Dochtertje wil geen brood eten. Tips?

13-09-2009 15:28 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn dochtertje (ruim 11 maanden) weigert om brood te eten. Af en toe lukt het nog wel dat ze een stukje binnen krijgt, maar bij dat ene stukje blijft het dan meestal ook wel.

We hebben al verschillende soorten broodbeleg geprobeerd (meerdere keren achter elkaar) maar ook dit werkt niet. Het zelf op eten wil ze ook niet (als ze het brood als ziet wordt ze woest en beland het bordje met brood op de grond).

Een strijd aan gaan over eten lijkt mij sowieso al geen goed idee, dus dat doen we dan ook niet.

De rest van het eten eet ze wel goed, haar schema ziet er nu zo uit:

- 's ochtends als ze wakker wordt eerst bv daarna een bordje pap,

- voor het naar bed gaan een rijstewafel of ander koekje met een beker water of diksap,

- 's middags het broodjes wat ze dus niet eet daarna bv (drinkt ze ook niet heel veel van),

- tegen 15 uur fruit en water of diksap,

- 's avonds warm eten en een toetje

- als ze naar bed gaat bv.

Wie heeft een idee wat ik mijn dochtertje anders zou kunnen geven (ipv brood). Ik had zelf al gedacht aan pap, maar misschien dat 2 keer op een dag pap ook wel een beetje veel wordt.
Ik zou gewoon een beetje afwisselen en kijken of ze genoeg graanproducten binnenkrijgt. Heb je al gedacht aan broodpap? De boterham in melk soppen en prakken? wentelteefjes Volkorenpannenkoeken?
Eet ze wel soepstengels? Of anders nog een rijstwafel, daar zit ook niks fouts in, eventueel met beleg. Crackertje?
Lust ze wel pasta/rijst/aardappels etc? In Frankrijk eten ze twee warme maaltijden. Je zou natuurlijk best een restje op kunnen warmen 's middags. Ze leert heus wel eens brood eten, op een moment dat haar beter schikt.

Heb je cereals geprobeerd? All bran-achtige dingen met melk?
misschien een vies idee, maar mijn zoon at eerst ook geen brood. Vond het alleen lekker in de yoghurt. Dus dan kreeg hij een bakje yoghurt met stukjes brood. (wel pas het stukje brood op de lepel met yoghurt leggen anders wordt het wel heel papperig.
Je dochtertje mag gerust 2 keer per dag pap, geen probleem.

Geef haar af en toe een boterhammetje zonder korst als tussendoortje. Daar kan ze dan lekker op kleffen, net als op een koekje.

Went ze vanzelf aan de smaak.
Misschien heeft ze liever een geroosterde boterham, of een rijstwafel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:MissMara schreef op 13 september 2009 @ 15:35:

Heb je cereals geprobeerd? All bran-achtige dingen met melk?

Dan zou ik eerder voor een basismuesli gaan, zonder nootjes erin. Gewoon, de geplette graankorrels. Ik vind All bran-achtige dingen iets te bewerkt, maar dat is persoonlijk.

Als ze wel pap eet zou ik gewoon pap geven en af en toe weer eens brood aanbieden om te zien wat er gebeurt. Eet jij zelf tegelijk met haar? Als wij op een ander moment eten dan eet Minismollie veel minder dan wanneer we gewoon samen eten.

Verder zou ik me niet zo veel zorgen maken als ze gewoon goed groeit, kindjes weten goed wat ze wel en niet nodig hebben.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Da's een goeie, Smollie, er schijnt soort babymuesli te bestaan, in reformwinkels te koop. Die kun je geloof ik de eerste keren ook wel koken. Ben eigenlijk benieuwd of baby's dat nou lekker vinden.
quote:MissMara schreef op 13 september 2009 @ 15:50:

Da's een goeie, Smollie, er schijnt soort babymuesli te bestaan, in reformwinkels te koop. Die kun je geloof ik de eerste keren ook wel koken. Ben eigenlijk benieuwd of baby's dat nou lekker vinden.Die heb ik dus niet gekocht omdat er nootjes in zitten...
aha. Worden die tot een jaar afgeraden? Moet mijn bijvoedingslijsten er weer eens op naslaan. Dacht dat pindakaas al eerder werd genoemd als broodbeleg maar dat zal dus wel niet. Sorry voor de OT!
Hier hetzelfde probleem, inmiddels eet ze wel droog brood (maar met een halve snee per dag ben ik al heel blij.

Had bedacht dat ik van de week eens toste wilde proberen maar geroosterd brood is misschien ook wel een idee.

Maar helaas ook nog niet de oplossing gevonden.
Noten worden volgens mij door bv.com aangeraden van 1,5 jaar (maar heel zeker weet ik dat ook niet meer, kijk niet meer zo vaak op de lijst) en daarom snap ik echt niet waarom een heftig allergeen als pindakaas vanaf 9 maanden als broodbeleg wel zou kunnen.
Omdat, als een kind zich verslikt in een noot, deze niet op rontgenfoto's te zien is.

Hebben ze mij zo uitgelegd. Het is dus niet de noot an sich, maar het gevaar van heel inslikken.
En brood in melk geweekt, of in water?

Eventueel met een geprakte banaan erop of erdoor?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat van die rontgenfoto's heb ik nog nooit gehoord, maar een allergie voor noten kan levensbedreigend zijn. Daarom is het beter om het wat later te introduceren.
In azie eten kindertjes ook rijst en noodels hoor: gewoon wat dingen uitproberen zou ik zeggen (couscous met rozijntjes en wat gegrilde groenten?). Of een lekkere aardappel-salade. Maar er een fusion-wereldburgertje van :-)
Bedankt voor de reacties!

Staan al een boel goede ideën tussen. Misschien dat ze idd wel geroosterd brood wil eten, ga ik morgen maar eens proberen.

Ze lust dus wel rijstewafels, maar daar mag vooral geen beleg op anders wordt de rijstewafel naar de andere kant van de kamer gegooid (als ze het kon). Een gewoon broodkorstje heeft ze ook nog nooit gelust

We eten altijd met z'n allen (4-en ze heeft ook nog een grote zus die wel altijd haar brood at/eet).

Die baby meusli kan ik ook nog wel een keer proberen eventueel. Iets met yoghurt wordt sowieso al geen succes ben ik bang want dat is (net als brood) heel vies (vind zij dan).

Ze eet verder wel goed rijst, aardappelen en macaroni dus als al die tips niets worden ga ik er idd maar een fusionwereldburgertje van maken. Kan trouwens ook nog wel een beetje lastig worden, ze heeft nogal lang nodig om iets echt te gaan eten, nieuwe dingen gaan er niet zomaar in.

Wat de boer(in) niet kent....

Ik las nog iets over pindakaas, volgens zo'n voedselintroductieschema van een borstvoedingssite mag pindakaas al vanaf 9 maanden (tenzij er een kans op noten allergie is).
lady-bug, hallo....

Het niet eten brengt vaak bij de ouders een soort van machteloos gevoel met zich mee.

Mijn kindje heeft tot twee jaar nooit geen brood gegeten, maakte me er veel zorgen om, en schotelde hem zowat heel de AH voor.

Toen kreeg ik een tip van een kinderpsychologe die me vertelde dat eten of beter gezegd niet eten het enige machtsmiddel is wat kinderen hebben ( ja ook al zijn ze nog zo klein)

Zij adviseerde mij om elke dag een boterham met jam voor zijn neus te zetten, in stukjes gesneden met een vorkje en dan kijken hoe hij zou reageren.

De eerste maand kreeg ik er niets in, maar ben stug vol blijven houden en heb zeker geen vervanging van de boterham aangeboden.

Na drie maanden ging hij het voorzichtig onderzoeken en begon hij ervan te eten.

Hij zat er gewoon bij met het gezin en er werd geen aandacht aan zijn boterham geschonken.

Gewoon smeren, voor zijn neus zetten, en als iedereen klaar is de tafel opruimen en de boterham weer weg halen.

Gezien het feit dat jouw kindje genoeg binnen krijgt de rest van de dag, hoef je je daar geen zorgen om te maken.

Het kost een hoop energie maar het helpt echt.

succes...
Hoi,

Zou ze een krentenbol lusten? De meeste supermarkten verkopen ook van die hele kleintjes. Kan ze lekker uit het vuistje aan knabbelen.

Succes!

(volgens mij krijgt ze niets te weinig hoor! Maar ik kan me voorstellen dat je haar graag brood wilt laten eten.)
Meeesje: wat jij schrijft klopt denk ik ook wel. Ik voel me idd soms gewoon machteloos. Het liefst heb ik dat ze die boterham gaat eten. Ik heb ook nog nooit gezien dat een kindje zo blijft weigeren als dat dochter doet (ze heeft nog nooit meer dan 2 of 3 kleine stukjes brood gegeten), ze vertikt het gewoon en wordt echt woest als ze het al ziet. Ik weet idd dat het weigeren van eten een machtsmiddel kan zijn, mijn oudste dochter weigerde af en toe een paar dagen eten maar na die paar dagen ging ze wel weer eten. Van eten maak ik dan ook zeker geen strijd (hoe moeilijk soms ook).

Jou tip vind ik ook zeker een hele goede. Maar wat ik mij afvraag, de tijd dat jouw zoontje geen brood at, bood je hem dan later op de dag iets anders extra aan? (een extra rijstwafel of koekje). En als ik het goed begrijp zette je het bordje met brood voor hem neer en wachte je af of hij zelf ging eten? Of bood je hem het wel aan? Hoe oud was jou zoontje toen je daarmee begon? Is mijn dochtertje hier niet te jong voor? (ik kan me zo moeilijk voorstellen dat ze met opzet haar brood weigert, toch meer monster dan dat ik denk )

mardejo; krentebol heb ik ook al geprobeerd... Maar ook dat was geen succes. Want.... leek teveel op brood.....
quote:Supersmollie1 schreef op 13 september 2009 @ 16:14:

Dat van die rontgenfoto's heb ik nog nooit gehoord, maar een allergie voor noten kan levensbedreigend zijn. Daarom is het beter om het wat later te introduceren.Smollie, ik vermoed dat dit verhaal te maken heeft met feit dat een pinda/noot in een long direct onomkeerbare schade aanricht. Alles wat die noot tegenkomt wordt aangetast. Gewoon met hele noten wachten tot kind echt kan kauwen en zich dus stukken minder snel verslikt.
Hai Lady-bug,

Volgens de regels mag je al bij 9 mnd brood aan gaan bieden.

Nou mijn zoontje weigerde het echt pertinent.

Ben daar dus snel mee opgehouden en ben bij 1 jr weer gaan proberen.

Maar elke dag die strijd.. ik zag voortaan op tegen elke brood maaltijd.

ik denk dat jou dochtertje niet te jong is voor deze methode.

Zelf bood ik de boterham aan.. maakte het aantrekkelijk door het in stukjes te snijden en er een leuk vorkje bij te leggen.

Zo af en toe bood ik het vorkje aan, maar na 3x weigeren liet ik het en negeerde het.

Je moet zeker geen andere dingen aan gaan bieden en ook niet later op de dag iets extra's geven.

Ik heb trouwens toen ook de tijd tussen het ontbijt en de lunch langer gemaakt, dus niet tussen ontbijt en lunch nog een eet moment.

Zijn schema zag er als volgt uit:

Ontbijt: pap

10- uur sap

12:00 uur boterham

15:00 fruit en sap

18:00 avondmaaltijd.

Pap als ontbijt is al erg voedzaam en vullend, en gezien het feit dat ze prima eet de rest van de dag hoef je volgens mij niet bang te zijn dat ze iets tekort komt.

succes....
Misschien heeft ze wat last van tanden en doet het gewoon een beetje zeer.

De krentenbol is zeer populair hier, misschien vindt ze dat lekker.
Hier ook een meisje (ruim 9 maanden) die heel slecht brood eet. Ze eet 'smorgens 2 of 3 kleine stukjes en dan wil ze niet meer. Melk drinkt ze dan ook heel weinig (meestal zo'n 100-120cc) Pap wil ze al helemaal niet dus dat kan ik dan niet geven als vervanging. Het scheelt wel of ik er bijv. jam of appelstroop op doe of iets hartigs zoals bijv. roomkaas of smeerkaas, de hartige belegsoorten eet ze weer beter dan de zoete, dus die geef ik dan wat vaker. Ik geef ze smiddags een soepstengel en die gaat heel rap naar binnen. Ik maak me er niet zo druk om, want verder eet ze wel heel goed, ook met stukjes heeft ze geen moeite. Ik ga dinsdag naar het cb en dan ga ik het wel ff bespreken, misschien hebben ze nog adviezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven