Gezondheid alle pijlers

Bloedplaatjes doneren

08-09-2009 21:35 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werd vanmiddag gebeld of ik als bloedplaatjes/bloed donor bereid zou zijn om aankomende maandag langs te komen voor een donatie. Geen probleem (en dat voor iemand die eigenlijk helemaal niet van naalden houdt, maar het is wel voor een goed doel) maar ik vroeg me af wat ik hier precies bij moet voorstellen. Degene aan de telefoon heeft wel wat uitgelegd maar ik wil graag weten hoe jullie dit hebben ervaren.
Hoi LemonLime,

Wat goed dat je bloeddonor bent!

Ik ben zelf ook bloeddonor en heb nog nooit bloedplaatjes gedoneerd, maar misschien kun je meer info vinden op de website van de bloedbank:

http://www.sanquin.nl/san ... e-Over-Bloed--Geven-.html
bedoel je plasma geven? Want ik heb er nog nooit van gehoord dat je alleen bloedplaatjes kunt geven.
bloed doneren als je bang van naalden bent kan best

ik meld het altijd even van te voren bij de prikjuffies

en ze waarschuwen even voordat ze met de naald aan de slag gaan, zolang ik niet kijk gaat het best !
Ja, ik zeg altijd: "Niet zeggen dat je gaat prikken hoor!" En dan voel ik het vaak niet eens.

Van bloedplaatjes doneren weet ik trouwens niks, alleen van gewoon bloed geven.
Hier kun je iets lezen over bloedplaatjes doneren. Zoals ik de beschrijving lees is de procedure hetzelfde als bij plasmaferese. De naald e.d. is hetzelfde als bij een volbloeddonatie, alleen lig je veel langer aan een apparaat gekoppeld. Dus een goed boek meenemen! De laborantes voorzien mij tijdens de plasma-afname altijd ruimhartig van drinken en iets te eten, dus dat zal bij een bloedplaatjesdonatie ook wel zo zijn.
Ik kijk altijd wel tijdens het aanprikken; sommige dames prikken zo goed dat ik er écht helemaal niks van voel. Daar ben ik dan telkens weer verbaasd over.
wat goed van je. Tijdens je eerste bezoek wordt er waarschijnlijk eerst een gezondheidstest gedaan. Ze nemen wat bloed af wat ze gaan controleren op evt afwijkingen. Ook moet je een vragenlijst invullen. Aan de hand van deze uitslag kijken ze of je geschikt bent als donor.

Als je bent goedgekeurd en je mag gaan geven gaat het bezoek als volgt: je meld je bij de balie en dan krijg je een vragenformulier mee. Daar staan vragen op over of je ziek bent geweest, of je in landen bent geweest waar malaria of iets dergelijks voorkomt, of je sexuele 'uitspattingen' hebt gehad, of je drugs hebt gebruikt. Dat soort zaken. De ingevulde lijst neem je mee naar de aanwezige 'arts' Die kijkt hem na en als je ok bent dan wordt je hb waarde gemeten. Je krijgt een prikje in je vinger en het bloed leggen ze op een plaatje en daarmee meten ze je hb waarde. Is die boven de 7,6 is mag je bloed geven. Je wordt dan begeleidt naar een hele relaxede stoel en dan mag je kiezen in welke arm ze prikken. Ik kies vaak links, omdat ik zelf rechts ben. Je krijgt een bandje om he bovenarm en dan prikken ze pijnloos een holle naald in je arm. Binnekant elleboog (weet niet hoe dat heet). Eerst nemen ze wat buisjes af en daarna koppelen ze je aan een zak van 500ml. Deze ligt naast je op een soort wiebeltafel. De hele afname duurt ongeveer 10 minuten. Na afloop checken ze hoe je je voelt en krijg je vaak koffie en een plak koek. Als je je goed voelt mag je naar huis en anders blijf je gewoon even liggen. Het valt reuze mee. Ze weten heel goed om te gaan met mensen met angst en begeleiden je van begint tot eind. Plasma geven gaat op dezelfde manier. Alleen duurt dit langer. 3 kwartier ongeveer. Ze leggen je aan een apparaat wat je bloed en en je plasma scheidt. Je bloed krijg je dan weer terug in je arm. Zoiets. heb het zelf nooit gedaan. Wel geef ik 3x per jaar bloed.
Bloedplaatjes doneren is bijna hetzelfde, alleen dan leuker omdat je vaak het rijk (en verpleegkundige) voor je alleen hebt omdat het specifiek op afspraak is. Je bloed wordt ter plekke naar het lab gebracht om te testen op bepaalde waarden, maar verder is het gewoon net bloedgeven.

Succes!
Dankjulliewel voor de reacties!

Zolang ik niet kijk als ze prikken en de naald er weer uithalen, gaat het best prima. En weet je wat het is? Ik vind het vervelend maar aan de andere kant kun je er wel mensen mee helpen en dat vind ik het allerbelangrijkste.

Zo ver ik weet, kan je er, naast bloed/plasma doneren, ook voor kiezen om te worden opgenomen in de bank voor beenmerg/bloedplaatjes donoren. Zijn er nog meer mensen hier die hier voor gekozen hebben en bijvoorbeeld al een keer beenmerg hebben afgestaan?
Tja, toen ik in dit topic op 8 september reageerde wist ik ook (nog) niets van trobocytenferese. Nu inmiddels wel; ik heb een brief gekregen van Sanquin of ik - naast de plasmaferese die ik iedere 4 weken doe - ook trombocyten wil doneren. Ik heb Sanquin vanmorgen gebeld voor nadere informatie en om te vragen hoe vaak ik dan word opgeroepen i.v.m. mijn werk.

Daar is niets over te zeggen. Als er een patient in het ziekenhuis ligt die trombocyten nodig heeft wordt er op de lijst met donoren gekeken wie de meest passende trombocyten heeft en die donor wordt dan opgeroepen te komen, vaak liefst nog dezelfde dag. En als je toevallig aan de andere kant van het land bent word je opgehaald met een taxi ..... Een beetje heftig dus, maar op zich wel een mooie gedachte dat je echt één-op-één iemand helpt. Bij normale volbloeddonaties en plasmadonaties gaat je bloed toch 'gewoon' op de grote hoop (lees: in de koelkast) tot ze het nodig hebben.

Ik ga er nog even over denken; op zich ben ik wel bereid dit ook te doen, maar voel me wel verplicht dit met mijn unit-manager op te nemen dat ik wel eens plotseling kan worden opgeroepen. Ik heb twee part-time banen en heb tot nu toe altijd de plasma-afspraken op mijn vrije dag gemaakt, zodat mijn werkgevers er allebei geen 'last' van hebben. Voor zover ik weet is een werkgever verplicht vrij te geven voor donaties, maar omdat ik bij allebei de banen maar parttime werk wilde ik ze hier nooit mee opzadelen.

Iemand hier ervaring met trombocytenferese, hoe vaak ben je opgeroepen en hoe snel moest je op het donorcentrum aanwezig zijn?
Ik wilde alleen maar even zeggen, wat goed van je, LL, dat je ondanks je naaldangst toch bloed gaat doneren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven