vrije school

20-09-2009 10:47 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft zelf op de vrije school gezeten, of haar kinderen er op gedaan? Waarom kies je daarvoor en hoe bevalt het? En hoe is de aansluiting op vervolgonderwijs?

Ik twijfel over de vrije school, ik vind de uitgangspunten heel mooi, maar het soms ook wat ver van de rest van de maatschappij afstaan, en ik mis de nuchtere humor daar een beetje. (ben alleen nog maar op een voorlichtingsdag geweest, dus heb niet veel ervaring).
quote:fleurtje schreef op 20 september 2009 @ 15:35:

[...]

Jouw visie, als ouder, inderdaad.

Leuk die visie. Maar wel zielig voor het kind van tien dat een uur onderweg is (bus en tram) voordat ze op school of thuis is.

Visie boven belang van het kind, ik snap hem.

En voordat er gezegd wordt dat dat kind het misschien wel helemaal niet vervelend vond: kind vond het wél vervelend en niet leuk dat ze in de middag zo laat thuis was en dat ze zo vroeg de deur uit moest. Maar haar ouders he, haar ouders vonden het zo'n goeie school.Hier gebeurt binnenkort het tegenovergestelde: wij gaan verhuizen en komen naast een Vrije School te wonen. Voor mijn jongste moet ik een andere school zoeken, maar no way dat ie naar de Vrije School gaat. Dus zal hij verder moeten fietsen/lopen, ook vanwege mijn visie.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 20 september 2009 @ 15:38:

[...]

Hier gebeurt binnenkort het tegenovergestelde: wij gaan verhuizen en komen naast een Vrije School te wonen. Voor mijn jongste moet ik een andere school zoeken, maar no way dat ie naar de Vrije School gaat. Dus zal hij verder moeten fietsen/lopen, ook vanwege mijn visie.Toch denk ik dat een andere school dichter in de buurt is dan een gemiddelde vrije school...
Dta is zeker waar. in mijn omgeving zijn tientallen basisscholen en maar 2 vrije scholen (voor de dichtsbijzijnde moet ik je 25 minuten fietsen en is met OV vanaf ons huis niet te bereiken)
quote:horekaatje schreef op 20 september 2009 @ 12:02:

(Nog even een succes story: een van mijn beste vriendinnen heeft de vrije school volledig afgemaakt en is daarna gaan studeren en is nu afgestudeerd als creatief therapeut aan de universiteit, dus in dat opzicht bereidt de vrije school je zeker wel voor op je vervolgstudie.)Creatieve therapie een universitaire studie? Dat lijkt me stug. Maar dat terzijde.
quote:fleurtje schreef op 20 september 2009 @ 15:39:

[...]

Toch denk ik dat een andere school dichter in de buurt is dan een gemiddelde vrije school...Ja, i know. Vond het alleen ff grappig. Heb ik ook es een visie........

David Dunning
Ik heb dus zelf op een Jena-plan school gezeten. Maar no way dat mijn kind daar naar toe zal gaan.

Ik had geen enkel idee hoe ik structuur toe moest passen in mijn schoolwerk toen ik naar het VO ging.

Niemand kan mij wijsmaken dat het voor het kind beter is om met 3 klassen (leerjaren) tegelijk in een klas te zitten. Practisch niemand heeft les op zijn/haar niveau gekregen.

En het "fijne sociale klimaat" waar ze zo om bekent stonden? Werkte ook voor geen meter. Er was juist veel minder samenhang door het leeftijdsverschil van de leerlingen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik snap heel goed waarom mensen hun kinderen naar de VS willen laten gaan. Maar bij de meesten is dat echt niet het beste soort onderwijs wat er te krijgen valt. Het moet niet alleen bij jou passen, maar vooral en in de eerste plaats bij je kind.

Denk dat veel ouders dat ook nog wel eens willen vergeten.
Ja, dat vind ik echt.
Haha, bij mij heeft jenaplan juist weer heel erg goed uitgepakt. Al deed ik het op het montessori later beter dan op de 'gewone' middelbare school.

Mamasaar, les op eigen niveau: wij hadden idd ook drie leerjaren bij elkaar in een klas, maar taal en rekenen kregen we weer in een andere groep; op je eigen niveau.

Vond het leuk, jenaplan, alleen die gruwelijke werkweken...
quote:fleurtje schreef op 20 september 2009 @ 15:58:

Haha, bij mij heeft jenaplan juist weer heel erg goed uitgepakt. Al deed ik het op het montessori later beter dan op de 'gewone' middelbare school.

Mamasaar, les op eigen niveau: wij hadden idd ook drie leerjaren bij elkaar in een klas, maar taal en rekenen kregen we weer in een andere groep; op je eigen niveau.

Vond het leuk, jenaplan, alleen die gruwelijke werkweken...

Oh nee, wij kregen rekenen en lezen gewoon in hetzelfde klaslokaal waar de rest ook in zat. Terwijl de rest dus werkjes moesten maken (lees: nooit rust in de klas, altijd wel geroezemoes. Geouwehoer ohne ende dus )

Wanneer jezelf dus je rekentaakjes moest uitvoeren kregen de anderen weer les in datzelfde lokaal. Het werkte echt voor geen meter voor mij!

Echt de reden waarom ik voor mijn dochter heb gekozen voor een school met regelmaat. Kinderen moeten 's morgens vroeg zelfs per groep buiten wachten totdat ze naar binnen mogen. Helemaal geweldig
Ja, dat vind ik echt.
Maar volgens mij zou je op een 'echte' Jenaplanschool dus in aparte niveaugroepen op jouw niveau les moeten krijgen.

Op mijn jenaplanschool iig wel. Maar ook zij hebben dingen aangepast. Zo is groep 3 helamaal apart van de rest, omdat dan juist het echte leren lezen en rekenen begint en zo kan de leerkracht daar veel beter op inspelen ofzo. Sorry, heb me er niet helemaal in verdiept, het was deze school of nog veel verder weg. Dus van visies heb ik ook geen kaas gegeten. Maar goed ik zie dat mijn zoon het leuk vind op deze school en dat het wel bij zijn karakter aansluit. Da's mooi meegenomen dus.
x
quote:Mamasaar schreef op 20 september 2009 @ 15:56:

Het moet niet alleen bij jou passen, maar vooral en in de eerste plaats bij je kind.

Denk dat veel ouders dat ook nog wel eens willen vergeten.

Maar hoe weet je wat bij je kind past op het moment dat je een school moet zoeken? Afhankelijk van waar je woont moet je tegenwoordig al heel vroeg je kind aanmelden op een school.

Ik ben juist een groot voorstander van meerder leeftijden bij elkaar in de klas. Heb daarom mijn kinderen naar Montessori-onderwijs gedaan. Was voor mijn kinderen dus niet goed. Maar ik denk dat dat meer door de school dan door het systeem kwam.

Wat ik bij jou lees over Jenaplan komt niet overeen met wat ik zie op de Jenaplan hier in de buurt. Vriendin van mij die een stadje verderop woont, heeft juist weer welke zulke ervaringen met de Jenaplan daar.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 20 september 2009 @ 16:36:

[...]

Maar hoe weet je wat bij je kind past op het moment dat je een school moet zoeken? Afhankelijk van waar je woont moet je tegenwoordig al heel vroeg je kind aanmelden op een school.

Ik ben juist een groot voorstander van meerder leeftijden bij elkaar in de klas. Sterker nog, ik vind het absurd dat kinderen op leeftijd bij elkaar geplaatst worden. Heb daarom mijn kinderen naar Montessori-onderwijs gedaan. Was voor mijn kinderen dus niet goed. Maar ik denk dat dat meer door de school dan door het systeem kwam.

Wat ik bij jou lees over Jenaplan komt niet overeen met wat ik zie op de Jenaplan hier in de buurt. Vriendin van mij die een stadje verderop woont, heeft juist weer welke zulke ervaringen met de Jenaplan daar.Bedoeling was om mijn vorige post aan te passen, verkeerde knopje dus. Daarom de 'wijziging' maar even vet gemaakt.

David Dunning
quote:Starshine schreef op 20 september 2009 @ 16:10:

Maar volgens mij zou je op een 'echte' Jenaplanschool dus in aparte niveaugroepen op jouw niveau les moeten krijgen.

Ik zat op een heuse jenaplanschool. 's Ochtends beginnen met een kringgesprek in je stamgroep, duurde een half uur. Daarna rekenen of taal in een andere groep (allemaal zelfde niveau, maar niet allemaal dezelfde leeftijd). Daarna blokuur waarin je voor jezelf moest werken, in je stamgroep.

En ja, die verschrikkelijke werkweek, elk jaar.

[...]

Maar hoe weet je wat bij je kind past op het moment dat je een school moet zoeken? Vind ik dus idd heel moeilijk. Ik ben zelf erg voorstander van Montessori, ook omdat die school het dichtstbij is. Maar stel dat de oudste niet het type Montessori-kind blijkt te zijn? Dan moet ze daarna weer naar een andere school Of dat zij wel goed gaat, maar dat nr2 niet op die school zou passen, dan heb ik dus twee kinderen op verschillende scholen en dat zie ik ook niet zitten...

[...]

Ik ben juist een groot voorstander van meerder leeftijden bij elkaar in de klas. Heb daarom mijn kinderen naar Montessori-onderwijs gedaan. Was voor mijn kinderen dus niet goed. Maar ik denk dat dat meer door de school dan door het systeem kwam.

Wat ik bij jou lees over Jenaplan komt niet overeen met wat ik zie op de Jenaplan hier in de buurt. Vriendin van mij die een stadje verderop woont, heeft juist weer welke zulke ervaringen met de Jenaplan daar.

Ja hier heb je absoluut gelijk in. Maar juist omdat ik zelf de ervaring heb als leerling van een Jenaplan school ben ik er echt heel kritisch over.

Ik denk echt dat het voor weinig kinderen een geschikte vorm onderwijs is. Het is gewoon verschrikkelijk lastig voor de meeste kinderen om prioriteiten te stellen aan wat je wilt doen.

En dat word toch ook verwacht bij dit soort onderwijs. Dat je zelf beslist.
Ja, dat vind ik echt.
Ik heb zelf op de Vrije School gezeten, de aansluiting was toen al slecht op ander voortgezet onderwijs, behalve als je naar de bovenbouw gaat van de VS, maar die is vaak dan wel ergens anders.

Er zitten ook wel voordelen aan deze school, je wordt veel breder onderwezen, dingen die op normale scholen niet aan bod komen worden hier echt behandeld.

Dus, veel extra's waar je later in je leven pas achter komt en veel aan hebt.

De kinderen zijn ook veel creatiever dan op andere scholen, geen kind op de vs tekent een stokkerig poppetje maar ook gewoon echt een poppetje dat op een mens lijkt etc.

De zweverige kant van de vs staat me erg tegen, de vele liedjes die gezongen worden werd ik vroeger al iieuw van en dan heb ik t nog niet over eurythmie of bothmergym{?} gehad.

Wel heb ik gezien {met een open dag} dat er nu ook tv en pc staan, wat me een hele vooruitgang lijkt want zonder in deze tijd gaat t niet meer.

Tjaah, voors en tegens dus, succes!
quote:Mamasaar schreef op 20 september 2009 @ 17:12:

[...]

En dat word toch ook verwacht bij dit soort onderwijs. Dat je zelf beslist.Klopt. Ik kreeg de weektaken makkelijk af, en meer. Broer niet, die kreeg dagtaken.
quote:Mamasaar schreef op 20 september 2009 @ 17:12:

[...]

Ja hier heb je absoluut gelijk in. Maar juist omdat ik zelf de ervaring heb als leerling van een Jenaplan school ben ik er echt heel kritisch over.

Ik denk echt dat het voor weinig kinderen een geschikte vorm onderwijs is. Het is gewoon verschrikkelijk lastig voor de meeste kinderen om prioriteiten te stellen aan wat je wilt doen.

En dat word toch ook verwacht bij dit soort onderwijs. Dat je zelf beslist.

Vraag me af of mensen zich wel es afvragen of het 'gewone' klassikale onderwijs wel bij kinderen past. Ik vind dat namelijk echt een heel slechte vorm, maar dat hoor ik nooit iemand zeggen. Van alle andere soorten onderwijs wordt dat wel gezegd, dat je kind er geschikt voor zou moeten zijn. Geloof er helemaal niks van.

Er zijn goede en slechte scholen en de systemen op zich hebben allemaal hun positieve en hun negatieve punten.

David Dunning
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 16:19:

*edit*Ow kijk, dan heb ik toch een beetje VS instelling. Ook leuk
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 16:44
Reden: Quote verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
Ja, dat vind ik echt.
quote:Solomio schreef op 20 september 2009 @ 17:15:

[...]

Vraag me af of mensen zich wel es afvragen of het 'gewone' klassikale onderwijs wel bij kinderen past. Ik vind dat namelijk echt een heel slechte vorm, maar dat hoor ik nooit iemand zeggen. Van alle andere soorten onderwijs wordt dat wel gezegd, dat je kind er geschikt voor zou moeten zijn. Geloof er helemaal niks van.

Er zijn goede en slechte scholen en de systemen op zich hebben allemaal hun positieve en hun negatieve punten.

Ikzelf heb op meerdere scholen gezeten. Van openbare, tot christelijke en dus ook jenaplan.

Ik weet zeker dat ik verder was gekomen met een andere schoolvorm dan Jenaplan .

Ik heb dus ook de school van mijn kind uitgezocht op rust (nou ja, betrekkelijk, het is en blijft een basisschool ) en regelmaat.

Blijf erbij dat duidelijkheid een van de belangrijkste dingen is die je een kind moet geven.

Zal je ook vast op vrije scholen hebben, maar wel minder.
Ja, dat vind ik echt.
x
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 17:21:

[...]

*edit*

Dat zal vast. Maar dat is niet de structuur die ik van een school verwacht of wens

Ikzelf heb gewoon gemerkt, uit eigen ervaring, dat dit soort onderwijs gewoon echt niet geschikt is voor ieder kind.
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 16:44
Reden: Quote verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
Ja, dat vind ik echt.
x
Veel zelf beslissen. Daar komt het in mijn ogen op neer.

Kinderen hun talenten laten ontplooien zonder dat ze belemmerd worden.

Maar weet je, dat soort dingen kunnen ze mi ook doen terwijl er regulier onderwijs word gegeven. Het hele idee dat kinderen op hun eigen manier en tempo leren is gewoon voor de meesten niet het beste in mijn ogen.
Ja, dat vind ik echt.
Bij ons zijn de Vrije Scholen heel populair.We hebben 3 VS basisonderwijs en 2 VS voortgezet onderwijs.VS voortgezet onderwijs moet in 2010 ook weer uitgebreid worden ivm toename leerlingen.En mijn zoons werken op de VS ook met computers in het computerlokaal.Ik heb voor de VS gekozen omdat mijn oudste heel creatief en muzikaal was,cognitief minder.Aangezien de VS bij het kind uit gaat van het principe,wat kan het kind en niet van het principe,wat kan het kind nog niet,dus van het positieve en niet het negatieve was dit onderwijs voor hem het beste.Bij de VS betaal je een hogere ouderbijdrage naar inkomen maar daar krijg je dan ook extra vakleerkrachten voor,remedial teachers die extra oefenen met de kinderen in de cognitieve vakken maar ook extra bewegingslessen met de kinderen die dat nodig hebben.Ze werken met natuurlijke materialen,en krijgen meer vakonderwijs dan normaal.Alle kinderen hebben een continuerooster,blijven op school,dus geen geregel met tussenschoolse opvang.

Mijn andere zoon is juist andersom ,cognitief heel goed ,hij mag daarom vaak de andere kinderen begeleiden in groepen en krijgt extra moeilijk werk.Op de VS krijgen ze bij ons ook elk jaar tussentoetsen,hoe ver is het kind wat taal,rekenen ed betreft en als ouder krijg je dat ook altijd in de 10 minuten gesprekken te horen.

Op het voortgezet zijn ze op survivelkamp in Tjechie geweest,ze hebben 3 maand ontwikkelingswerk gedaan in Afrika , op kunstreis geweest in Rome en op zeilkamp in Friesland.Ik ben nooit verder geweest dan naar Texel op de middelbare school...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven