mbo/hbo opleiding volgen zonder kosten...

vrijdag 11 september 2009 om 20:03
Ik vraag me af of dat nog voorkomt, dat je baas/bedrijf op die manier in je wilt investeren. Maar in deze crisis tijd ben ik bang dat het niet zo vaak meer voorkomt. Ik heb een havo diploma en zou graag op deze manier een mbo/hbo papiertje krijgen. Ben 27 jaar en al jaren administratief werk gedaan, wat ik op zich niet vervelend vond maar ben op zoek naar meer afwisseling in het werk en contact met mensen. Het feit dat ik geen beroepsopleiding heb keert zich zo vaak tegen me.
Hoop dat hier mensen antwoord op weten.
Hoop dat hier mensen antwoord op weten.
vrijdag 11 september 2009 om 20:09
Weet niet of er veel aanbod is, maar een jaar geleden was er veel reclame voor www.studiebaan.nl
Om werkgevers te kunnen vinden die bieden wat jij zoekt.
Om werkgevers te kunnen vinden die bieden wat jij zoekt.
vrijdag 11 september 2009 om 20:15
Een complete hbo/mbo-opleiding komt wel voor hoor maar dan is die opleiding vaak wel een meerwaarde voor de functie en dus voor het bedrijf. Een werkgever gaat niet 'zomaar' iemands studie betalen natuurlijk. Is er een opleiding die je zou kunnen doen waarmee je je waarde voor het bedrijf vergroot?
Je kunt het er eens met je baas over hebben. En als je een deel zelf moet betalen, is dat niet mogelijk? Dat deel kun je ook nog es aftrekken van de belasting.
Succes!
Je kunt het er eens met je baas over hebben. En als je een deel zelf moet betalen, is dat niet mogelijk? Dat deel kun je ook nog es aftrekken van de belasting.
Succes!
vrijdag 11 september 2009 om 20:16
Hoi moonlight,
Toevallig ben ik net gestart met een deeltijd HBO opleiding die mijn werkgever betaald, en dat ondanks de crisis. De opleiding sluit nauw aan op mijn werk, dus dat is ook in het voordeel van het bedrijf. Daarnaast denk ik als je werkgever hét in je ziet best bereid is die kosten op zich te nemen.
Maar als mijn werkgever het niet had betaald had ik toch gedaan. Van het papiertje heb ik straks (als het goed is) jaren plezier en dan ook zo weer terug betaald (door betere perspectieven, hogere functies ed).
Wat ook Jorina aangeeft, er zijn bedrijven die zowel een baan in combinatie met een opleiding geven, afhankelijk van je welk soort baan en opleiding je ambieert.
Toevallig ben ik net gestart met een deeltijd HBO opleiding die mijn werkgever betaald, en dat ondanks de crisis. De opleiding sluit nauw aan op mijn werk, dus dat is ook in het voordeel van het bedrijf. Daarnaast denk ik als je werkgever hét in je ziet best bereid is die kosten op zich te nemen.
Maar als mijn werkgever het niet had betaald had ik toch gedaan. Van het papiertje heb ik straks (als het goed is) jaren plezier en dan ook zo weer terug betaald (door betere perspectieven, hogere functies ed).
Wat ook Jorina aangeeft, er zijn bedrijven die zowel een baan in combinatie met een opleiding geven, afhankelijk van je welk soort baan en opleiding je ambieert.
vrijdag 11 september 2009 om 20:17

zaterdag 12 september 2009 om 11:59
dat is het punt ook, ik heb ook zo mijn kosten voor levensonderhoud en kan het me financieel niet permitteren om voltijd weer naar school te gaan. Daarnaast is vervelend om tussen pubbers te zitten maar los daar van kan ik het financieel gewoon niet bolwerken als ik voltijd zou gaan studeren. Vandaar dat ik graag wil doorgroeien/opgeleid worden terwijl ik al aan het werk ben.
zaterdag 12 september 2009 om 12:07
quote:moonlight schreef op 12 september 2009 @ 11:59:
dat is het punt ook, ik heb ook zo mijn kosten voor levensonderhoud en kan het me financieel niet permitteren om voltijd weer naar school te gaan. Daarnaast is vervelend om tussen pubbers te zitten maar los daar van kan ik het financieel gewoon niet bolwerken als ik voltijd zou gaan studeren. Vandaar dat ik graag wil doorgroeien/opgeleid worden terwijl ik al aan het werk ben.
Dat geldt voor de meeste mensen hoor.
Je kunt toch zelf aan een deeltijdstudie beginnen. Vaak betaalt een werkgever (gedeeltelijk mee). Bovendien zijn je studiekosten aftrekbaar van de belastingen (met een drempel van 500).
Dat geldt voor de meeste mensen hoor.
Je kunt toch zelf aan een deeltijdstudie beginnen. Vaak betaalt een werkgever (gedeeltelijk mee). Bovendien zijn je studiekosten aftrekbaar van de belastingen (met een drempel van 500).
Cum non tum age

zondag 13 september 2009 om 14:06
Ik zou er nu niet op rekenen dat een werkgever even een studie voor je betaald zonder dat hij op voorhand weet dat die studie zich dubbel en dwars weer terug gaat betalen.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een deeltijd studie doen naast je fulltime baan. Dat is best te combineren en zo kun je ook zelf je studie financieren.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een deeltijd studie doen naast je fulltime baan. Dat is best te combineren en zo kun je ook zelf je studie financieren.
zondag 13 september 2009 om 17:35
dinsdag 15 september 2009 om 23:31
Ik volg een HBO studie bij NCOI. Het 1e jaar is volledig vergoed door mijn werkgever. Als ik deze heb afgerond, ga ik nog 2 jaar door voor volledig bachelor. Mijn werkgever kan onder bepaalde voorwaarden een fiks bedrag (max. ong. EUR 5200,00 bij een 36 urige werkweek, bij parttime na rato) terugkrijgen via de loonbelasting, Wet Vermindering Afdracht.
Voorwaarden zijn o.a.:
Werknemer heeft niet eerder een HBO opleiding gevolgd
Werknemer tekent een leer-werkovereenkomst
Iemand van het bedrijf moet de werknemer begeleiden bij de studie
Voor mij is dit een belangrijk argument om door te gaan. Mijn werkgever zal die 2 jaar zonder die regeling waarschijnlijk niet geheel vergoeden en als ik weg zou gaan, dan had ik zonder die regeling alsnog met een studieschuld gezeten.
Voorwaarden zijn o.a.:
Werknemer heeft niet eerder een HBO opleiding gevolgd
Werknemer tekent een leer-werkovereenkomst
Iemand van het bedrijf moet de werknemer begeleiden bij de studie
Voor mij is dit een belangrijk argument om door te gaan. Mijn werkgever zal die 2 jaar zonder die regeling waarschijnlijk niet geheel vergoeden en als ik weg zou gaan, dan had ik zonder die regeling alsnog met een studieschuld gezeten.
woensdag 16 september 2009 om 23:37
woensdag 16 september 2009 om 23:44
quote:Boarn schreef op 16 september 2009 @ 23:37:
Dan heb je die regeling nog in de "goede tijd" kunnen afsluiten, dan zal je nu vast niet meer lukken.
Bedoel je de WVA-regeling? Deze is nog steeds van kracht, de NCOI adverteert er nog mee. Ook bij de Belastingdienst is er info te vinden.
Als je op de vergoeding van mijn werkgever doelt, ons bedrijf is niet echt 'crisisgevoelig' en er is een aardig opleidingsbudget beschikbaar, dus daar heb ik geluk mee.
Als jouw reactie geen reactie op mijn post is, dan heb ik niets gezegd.
Dan heb je die regeling nog in de "goede tijd" kunnen afsluiten, dan zal je nu vast niet meer lukken.
Bedoel je de WVA-regeling? Deze is nog steeds van kracht, de NCOI adverteert er nog mee. Ook bij de Belastingdienst is er info te vinden.
Als je op de vergoeding van mijn werkgever doelt, ons bedrijf is niet echt 'crisisgevoelig' en er is een aardig opleidingsbudget beschikbaar, dus daar heb ik geluk mee.
Als jouw reactie geen reactie op mijn post is, dan heb ik niets gezegd.