wat te doen?

08-09-2009 22:01 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede-forummers,

Ik zit met een probleem: ik ben op dit moment 4 maanden zwanger van mijn eerste. Vanaf het begin liep de zwangerschap al niet echt vlotjes. Na 6 weken zwangerschap lag ik aan het infuus in het ziekenhuis, door het overgeven was ik uitgedroogd en kon ik geen eten of drinken binnenhouden, nu bijna 4 maanden later ben ik sinds 2 weken weer fulltime aan het werk en geef ik nog steeds geregeld over. Ik ben nog steeds 3 kilo lichter dan voor de zwangerschap en heb veel moeite met voldoende eten en drinken, daarnaast heb ik een ijzertekort waardoor ik doodmoe ben.

Anyway, ik voel me na deze 4 maanden nog steeds erg beroerd en krijg ook steeds vaker last van (pijnlijke) harde buiken, dus heb ik gevraagd of ik iets minder kan gaan werken. Het antwoord was nee. In deze crisistijd is de sfeer op het werk heel gespannen en worden mijn teamgenoten in oktober ontslagen. (ik ben gelukkig beschermd tegen ontslag ivm zwangerschap) dus van mijn werkgevers kant geen enkele flexibiliteit, het antwoord is: ga de ziektewek maar in. Wij wonen in Frankrijk en daar heb je een arret de travail (medische verklaring) nodig om absent te zijn op het werk en daarna krijg je 50% van je salaris uitbetaald van de overheid. Gezien we het geld hard kunnen gebruiken op dit moment (baby, verhuizing etc.) en ik me afvraag of er een dokter bestaat die akkoord gaat met 4 maanden ziekteverlof weet ik niet of ik nu moet kiezen voor een medische verklaring en dan 4 maanden thuiszitten met een half salaris of toch doorgaan ondanks dat ik het wel heel erg zwaar vind en ik me niet lekker voel.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen en hebben jullie misschien tips over hoe ik dit moet aanpakken??
absoluut kiezen voor half salaris. Harde buiken is niet goed, en zeker niet zo vaak, en dan maar minder geld hoor. Daar is wel een mouw aan te passen, dan maar minder luxe baby spulletjes. Je kan best een beetje hard zijn voor jezelf en niet al te erg piepen in je zwangerschap, maar in jouw geval vind ik dat niet aan de orde. Echt niet doorwerken.
Kun je niet voor een deel de ziektewet in? Dus 50% van je tijd in de ziektewet bijvoorbeeld?

Dan krijg je uiteindelijk nog 75% van je salaris uitbetaald, krijg je rust, maar werk je ook.
Ik zou kiezen voor mijn kind. Harde buiken is geen goed teken. Wat Morrie voorstelt lijkt me nog de beste optie. Wel vervelend voor je hoor dat je zo vreselijk voelt.
Kies voor jezelf en je kindje. Minder geld kom je over het algemeen wel overheen. Maar als er iets met je kindje gebeurt is verschrikkelijk. Heel veel sterkte. Kunnen ze je geen medische verklaring geven als je er op aandringt? En probeer je niet te druk te maken, weet het lekker makkelijk gezegd. Probeer je in je vrije tijd zoveel mogelijk te ontspannen. Ga lekker vroeg naar bed. Kijk lekker ontspanenn dvdtjes. Je om je werk heen ontspannen kan ook al helpen.

Heel veel sterkte. Over 5 maanden ga jij een mooi gezond kindje op de wereld zetten.
Arwi, Maxem, Sanmi en Morrie bedankt voor jullie reacties, ik ben het uiteraard met jullie eens: mijn kindje is het belangrijkst.

Vandaag ben ik toch gaan werken, en al snel onderschepte mijn collega een email van mijn baas waarin min of meer werd gezegd dat ze gingen proberen me eruit te werken omdat ik gister 7 minuten te laat was! Te gek voor woorden toch? Ik voel me al beroerd en extra stress kan ik niet gebruiken, morgenavond ga ik naar de dokter en ik hoop dat hij me een medische verklaring kan geven zodat ik de ziektewet in kan, dan maar 50% minder, dat betekent wel 50% minder stress
p.s. wat morrie voorstelt bestaat helaas niet hier
Natadecoco ik zou toch echt voor je kindje kiezen hoor! Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens, ik 'ken' je nog van een topic over zwanger worden, waarmee we toen een hyves groepje hebben opgericht.

Maar wat vervelend dat het op je werk zo stressvol is. Hoe is het nu afgelopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven