Ervaringen zwemles 4 jarige
zaterdag 19 september 2009 om 21:03
We denken er over om de jongste als die 4 jaar wordt direct op zwemles te doen. Het is vooral een praktische overweging. De oudste zit dan nog op zwemles en de jongste kan dan op dezelfde tijd in het beginnersgroepje starten. De oudste is begonnen met 5 jaar.
Wie heeft ervaring met een net 4 jarige op zwemles?
Wie heeft ervaring met een net 4 jarige op zwemles?
zaterdag 19 september 2009 om 21:09
Vraag eerst het zwembad. Dochterlelie mocht in het zwembad van mijn keuze pas starten met 5.
Vriendin ging wel met een 4-jarige, maar hield het na 6 lessen voor gezien. Buurvrouw van hetzelfde, kind heeft er veel langer over gedaan (dat jaar bijna extra) maar ik heb ook wel gehoord van een 5-jarige die het c-diploma al had. Het ligt dus ook aan het kind zelf.
Vriendin ging wel met een 4-jarige, maar hield het na 6 lessen voor gezien. Buurvrouw van hetzelfde, kind heeft er veel langer over gedaan (dat jaar bijna extra) maar ik heb ook wel gehoord van een 5-jarige die het c-diploma al had. Het ligt dus ook aan het kind zelf.
zaterdag 19 september 2009 om 21:12
Ik denk dat je vooral naar je kind moet kijken. Vindt hij/zij het leuk, heeft ze de kracht, etc. In veel zwembaden wordt het afgeraden om kinderen voor hun 5e op zwemles te doen. Mijn dochter was bijna 4,5 toen ze op zwemles ging en net 5 toen ze het haalde. Mijn dochter wilde heel graag haar diploma halen en was ook super gemotiveerd. Ik zou niet gelijk starten wanneer je kindje net 4 is. Vaak kost school al erg veel energie de eerste tijd.

zaterdag 19 september 2009 om 21:13
zaterdag 19 september 2009 om 21:50
Ik zou het gewoon proberen. Merk je dat ze er nog niet klaar voor is, dan kan je het altijd nog even aankijken. Het ligt echt aan kind. Nichtje is vanaf 4,5 bezig en vindt het geweldig. En hoewel ze met veel dingetjes nog niet helemaal meekomt met de oudere kindjes, is ze wel weer zekerder geworden in het water, ze raakt niet in paniek en kan zonder bandjes e.d. zwemmen. De juf is ook erg tevreden over haar.

zondag 20 september 2009 om 16:31
Bedankt voor alle tips, ik zal ook eens informeren bij het zwembad. Als ze er aan begint zal het vrijwillig zijn en als het niet gaat stoppen we er weer mee. We zijn op dat moment toch in het zwembad omdat de oudste er ook zwemt op precies dezelfde tijd en die zie ik het komende half jaar nog niet al zijn diploma's halen. Het lastige is alleen dat ze binnenkort al opgegeven moet worden voor een plek. Ze is nu nog 3,5 en begint zich nu een beetje thuis te voelen in het water. Ik denk dat ik maar eens een paar keer met haar ga oefenen voor dat ik haar opgeef zodat ze echt redelijk watervrij is voor dat ze begint of dat we het komende half jaar nog gaan peuterzwemmen om haar voor te bereiden.