Ie!! Honderden kleine rupsjes peuzelen ons wilgje op...

16-09-2009 14:08 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben last van heel veel kleine rupsjes. Ze zijn groen met een zwarte kop, hebben zwarte strepen in de lengte, achter de kop zit geel en ook de achterlijfjes zijn geel van kleur.

Links op de foto hieronder zie je hoe klein ze beginnen en hoeveel er per blad minimaal zitten te kanen. Rechts zit een wat ouder exemplaar:

Allemaal kleine rupsjes, die zich een weg eten door de verse blaadjes van ons prachtige wilgje. Wat moet/kan ik doen? Op zich ben ik een dierenliefhebber en hou erg van vlinders (of kan er ook iets anders uit de pop komen??). Al vind ik het ook wel heel jammer dat die schurken onze boom kaal peuzelen! Op zich verliest het wilgje in de winter z'n blad, dus wat dat betreft mogen ze hun gang gaan...maar kunnen ze meer schade aanrichten in de tuin? En van welk beest zijn ze?

Ze gooien ook steeds 'hun kont' in de lucht als ze aan het eten zijn, kijk zo (wou dat ik zo lenig was : )

Voor zover ik kan achterhalen, zijn de rupsjes met zwarte kop, strepen in de lengte en geel achter de kop en op het achterlijf van de zaag-/bladwesp.

Van de zaagwespen, ook wel bladwespen genoemd, komen in de Benelux meer dan 500 soorten voor. De meeste zijn erg klein. Sommige grotere soorten doen gewone wespen na. Dat ze dat niet zijn kun je zien aan de vleugels, die ongevouwen zijn, en aan het ontbreken van de zogenaamde wespentaille. De zaagwespen vallen uiteen in twee hoofdgroepen: de bladwespen die meestal geen legboor hebben en de houtwespen die wel over een legboor beschikken. Soms is die boor zelfs langer dan de rest van het dier! De kleine soorten mineren bladeren, dat wil zeggen ze vreten ze aan van binnenuit, grotere eten ze gewoon op. Met name op rozen kunnen ze een plaag zijn. Bladwesplarven lijken meestal op rupsen en worden dan bastaardrupsen genoemd. Het verschil tussen rupsen- en wespenlarven zit in het aantal buikpoten (buikschuivers): rupsen hebben maximaal vijf paar, wespenlarven minimaal zes paar.Sommige larven echter lijken op kleine slakjes.

Na dit bericht wat beter naar de tuin gekeken: die krengen blijken dus ook op alle rozen te zitten! Ze vreten werkelijk waar de hele tuin in no-time kaal! Daar zitten we dus niet op te wachten. Hoe roeien we ze uit? We hebben overigens 2 katten, die vaak in de tuin komen, dus graag een middel dat hen niet schaadt.
Jakkes. Bestrijdingsdienst bellen?
Het is inderdaad de zaagwesp. En als je tuin er vol mee zit, dan lijkt me de bestrijdinsdienst toch de verstandigste oplossing. Enig idee of je ergens een nest hebt zitten/staan/hangen? (of wil je dat helemaal niet weten )
Je planten bespuiten met water met afwasmiddel? Ik roep maar wat hoor, maar dat is altijd t eerste wat ik doe bij luizen bv. En dan heb ik ook nog Ecover, dus veel minder onschadelijk kun je het bijna niet hebben...

(heb je mss daarna wel honderden rupsenlijkjes in je tuin liggen, ook niet leuk....)
http://www.bayercropscien ... sf/id/AdmireHorti_NL?Open

Dat is de enige remedie. Maar waarom zou je wespen willen bestrijden? Zijn toch nuttige dieren?
quote:Sarah Scott schreef op 16 september 2009 @ 14:55:

http://www.bayercropscien ... sf/id/AdmireHorti_NL?Open

Dat is de enige remedie. Maar waarom zou je wespen willen bestrijden? Zijn toch nuttige dieren? Wespen nuttig? Of ben je cynisch?
http://www.plantaardig.co ... van-rupsen-met-bacterien/

Eiwitkristallen en endosporen van de bacterie worden door de rupsen samen met het bladmoes opgegeten. Bij de afbraak van de kristallen in het basische milieu van het darmkanaal komt een toxine vrij. Dit toxine tast de darmwand aan en zorgt ervoor dat de kaakspieren van de rups verlammen, zodat deze al enkele uren na opname stopt met vreten.

En dus verhongerd....

Aahhh
quote:MrsJones schreef op 16 september 2009 @ 14:57:

[...]

Wespen nuttig? Of ben je cynisch?Nee hoor, ik ben helemaal serieus
quote:Sarah Scott schreef op 16 september 2009 @ 14:59:

[...]

Nee hoor, ik ben helemaal serieus

Wat voor nut heeft een wesp dan? Ik vind ze alleen reuze irritant!

Voor bestuiven hebben we hommels, bijen en vlinders...
Mijn speurtocht door de tuin levert vandaag weinig goeds op. Ik vond ook deze nog (eigen foto):

Deze rupsjes zijn licht groen (beetje doorzichtig) en hebben een licht / cognac bruin koppie. Iemand enig idee van wie dit de kinderen zijn?
http://www.natuurinformat ... rdatabase.nl/i000217.html
Dit zijn ook allebei de larven van de zaagwesp, maar dan de wat jongere versie.

ÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍEEEEEEEEEEEEEEEEEHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!
quote:mamalelie schreef op 16 september 2009 @ 15:25:

Dit zijn ook allebei de larven van de zaagwesp, maar dan de wat jongere versie.Hm, gek...die doorzichtige lichtgroene zijn toch wel iets groter dan die gestreepte...
Dus dezelfde als die met streepjes. Alleen moet deze de streepjes nog krijgen...

Daar ben je mooi klaar mee. Hebben je buren er ook last van? Heb je een schuurtje of iemand anders in je omgeving, waar een nest kan zitten. Denk groot!! Want als je tuin vol zit met dit grut, dan kan het nest geen doorsnede hebben van 10 cm....

Oude zolders, tuinhuisjes, schuurtjes, houtopslag, spouwmuren, in de grond, allemaal plaatsen waar wespen graag een nieuwbouwhuis betrekken.
quote:MrsJones schreef op 16 september 2009 @ 15:31:

[...]

Hm, gek...die doorzichtige lichtgroene zijn toch wel iets groter dan die gestreepte...Ow...
quote:mamalelie schreef op 16 september 2009 @ 15:33:

Dus dezelfde als die met streepjes. Alleen moet deze de streepjes nog krijgen...

Daar ben je mooi klaar mee. Hebben je buren er ook last van? Heb je een schuurtje of iemand anders in je omgeving, waar een nest kan zitten. Denk groot!! Want als je tuin vol zit met dit grut, dan kan het nest geen doorsnede hebben van 10 cm....

Oude zolders, tuinhuisjes, schuurtjes, houtopslag, spouwmuren, in de grond, allemaal plaatsen waar wespen graag een nieuwbouwhuis betrekken.Heb net één buur gesproken, die heeft er geen last van, maar ze hebben dan ook nog niet zoveel planten staan (nieuwbouw)...
Ook bladwespen;

Heb je misschien planten gekocht bij een tuincentrum? Kijk de planten dan eens allemaal na, voor hetzelfde heb je gratis en voor niks de beestjes bij een plant gekregen.

Zo kreeg mijn moeder ooit een spinnennest cadeau bij de kerstboom. Die boom ging dus nog vóór kerst de deur uit.
Hm, bij ons staan de planten er (al) sinds juni in, denk niet dat we het meegenomen hebben...
Ik begreep anders ergens uit een tekst dat de eerste lichting in april uitkomt, en de tweede in september/oktober.....
Rupsen doen een boom of struik meestal geen kwaad, bij familie in de tuin vreten ze elk jaar een groep kardinaalsmutsen (soort struik) kaal, daarna komen er weer verse blaadjes aan, de struiken groeien vrolijk door. Een eik van iets van 30 jaar oud, idem.

Gaat in de natuur nu eenmaal zo, niks aan te doen. Gewoon zijn gang laten gaan, of iets anders aanplanten.

Uitzondering lijkt me die eikenprocessierups. De rest van die rupsen heb je als mens toch geen last van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven