!

quote:Pannetje schreef op 06 september 2009 @ 22:24:

Andere baan zoeken.
quote:mientjuh schreef op 06 september 2009 @ 22:15:

Hebben jullie tips hoe ik hier mee op kan gaan, want ik weet het niet meer!!!

Morgen naar het werk gaan, diep ademhalen, verstand op nul en je werk zo goed mogelijk doen. Dit is een geval van stemmingmakerij (dan wel vanuit management dan wel vanuit collega's) en hoe meer aandacht je het geeft, hoe meer blauwe plekken je op ziel zult krijgen. De reden van stemmingmakerij doet helemaal niet ter zake, het gaat namelijk niet om jou, jij bent toevallig net even aan de beurt binnen het bedrijf, het had net zo goed iemand anders kunnen zijn. Zoals je al zegt, is in de tijd dat je thuis zit is er al een ander slachtoffer gevonden.

Dit is niet de juiste tijd om een andere baan te gaan zoeken. Haal diep adem, tel tot tien en doe je werk zo goed mogelijk is het beste advies die ik je kan geven. En laat je niet verleiden tot boos worden of huilen waar iedereen je ziet. 's Avonds als je thuis bent dan schrijf je je bevindingen van die dag op (doe dit NIET op het werk). Maak een rapportje, met datum/namen en gebeurtenissen.

Heb je in het bedrijf waar je werkt:

* een vertrouwenspersoon?

* een ondernemingsraad?

Ben je lid van:

* een vakbond?

Heb je een:

* rechtsbijstandsverzekering?

Je staat niet alleen; zo voelt het nu wel maar het is echt niet zo.
Als ze haar inmiddels als pispaal hebben genomen, ben jij dan niet buiten vizier?

Ik weet het, het klinkt heel lullig, maar zij zijn degene die niet normaal kunnen omgaan met mensen niet jij.
Dat dit nog voor komt onder volwassen mensen, onbegrijpelijk.

Wat ontzettend klote voor je. Wat ik zou doen is naar de grote baas stappen, dus niet de manager maar de persoon die daar boven zit. Ik zou haarfijn uitleggen wat er aan de hand is, dat dit een probleem is dat vaker voorkomt, dat het jouw schaadt en dat het het bedrijf geld gaat kosten omdat mensen hier onder lijden (klachten krijgen en dus thuisblijven). Ik weet niet hoe de Nederlandse rechtssysteem precies in elkaar zit, maar indien ze niet helpen zou ik er een zaak van maken. Je werknemer is dan niet in staat een gezond werkklimaat te creëren en is nalatig.
Ik zou een dekundigen oordeel aanvragen bij het UWV en niet naar het werk gaan, wel bellen maar aangeven dat je nog niet klaar bent om te werken. Je hebt een burn out! Dit duurt echt wel langer dan 5 weken.

En zodra je je beter voelt op zoek gaan naar een andere baan.

http://www.uwv.nl/werkgev ... undigenoordeel/index.aspx

Hulp bij re-integratie: deskundigenoordeel

Weten u en uw werknemer niet of werk wel of niet passend is? Of u heeft een andere concrete vraag over re-integratie? Dan kunnen u of uw werknemer UWV vragen om een deskundigenoordeel.

Komt u er samen niet uit?

Zijn u en uw werknemer het niet met elkaar eens over de aanpak van de re-integratie? Of is niet duidelijk of uw werknemer wel of niet kan werken? Ook dan kunt u een deskundigenoordeel aanvragen.

Waarover geeft UWV een oordeel?

Wij geven op verzoek van de werknemer of de werkgever een oordeel over:

de arbeids(on)geschiktheid van de werknemer;

de re-integratie-inspanningen van de werknemer;

passend werk binnen het bedrijf voor de werknemer;

de re-integratie-inspanningen van de werkgever.

Het oordeel is niet bindend

Het doel van ons oordeel is dat werknemer en werkgever er samen uit kunnen komen, maar het is niet bindend. Het is dus ook geen formele beslissing. U kunt er geen bezwaarschrift tegen indienen

Deskundigenoordeel aanvragen

U kunt het deskundigenoordeel bij ons aanvragen met het formulier Aanvraag deskundigenoordeel werkgever (DOC, 419 Kb). Uw werknemer kan het deskundigenoordeel aanvragen met het formulier Aanvraag deskundigenoordeel werknemer (DOC, 466 Kb) Degene die het deskundigenoordeel aanvraagt, betaalt een bijdrage.
quote:mientjuh schreef op 06 september 2009 @ 22:27:

Ja, kan een oplossing zijn. maar niet op dit moment.

Ik heb niet voor niets 4 maanden gevochten om er wat aan gedaan te krijgen.

Weggaan, doe ik pas als er echt niets anders aan te doen is!!!!

Dus hopelijk tips!!!

[...]

Je gaat het verliezen en met een veel grotere prijs dan je nu betaald.
http://www.aclvb.be/werkn ... dheid/pesten-op-het-werk/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.mobbingopdewerkvloer.nl/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Neem contact op met het andere "slachtoffer"; samen sta je sterk. je voelt je dan in ieder geval niet meer alleen staan in dit geval, Dan kun je elkaar steunen.
heb je dingen op papier staan? Verslagen van de gesprekken die je met de verschillende leidinggevende gehad hebt? Funktionerkings-en beoordelingsgesprekken? Als je het al niet gedaan hebt, begin met aanleggen van dossier.
Gezien de situatie (collega's die pesten, een leidinggevende die er niets aan kan/wil veranderen en jijzelf met een burn-out) zou ik het aanbod aannemen om op een andere locatie te gaan werken en van daaruit rustig naar ander wek gaan zoeken. Er zijn teveel factoren die een goede oplossing in de weg staan en de kans is groot dat je er zelf aan onderdoor gaat als je die strijd toch aangaat. Bovendien heeft de werkgever wel meegewerkt (want andere locatie aangeboden) en dat verzwakt jouw positie in dit hele verhaal.
Nefertiti, wanneer je een deskundige oordeel aanvraagt moet je wél gewoon gaan werken als dit is gesteld door de bedrijfsarts. Je mag thuis niet de uitslag afwachten. Helaas heb ik eerder dit jaar met hetzelfde bijltje gehakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven