vrije school

20-09-2009 10:47 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft zelf op de vrije school gezeten, of haar kinderen er op gedaan? Waarom kies je daarvoor en hoe bevalt het? En hoe is de aansluiting op vervolgonderwijs?

Ik twijfel over de vrije school, ik vind de uitgangspunten heel mooi, maar het soms ook wat ver van de rest van de maatschappij afstaan, en ik mis de nuchtere humor daar een beetje. (ben alleen nog maar op een voorlichtingsdag geweest, dus heb niet veel ervaring).
De kwaliteit van het onderwijs is over het algemeen minder dan gemiddeld. Hierdoor is aansluiting bij het vervolg onderwijs moeilijk.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
geen inhoudelijke mening over de VS, maar iets praktisch:

Waarschijnlijk woon je niet naast de school en anders wonen de klasgenootjes van je kind er niet in de buurt.

Door omstandigheden zitten mijn kinderen ook op een andere school dan degene om de hoek. Ik dacht dat dat geen probleem zou zijn met vriendjes in de buurt, maar het tegendeel blijkt waar. Eigenlijk komen er nooit kinderen in de buurt aan de deur en mijn kinderen spelen ook heel weinig met ze. Ik heb het idee dat dat van de ouders uitgaat, want in de vakantie speelden ze vaak met een paar kinderen, maar ineens stopte dat. Toen ik mijn kinderen ernaar vroeg, zeiden ze dat Pietje niet meer met ze mocht spelen.

Tja, en zo zijn er meer dingen, er zijn vaak pesterijtjes tegen mijn kinderen en ouders uit de buurt kijken of spreken mij ook nooit aan als ik langs kom.

Hopelijk is dit niet de normale praktijk bij alle kinderen die ergens anders naar school gaan, maar hier blijkbaar dus wel.
.
Mijn dochter heeft op de vrije school gezeten van peuter tot de eerste klas, (daar hebben ze het nog over klassen.)

De kleuterschool vond ik nog ok, maar toen ze in de eerste klas zat en er het één en ander was gebeurd was dat reden genoeg om mijn dochter op een andere school te zetten.

Dat ging niet zo maar, want mijn dochter had een enorme achterstand opgelopen en moest veel inhalen, en dat al in een eerste klas!

Ik ben erg blij dat mijn dochter nu op een 'normale"school zit.
.
Ik zou mijn kinderen niet naar een Vrije School sturen, een van de redenen zijn de rascistische elementen in het werk van de grondlegger, Rudolf Steiner.

Daarnaast vind ik de school, in onze woonplaats zelf ook te wit.
.
quote:Starshine schreef op 20 september 2009 @ 10:59:

geen inhoudelijke mening over de VS, maar iets praktisch:

Waarschijnlijk woon je niet naast de school en anders wonen de klasgenootjes van je kind er niet in de buurt.

Oh ja! Mijn neefje zat er op en er zat een meisje in zijn klas (toen 10) dat in Amsterdam-noord woonde. De school zat in zuid. Heel zielig vond ik dat.

Het leek mij helemaal niks, die school; neefje mocht pas een jaar later naar groep 3, omdat hij nog niet gewisseld had. En inderdaad is de overgang naar de middelbare school vrij slecht.
Ivyrosa, er verschijnen nog steeds regelmatig berichten in de media dat het gemiddelde niveau niet gehaald wordt. Dit zal ongetwijfeld per VS verschillen. Ik heb persoonlijk dezelfde ervaring als permanentia, bij overstappen naar een andere school is er een grote achterstand ontstaan.

De vrije school is maar deels door de onderwijs inspectie te testen omdat ze niet de gegevens genereren die de inspectie als meetinstrument gebruikt (zoals toetsen en kind-volgsystemen)
In Amsterdam-zuid werd het gemiddelde niveau iig zes jaar geleden nog niet gehaald.
Bij mijn weten zijn er nog genoeg aanhangers die dat niet willen erkennen. Ik noemde het ook al 1 van mijn redenen om mijn kinderen niet naar de VS te sturen. Andere is bijvoorbeeld dat ik weet dat de VS in onze woonplaats kinderen van asielzoekers (destijds wonende in een soort noodopvang) heeft geweigerd omdat zij vonden dat dit geen geschikt onderwijs zou zijn...

Hier is de VS een elitaire witte school.
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 11:08:

*edit*

Mmh, ik moet er wel bijzeggen dat de school waar ik het over heb in het geheel erg slecht functioneerde, veel overspannen leerkrachten, vervangers die ook weer gingen...ed.

Mijn dochter werd didactisch verwaarloosd dat is gebleken.
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 16:37
Reden: Quote verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
Misschien dat dat per omgeving verschilt, dat witte... Zelfde geldt ook voor bv Montessori, er zullen best montessori's zijn die gemengd zijn, maar die waar ik op zat was behoorlijk wit.

Maar goed, naast de VS in zuid zat de Plato-school en die was uberstreng, met lijfstraffen zelfs (is nog op het nieuws geweest) en veel allochtonen stuurden hun kinderen daar heen.
.
.
Ik heb een bepaalde weerzin tegen de VS die ik eigenlijk niet kan onderbouwen, maar ik vind het al irritant dat kinderen tegenwoordig de leerkracht bij de voornaam noemen.
.
.
De filosofie achter de Vrije School vind ik nogal ouderwetsch, ze gaan uit van het idee dat moeders thuiszitten.
.
Er zijn verschillende redenen om voor een school te kiezen. De "prestaties" van de school is maar een onderdeel. De VS is zelf in ieder geval niet erg op (intellectuele) prestaties gericht.

Als je je erg thuis voelt bij de antroposofie dan kan ik me voorstellen dat je voor de VS kiest.
.
Ik heb de hele bovenbouw zowat gedaan (oftewel de middelbare) en geen enkel probleem ervaren met het overgaan naar het HBO... Ze hebben nl ook gewoon de tweede fase in moeten voeren, tot de spijt van velen... Het systeem wat ze hadden is helemaal overhoop gegooid. Eindpresentaties al in de 10de, bizar..

Oh en ik ken een heel aantal mensen die de gehele VS hebben gedaan(van peuterklasje tot examenklas) en nu zijn afgestudeerd en goed aan de slag zijn. En ik ken anderen die dat niet zijn. Sja, he, het blijven mensen... net zoals mensen die van 'gewone' scholen komen..

Het verschilt trouwens allemaal heel erg per school... je zult scholen hebben die heel orthodox aan Steiners dingetjes vast houden en anderen die meegaan met de tijd en nu ook een computer in de klas hebben. Hangt heel erg van het personeel af. Mijn broer is VS-leraar en behoudt de dingen waar hij het nut van in ziet, maar schopt lekker tegen de overtuigingen die hij als ouderwets en achterhaalt ervaart.

Ik vond vooral de structuur heel fijn.. elke dag begon hetzelfde (met de spreuk!) en drie weken lang in een onderwerp duiken was voor mij heel prettig. Je kind moet daar echter wel in passen: kinderen die dagelijkse herhalingen nodig hebben om iets te leren, kunnen vaak beter niet naar de VS.

En hee... wie kan er van reguliere scholen nog breien, weven, smeden, een eigen toneelstuk schrijven, tuinieren, appelmoes maken, broodjes bakken, zingen? Leren is zoveel meer dan stomme sommetjes maken...
Oh en rassenleer is echt al heel achterhaald... is een paar jaar terug wel een rel over geweest, maar ik heb nooit een les daarover gehad... En ook hier geldt weer: je hebt fanatiekelingen die Steiner heilig vinden en vergeten dat hij meer dan honderd jaar geleden leefde... Toen blanken andersgekleurden idd nog als minderwaardig zagen en etc. En alles voor waar aannemen. Gelukkig heb je ook nog mensen die wel met beide pootjes in het nu staan en de onzinnigheid daarvan inzien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven