Zoon dyslectisch??

19-09-2009 13:16 23 berichten
Mijn zoon zit in de 2e klas van het VO. Hij schrijft heel slordig heeft hij altijd al gedaan. Vorig jaar heeft hij een soort van schrijftraining gehad maar is maar iets verbeterd. O hij zat vorig jaar op de Havo/VWO en is nu terug gezet naar TL/Havo.

Nu komt hij deze week met een papier in huis en of ik die wel even wilde invullen omdat hij getest gaat worden op dyslectie. Ik vind het maar raar, al die jaren op school nooit over gesproken en dan zou hij nu opeens dyslectisch zijn? Hij heeft geen moeite met lezen, rekenen of taal. Alleen dat slordig schrijven dan. Zou het dan toch kunnen dat hij dylectisch is??
Alle reacties Link kopieren
Waarom neem je niet even contact op met de taalcontactpersoon of de zorgcoördinator en vraag je om uitleg. Hier worden leerlingen meerdere malen getest, en zijn de ouders op de hoogte van het feit dat de testen worden gedaan. Zij moeten jou uit kunnen leggen waar dit ineens vandaan komt.

Om vanaf de zijlijn te kunnen zeggen of hij dyslectisch is, is koffiedik kijken.
Even koffiedik kijken van een ervaringsdeskundige (woord- en cijferblind): als het alleen een slordig handschrift is dan lijkt het me geen dyslectie, maar als hij bijvoorbeeld de standaard letters (p en d, ui en ei en eu enz) verkeerd doet of omdraaid dan kan dat best kloppen. Maar dan zou ik ook gelijk problemen met lezen (en dan vooral voorlezen) verwachten. En met intelligentie heeft het trouwens niets te maken.

Bij mij kwamen ze er pas in de derde van de middelbare school achter, maar ja dat was 100 jaar geleden .

Gewoon even die test laten doen dan weet je het zeker. Baat het niet schaat het niet.
Die test krijgt hij ook ben ook zeer benieuwd wat eruit komt.

@Irish hoe kwam het dat ze het bij jou zo laat hebben ontdekt. Ik dacht dat zoiets op de basisschool werd ontdekt.

@Flinterke, ja ff contact opnemen. Doe ik *helemaal niet aan gedacht*
Ga nu naar de winkel ben vanavond terug
Het zou kunnen. Bij mij is het ook heel laat ontdekt (pas na de middelbare school op het MBO) Jammer genoeg was dat een beetje laat maar het heeft me wel in staat gesteld om toch uiteindelijk de universiteit af te maken. Bleek al jaren onder te presteren vanwege dyslectie.

Ik zou gewoon laten testen, bij het instituut waar ik getest ben deden ze dat heel zorgvuldig met meerder testen op verschillende momenten. Mocht het zo zijn is je zoon een stuk geholpen en kunnen jullie nog helpen waar dit mogelijk is.
anoniem_27463 wijzigde dit bericht op 19-09-2009 13:37
Reden: spelfouten...
% gewijzigd
Heel lang geleden (in mijn tijd zeg maar ) letten ze niet zo op dat soort dingen en was je gewoon dom of lui.

Ik heb later toen ik al dik volwassen was nog eens een uitgebreide test gehad en daar kwam uit: bovengemiddeld hoge intelligentie, maar het rekenniveau van een 5 jarige, haha.
quote:mika65 schreef op 19 september 2009 @ 13:32:

@Irish hoe kwam het dat ze het bij jou zo laat hebben ontdekt. Ik dacht dat zoiets op de basisschool werd ontdekt.

Ik werk als remedial teacher op een basisschool en werk dus met kinderen met dyslexie. Meestal wordt dyslexie op de basisschool ontdekt. In sommige gevallen wordt het later ontdekt. Dat gebeurt vaak bij kinderen met een bovengemiddelde intelligentie. Zij kunnen hun 'handicap' goed verbloemen.
Bij deze kinderen kom je er vaak op de middelbare school achter als ze vreemde talen gaan leren. Dan wordt het allemaal te veel en dan vallen ze pas door de mand. Misschien is dat bij jouw zoon ook zo?
Inderdaad, zelf had ik natuurlijk best door dat ik de gekste dingen las en schreef, maar mijn trucendoos was oneindig groot....
Komt dyslexie bij jullie in de familie voor? (vaak zijn er meerdere personen binnen 1 familie of gezin dyslectisch)
Bij mijn man werd het yook pas in 4VWO ontdenkt, bij het lezen voor de boekenlijst. Hij is ook intelligent en heeft het gecompenseerd. Wel kwam hij er jaren later achter dat hij bij de personen in de boeken van Arendsoog heel andere namen las, dan er daadwerkelijk stonden.
Home is where your wifi connects automatically.
Vreemde talen was inderdaad een ramp, vooral Frans en Duits, brrrr. Met voorlezen werd ik finaal uigelachen als ik voorlas dat de olifant (elephant) in de winkel een boodschap deed ipv het kind (enfant).

En nog steeds kom ik er achter dat ik mensen in boeken compleet andere namen heb gegeven, meestal zie ik dan gewoon alleen de eerste letter bij een moeilijk naam. Erg lastig als er drie dames met de letter M zijn .
quote:iris1969 schreef op 19 september 2009 @ 14:03:

Vreemde talen was inderdaad een ramp, vooral Frans en Duits, brrrr. Met voorlezen werd ik finaal uigelachen als ik voorlas dat de olifant (elephant) in de winkel een boodschap deed ipv het kind (enfant).

En nog steeds kom ik er achter dat ik mensen in boeken compleet andere namen heb gegeven, meestal zie ik dan gewoon alleen de eerste letter bij een moeilijk naam. Erg lastig als er drie dames met de letter M zijn .

Heel herkenbaar, Bij mij kom je er pas achter als ik hardop moet voorlezen. Voor stukjes schrijven gebruik ik altijd Word met spellingscontrole en ik kan heel goed onthouden. Helaas haalt de spellingscontrole niet alles er uit, maar heb ik lieve collega's die m'n stukken naast inhoud ook even op spelling controleren. Soms kom ik er na jaren achter dat een woord echt anders uitgesproken wordt dan ik lees of inderdaad personen in boeken anders heten dan je dacht. Wat ik wel merk is dat als je geen hekel hebt aan lezen, het echt scheelt hoeveel last je hebt van je dyslexie. Als ik een paar weken wat minder heb geschreven of gelezen kan ik het altijd meten merken.

Ik moet wel zeggen dat het me soms hinderd om op het viva forum te reageren vanwege de spellingspolitie
Ik heb gewoon een ontzettend goed geheugen en heb alle gangbare woorden uit mijn hoofd geleerd. Pas bij vreemde talen val ik door de mand (en bij rekenen natuurlijk).
Nooit problemen gehad... kan het dat hij een concentratieprobleem heeft? Ook koffiedikkijken dus.

Voor zover mij nu bekend worden vrijstellingen/onderzoeken vanwege dyslexie op de basisschool alleen gegeven bij ernstige dyslexie. Mijn zoon (groep 7) heeft wel degelijk lees en vooral schrijfproblemen, maar het wordt vooralsnog niet als zodanig herkend, omdat hij kennelijk leerbaar is. Ik wacht nu dus de vreemde talen af, om te beginnen het Engels waar hij dit jaar mee begint.

Inderdaad ook een behoorlijke intelligentie om mee te compenseren. De d en b en ui/ei/eu verwisselt hij niet. Wel au/ou en ei/ij, en heel veel verhaspelingen van woorden.

Voor wat betreft jouw zoon: lekker laten testen. Als er iets uitkomt heeft hij hopelijk ook weer mogelijkheden om voor HAVO/VWO te gaan op termijn.
Ik lees hier wel verhalen dat het op latere leeftijd word ontdekt.

Bij mij in de familie komt geen dyslexie voor. Dus het zou bij hem niet erfelijk zijn.

Hij is wel ontzettend slecht in talen. Duits en Frans vind hij verschrikkelijk.

Hij mag wel graag lezen maar ik weet niet of hij au of ou wel uit elkaar kan houden enzo. Ik heb daar eerlijk gezegd nooit op gelet. Hij is heel goed in wiskunde. Misschien omdat hij zo slecht is in die vreemde talen ze denken aan dyslexie.

Mmm ik wacht de onderzoek wel af en zie wel wat eruit komt.

Ben nu wel heel benieuwd.
O Mamzelle hij heeft wel concentratie problemen. En dat is vorig jaar op VWO ook naar voren gekomen. Hij zat heel vaak naar buiten te kijken en ook dat hij gewoon niet oplette. Heeft dat ook met dyslexie te maken? Ik ben een volkomen leek op dit gebied.
Bij mijn zoon blijft het dus (zonder onderzoek) ietwat onduidelijk of hij ongeconcentreerd schrijft of dat 'ie in bepaalde mate dyslectisch is. Als hij voorleest haspelt hij moeilijke woorden of namen. Ik weet niet of je zo iets bij je zoon kunt ontdekken?

Samengaand met dyslexie kunnen onder andere zijn gegaan:

moeite met het automatiseren van de rekentafels; moeite met het verwerken van gesproken informatie (bijvoorbeeld via de telefoon); in de kleuterklassen moeite met rijmen, onthouden van namen van kinderen, maanden, dagen.

Ik heb een boekje aangeraden gekregen: Kinderen met dyslexie van Ton Braams. Ik herkende daar best wel wat in. Reden waarom ik mijn jongste naarstig in de gaten houd (bij de oudste had ik niet zo door dat het echt mis was en nu is hij min of meer 'bij')
Mamzelle het is bij mijn zoon wel altijd zo geweest als hij geen briefje meekreeg van school ik ook niet aan de informatie kwam. Want als zijn juf iets vertelde was hij het later weer vergeten. En dat heeft hij nu nog wel. Maar echte leerproblemen heeft hij niet (zie ik niet?).

Met dat voorlezen is een beetje moeilijk, ik lees hem niet meer voor hij is 13. En ik wil hem er nu niet teveel mee belasten hij heeft een beetje problemen op voetbal. En ik weet ook niet of hij het erg zou vinden als blijkt dat hij dyslectisch zou zijn. Maar hij is altijd wel een druk kind geweest/is hij nog, en chaotisch. Ik heb er wel eens met de HA erover gehad of hij adhd zou kunnen hebben maar dat had hij volgens de HA niet.

*Ga even naar dat boek zoeken*
Dyslectie hoeft in principe niet samen te gaan met concentratieproblemen, want daar had ik bijvoorbeeld totaal geen last van. Maar ik was wel ontzettend druk, had een slechte hand-oog coördinatie vooral bij sport, vergat afspraken als ze niet worden opgeschreven enz. Of dit samenhangt met dyslectie weet ik niet, dat kan ook wat AD(H)D zijn bijvoorbeeld. Wie zal het zeggen.

Het lijkt me inderdaad goed om een puberjongen van deze leeftijd niet al te veel met dit soort dingen te belasten om te voorkomen dat hij zichzelf als een "probleemgeval" gaat zien en dyslectie is gelukkig niet het einde van de wereld .
In feite hoef jij nu ook niks, want hij wordt onderzocht en daar komt een uitslag uit. En als die uitslag dyslexie is krijgt hij meer tijd voor examens en wordt er rekening mee gehouden. Zodat hij zich iets meer kan concentreren op de inhoud van zijn werk in plaats van steeds geconfronteerd worden met zijn schrijfwijze.

Succes samen!
Bedankt allemaal voor het meedenken en meeschrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven