financieen na gezinsuitbreiding

17-09-2009 23:07 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben 6 weken zwanger, nog heel pril natuurlijk, maar ik maak me nu al zorgen over de financieen als straks de baby er is.

Ik ben 34 en heb eigenlijk nooit kinderen gewild.Wij werken allebei fulltime en genieten van het leventje dat we hebben, we rijden allebei motor en gaan veel naar (buitenlandse) wegraces, gaan weleens uit eten, of een weekendje weg enz. gewoon wat stellen zonder kinderen doen.

Nu is het zo, dat we maar net (niet soms) rondkomen elke maand, ook als we niks geks doen.

We hebben een hoge hypotheek, en elke keer als we denken dat er wat overblijft, komt er wel weer een of andere rare (hoge!) belasting/rekening binnen.

Dit jaar besloten om misschien toch maar een nieuw hoofdstuk te beginnen, en warempel, na 1serieuze poging al raak. Wow Super! Maar dan.....????

Als straks die kleine er is, ga ik minder werken, (van fulltime naar 3 dagen) dus minder inkomen, maar wel meer uitgaven! Ik heb geen ouders waar ik de kleine kan brengen, en moet dus gewoon 3 dagen kinderdagverblijf betalen. Schijnt niet bepaald goedkoop te zijn.

Ik begrijp ook wel dat mijn motor eruit moet (al gaat dat wel aan mijn hart...) we moeten tenslotte een hoop babyspullen enz.aanschaffen, maar verder heb ik echt geen idee hoe we dit moeten invullen!

We houden nu al niks over om te sparen, hoe moet dat straks dan? stel dat er wat kapot gaat? wasmachine, auto, tv?

Hoe dan jullie dat toch??????

groetjes gixxer46
Misschien heel cru enzo hoor, maar waarom heb je daar niet van te voren over nagedacht?
sorry, je schrijft dat je amper rond komt en dan wil je aan het hoofdstuk baby beginnen???
quote:wolletje schreef op 17 september 2009 @ 23:13:

sorry, je schrijft dat je amper rond komt en dan wil je aan het hoofdstuk baby beginnen??? Terwijl je ook nooit kinderen hebt gewild...?
Nogal een impulsieve actie dus, als je al zwanger bent voor dat je nadenkt.

Komt wel goed hoor, gewoon wat minder kleding en wat minder reizen en wat minder uit eten of goedkoper gaan wonen.
In ieder geval, ik ben dan wel geen moeder, maar logisch nadenken kan ik wel aardig: breng je inkomsten-uitgavenpatroon in kaart. Waar gaat het geld naar toe? Waar kan er geld bespaard worden? Hou een uitgavendagboek bij en bewaar bonnetjes. Verder:

http://www.nibud.nl/
Hoe hoog is de hypotheek, wat komt er binnen, wat gaat er uit?

Wil je bespaartips?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben helemaal gestopt met werken en redden het prima op het loon van mijn man.

Toegegeven, we hebben een koophuis waar geen al te hoge hypotheek op zit. Ik ga boodschappen doen bij de Lidl en we hebben "maar" 1 auto.

Vakantie's naar verre landen zitten en voorlopig ook even niet in.

Erg? Nee helemaal niet. Heerlijk juist dat we deze keuze hebben kunnen maken.

Jullie kunnen nog altijd kleiner gaan wonen, met minder hypotheek dus.

En je prioriteiten bijstellen. Die dingen die jullie nu allemaal doen gaan sowieso al bijna niet (of iig veel minder/slechter) met een kleintje.
Ja, dat vind ik echt.
Kijk je levensstijl gaat natuurlijk veranderen straks. Maar niet zo drastisch. Dus dan lijkt het me zaaks om eens goed naar zowel jullie levensstijl als vaste lasten te kijken. En te overwegen niet twee dagen minder te gaan werken.
Ik heb geen kinderen, maar ik kom rond van heel weinig. Gezien wat je verteld kan ik me voorstellen dat je zou kunnen 'bezuinigen'? Ik zou adviseren de komende maanden eens een kasboek bij te houden. Als je dit goed bijhoud, dan krijg je een goed overzicht van je financieen, en kan je ook makkelijk zien waarop je kan bezuinigen en dus geld voor jullie kindje kan 'overhouden'.

Overigens van harte met je zwangerschap!
Of je doet gewoon niks, blijft geld uitgeven en je kop in het zand steken en dan zien wij je over een paar jaar terug bij 'Dubbeltje op z'n kant'

Breng idd eerst je inkomsten- en uitgavenpatroon in kaart. Dan schets je zelf al veel duidelijkheid.
Waarom heb jij je in godsnaam laten bezwangeren?!
Zoveel mogelijk van de kringloopwinkel/tweedehands van bekenden. Kleertjes kun je vaak ook wel krijgen en als je geen bekenden hebt met kleine kinderen, hoeven nieuwe kleertjes ook niet zo duur te zijn.

Voelt het kind zich echt niet minder geliefd door, en je zult de tering naar de nering moeten zetten helaas.

Tot zover daarover, kunnen de woonlasten nog omlaag (bijvoorbeeld verhuizen en een lagere hypotheek nemen)?

Kan er überhaupt gespaard worden, ook al is het maar 20 euro per maand, voor die onverwachte rekeningen?

Kan er op boodschappen nog beknibbeld worden?

Goedkopere auto (weet niet of jullie die hebben)?
Ook als we niks geks doen

Naar buitenlandse wegraces gaan vind jij niet "iets geks doen"?

Oef...wordt nog gezellig als jullie er zo naar kijken...
Ja, dat vind ik echt.
Even een vraag: waarom ga je maar 3 dagen werken als je nu al niet rond kunt komen?

Je uitgaven gaan omhoog als er kinderen komen en als je dan ook nog je inkomsten gaat verminderen wordt het helemaal moeilijk. Kun je niet bijv. 1 dag minder gaan werken en kijken hoe dat bevalt? Minder kan altijd nog. Je moet niet vergeten dat je ook minder pensioen opbouwt als je minder gaat werken.

Ik werk zelf 4 dagen en dat is ook prima te doen, mijn kinderen gaan 4 dagen naar het kdv, alleen in noodgevallen bijv.als ze ziek zijn past mijn moeder op. Die ene dag extra scheelt een hoop, daar wegen de kosten van het kdv niet tegenop.
quote:gixxer46 schreef op 17 september 2009 @ 23:07:

Hoe dan jullie dat toch??????

Gewoon, door gewoon wél graag een kind te willen. Zo simpel eigenlijk.
Hoe doen wij dat toch vraag je ook nog.

Lief en ik hebben een opknapper gekocht en wonen nu prinsheerlijk in een huis van 1,6 ton. Wij gaan samen zo 1 keer in de 2 a 3 maanden uit eten. Goedkoop autootje. Werken 40 uur en 32. Gaan wel op lekker verre reizen en sparen. Vrij simpel concept eigenlijk:minder uitgeven dan je binnenkrijgt.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij samen op 2,5x modaal zitten.
kids zijn aardig duur, je kunt het natuurlijk wel zo duur maken als je zelf wilt... borstvoeding is gratis, pampers kun je ook van een goedkoper merk halen en ga zo maar door..

Ik zou dan alle financien maar eens goed nakijken, op een rijtje zetten en kijken wat je kunt veranderen, die weekendjes en etentjes kun je de eerste tijd dan denk ik wel vergeten denk ik.

en kinderbijslag weegt echt niet op tegen de echte kosten.

Hier hebben we het in het begin ook moeilijk gehad hoor (2 kadootjes binnen 16 maand , wel voorbehoedsmiddel) maar we zijn er toch uitgekomen, maar het was af en toe moeilijk, maar zou ze voor geen geld/goud willen missen en af en toe is het nog wel puzzelen want het zijn inmiddels pubers.
.
Ik snap de vraag eigenlijk niet. Jullie hebben allebei een inkomen en kunnen vast wel tot 10 tellen. Nou, de boel op een rij zetten, her en der wat 'gekke dingen' schrappen en klaar.

Bij de kringloop heb je al tv's voor 20 euro, verder kan je via marktplaats ook goedkoop dingen aanschaffen. Maar op de een of andere manier heb ik niet het idee dat je op dit soort oplossingen zit te wachten....
Wat Dorinke zegt. Of bedenken hoeveel loonsverhoging je nodig hebt om je huidige levensstijl te blijven beoefenen en dat aan loonsverhoging vragen/ een baan zoeken waardoor je dit kunt veroorloven.
Dat wordt nogal lastig als je al van 5 naar 3 dagen gaat, Mevr.De K.

Gixxer, volgens mij ben je nu al aan het inleveren. Als is het maar in je hoofd. En dat doet zeer.

Weet je? Mensen passen zich aan, jullie vast ook. Je bent pas 6 weken zwanger, nog 34 weken te gaan om eraan te wennen!
Kinderopvang in Nederland is supergoedkoop in vergelijking met andere landen. Okay, Zweden en Noorwegen zijn goedkoper maar daar kun je ook niet anders dan fulltime werken. In Nederland heb je tenminste een keuze...

Goed budgetteren en nu al dingen gaan schrappen en gaan sparen. Als je eenmaal door je spaarreserves heen bent haal je dat anders nooit meer in.

Laat je niet verleiden tot het doen van grote dure aankopen.. Een kinderkamertje van de Ikea is ook goed, en misschien staat er nog wel een als nieuwe kinderwagen op marktplaats. Uitgaan zal wat moeilijker gaan omdat je dan oppas nodig hebt. Maar een biefstuk kun je ook prima thuis bakken. :-) Zelfde met weekendjes weg; gewoon minderen.

Kinderen: je krijgt er zo veel voor terug. Hoop ik. :-)
Misschien mag ik het niet zeggen, maar zo'n post als deze doet nogal pijn. Mijn mening is behoorlijk gekleurd na vier miskramen, maar kan mijn gevoel nou eenmaal niet uitschakelen. Je wilde eigenlijk geen kinderen en nu wilden jullie er misschien voor gaan? Zet gvd alles opzij om de boel te regelen! Zoals ik al zei speelt mijn gevoel een grote rol, maar wees eens blij met dat het gelukt is en bedenk dat dingen anders gaan worden. Een kind kost veel geld, maar misschien kun je het zelf met minder af vanaf nu!?
Polleke, je mag alles. Alleen is het niet te vergelijken. Gixxer en de hare zijn zich waarschijnlijk rotgeschrokken na een enkele poging en da's ook logisch.

Het een is nou eenmaal niet met het ander te vergelijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven