vrije school

20-09-2009 10:47 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft zelf op de vrije school gezeten, of haar kinderen er op gedaan? Waarom kies je daarvoor en hoe bevalt het? En hoe is de aansluiting op vervolgonderwijs?

Ik twijfel over de vrije school, ik vind de uitgangspunten heel mooi, maar het soms ook wat ver van de rest van de maatschappij afstaan, en ik mis de nuchtere humor daar een beetje. (ben alleen nog maar op een voorlichtingsdag geweest, dus heb niet veel ervaring).
Eeeeh, imo heb je aan kunnen rekenen meer dan aan bv weven en smeden...

Ik weet niet of het nog zo is, of dat het per vs verschilt, maar neefje mocht zelf aangeven wanneer hij iets wilde leren. Op zn 8e kon hij nog steeds niet lezen.
Ik zou het risico niet nemen. De kans is te groot dat jouw kind 6 jaar lang opgescheept zit met een disfunctionele leraar tussen onopgevoede kinderen die thuis bij hun grenzeloze ouders ook al niet terecht kunnen.

Want cru misschien, maar ik heb het zelf meegemaakt en zie het nog steeds om me heen. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen en wil ik niemand beledigen enzo.
.
O ja, dat schilderen en toneel en euritmie. Ik kan verdomme nog steeds niet spellen.
x
Prima.
Zelf heb ik tot mijn 15e op de vrije school gezeten (verschillende locaties). Ikzefl ben er uiteindelijk om persoonlijke redenen mee gestopt (oa te ver reizen want dat was Amsterdam terwijl ik in Bussum woonde). Ikzelf heb het nooit als een specifiek witte school ervaren, dat was het in zekere zin wel, maar dat komt volgens mij niet door een echt beleid maar voornamelijk omdat je een wat hogere "vrijwillige" bijdrage hebt dan op andere scholen.

Zelf ben ik achteraf van mening dat de vrije school voor mij na de lagere school misschien niet de beste keus is geweest, maar ik ken ook veel mensen voor wie het juist wel heel goed is geweest.

Wel is het inderdaad een moeilijke (maar zeker niet onmogelijke) overgang naar regulier onderwijs, vaak is het dan ook niet onverstandig om alleen te switchen na de kleuter of na de lagere school. En niet halverwege de middelbare (zoals ik dus gedaan heb). Ik had bijvoorbeeld bij sommige vakken op het regulier onderwijs een behoorlijke voorsprong (ik had bijvoorbeeld al 2 keer een zogenaamde "periode" scheikunde gehad en toen ik in de 3e van de havo terecht kwam in het regulier onderwijs begonnen ze daar net met de 1e lessen erin), aan de andere kant waren er ook vakken (oa wiskunde) waar ik juist weer een achterstand in had.

Als je kind creatief is en dingen als tekenen, schilderen, knutselen, toneel spelen, zingen, etc leuk vind dan is de vrije school een prettige keuze voor je kind. Ze laten je daar namelijk bij ongeveer alles wat je leert het ook uittekenen. Zoals bij scheikunde een tekening van hoe bepaalde soorten vuur eruit ziet, maar ook tekeningen van onderwerpen die voorbijkomen met geschiedenis. Alleen bij taalonderwijs viel er niet veel te tekenen. Daarnaast is er ook veel ruimte voor verschillende vormen creatief onderwijs (ik had geloof ik iets van 4 tot 6 uur per week). Omdat ik zelf een gloeiende hekel heb aan tekenen e.d. was dit voor mij niet leuk, maar voor veel anderen was dit heerlijk.

Als je besluit je kinderen naar de vrije school te doen zou ik zeker goed in de gaten houden of het de juiste keuze is en zo niet ze ook zonder pardon eraf halen.

(Nog even een succes story: een van mijn beste vriendinnen heeft de vrije school volledig afgemaakt en is daarna gaan studeren en is nu afgestudeerd als creatief therapeut aan de universiteit, dus in dat opzicht bereidt de vrije school je zeker wel voor op je vervolgstudie.)
quote:HeksjeE schreef op 20 september 2009 @ 11:46:

En hee... wie kan er van reguliere scholen nog breien, weven, smeden, een eigen toneelstuk schrijven, tuinieren, appelmoes maken, broodjes bakken, zingen? Leren is zoveel meer dan stomme sommetjes maken...

Veel van die dingen doen ze bij mijn zoon ook (jenaplan).

Verder ben ik wel van mening dat school voor een stevige basis moet zorgen wb taal en rekenen.

Als je dingen voor je kind wilt die op een school niet worden aangeboden (tuinieren ofzo), kun je er als ouder er ook voor kiezen dat thuis op te pakken. Gewoon een vierkante meter tuin omspitten voor worteltjes en aardbeien, lekker samen in de grond frutten etc.

M.i. wordt er teveel op de school afgeschoven, zodat die aan hun primaire taken niet meer goed toekomen.
x
Hey Ivy, ik wilde je echt niet kwetsen hoor, ik kan ook wel de uitzonderingen zien of het relativeren. Ik ben blij dat het op de school van jouw zoon heel anders is, en dat meen ik echt. Heb er alleen zelf teveel negatieve ervaringen mee, waardoor ik het risico niet zou nemen
x
Mijn zus heeft haar kinderen op de VS en is heel erg tevreden. Maar dat zijn nog kleutertjes.

De open dag vond ik ook erg inspirerend. Maar toch, het feit dat er altijd vraag en discussie is over de VS is een reden om niet daarvoor te kiezen.

Overigens lees ik hier vaak over dat het een witte elite school zou zijn. Ik denk dat (bijna) alle vormen van bijzonder onderwijs dat wel zijn. Allochtonen mensen (marrokaans, turks) kiezen vaak voor óf een Islamitische of een openbare school. Zij zouden niet zo snel montessorie uitkiezen bijvoorbeeld. Denk dat dat meer de keuze is van ouders, dan dat de school mensen weigert. De school hier wil juist een gemengd publiek. Je betaalt het schoolgeld ook naar inkomen.
quote:Starshine schreef op 20 september 2009 @ 10:59:

geen inhoudelijke mening over de VS, maar iets praktisch:

Waarschijnlijk woon je niet naast de school en anders wonen de klasgenootjes van je kind er niet in de buurt.

Door omstandigheden zitten mijn kinderen ook op een andere school dan degene om de hoek. Ik dacht dat dat geen probleem zou zijn met vriendjes in de buurt, maar het tegendeel blijkt waar. Eigenlijk komen er nooit kinderen in de buurt aan de deur en mijn kinderen spelen ook heel weinig met ze. Ik heb het idee dat dat van de ouders uitgaat, want in de vakantie speelden ze vaak met een paar kinderen, maar ineens stopte dat. Toen ik mijn kinderen ernaar vroeg, zeiden ze dat Pietje niet meer met ze mocht spelen.

Tja, en zo zijn er meer dingen, er zijn vaak pesterijtjes tegen mijn kinderen en ouders uit de buurt kijken of spreken mij ook nooit aan als ik langs kom.

Hopelijk is dit niet de normale praktijk bij alle kinderen die ergens anders naar school gaan, maar hier blijkbaar dus wel.Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Hier spelen juist de buurtkinderen met elkaar omdat iedereen ongeveer op een andere school zit. Gek genoeg eigenlijk. Maar misschien dat het leeftijdsverschil hier ook in meespeelt. De leeftijd loopt van 0 tot 15 en het speelt allemaal samen. Heel leuk om te zien!
Sien, het zou denk ik een goed idee zijn om bij verschillende scholen te informeren naar open lesdagen (waar ouders een dagdeel bij kunnen wonen) zodat je goed de sfeer op de school kunt proeven. Dit maakt het maken van een keuze voor een passende school voor je kind misschien makkelijker. Een voorlichtingsdag bijwonen geeft soms nog niet een goed beeld hoe een alledaagse schooldag eruit ziet, hoe de sfeer in de groepen is etc.
quote:Ruby37 schreef op 20 september 2009 @ 13:52:

Sien, het zou denk ik een goed idee zijn om bij verschillende scholen te informeren naar open lesdagen (waar ouders een dagdeel bij kunnen wonen) zodat je goed de sfeer op de school kunt proeven. Dit maakt het maken van een keuze voor een passende school voor je kind misschien makkelijker. Een voorlichtingsdag bijwonen geeft soms nog niet een goed beeld hoe een alledaagse schooldag eruit ziet, hoe de sfeer in de groepen is etc.

Ik ben op een gewone schooldag langsgekomen, dan kunnen ze ook niets in scene zetten, zeg maar.

Je kan zo goed als je kunt rationeel dingen afwegen over een school maar uiteindelijk is toch de klik het belangrijkste. Klinkt cliché maar het is wél waar.
De school waar mijn dochter op zat was ook nog eens heel erg duur, misschien handig om ook daar naar te kijken.

Verder had mijn dochter zo'n enorme hekel aan euritmie dat ze eens in een ongezien(...) moment de schaar in haar euritmie schoentjes heeft gezet.

Op deze school hadden ze overigens ook geen computers en deden ze niet aan testen.
Ha Sien78. Hier spreekt een Montessori leerkracht!

Spannend he, een keuze maken. Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is.

Ik heb (stage)ervaring in het VS onderwijs en vind het een erg mooi principe. Heerlijke 'warme' scholen, het is een mooie onderwijs vorm en er heerst meestal een prettig klimaat op de VS. Fijne ouders (en kinderen) die toch heel bewust voor deze school hebben gekozen.

Ik vind persoonlijk dat de antroposofie een levensvorm is wat je moet aanstaan en wat thuis ook op een bepaalde manier wordt doorgevoerd.

(Ik als lerares heb ervaren dat de VS voor mij nog te ver weg staat. Ik voel me (nog) te jong, te onervaren om in het VS onderwijs les te geven. Het is moeilijk om uit te leggen, maar het VS onderwijs is voor mij veel meer op het mens gericht, wat zwaarder, veel natuurlijker. Maar als leerkracht heb ik nog te weinig bagage.)

Na ja, een beetje gezwets is dit, maar ik denk dat het voor het kind een hele mooie manier van onderwijs is, mits jullie als ouders je hier ook in kunnen vinden. Ook denk ik dat je kind hier geschikt voor moet zijn (in de zin van: het moet zich wel prettig voelen in deze omgeving).

VS onderwijs is klassikaal en (vanuit mijn ervaring, even heel zwart/wit) werken alle kinderen op het zelfde niveau. Dit vind ik een nadeel, want je kan je voorstellen dat als er een klassikale les wordt gegeven dat 1/3 het niet snapt, bij 1/3 het juist niveau is en 1/3 snapt het allang en verveelt zich.

In het Montessori onderwijs wordt er individueel gewerkt en werkt elk kind op zijn eigen niveau. Gevolg dat de 'slimme' kinderen heerlijk kunnen doorwerken, de kinderen die er meer moeite mee hebben kunnen meer oefenen en hoeven niet naar lessen te luisteren die ze nog niet snappen.

Begrijp je een beetje wat ik bedoel? Tsja, ik kan nog wel 100 verschillen opnoemen, maar dit is toch wel een groot voordeel wat ik ook zie in mijn klas. Dit is natuurlijk de visie van een Montessori leerkracht :-).

Ik vind het zelf allebei heerlijke onderwijsvormen en het heeft beide z'n voor- en nadelen.

Ga een keer kijken! En ga je dan ook een keer op een Montessorischool kijken? Heel anders, maar ook heel leuk!

Heel veel succes met je keuze!
quote:Zwieber schreef op 20 september 2009 @ 13:45:

[...]

Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Hier spelen juist de buurtkinderen met elkaar omdat iedereen ongeveer op een andere school zit. Gek genoeg eigenlijk. Maar misschien dat het leeftijdsverschil hier ook in meespeelt. De leeftijd loopt van 0 tot 15 en het speelt allemaal samen. Heel leuk om te zien!

Zoals ik al schreef: hopelijk is het hoe het hier gaat geen normale praktijk.

En verder moet ik zeggen dat ik er ondertussen ook geen enkele moeite meer voor doe. Eerst probeerde ik bijvoorbeeld nog wel eens buurtkinderen uit te nodigen voor feestjes, maar toen die steeds maar niet konden, houdt het gauw op. Blijkbaar horen wij niet bij de kliek, omdat we niet bij de school horen.

Tja, en nu hoor ik dus die dingen dat ze niet met Jantje en Pietje mogen spelen. Schiet mij maar lek dan.
quote:HeksjeE schreef op 20 september 2009 @ 11:46:

En hee... wie kan er van reguliere scholen nog breien, weven, smeden, een eigen toneelstuk schrijven, tuinieren, appelmoes maken, broodjes bakken, zingen? Lekker belangrijk.
x
quote:Spinster schreef op 20 september 2009 @ 14:20:

[...]

Lekker belangrijk.

Je kan dat lekker belangrijk vinden, maar veel van die dingen dragen wel bij aan een prettig onderwijsklimaat en vergroten de vaardigheden en zelfvertrouwen van je kind. Het voor een kind toch heel fijn om te merken dat hij misschien slecht is in rekenen, maar heel goed in de dramalessen of heel veel feeling heeft voor koken?

En als je aan de weef- of kooklessen ook meteen een klein lesje rekenen vastplakt, doe je het als school wat mij betreft helemaal goed.
x
Hallo,

Als je kiest voor VS doe je dat vanuit een visie. En als dan de afstand tussen school en huis wat groter is, dan is je visie het waard om voor om te fietsen. Natuurlijk is het vervelend, Starshine, dat je kinderen niet met de buurkinderen mogen spelen; maar ik denk dat het meer zegt over die ouders dan over jou, je kinderen of de keuzes die je maakt.

Hoe de omgeving naar je kijkt: eigenlijk zou je dat niets uit moeten maken, maar natuurlijk wil je dat je kind 'erbij' hoort. In dit kader speelt ook mee waar je woont: zijn er meer scholen in de directe omgeving met een Montessori-, VS, Jenaplan-, Freinet- of Daltonvisie? Dan is het minder bijzonder als de keuze op een dergelijke school valt, dan wanneer er weinig te kiezen valt en alle kinderen standaard naar dezelfde school gaan.

VS is niet mijn keuze, maar als je je kunt vinden in het antroposofische gedachtengoed, dan moet je doen wat je goed lijkt voor je kind. En ik zou, naar welke school je je kind ook laat gaan, altijd even het inspectierapport van de school bekijken.

Groetjes M79
Even voor de goede orde M79: mijn kinderen zitten niet vanuit een bepaalde visie van mij of de school niet op de buurtschool, maar omdat de een naar speciaal onderwijs gaat en de ander door slechte ervaringen met de buurtschool naar een andere gewone school.

Het complete verhaal heb ik al eens op een ander topic verteld dus dat ga ik niet uit de doeken doen, omdat dat ernstig oftopic zou zijn.

Maar goed, ik vind het nogal stuitend dat de buurt zo effectief alle kinderen die niet tot hun school behoren buiten sluiten. (vooral als je bedenkt dat een daarvan dus een beperking heeft. Zou er ook zo gereageerd worden als ze in een rolstoel zat?) Leuk detail: de school heeft een pestprotocol waarin ze stellen tegen pesten en buitensluiten te zijn. Toen ik leerlingen daarop aansprak bleken ze het protocol niet te kennen en toen ik de directeur ermee confronteerde, reageerde hij er niet eens op.

So much voor het pestprotocol.
quote:m79 schreef op 20 september 2009 @ 15:27:

Hallo,

Als je kiest voor VS doe je dat vanuit een visie. En als dan de afstand tussen school en huis wat groter is, dan is je visie het waard om voor om te fietsen.

Jouw visie, als ouder, inderdaad.

Leuk die visie. Maar wel zielig voor het kind van tien dat een uur onderweg is (bus en tram) voordat ze op school of thuis is.

Visie boven belang van het kind, ik snap hem.

En voordat er gezegd wordt dat dat kind het misschien wel helemaal niet vervelend vond: kind vond het wél vervelend en niet leuk dat ze in de middag zo laat thuis was en dat ze zo vroeg de deur uit moest. Maar haar ouders he, haar ouders vonden het zo'n goeie school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven