Gezondheid alle pijlers

darm problemen

05-03-2009 13:21 831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Darm problemen, vaak niet een onderwerp waar open over wordt gepraat. Helaas wel een onderwerp waar veel mensen last van hebben. De pijn, de ongemakken die erbij komen kijken zoals plotseling naar toilet moeten maar ook schaamtes die je daarbij kan hebben zoals een stinkende toilet achterlaten wanneer jij bent geweest. Kortom, NIET PRETTIG

Bij deze open ik, na het goede idee van een mede forummer, het topic darmklachten. Schaam je niet en laat je horen!!
De potjes zijn om mijn ontlasting te onderzoeken op parasieten, e.d. Ik heb 6 potjes meegekregen. Ik geloof dat ik er drie koel en 3 niet koel moet bewaren, van 3 verschillende stoelgangen, maar niet van 1 dag....pfff, ik snap er geen jota van. Morgen ziekenhuis maar bellen. Iemand hier haar ontlasting onderzocht gehad?

Ik krijg een coloscopie, net als jullie. Ik heb er vorig jaar bijna 1 gehad. Kreeg toen movi-prep. 2 liter moviprep, 2 liter ander vloeistof. Nu krijg ik clean-prep. 4 liter in 8 uur.....(weeg 60 kilo, probeer ook minder...haha) movi-prep smaakte naar afwasmiddel, zowel smaak als substantie. Hoe zit dat bij clean-prep?

Ik heb nog maar een halve dikke darm en sinds 2 maanden consequent veel last (rare ontlasting, kramp, steken), vandaar.
Just a little strenght in our hearts. Enough to heal.
Van dat ontlastingsonderzoek heb ik geen verstand dus daar kan ik je niet mee helpen.

Voor wat betreft de Klean-Prep. Als je 60 kg weegt, volstaat 31/2 liter. Bij mij zag het er naar die hoeveelheid perfect uit en volgens mij was dat bij Wiebenik ook prima. Verder is het beter binnen te krijgen als de vloeistof flink koud is. Ik had voordat ik het ging mengen water in de koelkast gezet. Wat ook een aanrader is een uitgeperste citroen per liter toe te voegen. Daar wordt het een stuk frisser van.

Sterkte met je onderzoeken!
quote:Lunax schreef op 26 augustus 2009 @ 12:59:

[...]

Ha IBI, ook ik kom je overal tegen

Ik bemoei me gewoon overal mee vrees ik

Ik zou toch maar naar de huisarts gaan als ik jou was en daar vragen om een verwijzing naar de MLD arts (Maag, Lever, Darm). Die hebben er namelijk hun beroep van gemaakt om verhaaltjes over poep aan te horen. En als ik jouw klachten zo lees.... zou het geen Crohn kunnen zijn ipv een spastische darm? Ik zou er in ieder geval naar laten kijken als ik jou was.

Doen hoor!

Ik ben nog niet geweest en was dit topic eigenlijk een beetje vergeten, maar ik denk dat ik binnenkort een afspraak ga maken.

Het is gewoon heel vervelend om zoveel problemen te hebben met je darmen en je hoort er ook bijna niemand over. Misschien dat ik me daarom ook schaam voor de problemen en ze zelf probeer op te lossen, maar dat lukt gewoon niet.

Veel sterkte voor de andere dames!
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Ik had de klean-prep met aanmaaklimonade erdoor gekregen. De eerste liter met sinaasappelsmaak, de overige 3 met frambozen. Sinaasappels was beter te doen... Een klein glaasje ernaast gezet en dit elke keer gevuld. Dat moest ik dan in een keer leegdrinken. Als ik de gore smaak weer een beetje vergeten was, hup het volgende glaasje naar binnen.

Ikbenik, dat is waar, ik hoorde ook niemand over darmproblemen. Maar nu blijkt ineens iedereen wel iemand te kennen met Crohn.

Ik had mezelf een spastische darm aangepraat. Of een beetje PDS. Wel gelezen over Crohn, maar dat paste niet in het plaatje.

Ben nu een aantal weken verder en als de azathioprine straks net zo goed zijn best doet als de entocort nu, mag ik in mijn handjes knijpen. Ik ben nu dat "het-komt-op-als-poep" gevoel in mijn darmen kwijt. In mijn hoofd nog niet, maar dat heeft zijn tijd nodig.

Verder heb ik alleen last van hele erge vermoeidheid, maar ik hoop dat die weer weg is als mijn bloedwaarden weer een beetje normaal zijn.
@IBI: Gewoon doen! Echt hoor. Zoals je bij BroodjeKaas ook kunt lezen zou het zomaar kunnen dat je je door medicijnen of iets anders gewoon een stuk beter gaat voelen.

@Lin: Moet je opgenomen worden voor een colonscopie? Waarom dat dan? Normaal doen ze dat gewoon op de polie (tenminste bij ons in het ziekenhuis wel).

Ik heb trouwens deze afgelopen week een weekje in het zhs gelegen (operatie aan darmen) en naast mij lag een man die in vier uur vier lieter klean prep moest drinken. De verpleegster gaf toen aan dat drie liter wellicht ook genoeg zou zijn maar dat het er vooral om gaat dat je darmen schoon zijn. Dus komt er bij je ontlasting alleen nog maar water en verder niks meer dan kun je stoppen met de Klean Prep. Zo werd het aan die man uitgelegd.

@BroodjeKaas: Bijna alle mensen met Crohn hebben ook een vitamine B12 tekort. Daar komt voor een deel ook de eeuwige vermoeidheid vandaan. Zelf spuit ik 1x in de maand B12 bij omdat het stukje van mijn darm dat het op zou moeten nemen door de Crohn zo is aangetast dat het niets meer doet. Ik spuit het nu dus rechtstreeks in mijn spieren voor opname. Is die B12 waarde bij jou ook getest? En zo niet, dan is het zeker de moeite waard om daar nog even naar te vragen ivm je vermoeidheid.
Ik heb de coloscopie al een keer geprobeerd, Lunax. Ben heel erg misselijk geworden (de hele middag en avond gebraakt) en heb er een enorme hoofdpijn van gekregen. Door dat braken niet afdoende kunnen laxeren.

Ik word opgenomen op eigen verzoek. Om het in een 'gecontroleerde' omgeving nog een keer te proberen. En als het weer niet gaat, brengen ze gelijk een maagsonde in om het spul (pepclean) rechtstreeks in de maag te brengen. Daarom neem ik alle tips hier ten harte in de hoop dat het nu wel lukt en ik dus dat slangetje niet krijg (stikfobie)
Just a little strenght in our hearts. Enough to heal.
@ moonlight.

ook ik heb uit alternatieve hoek de melding gekregen dat ik last heb van candida in mijn darmen.. Heb alleen geen idee wat ik nu wel goed kan eten, aangezien er een heleboel dingen zijn die ik NIET mag eten. Word er helemaal tureluurs van!
Hoi Lunax,

Ik heb inderdaad een tekort aan vitamine B (en volgens mij 12). Net bij de IBD verpleegkundige geweest en de bloedwaarden waren alweer een beetje beter als de vorige keer. Dus probeer het voorlopig nog even met een vitamine B-complex, roosvicee ferro en boterhammen appelstroop. Over drie weken wordt het bloed weer bekeken, is het allemaal nog aan de lage kant, gaan ze inderdaad de boel wat drastischer aanpakken.

Mag gelukkig wel gewoon sporten, mag alleen niet over mijn grens gaan. Dus op een sukkeldrafje. Ach, eigenlijk doe ik alles heel graag op een sukkeldrafje, dus dat is niet erg.
Hey meiden,

Vanochtend met de huisarts over de bloeduitslagen gehad, er is 1 ontstekings waarde verhoogd..maar op dit moment wordt er verder geen actie ondernomen, omdat deze ook verhoogd kan zijn door een gewoon (buikgriep)virus. Daar ga ik nu dan maar even vanuit, en dan moet het vanzelf beter gaan. Hoop ik echt! Als ik de klachten blijf houden dan moet ik uiteraard weer terug. Eerlijk gezegd ben ik er nog niet gerust op.. Ik blijf meelezen en schrijven de komende tijd en wens jullie veel sterkte!
BrownEyedGirl, kan me voorstellen dat je er niet gerust op bent. Lijkt mij dat je niet zo lang last zou moeten hebben van een virus (ik ben alleen geen arts); niet te lang wachten met weer teruggaan. Ik heb nl. achteraf spijt dat ik pas in juni naar mijn huisarts ben gegaan; evt. stappen erna kosten gewoon veel tijd; voordat je bij de internist terecht kunt, voor je een onderzoek hebt etc ben je zo een paar maanden verder. Hoop natuurlijk dat het vanzelf overgaat!!
@lisavriendin: Bij mij net zo, hou me nu aan geen varkensvlees, zo weinig mogelijk suiker (dat lukt me alleen vrijwel nooit), alleen volkorenbrood en geen witte rijst en witte pasta. Succes!
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
@Bonny82 Dank je! Ik vind het ook erg lastig om geen suiker meer te eten, terwijl ik niet eens abnormaal snoep.. maar nu het niet meer "mag" heb ik er ineens heel veel behoefte aan..

@lunax Spuit jij je vitB12 zelf in? Ik heb nmlk ook al jaren een tekort en ga nu elke maand naar de dokter hiervoor. Word daar alleen helemaal gek van en aangezien ik veel reis is het soms niet te doen. Mijn huisarts zegt echter dat ik het niet zelf mag inspuiten..
Veel geschreven weer hier. Lees later wel bij.

Was een korte midweek weg en met mijn darmen ging het heel goed! Ik heb alles gegeten en had 's ochtends drollen waar ik normaal niet van durf te dromen (eh... ahum)

Helaas thuis had ik vanochtend meteen weer last, zo erg dat ik er mijn bed voor uit moest.

Wellicht heeft het toch meer met spanningen / emoties te maken dan ik zou willen. Gisteren thuisgekomen meteen snel snel een vergadering voorbereid en heen gegaan s avonds. Daardoor een onrustige nacht gehad. Ook s avonds nog wat gegeten en een biertje gehad, ik had gewoon nog zin in iets.

Vanavond weer een druk programma. Een barbecue waarbij helaas ook vergaderd moet worden. Ik wil proberen geen alcohol te drinken, het wordt iets te vaak de laatste tijd.

Geen enorme hoeveelheden, maar wel vanaf vrijdag bijna iedere dag wel iets gedronken. Heel sociaal maar t mag wel weer iets minder.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
@lisavriendin: Ja, ik spuit de B-12 inderdaad zelf. Ik ging er tot een half jaar geleden ook elke maand voor naar de huisarts maar vond dat net als jij best een 'belasting'. Het het gewoon gevraagd of ik het niet zelf zou kunnen/mogen. Was geen probleem. Heb een duidelijke uitleg gehad en doe het sindsdien zelf. Moest wel even een drempel over om mezelf met zo'n mega naald in mijn beenspier te prikken maar die huiverigheid is er na 2x ook vanaf (tenminste wel bij mij)

@Moonlight: Geen alcohol is absoluut de moeite waard hoor. Ik drink helemaal niet meer (geen alcohol dan he?) en ik heb daar echt profijt van. Merk echt dat ik na een avondje doorzakken gewoon echt de volgende dag de hele dag op de pot zit. Dat heb ik er niet meer voor over.

En spanningen/emoties slaat bij iedereen op zijn darmen. Jij (wij) merken dat alleen iets eerder. Ik heb geleerd om heel erg te luisteren naar mijn darmen. Als ik weer spugend boven de pot hing zonder aanwijsbare reden in mijn eetpatroon wist ik dat het tijd was om wat andere dingen weer even aan te pakken...
Lunax, ik weet dat alcohol niet zo goed is, maar merk weinig verschil in het wel of niet laten staan.

Ik kan alcoholloos door het leven gaan en dagelijks last van mijn darmen hebben, maar het kan ook gebeuren dat ik een paar wijntjes op heb en een goede ochtend daarna, wat toiletbezoek betreft. Geen peil op te trekken.

Als er iets was wat ik kon laten staan waardoor de darmklachten zouden verdwijnen, dan zou ik het doen! Maar ik weet gewoon echt niet wat (al zoveel geprobeerd).

Je hebt gelijk, wat spanningen betreft. Alleen keek ik er wel van op, ik was weg met twee kleine kinderen (niet mijn kinderen) dus ik had genoeg drukte en stress op een bepaalde manier. Maar geen darmklachten. Thuis weer wel, dus kennelijk zijn er thuis dingen die mij stress opleveren waar ik me niet zozeer bewust van ben.

Ik ben ook aardig gefocust op mijn eigen emoties / gemoedstoestanden. Sinds ik weet dat ik manisch depressief ben is het altijd een soort koorddansen om de boel in balans te houden. Steeds zoeken naar een manier om op het koord te blijven staan en in balans te blijven.

(en toch het koord hoog willen hangen, dat wel)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Gisteren barbecue gehad, veel gegeten, twee wijntjes.

En vandaag: geen last. Absurd.

(maar ben er wel heel blij mee hoor, vorig jaar was ik na dezelfde barbecue een week ziek. Maar dat was toevallig denk ik)
Gelukkig maar Moonlight. BBQ is bij mij altijd 'raak'. Soms heb ik het er voor over en doe ik het toch maar vaak sla ik ook af.

En wat je vertelt met die kinderen, tja, dat is voor jou dan gewoon ontspanning om lekker weg te zijn met die kids waarschijnlijk. Drukte is natuurlijk heel iets anders als stress. Toch de moeite waard lijkt me om voor jezelf inderaad te proberen aan te wijzen waar de stress thuis vandaan komt
Nou, ik weet het wel een beetje. Ik woon bij ouders momenteel. Heb lang op mezelf gewoond maar toen het een tijdje heel slecht met me ging ben ik hier weer gekomen.

Mijn ouders zijn lief, maar niet perfect. En ik ben thuis niet helemaal mezelf, op een bepaalde manier. Moet toch rekening houden met de regels die hier gelden.

Toen ik met mijn tante weg was (de zus van mijn moeder) was het veel makkelijker om alles te zeggen wat ik dacht, vond, voelde. Dat is zij zelf ook heel erg gewend. Erg fijn eigenlijk, het huishouden doen samen ging ook prima. (ik was dus weg met haar en haar twee kids. haar man moest werken).

Hier bij ouders erger ik me weer aan de rommel enzo... het is voor mij gewoon niet de beste omgeving (hoewel het erg fijn is dat ik hier mag verblijven hoor, dat wel).

Ik durfde niet meer zo goed op mezelf te gaan wonen, maar ik ben er steeds meer aan toe. Begin er naartoe te groeien, heel goed om te merken.

Ik ben een beetje bang dat vroeg of laat die BBQ zich alsnog wreekt. Dat ik straks nietsvermoedend in de supermarkt loop en enorme krampen krijg ofzo.

Nouja, we merken het wel.

Wat doe jij als een barbecue aangeboden wordt? Eigen eten meenemen, of ga je niet? Wel lastig inderdaad. Eten hangt altijd zo samen met 'sociaal'.
hey allemaal!

hoe is het weekend bij jullie verlopen?

ik had gisteren een tapasfeestje als afstudeerfeestje gegeven en vandaag tot nu toe geen last gelukkig. Vanmorgen een hele mooie drol! (jullie snappen vast wat ik bedoel; voor mij een teken dat het daar binnen een beetje fatsoenlijk werkt) Dat was wel anders toen ik zaterdag wat poffertjes at; kon meteen naar de WC rennen.

moonlight, nog last gehad van de BBQ zaterdag of is het helemaal uitgebleven?
Ik heb hier vandaag eens een kijkje genomen. Bij mij werd vorig jaar colitis ulcerose geconstateerd. Heb vorig jaar 8 weken in het ziekenhuis gelegen. Had 20 cm ontsteking in mijn dikke darm en prednison, cyclosporine enz. hielp niet. Na 4 weken nog geen verbetering. Uiteindelijk heb ik remicade gekregen en dat sloeg meteen goed aan. Na enkele maanden remicade kreeg ik vreselijke bijwerkingen. Ik kon niet meer lopen en liet alles uit mijn handen vallen. Toen heb ik puri Nethol gekregen. Maar van 2 tabletjes per dag kreeg ik een verhoogde leverwaarde en van 1 tabletje per dag heb ik weer een actieve ontsteking. Ik lig nu al sinds 8 weken plat. Ik ben wel thuis en heb nieuw medicijn gekregen: Humira, maar dat slaat nog steeds niet aan. Ik heb ook al 7 weken vloeibaar voedsel en de flesjes nutridrink kan ik inmiddels niet meer ruiken of zien. A.s. donderdag krijg ik weer een scopie om te kijken of er niet in de darmen toch een verbetering te zien is, maar die ik nog niet voel. Dat zou natuurlijk wel goed voor me zijn, want nu is het steeds moeilijker om positief te blijven. Ik heb een dochter van 11 die ik al die tijd al niet naar school kan brengen, een zomervakantie die in het water gevallen is en een partner die alles voor me moet doen, waardoor ik ook nog een ontzettend schuldgevoel krijg.

Oh jee, wat een verhaal is dit geworden. Sorry, dat was niet de bedoeling. Maar misschien zijn er nog mede lotgenoten die hier alles vanaf weten.
Tjee poppetje, wat rottig dat je zoveel hebt moeten laten! En welkom hier! Ik kan je helaas niet helpen want ik ken de medicatie niet die je noemt. Mag ik je vragen wat jouw klachten zijn qua darmproblemen?

Green Monk, wat kun je toch blij zijn met een mooie drol he ;)!
quote:GreenMonk schreef op 21 september 2009 @ 14:50:

hey allemaal!

hoe is het weekend bij jullie verlopen?

ik had gisteren een tapasfeestje als afstudeerfeestje gegeven en vandaag tot nu toe geen last gelukkig. Vanmorgen een hele mooie drol! (jullie snappen vast wat ik bedoel; voor mij een teken dat het daar binnen een beetje fatsoenlijk werkt) Dat was wel anders toen ik zaterdag wat poffertjes at; kon meteen naar de WC rennen.

moonlight, nog last gehad van de BBQ zaterdag of is het helemaal uitgebleven?

Nee dat is helemaal uitgebleven. Bizar he

Vandaag was ik wel ziek, by the way. Ja en zoveel geslapen dat ik nu weer wakker ben. Maar het ligt niet aan mijn darmen, t is een beginnende griep of gewoon even een dagje niet lekker.

Gefeliciteerd met je afstuderen en ook gefeliciteerd met de drol!
quote:poppetje69 schreef op 21 september 2009 @ 15:36:

Ik heb hier vandaag eens een kijkje genomen. Bij mij werd vorig jaar colitis ulcerose geconstateerd. Heb vorig jaar 8 weken in het ziekenhuis gelegen. Had 20 cm ontsteking in mijn dikke darm en prednison, cyclosporine enz. hielp niet. Na 4 weken nog geen verbetering. Uiteindelijk heb ik remicade gekregen en dat sloeg meteen goed aan. Na enkele maanden remicade kreeg ik vreselijke bijwerkingen. Ik kon niet meer lopen en liet alles uit mijn handen vallen. Toen heb ik puri Nethol gekregen. Maar van 2 tabletjes per dag kreeg ik een verhoogde leverwaarde en van 1 tabletje per dag heb ik weer een actieve ontsteking. Ik lig nu al sinds 8 weken plat. Ik ben wel thuis en heb nieuw medicijn gekregen: Humira, maar dat slaat nog steeds niet aan. Ik heb ook al 7 weken vloeibaar voedsel en de flesjes nutridrink kan ik inmiddels niet meer ruiken of zien. A.s. donderdag krijg ik weer een scopie om te kijken of er niet in de darmen toch een verbetering te zien is, maar die ik nog niet voel. Dat zou natuurlijk wel goed voor me zijn, want nu is het steeds moeilijker om positief te blijven. Ik heb een dochter van 11 die ik al die tijd al niet naar school kan brengen, een zomervakantie die in het water gevallen is en een partner die alles voor me moet doen, waardoor ik ook nog een ontzettend schuldgevoel krijg.

Oh jee, wat een verhaal is dit geworden. Sorry, dat was niet de bedoeling. Maar misschien zijn er nog mede lotgenoten die hier alles vanaf weten.

Poppetje, welkom.

Een heel verhaal maar je hebt ook wel ontzettend veel meegemaakt! Wat een narigheid zeg.

Ik heb verder ook weinig specifieke kennis. Wil je wel veel sterkte wensen!
quote:Lin67 schreef op 15 september 2009 @ 21:59:

De potjes zijn om mijn ontlasting te onderzoeken op parasieten, e.d. Ik heb 6 potjes meegekregen. Ik geloof dat ik er drie koel en 3 niet koel moet bewaren, van 3 verschillende stoelgangen, maar niet van 1 dag....pfff, ik snap er geen jota van. Morgen ziekenhuis maar bellen. Iemand hier haar ontlasting onderzocht gehad?

Nee ik heb er geen ervaring mee maar vind het wel interessant. Weet je al hoe het werkt? En laat je ons weten wat er uit komt?

Misschien lig je nu wel in t ziekenhuis trouwens... sterkte!
Wiebenik, succes straks in het ziekenhuis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven