rondtrekken australie met 3 kinderen

16-09-2009 13:17 69 berichten
hallo,

wij hebben het idee om met onze drie kinderen 1 maand door australie te reizen met een camper. De leeftijden van onze kinderen zijn 5, 7 en 9 jaar.

Wie heeft ervaring hiermee, betreft reis, land, leerplicht ambtenaar, kosten waar je niet snel aan denkt etc etc.

We hebben nog niets concreet alleen het idee wat voortdurend in ons hoofd speelt....
Wat betreft leerplichtambtenaar: al je kinderen zijn leerplichtig dus dit kun je alleen in de zomervakantie ondernemen als de kinderen vrij zijn. Als dat geen probleem is, goede reis!!!
Volgens mij, valt dat wel mee. Je kan het volgens mij aanvragen bij de leerplicht ambtenaar. tenminste, ik heb wel de hoop dat daar een mouw aan te passen is.

Maar goed, mss weet hier iemand er iets over te vertellen.

Ik heb wel eens gehoord van mensen die hun kind gewoon uitschreven bij de gemeente, deal met school gemaakt, en na de reis weer inschrijven bij de gemeente. Mmm, niet helemaal legaal maar wie weet
Nou volgens mij valt dat niet mee, maar je kunt het proberen.

Wat zou ervoor zorgen dat de leerplichtambtenaar voor jouw kinderen een uitzondering maakt eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben toch ruim een maand vakantie in de zomer? Een prima tijd om die reis te maken.
quote:hanZie schreef op 16 september 2009 @ 13:38:

Ze hebben toch ruim een maand vakantie in de zomer? Een prima tijd om die reis te maken.Alleen jammer dat het dan midden winter is in Australie...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kom op zeg, je gaat je kinderen niet een maand uit hun klas halen omdat je op vakantie moet! Dat kan gewoon niet! En het echt niet fijn voor je kinderen, ze lopen echt hartstikke achter na een maand. Hoeveel huiswerk je ook meeneemt op reis...

Ik weet dat de school waar mijn vriend werkt hier absoluut geen toestemming voor geeft. Omdat het bijzonder onderwijs (gewone christelijke basisschool) is, kunnen ze je gewoon weigeren om weer op die school terug te komen na uitschrijving ed.

Ga gewoon lekker in de zomervakantie, heb je geen gedoe met leerplicht en benadeel je je kinderen niet.

En dat het winter is in Australie, tja, dan valt er ook echt nog heel veel moois te zien. Ben ook een keer in die tijd daar geweest en het was nog steeds geweldig.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
In de kerstvakantie? Dan hoef je maar 2 weken te laten spijbelen om aan 'n totaal van 4 weken te komen. In onze zomer is het winter in OZ dus geen ideale reistijd.
De regels wbt verzuim zijn behoorlijk streng en verschillen vaak per school, dwz dat de ene school er soepeler mee om gaat dan de andere. Normaal gesproken kun je alleen buiten de vakanties vrij krijgen als het onmogelijk is om dat binnen de vakanties te doen.

Toen wij vorig jaar naar Schotland gingen dachten wij ook dat een halve dag vrij om op tijd bij de boot te kunnen zijn geen probleem zou opleveren. Wel dus, de school gaf geen toestemming. Laat staan een maand! Bovendien kun je toch prima tijdens de schoolvakantie een maand in Australie rondtrekken, waarom zou dat per se daarbuiten moeten? Ik denk niet dat de leerplichtambtenaar of de school het wat kan schelen dat het dan winter is daar.
quote:himalaya schreef op 16 september 2009 @ 13:41:

[...]

Alleen jammer dat het dan midden winter is in Australie...Ligt eraan waar je naartoe gaat in australie.
quote:himalaya schreef op 16 september 2009 @ 13:41:

[...]

Alleen jammer dat het dan midden winter is in Australie...

Ik geloof niet dat dat een valide argument zal zijn voor de inspectie, ook het feit dat het goedkoper is om buiten de kindervakanties te reizen is geen argument namelijk.

Op www.leerplichtwet.net vond ik deze vraag + antwoord:

Ik ga op wereldreis, mag mijn kind mee?

Nee en ja.

Nee. Als uw kind leerplichtig is dan moet het elke dag naar school als het geen vakantie is. Een wereldreis is voor de Leerplichtwet geen reden om verlof of vrijstelling van de leerplicht te geven. Niet voor vakantieverlof (maximaal 10 dagen voor seizoensgebonden werkzaamheden van de ouders), noch voor verlof wegens andere gewichtige omstandigheden (voor 1 dag tot zolang het nodig of redelijk is.) Bij andere gewichtige omstandigheden gaat het om eenmalige gezins- en familiesituaties die buiten de wil en de invloed van de ouders en/of de jongere liggen. Een wereldreis valt hier niet onder. Ouders met een onderwijsbevoegdheid die hun kinderen tijdens het verlof wegens andere gewichtige omstandigheden les willen geven of bijspijkeren, scholen die hun leerlingen werk willen meegeven of een inschrijving bij de Stichting Ivio-Wereldschool zijn geen geldige (aanvullende) redenen om wel verlof te verlenen. De Stichting Ivio-Wereldschool is geen school volgens de Leerplichtwet. Een aanvraag voor verlof voor een wereldreis vraagt u aan bij de leerplichtambtenaar van de gemeente waar uw kind woont. De leerplichtambtenaar beslist. Hij neemt wel contact op met de school van uw kind.

Ja. Het is wettelijk mogelijk, maar als we eerlijk zijn, praktisch onmogelijk. Behalve als u voor langere tijd op 1 plaats in het buitenland verblijft. Als uw kinderen meegaan naar het buitenland, moet u uw kind daar inschrijven op een school. U maakt vóór het vertrek naar een school in het buitenland afspraken met de leerplichtambtenaar over inschrijving en schoolbezoek. Het bewijs van inschrijving geeft u aan de leerplichtambtenaar. Voor een wereldreis zal dit logischerwijs om meerdere scholen gaan.

Schoolbezoek in het buitenland valt onder de vijf genoemde vrijstellingen in de Leerplichtwet. Een vrijstelling van de plicht om uw kind bij een Nederlandse school in te schrijven is niet hetzelfde als verlof voor uw kind om voor een beperkte periode de lessen niet te hoeven volgen.
quote ipv wijziging
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Het zal wel een stomme vraag zijn, maar ik vraag me dus af wat er gebeurt als jet het gewoon doet. Dus de vakantie stilhouden. Kerstvakantie en pas twee weken daarna terugkomt. Als je dat doet heb je natuurlijk wel een mentaliteit van niks, maar ik vraag me dus serieus af wat de consequenties ervan zijn.
christiane, ik snap je idee. Idd als je dat doet heb je een mentaliteit van niets, dus ook niet ons ding maar ik geloof oprecht dat het links of rechts om kan lukken betreft leerplicht, en dan wel legaal bedoel ik.

Bedankt voor de tip om in de kerstvakantie te gaan dan heb je dus maar 2 weken verlof nodig, kwam ff zo snel niet in mij op

Maar goed, verder nog ideeen of tips?
quote:Christiane04 schreef op 16 september 2009 @ 13:52:

Het zal wel een stomme vraag zijn, maar ik vraag me dus af wat er gebeurt als jet het gewoon doet. Dus de vakantie stilhouden. Kerstvakantie en pas twee weken daarna terugkomt. Als je dat doet heb je natuurlijk wel een mentaliteit van niks, maar ik vraag me dus serieus af wat de consequenties ervan zijn.

Je krijgt de leerplichtambtenaar op je dak, die kan ervoor zorgen bij de rechter dat je als ouder boetes moet betalen, taakstraffen en zelfs gevangenisstraf....

Bovenal maak je je als ouder niet populair op de school waar je kinderen heen gaan.

" Scholen zijn verplicht spijbelende leerlingen te melden bij de gemeente. De leerplichtambtenaar houdt zich bezig met de controle op de naleving van de leerplicht. Daar hoort ook voorlichting bij aan jongeren over het belang van naar schoolgaan en de gevolgen van het overtreden van de leerplichtwet. Als er sprake is van ongegrond verzuim zijn ouders en vanaf twaalf jaar ook de leerlingen aansprakelijk.

Naast taakstraffen kan er voor spijbelende leerlingen of hun ouders sprake zijn van geldboetes tot maximaal 2.250 euro. In het uiterste geval volgt bij structureel ongeldig verzuim zelfs een hechtenis. "
quote:Christiane04 schreef op 16 september 2009 @ 13:52:

Het zal wel een stomme vraag zijn, maar ik vraag me dus af wat er gebeurt als jet het gewoon doet. Dus de vakantie stilhouden. Kerstvakantie en pas twee weken daarna terugkomt. Als je dat doet heb je natuurlijk wel een mentaliteit van niks, maar ik vraag me dus serieus af wat de consequenties ervan zijn..

Ditte:

Spijbelen

Spijbelt een kind langer dan drie dagen of regelmatig, dan zoekt de leerplichtambtenaar uit wat hiervan de reden is. Hij kan een procesverbaal opmaken. Ouders en jongeren (vanaf 12 jaar) riskeren een boete, krijgen een leerstraf of kunnen in hechtenis worden genomen. Bij ‘luxeverzuim’ (extra vakantie onder schooltijd zonder toestemming) is de kans op een procesverbaal extra groot.

Soms schrijven ouders hun kinderen niet bij een school in en/of laten ze niet naar school gaan. Ontdekt de leerplichtambtenaar dit, dan maakt hij een procesverbaal op of schakelt de Raad voor de Kinderbescherming in.

Scholen zijn verplicht spijbelende leerlingen te melden bij de gemeente. De schoolleiding meldt dit na uiterlijk drie achtereenvolgende verzuimdagen. Ook meldt de school dit wanneer de leerling gedurende vier opeenvolgende lesweken meer dan een achtste deel van de lestijd verzuimt.

Weer van leerplicht.net

Dus....
quote:singalala schreef op 16 september 2009 @ 13:43:

Kom op zeg, je gaat je kinderen niet een maand uit hun klas halen omdat je op vakantie moet! Dat kan gewoon niet! En het echt niet fijn voor je kinderen, ze lopen echt hartstikke achter na een maand. Hoeveel huiswerk je ook meeneemt op reis...

Ik weet dat de school waar mijn vriend werkt hier absoluut geen toestemming voor geeft. Omdat het bijzonder onderwijs (gewone christelijke basisschool) is, kunnen ze je gewoon weigeren om weer op die school terug te komen na uitschrijving ed.

Ga gewoon lekker in de zomervakantie, heb je geen gedoe met leerplicht en benadeel je je kinderen niet.

En dat het winter is in Australie, tja, dan valt er ook echt nog heel veel moois te zien. Ben ook een keer in die tijd daar geweest en het was nog steeds geweldig.

Waarom we onze kinderen dit aan doen?

Tja, waar zal ik beginnen? Genoeg redenen. Ik weet zo zeker dat al mijn drie kinderen het ge-wel-dig zullen vinden. En na een maand zijn de vriendjes niet vergeten hoor.

Dat is echt het punt niet.
Ik zou dan eerst maar eens gaan uitzoeken of je vrij kan krijgen voor je kinderen. Lukt dat niet, hoef je over de rest ook niet meer na te denken.
quote:salle schreef op 16 september 2009 @ 13:58:

christiane, ik snap je idee. Idd als je dat doet heb je een mentaliteit van niets, dus ook niet ons ding maar ik geloof oprecht dat het links of rechts om kan lukken betreft leerplicht, en dan wel legaal bedoel ik.

Bedankt voor de tip om in de kerstvakantie te gaan dan heb je dus maar 2 weken verlof nodig, kwam ff zo snel niet in mij op

Maar goed, verder nog ideeen of tips?

Ehm ja... niet doen? Waarom kan het niet gewoon in de schoolvakantie? Waarom nu? Frankrijk is ook hartstikke leuk of als je iets exotischer wil dan is Thailand of Afrika ook geweldig in de zomer en daar vermaak je je ook een maand.

Ik snap gewoon niet waarom je dit perse wil? Het is nou niet echt een verrijking voor je kinderen, die zijn ook blij met de Ardennen waarschijnlijk.
Tsja, het ligt er aan. Mijn ouders hebben ons ook ruim een maand van school gehaald voor een onvergetelijke reis door Afrika (maar dan spreken we over 20 jaar geleden, ik was toen 7). Het was een fantastische en leerzame tijd waar we nu nog steeds over spreken. Voor mijn vader was het onmogelijk om in de zomervakanties weg te kunnen, dus ik weet niet of dat een legitiem argument was.

Mijn eerste reactie is: doen! Maar ik vind het zelf ook erg afhangen van de schoolprestaties van je kinderen. Kinderen die moeilijk meekomen of gemiddeld presteren kunnen eigenlijk geen maand missen. Voor mijn broertjes en zusjes (mijzelf incluis) gold dat wij ons standaard verveelden op school en bovengemiddeld presteerden. Wij waren blij dat we bij terugkomst eens iets te doen hadden

Dat zou ik zeker meenemen in je beslissing.
oke, duidelijk, punt is gemaakt; leerplicht wet kan obstakel zijn.

Verder nog ideeen, tips, ervaringen?
quote:salle schreef op 16 september 2009 @ 14:01:

[...]

Tja, waar zal ik beginnen? Genoeg redenen. Ik weet zo zeker dat al mijn drie kinderen het ge-wel-dig zullen vinden. En na een maand zijn de vriendjes niet vergeten hoor.

ge-wel-dig!

Waarom denk je dat voor jullie een uitzondering kan worden gemaakt? Wat maakt jullie situatie zo bijzonder dat het ontheffen van de leerplicht gerechtvaardigd is.

[...]

Dat is echt het punt niet.Ja die van mij zou het ook fantastisch vinden om 4 weken op vakantie te gaan ipv naar school. Denk dat er maar weinig kinderen het niet fanatstisch vinden. En met de vriendjes komt het ook wel goed maar je kind mist ook een maand school. Lijkt me ook niet onbelangrijk.

[...]

Het gaat niet om hun vriendjes op school, het gaat over hun lesprogramma. En hoe slim je kinderen ook zijn, ze lopen wel opeens een gat op, zeker je twee oudsten. Dit is niet altijd goed en volledig in te halen, hoe stom dat ook klinkt. Verdiep je maar eens in een lesprogramma.

En waarom is dit geweldiger voor ze dan gewoon een vakantie in de zomervakantie?
dank mila, dit is precies zoals wij het zien.

Waarom het niet in de zomervakantie kan, is om het feit dat mijn man eind vh jaar 2 mnd tussen 2 banen zit. Oude baan stopt, nieuwe baan begint pas 2 maanden later, ongeveer.

Dus vandaar om deze "droom" iets concreter te gaan maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven