rondtrekken australie met 3 kinderen

16-09-2009 13:17 69 berichten
hallo,

wij hebben het idee om met onze drie kinderen 1 maand door australie te reizen met een camper. De leeftijden van onze kinderen zijn 5, 7 en 9 jaar.

Wie heeft ervaring hiermee, betreft reis, land, leerplicht ambtenaar, kosten waar je niet snel aan denkt etc etc.

We hebben nog niets concreet alleen het idee wat voortdurend in ons hoofd speelt....
Alle reacties Link kopieren
Voor wie wil je eigenlijk naar Australie? In de zomer zijn er zoveel mooie plekken te vinden en dan hoeven je kinderen niets van school te missen. Daarbij maakt het je kinderen niet uit of ze in Afrika, Azie of Australie rondreizen
quote:milaatje schreef op 16 september 2009 @ 14:04:

Tsja, het ligt er aan. Mijn ouders hebben ons ook ruim een maand van school gehaald voor een onvergetelijke reis door Afrika (maar dan spreken we over 20 jaar geleden, ik was toen 7). Het was een fantastische en leerzame tijd waar we nu nog steeds over spreken. Voor mijn vader was het onmogelijk om in de zomervakanties weg te kunnen, dus ik weet niet of dat een legitiem argument was.

Wij zijn gewoon in de schoolvakantie geweest, net zo onvergetelijk.

Je mag zelfs als de ouders in geen enkele schoolvakantie niet op vakantie kunnen vanwege hun werk, maar 10 dagen vakantieverlof opnemen tegenwoordig, geen maand dus.
Ik zit echt je reacties met ongeloof te lezen Salle. Ik kan me niet voorstellen dat je de educatie van je kind zo onbelangrijk vindt. Als ik jou was, zou ik ze helemaal niet meer naar school sturen. Thuis computeren vinden je kinderen toch veel leuker???
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:singalala schreef op 16 september 2009 @ 14:03:

[...]

Ehm ja... niet doen? Waarom kan het niet gewoon in de schoolvakantie? Waarom nu? Frankrijk is ook hartstikke leuk of als je iets exotischer wil dan is Thailand of Afrika ook geweldig in de zomer en daar vermaak je je ook een maand.

Ik snap gewoon niet waarom je dit perse wil? Het is nou niet echt een verrijking voor je kinderen, die zijn ook blij met de Ardennen waarschijnlijk.Voor ons gezin was het wel een verrijking. Ik denk dat mensen die hier zo defensief reageren of (a) nog nooit met hun gezin een maand weg zijn geweest in een totaal andere omgeving/cultuur of (b) daar een slechte ervaring aan over hebben gehouden. Een maand bezig zijn met de essentie van het leven (naar mijn idee) is iets dat je voor altijd meeneemt.
Gut ja, ik durf te wedden dat mijn kinderen een maand Australie ook ge-wel-dig zullen vinden.

Maar ik denk dat je toch echt veel te rooskleurig denkt over de leerplichtambtenaar. Een halve dag was bij ons al onbespreekbaar.

Twee weken buiten de kerstvakantie is al twee weken minder ja, maar ik snap net als Vlinder niet waarom je denkt dat jullie toestemming zullen krijgen.
Mijn broer heeft het ook gedaan. 2,5 maand in de periode januari - maart... Hij heeft gezegd dat het ter orientatie was voor zijn werk (emigratie). Mijn nichtje was toen 5,5 jaar en neefje 2,5 jaar.

Ze hebben er geen problemen mee gehad.... ze kregen het 'huiswerk' mee voor onderweg. Maar ja, op die leeftijd heeft is dat natuurlijk wat anders dan als ze wat jaartjes ouder zijn.
Ik zit echt je reacties met ongeloof te lezen Salle. Ik kan me niet voorstellen dat je de educatie van je kind zo onbelangrijk vindt. Als ik jou was, zou ik ze helemaal niet meer naar school sturen. Thuis computeren vinden je kinderen toch veel leuker???
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:salle schreef op 16 september 2009 @ 14:08:

dank mila, dit is precies zoals wij het zien.

Waarom het niet in de zomervakantie kan, is om het feit dat mijn man eind vh jaar 2 mnd tussen 2 banen zit. Oude baan stopt, nieuwe baan begint pas 2 maanden later, ongeveer.

Dus vandaar om deze "droom" iets concreter te gaan makenIk weet wel zeker dat dat geen argument is voor de inspectie.
quote:singalala schreef op 16 september 2009 @ 14:05:

[...]

Het gaat niet om hun vriendjes op school, het gaat over hun lesprogramma. En hoe slim je kinderen ook zijn, ze lopen wel opeens een gat op, zeker je twee oudsten. Dit is niet altijd goed en volledig in te halen, hoe stom dat ook klinkt. Verdiep je maar eens in een lesprogramma.

En waarom is dit geweldiger voor ze dan gewoon een vakantie in de zomervakantie?

Hierin verschillen we van mening.(om in te gaan op je laatste vraag) Daar gaat het even niet over in dit topic. Let wel; ik zeg dus niet dat ze 1 maand gaan achterlopen, tuurlijk lopen ze 1 maand school mis.

maar goed, mss kunnen we dat zien als uitdaging; hoe vullen we dat op? Huiswerk mee? Vast voorwerken, huiswerk voor als je terug bent, etc etc

Geloof me, 1 maand onderwijs mislopen in je leven is niet overheersend. (uitgaande dat je buiten bv de kerstvakantie gaat)
quote:Vl43inder schreef op 16 september 2009 @ 14:08:

[...]

Wij zijn gewoon in de schoolvakantie geweest, net zo onvergetelijk.

Je mag zelfs als de ouders in geen enkele schoolvakantie niet op vakantie kunnen vanwege hun werk, maar 10 dagen vakantieverlof opnemen tegenwoordig, geen maand dus.

Als die mogelijkheid er is voor de ouders dan kan ik mij daar ook helemaal in vinden.

Salle: wat zijn precies de motieven om buiten de vakanties om te gaan?
quote:singalala schreef op 16 september 2009 @ 14:10:

zullen we het iets genuanceerder houden?

dank
quote:hanZie schreef op 16 september 2009 @ 13:46:

[...]

Ligt eraan waar je naartoe gaat in australie.Nee hoor, het is daar winter als het hier zomer is en andersom.
quote:milaatje schreef op 16 september 2009 @ 14:09:

[...]

Voor ons gezin was het wel een verrijking. Ik denk dat mensen die hier zo defensief reageren of (a) nog nooit met hun gezin een maand weg zijn geweest in een totaal andere omgeving/cultuur of (b) daar een slechte ervaring aan over hebben gehouden. Een maand bezig zijn met de essentie van het leven (naar mijn idee) is iets dat je voor altijd meeneemt.

Maar wat was de toevoeging ervan dat jullie dat buiten de vakantie deden?

Je was 7 en je was daar bezig met de essentie van het leven

[...]

Voor ons gezin was het wel een verrijking. Ik denk dat mensen die hier zo defensief reageren of (a) nog nooit met hun gezin een maand weg zijn geweest in een totaal andere omgeving/cultuur of (b) daar een slechte ervaring aan over hebben gehouden. Een maand bezig zijn met de essentie van het leven (naar mijn idee) is iets dat je voor altijd meeneemt.

Tsja, 20 jaar geleden was het idd veel minder moeilijk om zomaar op vakantie te gaan buiten de schoolvakantie. Ik begrijp best dat het geweldig is en een verrijking, dat ben ik volkomen met je eens.

Maar feit is nu eenmaal dat dit wettelijk niet meer mag en je er een hele hoop gelazer mee kan krijgen, tot gevangenisstraf aan toe. Als je dat je kinderen ook mee wilt geven....

Tussen twee banen zitten is jammergenoeg voor de leerplichtambtenaar beslist geen geldige reden om vrij te geven. En dan nog zou het maar 10 dagen mogen, niet meer.
quote:singalala schreef op 16 september 2009 @ 14:05:

[...]

Het gaat niet om hun vriendjes op school, het gaat over hun lesprogramma. En hoe slim je kinderen ook zijn, ze lopen wel opeens een gat op, zeker je twee oudsten. Dit is niet altijd goed en volledig in te halen, hoe stom dat ook klinkt. Verdiep je maar eens in een lesprogramma.

En waarom is dit geweldiger voor ze dan gewoon een vakantie in de zomervakantie?Ik kom uit een gezin van 6 en hebben geen gat/onderwijsachterstand opgelopen. Je moet als ouders wel een realistische kijk hebben om dat te beoordelen (alle ouders vinden hun eigen kind namelijk slim), maar mijn ouders waren daar toe in staat.
Salle, op zich ben ik het wel een beetje met Singlala eens. Misschien wat ongenuanceerd, maar ik verbaas me dus ook. Met name ook over je naiviteit dat het jullie wel zal lukken om die paar weken vrij te krijgen.

[...]

Ik heb geen gezin, maar ben wel gek op reizen. En ga dan ook meerdere maanden weg. Heb een half jaar in afrika gewoond ed. Ik snap dus best dat reizen belangrijk is en ben zelf ook niet voldaan na een weekje centre parks.

Maar met kinderen vraag ik me af hoeveel ze ervan mee krijgen, ik heb vooral kinder-zomerherinneringen die niet specifiek aan die plaats gebonden waren.

Bovendien is er een goed alternatief zonder schoolverzuim: de 6 weken durende zomervakantie. Genoeg tijd om je reisbehoeftes naar waar dan ook te vervullen zou ik denken.

@ Milaatje: Echter, jouw vader kon niet in de zomer op vakantie, dat is een reden om max 10 dagen schoolverlof aan te vragen voor een reis buiten de vakantie. En dat vind ik eerlijk gezegd al heel wat.

Ik ben geen leraar, maar mijn vriend wel en die heeft vorig jaar de shit op mogen lossen van mensen die naar Nieuw Zeeland emigreerden midden in het schooljaar en binnen 2,5 maand weer terugkwamen omdat het tegenviel. Dan zit hij als leraar met dat kind, die enorme achterstanden heeft opgelopen, niet meer mee kan doen met het normale programma, er moeten allerlei speciale lessen uitgezocht worden, kind moet veel huiswerk maken ed. Voor het kind niet leuk, voor de leerkracht niet leuk.
quote:luna1 schreef op 16 september 2009 @ 14:14:

[...]

Tussen twee banen zitten is jammergenoeg voor de leerplichtambtenaar beslist geen geldige reden om vrij te geven. En dan nog zou het maar 10 dagen mogen, niet meer.

10 dagen is dus precies genoeg om 2 weken aan de kerstvakantie te kunnen plakken

Misschien kunnen ze aanvoeren dat ze die between jobs tijd gebruiken om zich op 'n eventuele emigratie te orienteren?
quote:salle schreef op 16 september 2009 @ 14:12:

[...]

zullen we het iets genuanceerder houden?

dankIk trek het nu even naar het extreme, omdat ik zie dat het onderwijs van je kinderen ondergeschikt is aan je eigen wensen. Blijkbaar vindt je het laatste punt belangrijker dan het eerste. Tenminste, dat concludeer ik uit je wens en je naviviteit dat dat allemaal zomaar kan.
quote:elninjoo schreef op 16 september 2009 @ 14:19:

[...]

10 dagen is dus precies genoeg om 2 weken aan de kerstvakantie te kunnen plakken

Misschien kunnen ze aanvoeren dat ze die between jobs tijd gebruiken om zich op 'n eventuele emigratie te orienteren?Zou kunnen Elninjoo, maar dan ligt het nog aan de leerplichtambtenaar of hij die 10 dagen wel wil toestaan. Ik zou eerst maar eens daar beginnen voordat ik allerlei plannen zou gaan maken. Eerst kijken of je uberhaupt aan die 10 dagen kunt komen. Die van ons wilde niet eens overwegen of een halve dag mogelijk was
Die leerplichtwet is er niet voor niets. Die wet is er om er voor te zorgen dat een kind goed en genoeg onderwijs krijgt.

Schoolsystemen werken gewoon niet optimaal als kinderen af en toe eens een maand wegblijven om ergens anders geweldige ervaringen op te doen en dat is in het nadeel van je kind, ook als je kind een IQ van 150 heeft.

Bovendien is de leerplichtwet er om de kinderen te beschermen tegen dit soort proefballonnetjes van hun ouders. Er zal er gerust wel eentje zijn die beter af is met zo'n reis, maar kennelijk is gebleken dat de meesten niet beter af zijn. Geval met wetten is echter dat ze voor iedereen gelden.
quote:Vl43inder schreef op 16 september 2009 @ 14:13:

[...]

Maar wat was de toevoeging ervan dat jullie dat buiten de vakantie deden?

Je was 7 en je was daar bezig met de essentie van het leven

De reis maakte duidelijk dat wat echt belangrijk is (liefde, gezin en dat is echt niet zo vanzelfsprekend). Dit was geen conventionele 'camping in Frankrijk reis' moet je weten. We hebben werkelijk gelééfd in Afrika met alles wat daarbij hoort.

Nogal wiedes dat ik als kind niet bezig was met 'de essentie', dat is pas in retrospectie. Echter wist ik op het kinderlijk cognitief niveau wel wat belangrijk was/is aan die reis.

Luna1: Ik denk ook dat het toen makkelijker was en daarbij zaten we ook op een privéschool. Ik denk dat er altijd wel een manier is om aan de regeltjes te ontsnappen, maar of dat het waard is moet een ieder voor zich bepalen. Ik vind dat het heel erg afhangt van de motieven,
singalala, ik snap dat je dit denkt. Maar ik (wij) denk(en) dat je je ook buiten de kaders kan orienteren en kan denken in oplossingen ipv beperkingen. Dat vind ik niet naief. Ik zeg ook niet dat het gaat lukken maar het is allicht de moeite waard om het uit te zoeken.

En nogmaals ik zit in de brainstorm fase betreft dit plan.
quote:elninjoo schreef op 16 september 2009 @ 14:19:

[...]

Misschien kunnen ze aanvoeren dat ze die between jobs tijd gebruiken om zich op 'n eventuele emigratie te orienteren?Ik denk dat de inspectie dan zal vinden dat je kinderen niet aanwezig hoeven te zijn bij zo'n orientatie. Ga er maar vanuit dat de inspectie al alle smoezen heeft gehoord, je moet echt met iets steekhoudends komen dat ook nog op waarheid berust.
quote:salle schreef op 16 september 2009 @ 14:28:

singalala, ik snap dat je dit denkt. Maar ik (wij) denk(en) dat je je ook buiten de kaders kan orienteren en kan denken in oplossingen ipv beperkingen. Dat vind ik niet naief. Ik zeg ook niet dat het gaat lukken maar het is allicht de moeite waard om het uit te zoeken.

En nogmaals ik zit in de brainstorm fase betreft dit plan.

Natuurlijk kun je het uit gaan zoeken met de leerplichtambtenaar over wat er mogelijk is. Daar heb ik echt geen probleem mee. Ik gok alleen dat er geen toestemming voor gegeven wordt.

En ik attendeer je erop dat het echt niet zo makkelijk is om eventjes een maand school te missen. Dat is gewoon meer dan 10% van een schooljaar. Stap daar niet zo makkelijk overheen met "als we wat huiswerk meenemen komt het wel goed".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven