Schadelijk voor ongeboren kind?

02-07-2007 10:47 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet net (1 dag) dat ik zwanger ben en heb gister de hele dag (zo'n 6 uren) geschilderd in een kamer met schadelijke verf voor ongeboren kinderen (op terpentine basis). Het is van die verf waar je zelf ook duizelig van wordt zo sterk. Ik maak me nu echt zorgen en voel me erg ellendig... kan het schade aanbrengen voor ons kindje?
Ik zou zeggen: bel even je huisarts of een verloskundige op en vraag hen om raad. Er zal hier vast iemand tussen zitten die zegt "ik heb ook iets geverfd en ik heb ook een gezond kindje", maar dat neemt het onzekere gevoel niet weg (want dan denk je toch weer 'ja, maar toch...')

Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!
Ik denk ook dat helemaal afhankelijk is van de duur van je zwangerschap misschien?

Gewoon even bellen met een huisarts om je onzekerheid weg te nemen,

Gefeliciteerd trouwens!
hey

Zoals eva al zegt; even bellen met een vlos dat zijn de profs.

Pas na een week of 6 staat jouw bloed in contact met dat van het kindje. Mooi gemaakt; want dat is precies de tijd dat de meeste mensen nog niet weten dat ze zwanger zijn. Maar de vlos weet echt het fijne ervan
.
Maak je vooral niet te druk! Het is natuurlijk altijd beter om schadelijke stoffen te vermijden. Uitwisseling van stoffen gaat het beste via het bloed en er is als je net zwanger bent nog geen direct contact op die manier. De placenta is in aanleg maar zorgt nog niet voor overdracht.Je hoeft je echt niet druk te maken dat er iets met je kindje mis is hierdoor. Ik ken veel vrouwen die voor ze het ontdekten echt veel alcohol gedronken hebben  of een die er na 14 weken achter kwam dat ze zwanger was en een heel huis heeft geverfd met terpentine verf, en het zijn allemaal gezonde kindjes geworden.
Hier hetzelfde gehad, net verhuisd en twee weken aan het schilderen geweest. Met inderdaad verf (niet op waterbasis) en terpentine aan de slag geweest. Toen bleek ik dus zwanger te zijn... Heb me toen ook wel zorgen gemaakt maar dat bleek niet nodig te zijn geweest. Zwangerschap verliep prima en ons zoontje is helemaal gezond geboren. Denk inderdaad ook dat het niet zo erg is als je nog maar pas zwanger bent, omdat de bloedband er dan nog niet is. En over een dag schilderen denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Maar je kunt het natuurlijk altijd even aan de verloskundige vragen, daar zijn ze ook voor!

Gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap!
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal voor de zekerheid de vk nog bellen, maar voel me al een stuk minder elledig!
Ik up dit topic even, omdat ik nu met dezelfde vraag zit en er eigenlijk mijn vk niet weer voor wil bellen (ben er net vanmiddag geweest, maar toen had ik de vraag nog niet).

Ik ben nu 10 weken zwanger en heb vorige week 3 halve dagen staan schilderen met verf op terpetinebasis. Ik heb hier gewoon totaal niet bij nagedacht (1e kindje en ik hoor elke dag weer wat nieuws. Ik dacht dat ik al zoveel gelezen had....).

Wel heb ik buiten geschilderd. Ik had zelf het idee dat ik de verf amper tot niet rook (het waaide ook aardig). Hopelijk scheelt dat.

Kan iemand me iets wijzer maken? Is het alleen schadelijk als je hele dagen (en binnen) met verf bezig bent of loop ik nu ook al een risico dat ik mijn kindje schade toegebracht heb?

Pfff, het is mijn eerste kindje en ik maak me echt overal zorgen over.
hoi DTJ

gefeliciteerd!

Ik zou me niet al teveel zorgen maken, het is tenslotte al gebeurd, dus je kunt er nu toch al niks meer aan doen (klinkt een beetje kort door de bocht, maar niet zo bedoeld)

En trouwens zeker aangezien je buiten stond te schilderen zal het allemaal wel meevallen..

enne: die zorgen zijn volgens mij ook heel normaal ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven