LGZW Deel IV

05-08-2009 20:52 3865 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eens even kijken of we hier verder kunnen....

naamleeftijdkind nr.nodzwangeruitgerekendandere infoChica1978281 14 september Chiekmeisje geboren!!! Mardjen291Mardmeisje geboren op 26 juli Lalie271Laalbaby geboren 3 aug!!! Nemovisje2611 Nov? 18-10 Heeft een ei!! Sjipperdepip311JAAAA! 16 maart 2010 Kloppend hartje gezien 29 okt 20 weken echo DoubleDutch311 14 oktober Kimberley geboren Chi caatje28116 april Minicaat geboren! Elev292JA! 25 februari 2010 Helemaal heel met een hartje!!!

Elevmeisje is 3 South29114 juli Southmini geboren! Peanutje331JA! 23 januari 2010Een kloppend hartje! Alles goed.

1 november pretecho Sproet197831121 mei Sproetekind geboren! Dufty322Duftyboy geboren op 10 juli! Duftygirl is 3.Minie86231 Miniemeisje geboren 3 sept Bengal311JAAAA! 12 februari 2010 Een kloppend

Alles goed! Luaska311 Luusbaby geboren!!! 4 aug

Hier vind je deel 3
Ohja, ik heb straks dus die echo van mijn borsten. Moet om 11.50 in het ziekenhuis zijn. Ik vind het echt superspannend. En ik weet nog steeds niet waar ik nou op moet hopen: abces of geen abces.

In het geval van abces; dan gaan ze die gelijk draineren. In het geval van geen abces...tja... doen ze niks. Ik denk dat ik dan wel weer start met de nieuwe AB kuur die hier nu al klaar ligt. Met angst dat de candida weer keihard terug komt... Ik heb daar nu namelijk nauwelijks nog last van, heeel soms nog een steekje. Maar ik moet 2 weken doorbehandelen na het verdwijnen van de klachten, dus ik vrees dat het te vroeg is als ik nu weer met AB begin...mja...
Goedemorgen!

Chiek, hebben jullie lekker geslapen? Je zult wel bekaf zijn geweest. Vandaag naar huis? Of gisteren al? Het verbaasd me eigenlijk dat tot nu toe iedereen nog een nachtje in het z-huis is gebleven volgens mij (niet de thuisbevallers natuurlijk). Of mocht Caatje al meteen naar huis? Ik hoorde altijd dat je gewoon binnen 3 uur na de bevalling (als je geplast had) weer werd 'weg gestuurd'. Dat was één van de dingen die me zo vervelend leken aan een z-huis bevalling, dat je gewoon om 23.00 nog eens naar huis moet. Maar goed, ik dwaal af, Chiek ik hoop in elk geval dat jullie vandaag lekker met z'n drieën thuis op bed kunnen liggen en je lekker kunnen laten verwennen door de kraamzorg!

Op internet zie je inderdaad allemaal foto's van heel vrolijk lachende baby's met een helmpje op. Blijkbaar wennen ze er wel aan, maar ik heb toch liever een lachend kindje zónder helmpje. Nou ja, we zien wel, als hij er één moet, dan is het toch pas vanaf de 5e maand.

Grappig Duft dat jij vindt dat de jochies van Laal en Luus weinig drinken. Ik vond het namelijk best veel toen ik het een tijdje geleden las. Ik heb me altijd gehouden aan het advies van 150-180 cc per kilo lichaamsgewicht op een dag. Bij Sproetekind was dat steeds dan 180 cc per kilo. Dus toen hij 4 kilo woog (zoals Luusmini nu) kreeg hij 6x120 per dag. Hij leek soms wel meer te willen, maar dat was gewoon zuigbehoefte. Ik ben hem in elk geval niet steeds méér gaan geven, want wilde ook niet dat hij dan weer last van z'n darmen zou krijgen. En hij is er goed op gegroeid dus heeft niets tekort gekregen.

Nu, met 7 kilo, mag hij gewoon maximaal 1 liter per dag. We maken 6 keer per dag een flesje van 150cc. Soms laat hij 20 staan en soms maak ik nog 30 bij. het wisselt erg over de dag.
Spannend Luus, die echo. Los van wat er uit komt, hoop ik in elk geval dat ze je niet naar huis sturen zonder een goed actieplan.
anoniem_75183 wijzigde dit bericht op 15-09-2009 10:10
Reden: niet zónder natuurlijk
% gewijzigd
Hadden jullie ook al gehoord dat Patrick Swayze is overleden? Nu niet echt mijn type, maar ik vond hem destijds in Dirty Dancing wel heeeel leuk (en stiekem nog steeds wel als die film weer eens voorbij komt op televisie). Wist trouwens niet dat hij maar een paar jaar met mijn ouders scheelde.

Over leuke mannen gesproken, Caatje, ik wil die film waar jij laatst naartoe was (weet even de naam niet meer) ook wel graag zien. We hebben voor vrijdag oppas geregeld (deze keer eens niet mijn moeder, maar Sproetmans zus) om uit eten te kunnen. Maar misschien plakken we er nog wel een bioscoopbezoek aan vast.
anoniem_75183 wijzigde dit bericht op 15-09-2009 10:25
Reden: Sproet, leer nu eens het verschil tussen 'een' en 'ene'
% gewijzigd
Grappig Sproet, ik kreeg ook helemaal zin om naar de film te gaan na Caats verhaal. Even gewoon echt weer iets met zijn tweeen.

Ik moet eens kijken hoe ik kan uitrekenen hoeveel Mardmeisje in haar flesje moet krijgen, we doen nu maar wat Eerst dronk ze met moeite 100 ml, maar die kllokt ze nu zo weg, dus heb voor vrijdag maar gewoon 3 voedingen van 150 klaarstaan, dan heeft ze iig genoeg.

Spannend Luus die echo, ik hoop zo dat met een plan komen! Heb je daarna meteen consult of ishet alleen de echo?
Goedemorgen!!!

Oh, ik ben ook zo benieuwd naar Chieks verhaal. Liep gisteren echt huppelend naar de trein. Heb haar ook nog eens gesmst. Was echt supervrolijk gisteren. '

Ach Sproet; wat vervelend dat er kans is op een helmpje. Ik heb er wel heel goed op gelet moet ik zeggen. En heb hem ook in de box steeds op zijn zij gelegd met een opgerolde handdoek erachter. Zo leerde hij ook zijn hoofdje de andere kant op te draaien. Zo'n handdoekrol gebruikten ze vroeger ook in bed, maar mag niet meer in verband met wiegedood. Maar dat kan je proberen en ook als je gaat wandelen hem op zijn zij in de wandelwagen met een handdoekrol ernaast. Verder hem verschonen op zo'n manier dat ie met de minst gebruikte kant naar jou kijkt en ook voeden op die manier. Dan worden de nekspieren van de minst gebruikte kant getraind en leert hij ook de andere kant op te liggen.

Maar ik denk trouwens dat Chiek gisteren al naar huis mocht hoor. In het ziekenhuis mag je voor 9 uur 's avonds naar huis als je geplast hebt. En 's ochtend na negen uur. Ik moest blijven, maar ja ik beviel ook om 3 uur 's nachts. Had ook niet zo'n zin om naar huis te gaan. Vond dat van te voren zo vervelend dat manlief naar huis zou gaan en ik zou moeten blijven met de baby. Maar op dat moment was ik zo uitgeput, dat het me niet meer kon schelen. Lag om vijf uur op bed. Kon vervolgens niet slapen door een snurkende buurvrouw en door alles wat er gebeurd was. Zat alles constant her te beleven en constant naar mijn kindje te kijken. Volgende dag mocht ik na negen naar huis want ik had geplast, maar we moesten wachten op Minicaat. Hij was te zeer afgekoeld en moest toen nog een uur onder de warmtelamp voor we mochten gaan.

Oh, en Patrick Swayze is dood inderdaad. Zat er wel aan te komen, maar vond het toch wel weer erg om te horen. Zo jong.

Oh en Sproet: de film heeft Public Enemy's of Public Enemy nr. 1. Weet het even niet meer. Maar is echt een aanrader!
O ja Sproet, ik mocht wel meteen naar huis. Om 14u. was Mardmeisje er en om 18u. mochten wij naar huis (ivm bloedverlies was dat nog even `spannend` tot 17:30u. maar ik wilde zo graag en ahd er alle vertrouwen in). Bij ons komt er nog kraamzorg tot 20u. `s avonds (dus als om je 20u. thuis bent komt er nog iemand voor ongeveer 2 uur) en ze raden je aan om om niet naar huis te gaan als je daar te laat voor bent. Dat zal wel een beetje gangbaar zijn denk ik? Tijden zullen nog wel wisselen per kraamzorginstelling misschien? Wij waren dus meteen thuis, maar verder hoor ik daar niet veel mensen over inderdaad. Veel mensen kiezen toch voor een nachtje ziekenhuis, misschien promoten ze dat ook wel vanuit het zhuis ofzo, maar ik heb volgens mijn lief al vanaf dat ik binnenkwam geroepen dat ik wel meteen naar huis ging dus misschien dat niemand mij over durfde te halen

Ik ben trouwens weer ongesteld voor het eerst, is wel erger dan voorheen volgens mij. GEbruiken jullie eigenlijk tampons? Het voelt wel anders dan normaal bij mij, heb nu maar een mini gebruikt, want ik voel ze echt zitten. (excuus voor de eventuele beeldvorming )
Morning!

Nou daar is dan ook geen pijl op te trekken, wat betreft die regeldagen Ik merk er nu dan in ieder geval helemaal niets van en rond dag 10 ook niet trouwens...Maar goed, niemand is hetzelfde...ik heb bijvoorbeeld ook nauwelijks last gehad van stuwing en dat terwijl ik best veel kan melken

Chiekepopje, ben ook zo benieuwd naar jullie hopelijk toch nog lekker geslapen! Ben inderdaad benieuwd of dat je al thuis bent! Kijk je niet al het moois van chiekbaby af

Luus, spannend die echo! Ik zal straks aan je denken en hopen dat er nu eindelijk wat gaat gebeuren om jou te helpen! Hoe is het met het slapen van Luusbaby? En hoe bevalt die fles van het Kruidv*t?

Sproet, zo'n helmpje is ook gewoon niet leuk! Kan me voorstellen dat je er van moest huilen, maar voel je niet schuldig lieverd...Vooralsnog gaan we er gewoon van uit dat je knapperd bij die andere 9 hoort!

Beng, ja je hebt helemaal gelijk...dat dekentje ligt nu ook over hem heen, maar toch vind ik het hele leuke kleuren. Laalman vond het ook erg leuk trouwens, en lief.

Hoe moet je dan eigenlijk doen met je hond? Ze moeten toch inderdaad wennen aan de baby?

Wij hebben een baby die uitslaapt! Gisteren sliep hij rond 23:15 en kwam hij rond 04:00 voor een fles, toen hebben we hem wakker op bed gelegd en heeft hij nog een klein half uurtje geprutteld voordat hij sliep. En ik heb hem vanochtend om 09:30 maar eens een keer wakker gemaakt! Het is toch wat!

Maar ja, zo gaan we natuurlijk niet echt in een ritme komen...hoe proberen jullie een goed nachtritme op te bouwen?
Ik las het inderdaad, van patrick Swayze. Wel schokkend, hij is niet oud geworden. Een lekker ding vond ik het niet, hij is maar een paar jaar jonger dan mijn vader Ik ben ook nooit fan geweest, maar kon me als 16 jarige altijd heel erg identificeren met het liedje "She's like the wind" Weet nieteens waar het liedje nou over ging maar ik voelde me heel erg "she's like the wind" in ieder geval Heb het liedje vanmorgen nog even op youtube beluisterd, en bedacht me dat de afgelopen 16 jaar veel te snel zijn gegaan...

Sowieso heb ik even een momentje van ik-heb-ernstig-tijd-voor-mezelf nodig. Het zal wel heel egoistisch klinken, maar ik word soms een beetje gek van het thuiszitten over het algemeen en die 4 muren om me heen. Ik heb zin in een sigaret en harde muziek, maar moet zo eerst maar weer eens een flesje maken en mini van het psz halen. Lekker glamour, haha...

Sproet, ik vind het weer grappig dat jij vond dat Luus en laalmini veel dronken, ik heb gewoon een vreetzak in huis blijkbaar. Nu moet ik wel zeggen dat het gister toch maar 6 flessen zijn gebleven, want heb hem lekker laten slapen en hij kwam weer om 2 uur en om 6 uur, toen om 9 uur en dank klokt hij dus 1x 100 en 2x 165 cc weg. En dan krijgt hij nog een speen om na te zuigen, zeg maar. Kan er niks anders van maken, de volgende fles komt er alweer bijna aan, maar ik denk dat ik hem net zo lang laat slapen tot hij weer komt, hopelijk kan ik het dan een beetje rekken.

Luus, hoe was het in het ziekenhuis? Als ze direct gaan draineren, moet je dan ook blijven, of is het een eenvoudige ingrijp? Ik ben zo niet medisch onderlegd...

Hoe zou het met chiek zijn?
Laal, *proest* ik wilde bijna nog met een tip komen om een ritme op te bouwen voor de nacht, totdat ik me weer realiseerde dat ritme en Duft niet samen gaan en dat terwijl ik er soms echt ernstig behoefte aan heb. Ik wil daar nog wel eens een topic over openen, hoe je nou meer ritme en regelmaat in je huishouden en gezin weet te creeeren. Hoe zien jullie dagen er bijv. nu uit? Ben ik zo benieuwd naar, ook van de anderen.
Maar Laal, uitslapen tot 9.30 uur is wel uberluxe hoor! Wauw!
Wat een verhalen allemaal weer op deze ochtend, gezellig druk hier.

Ben benieuwd naar je echo Luus. Hoop dat je snel van je klachten bent verlost iig.

En idd, hoe zou het met Chiek-family zijn....heb er wel aan liggen denken.

Vanmorgen naar de vk geweest. Hartje gehoord, baarmoeder was goed gegroeid (en ligt gruwelijk scheef en daarom heb ik zo'n bult op mijn buik aan de rechterkant) en een verwijzing naar de gyn op zak ivm erfelijke aandoening aan mijn kant van de familie. Net een afspraak gemaakt en kan over 2 weken terecht in het zhuis. En ook even navragen voor de migraine. De verloskundige opperde helemaal stoppen met werken maar daar ben ik nog niet aan toe....

Ik zal me eerdaags eens gaan verdiepen in hond & baby, hoe we dat het beste kunnen aanpakken. Hij is heel lief naar kinderen toe maar die beschermdrift kunnen we niet hebben natuurlijk. Een beetje mag wel, maar het moet niet op bijten gaan uitlopen.
Nou, Laal, tot half tien uitslapen lijkt me een prima ritme.

(Echt hoor, er zijn kinderen die dat volhouden, elevmeisje heeft ook tijden tot negen uur/half tien geslapen, soms zelfs tien uur.)

Sproetje, kan me heel goed voorstellen dat je baalt hoor. Maar het is wel een geruststelling dat het niks is waarmee zijn gezondheid of hersenontwikkeling geschaad wordt, het is alleen fijn dat hij later een kapsel als zijn papa kan hebben.. Ik ken trouwens mensen met een meisje die er niks aan doen (ook geen oefeningen ), want het is 'alleen maar cosmetisch'. Nou woont hier in de straat trouwens iemand die dat schijnbaar ook heeft (plat achterhoofd dus) en daar zie je inderdaad niks van door haar haren. Maarja, dat geldt niet voor elk kapsel natuurlijk (en bij mannen zie je de vorm van hun hoofd toch beter). Maargoed, wat ik wil zeggen is: voel je niet schuldig, nergens voor nodig.

Je bent vast al weg naar het ziekenhuis, Luus, maar succes!! Ik weet ook niet waar je op moet hopen, het is allebei vervelend natuurlijk. Hoe doe je dat eigenlijk met Luusbaby, is er oppas of neem je die gewoon mee? Of heeft Luusman vrij vandaag?
Een nachtritme lijkt me wel fijn, maar ja ik kan en mag dat nog niet verlangen natuurlijk. Laalbaby is nog maar zo klein, ik ben al heel blij dat hij soms een blok van 5/6 uur slaapt.

Meestal komt hij tussen 04:00 - 05:00 in de ochtend, maar het jammere is dat hij dan meestal nog even wakker blijft. We leggen hem wel gewoon terug in bed hoor...maar zelf slaap ik dan ook niet echt. Nu geeft dat nog niet, maar als ik straks weer moet werken, dan gaat de wekker rond 06:15...best jammer als Laalbaby dan net weer slaapt...en ik dus wakker lig vanaf een uur of 04:00

Ik last op internet de tip om de laatste avondfles en de ochtendfles op hetzelfde tijdstip te geven...dus bijvoorbeeld 22:30 en dan om 07:00 weer...en uiteraard dan de nachtvoeding, met een beetje geluk laten ze die nachtvoeding dan vervallen. Maar ja, dan moet ik wel veel kolven, want dan mag hij natuulijk wat meer drinken.
quote:dufty schreef op 15 september 2009 @ 11:22:

Maar Laal, uitslapen tot 9.30 uur is wel uberluxe hoor! Wauw!Jaaa heel erg luxe! Gisteren ook al...ik ben verdorrie gewoon eerder wakker dan mijn eigen kind
Haha Laal, uitslapen doet die van mij ook inderdaad.

Hij werd ook rond vier uur wakker voor de nachtvoeding toen en vervolgens 4 uur later weer rond acht uur.

En vanaf zes weken kwam hij 's nachts niet meer en moet ik hem echt wakker maken. Ik zet dan echt een wekker rond acht uur. Laatste fles krijgt hij de avond ervoor rond 23.00 uur.

En dan rond acht uur de wekker zetten, (in het weekend om half negen), vervolgens kind wekken en voeden. Dan weer terug en dan slaapt hij tot 12 uur / 13 uur. 's Middag rond vier uur / vijf uur weer een fles. Dan een fruithap tegenwoordig rond zes uur. 's Avonds weer een fles om acht uur / half negen.

En dan weer een fles om 23.00 uur.

Hij krijgt nu het maximum. Dus 200 cc en dan 50/50 gewone voeding en hongerige baby voeding. Hij is wat te licht en wil ook meer eten. En dan zijn laatste fles nog 3 extra schepjes rijstebloem sinds afgelopen weekend. Dat is dus een papfles geworden. Cb zei dat hij dat echt wel mocht hebben aangezien hij dus ook wat te licht is.

Maar goed, dat is dus ons schema en ik maak Minicaat echt wakker omdat anders alle voedingen later komen en ik geen zin heb om opeens 's nachts met een laatste fles te zitten.

Op kdv dagen, maak ik hem rond half zeven wakker. Aankleden, dan om kwart voor zeven de fles. Op het kdv heeft hij dan vaak om 11 uur de volgende en vervolgens rond 15 uur de laatste daar. En dat betekent dat hij meteen een fles moet hebben om 19 uur als we thuiskomen. Maar de laatste fles blijft dan om 23.00 uur. Dus dat is wel lekker.

Op een gegeven moment wijst zich dat ook vanzelf wel denk ik.
Duft, wij hebben ook heel weinig ritme hoor. Het enige dat we ingesteld hebben is eten om zes uur toen elevmeisje mee ging eten (we aten altjd rond zeven uur), anders zou ze zoveel rommel eten eind van de middag. Maar we staan dus heel vaak laat op (echt, negen uur op het kdv zijn is soms al een uitdaging), of luieren lekker in onze pyjama en ontbijten pas om elf uur. Net waar we zin in hebben. Elevmeisje doet het er prima op, en ik ook. Bijkomend voordeel is dat ze heel flexibel is, dus vakanties, een keer later of vroeger naar bed of eten, het gaat allemaal prima. Ik weet niet of ze flexibel geboren of gemaakt is, maar het is heel handig. Haar vriendin heeft juist een heel strak ritme, want soms ook handig is (vooral als je zelf van ritme houdt natuurlijk), maar als er iets anders gaat dan anders is ze van slag. Als ze op vakantie gaan moet ze bijna een week wennen. Dus: ritme hoeft niet per se hoor, vind ik.
Nou ja, dat ritme komt ook wel...voor nu vind ik wel even lekker en als Laalbaby het zo goed doet, dan zal het wel goed zijn.

Wat ben ik toch verliefd op mijn kleine kruimel...ga net even kijken bij hem...twee grote blauwe ogen draaien gelijk mijn kant op als ik tegen hem praat en dan dat lieve blonde haar...zo zacht en hij ruikt zo lekker!

Vandaag zijn allereerst echte grote uitstap, we hebben een verjaardag vandaag. Ben benieuwd!
Wij hadden dus een heel lekker ritme (met de uren zoals Minicaat op het kdv heeft, maar dan met één nachtvoeding extra om 04.00), maar dat is sinds 2 dagen weer verdwenen. Sproetekind wordt nu weer veel te vroeg wakker steeds, dus ben hem toch maar weer gaan inbakeren. Vannacht werd hij nl al om 0.45 wakker na z'n fles van 22.00! Nou ja, het ging een week goed, maar blijkbaar heeft hij een soort terugval. Over een week of wat proberen we het gewoon weer. Hij ligt trouwens nu met een pak pannenkoekenmix naast zijn hoofdje Is niet lekker om tegenaan te liggen, dus hopelijk draait hij z'n hoofdje nu niet verkeerd. Lijkt me ook niet gevaarlijk ivm verstikkingsgevaar, zie maar eens je mond én neusgaten tegen een stuk karton aan te krijgen.
btw ik ben wel stikjaloers op jullie uitslapers hoor!
Hier ook jaloers op de uitslapers. Miniemeis heeft geen regeldagen, die heeft regelnachten. Pff... Heb Minieman al 2 nachten naar de logeerkamer gestuurd om te slapen omdat hij er om 5 uur uit moet en Miniemeisje wil gewoon niet gaan slapen. Ik voel me overreden door een trein.

Overdag is ze zo zoet, ligt ze heerlijk te slapen in haar eigen bedje, komt alleen voor eten of een luier en mama kan gewoon schoonmaken/slapen/internetten. Maar als ik 's nachts hetzelfde doe (dus meteen na verschonen en voeden haar bedje in) gaat ze piepen en daarna huilen. En als we haar bij ons laten tot ze slaapt ligt ze eerst een half uur rond te kijken met die grote ogen.

Iemand tips hoe ik haar dag- en nachtritme kan omdraaien? En hoeveel dagen moet dat regelgedoe duren? Want het duurt nu al 3 dagen en 2 nachten en ik begin het een beetje beu te worden. De eerste nachten sliep ze ook blokken van 5 uur, where did those go?!
Vervelend Mien, maar soms kan dat omdraaien van het ritme wel even duren.

Overdag leggen wij Laalbaby beneden in de kinderwagenbak om te slapen. Dan is het dus gewoon licht en hoort hij alle geluiden die bij de dag horen, de tv, de radio, de stofzuiger, praten van mensen enz.

Tussen de middag slaapt hij wel in zijn eigen bedje, maar dat doen we omdat hij de komende jaren ook nog een middagslaapje zal maken in zijn eigen bedje. Ook dan gewoon de gordijnen open e.d.

Bij de laatste avondfles gaan we al op bed zitten, praten we zachtjes, 1 klein lampje aan...na de fles en het boertje leggen we hem dan in zijn eigen bedje. Meestal gaat hij lekker slapen, soms blijft hij nog even wakker en krijgt hij zijn speentje. Negen van de tien x slaapt Laalbaby dan lekker in.

Of hij het allemaal snapt? Geen idee...maar gezien de nachten die hij maakt, heb ik wel het idee dat hij een kleine beetje besef heeft van dag en nacht.
Als hij na zijn nachtvoeding wakker blijft, leggen we hem wel weer wakker in bed. Vannacht ging hij uit zichzelf slapen, zonder veel morren...als hij niet wil slapen, dan krijgt hij zijn speentje en in het ergste geval blijft hij 2 uurtjes wakker. Dan ligt hij wel tussenin...want dan kan ik zijn speen terugstoppen...huilen doet hij dan niet...maar die speen laat hij heel wat keren vallen
Korte Chiek-update
Hè Mien, wat jammer nou van je lekkere nachten. Wat Lalie beschrijft is ook wel een beetje zoals wij het doen. Behalve dan dat Sproetekind nooit meer in de kamer slaapt sinds ons regelmaat-regime. Maar wij wonen maar op 60 m2 dus geluiden van de dag krijgt hij wel mee.

Maar het duurt gewoon even voordat kinderen een verschil merken tussen dag en nacht (bij Sproetekind begint de nacht om 20.00 na z'n flesje, maar om 04.00 is die afgelopen, dan blijft hij heel lang pruttelen). Ik heb in het boek Bevallen en Opstaan een grafiek gezien van het dag- en nachtritme van baby's. Pas na 4 maanden (gemiddeld natuurlijk!) zitten ze op ons ritme.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven