Over angels, beleid en discussies

09-09-2009 13:08 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige topic was vol, dus een nieuw deel. Ik knip en plak een deel van mijn eerdere openingspost:

De Angels handelen volgens het door Viva vastgestelde beleid. Dat dat beleid nogal eens ter discussie staat vind ik op zich goed. Ik vind het alleen erg vervelend dat de Angels regelmatig op het beleid worden aangesproken: zij zijn degenen die het beleid uitvoeren maar ze zijn niet verantwoordelijk voor het beleid zelf. Ik merk ook dat de moderatortopics regelmatig verzanden in een lange discussie over beslissingen van de Angels. De Angels beschikken niet over erg veel tijd, en komen dan voor een dilemma te staan: uitgebreid in discussie blijven gaan waarbij ze zichzelf vaak moeten herhalen (en daardoor geen tijd overhouden voor hun eigenlijke Angel-werk) of de discussie op een gegeven moment negeren/beëindigen (gevolg: onvrede bij de deelnemers aan de discussie/escalatie). Bovendien sneeuwen de overige verzoekjes door de discussies in de moderatortopics teveel onder. Ik vind het daarom belangrijk om de moderatortopics schoon te houden.

Ik stel het volgende voor, en wil dat per direct laten ingaan:

* De moderatortopics en het blokkadetopic worden weer gebruikt waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren (dus: verzoekjes aan Angels, mededelingen van Angels over verwijderde discussies e.d.);

* We gebruiken dit topic voor vragen/opmerkingen over beslissingen, discussies over het beleid e.d;

* Ik zal jullie vragen/opmerkingen zoveel mogelijk beantwoorden (moet daarbij wel meteen zeggen dat ik niet fulltime werk en slechts een beperkt aantal uren voor Viva beschikbaar ben, dus 't kan dan gebeuren dat ik niet meteen dezelfde dag reageer). De Angels mogen hier wat mij betreft natuurlijk ook altijd reageren, maar zijn dat niet verplicht;

* In de moderatortopics en het blokkadetopic plaatsen we links naar dit topic. Off-topics, ter discussie stellen van het beleid, opmerkingen/vragen n.a.v. beslissingen van Angels etc. zullen uit die topics verwijderd worden en waar nodig zullen er waarschuwingen uitgedeeld worden;

* Gevolg: Angels komen meer toe aan hun eigenlijke werk, het modereren, terwijl er toch ruimte is voor het stellen van vragen en het plaatsen van opmerkingen. Bovendien komen die meteen bij de juiste persoon terecht, zodat ik meer zicht heb op wat er precies speelt. Verzoekjes aan de moderators zullen niet meer ondersneeuwen door de discussies.

Tot slot zou ik jullie (wie de schoen past....) nog willen verzoeken om niet elke verkeerde komma die de angels plaatsen onder een vergrootglas te leggen. Ik zie dat soms wel gebeuren (de laatste tijd weer vaker) en vind dat jammer en onterecht. Ik ben, nogmaals, echt heel erg blij met de enorme (!) inzet van de Angels, met hun objectiviteit en met de manier waarop er de laatste tijd meer openheid/transparantie gekomen is (f) (f) (f)

grtjs,

Naomi
quote:Zwieber schreef op 22 september 2009 @ 13:30:

[...]

Ooooooh, ok, dus daar is ergens wat misgegaan dus. Nou ja, dan kan je het straks toch verwijderen, als het topic weer online komt? Haal je je eigen posts weg en klaar.Daar zit ik op te wachten..
quote:Zwieber schreef op 22 september 2009 @ 13:30:

[...]

Ooooooh, ok, dus daar is ergens wat misgegaan dus. Nou ja, dan kan je het straks toch verwijderen, als het topic weer online komt? Haal je je eigen posts weg en klaar.Daar zit ik op te wachten..
quote:siepeltrien schreef op 22 september 2009 @ 13:29:

Dat heb ik gisteravond geprobeerd Iris, maar dat kon dus niet omdat er een slotje op zat. Ik heb ook gevraagd om te verwijderen, niet om een slotje...Das niet waar, je vroeg om sluiting. Ik heb ze offline gehaald (ipv helemaal verwijderd *intuitie?* ) omdat ik je mail niet goed heb gelezen en Angel 1 heeft jouw mail wél goed gelezen en het topic gesloten.
quote:siepeltrien schreef op 22 september 2009 @ 13:33:

[...]

Dat was ik niet van plan. ik had verwacht allang tenminste een waarschuwing aan m'n broek te hebben. Ik ga ook niet meer "gezellig forummen" maar ik blaas zeker ook niet zomaar de aftocht. Er zijn grenzen w.b.t. je over mensen kunt zeggen, en de mijne is ruimschoots bereikt.Maar dat is toch een heel ander probleem als privacy? Als je je gekwetst voelt of aangevallen door opmerkingen die er zijn gemaakt, dan kun je dat topic of die opmerking toch melden bij de Angels? Daar zijn ook afspraken en regels voor. Gebruik DIE afspraken en regels dan waar ze voor zijn, en ga niet een andere afspraak misbruiken want dat is wat je nu doet.
Iets anders
quote:Zwieber schreef op 22 september 2009 @ 13:07:

Vivamod schreef

"Het aankondigen/expliciet beschrijven van zelfmoord, automutilatie, eetbuien, drugs- en drankmisbruik en ander zelfdestructief gedrag is niet toegestaan."

"ik voel me rot en denk weleens aan zelfmoord", "ik heb een eetstoornis", "ik automutileer en wil daar vanaf" e.d. vind ik dan weer niet per definitie over de grens, voor zulke onderwerpen moet m.i. gewoon ruimte zijn op het forum. "

Mijn gedachten hierover. Ik denk dat jullie eerst helder moeten krijgen wat het doel is van de regel die jullie willen gaan formuleren. Is dat:

1 Het zorgen dat andere forummers niet aangezet worden tot soorgelijke activiteiten

2. Het zorgen dat andere forummers niet in de stress schieten van de uitspraken

3. Het beschermen van de TO/auteur van de uitspraken tegen het verder in de put gepraat worden door anderen/het topic/zichzelf in combinatie met anderen

4. Het voorkomen van verkeerde internetdiagnoses.

5. Het schonen van het forum van 'te heftige' uitspraken zonder concreet doel erachter.

Het doel achter de regel bepaalt hoe de regel geformuleerd moet worden. Zoals ik de discussie begrepen heb, is jullie doel voornamelijk 1 en 2 met als middel 5. Als dit zo is, dan zou ik dit doel expliciet in de regel vermelden. Dit omdat er altijd gevallen zijn die niet door de regel gedekt worden maar wel het doel erachter schaden en juist dit wil je voorkomen. Ik zou het dus zo formuleren:

Het aankondigen/expliciet beschrijven van zelfmoord, automutilatie, eetbuien, drugs- en drankmisbruik en ander zelfdestructief gedrag is niet toegestaan. Het aanzetten van forummers, al dan niet doelbewust. tot het verrichten van zelfmoord, automutilatie, eetbuien, drugs- en drankmisbruik en ander zelfdestructief gedrag is niet toegestaan. Het veroorzaken van onrust door middel van het beschrijven van zelfmoord, automutilatie, eetbuien, drugs- en drankmisbruik en ander zelfdestructief gedrag is niet toegestaan. Bij twijfelgevallen is het laatste woord hierover aan de Angels die, rekening houdend met het doel achter de bepaling en de strekking van de bepaling, hun oordeel zullen geven.

Hiermee zorg je ervoor dat topics die goed beginnen met: "ik ben bang om zelfmoord te plegen en zoek tips om dit tegen te gaan." en uiteindelijk toch uit de hand lopen, wel onder de regelgeving vallen en niet die topics die goedgaan.

Maar goed, dat is mijn mening hoor.... Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik krijg meer het gevoel dat punt 5 de reden is.

Punt 4,dan zou de halve gezondheidspijler opgedoekt moeten worden want daar ligt een groot risico voor punt 4.

Punt 3 is in mijn geval totaal niet aan de orde.

En punt 1...zo rooskleurig vertel ik het juist niet,

Sterker nog ik hoop dat het men doet beseffen dat je niet moet gaan klooien met dat soort gedrag.

Dus Viva...wat is de echte regel en wat zijn de motieven?

En valt mijn topic daar echt onder?
quote:siepeltrien schreef op 22 september 2009 @ 13:33:

[...]

Daar zit ik op te wachten..Het is niet anders, voor jou gelden daarvoor (mag ik hopen) toch dezelfde regels als voor de rest van de forummers. De mogelijkheid om zelf tot het einde der tijden je berichten aan te kunnen passen is precies daarvoor. Op andere fora kun je je berichten niet of maar beperkt aanpassen. Hier kun je dat zelf. Doe dat dan ook, neem die verantwoordelijkheid en ga die niet op een slinkse manier bij een ander leggen.
Iets anders
quote:Babsjuh wrote on 22 September 2009 @ 13:39:

[...]

Het is niet anders, voor jou gelden daarvoor (mag ik hopen) toch dezelfde regels als voor de rest van de forummers. De mogelijkheid om zelf tot het einde der tijden je berichten aan te kunnen passen is precies daarvoor. Op andere fora kun je je berichten niet of maar beperkt aanpassen. Hier kun je dat zelf. Doe dat dan ook, neem die verantwoordelijkheid en ga die niet op een slinkse manier bij een ander leggen.Bedoelt ze niet gewoon letterlijk dat ze aan het wachten is? Volgens mij wel.. en dan is alles toch opgelost?... ;)
Voorbeeld ook het topic over de Zembla aflevering waar een link in staat.

Ook een docu die best schokkend kan zijn.

Ik vind dat overigens goed hoor dat daar discussie over is en de beweegredenen van To zijn heel zuiver.

Weliswaar staat dan geen beschrijving op viva,maar je bent dan wel een portaal voor schokkende feiten.

Dat kan wel?
Iry, ik ben er ook heel benieuwd naar maar ik hoop met mijn post tenminste duidelijk te hebben gemaakt dat ze eerst goed helder voor ogen moeten hebben, wat nou precies het doel achter hun regel moet zijn.
Siep, zit je werkelijk alleen nog maar hier om je tot het bittere eind te verdedigen? Waarom laat je het niet gewoon los? Het is de sop van de kool niet waard. Of moet je van jezelf door blijven gaan?
quote:Ligeia schreef op 22 september 2009 @ 13:43:

[...]

Bedoelt ze niet gewoon letterlijk dat ze aan het wachten is? Volgens mij wel.. en dan is alles toch opgelost?... ;)Ghe... geloof dat ik per ongeluk een portie assertiefjes door m'n ontbijtgranen heb geroerd... Als Ligeia gelijk heeft, dan mijn oprechte excuses Siepeltrien!
Iets anders
Naomi, ik heb je vorige week gemaild, ik weet dat je het druk hebt, maar zou graag jouw reactie weten
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Ligeia schreef op 22 september 2009 @ 13:43:

[...]

Bedoelt ze niet gewoon letterlijk dat ze aan het wachten is? Volgens mij wel.. en dan is alles toch opgelost?... ;)Volgens mij ook.
Ik ook Zwieb.

Ik vind het ook lastig om mijn menig erover te uiten omdat het tenslotte ook over mij gaat.

En ja dat ik het wil laten staan is natuurlijk logisch.

En dat ik het niet schokkend vind is een flutargument uit mijn mond.

Maar ik wil het gewoon precies helder hebben waarom.

Als ik dat niet heb kan ik mij er lastiger bij neerleggen

(he ik begrijp ineens hpl nog beter )
Hmm....ik heb mijn post nog eens terug gelezen maar kan zlef echt niets schokkends ontdekken.

Het had ook net zo goed een beschrijving van de griep kunnen zijn.

Met het enige verschil dat hier wat psychische emoties tussen staan.

Dus "De griep"

Ook een ziekte net als een eetstoornis,maar minder schokkend ?

Ik blijf erbij dat ik het netjes heb verwoord,er staat geen overtogen woord in,geen enkel provocerend karakter.

En daarnaast gaat het topic verder in een progressief karakter.

Ik doe er anderen en mijzelf geen enkel kwaad mee.

(sorry,het zit mij even hoog)
quote:siepeltrien schreef op 22 september 2009 @ 13:24:

[...]

PARDON?? Ik heb meerdere malen aangegeven dat ik de topics graag verwijderd wilde zien omdat ik bang was voor herkenning. Op NPS2 schrijf ik zelf nieteens mee.. Dat heb ik van tevoren ook al aangegeven.

Siepeltrien, uit je eerdere berichten in dit topic vond ik niet duidelijk naar voren komen dat je het daadwerkelijk om privacy/herkenning te doen was maar kreeg ik de sterke indruk dat het om andere zaken ging. Wellicht is dat een interpretatiefout van mijn kant. In dat geval: mijn excuses. Als de topics zijn teruggeplaatst/heropend zijn, kun je zelf je berichten aanpassen of verwijderen.

Iris1969, ik zal beide discussies samenvoegen!

Andere mensen die op antwoord van mij wachten: helaas gaat dat me vandaag niet meer lukken, mijn werkdag zit er op. Morgen meld ik me weer.

grtjs, Naomi
Fijn dat je werkdag erop zit Naomi

Minder fijn voor mij
Sorry, maar ik heb zo een afspraak die ik liever niet uitstel: anders was ik graag nog even wat langer gebleven om jouw vraag uitgebreid te beantwoorden...

grtjs, Naomi
Iry,

Ik vind je topic aangrijpend om te lezen, misschien schokkend, maar niet in de zin dat ik er aanstoot aan zou nemen of het idee zou hebben dat je anderen op ideeen brengt.

Het laat wat van jou zien, jouw worsteling.

Ik denk dat juist erover praten veel meer werkt dan zwijgen of het in de taboesfeer willen gooien.

En dat geld denk ik niet alleen voor dat topic.
quote:Vivamod schreef op 22 september 2009 @ 12:50:

Digitalis, over de beschrijving van de eetbui: ik vind dat je hier een punt hebt. Dat One daar niet op ingreep was overigens geen kwestie van meten met twee maten, maar een gevolg van het feit dat we hiervoor geen duidelijk beleid hebben opgesteld. Tijd om dat nu te doen. Volgens mij is het goed om op te nemen in de regels: Het aankondigen/expliciet beschrijven van zelfmoord, automutilatie, eetbuien, drugs- en drankmisbruik en ander zelfdestructief gedrag is niet toegestaan. Ik weet alleen niet of die regel voor iedereen duidelijk genoeg is. Graag jullie reactie hierop (in de angelgroup zijn we hierover ook nog in overleg, maar ik wilde 't ook alvast aan jullie voorleggen). Berichten in de trant van "ik voel me rot en denk weleens aan zelfmoord", "ik heb een eetstoornis", "ik automutileer en wil daar vanaf" e.d. vind ik dan weer niet per definitie over de grens, voor zulke onderwerpen moet m.i. gewoon ruimte zijn op het forum.Naomi, helemaal mee eens. Het lijkt me ook verstandig om daar hele duidelijke regels voor op te stellen.
quote:Vivamod schreef op 22 september 2009 @ 14:07:

Sorry, maar ik heb zo een afspraak die ik liever niet uitstel: anders was ik graag nog even wat langer gebleven om jouw vraag uitgebreid te beantwoorden...

grtjs, Naomi

Geeft niet,dat snap ik uiteraard .

Geen sorry voor nodig hoor.
Dat werkt ook veel beter Roosies.

Niet voor niets kampen velen met schaamte.

Gewoonweg omdat erover praten meestal niet wenselijk is.

En het vaak afgedaan wordt als zelfdestructief gedrag in plaats van een echte ziekte waarbij dit een symptoom is.

En nogmaals het aanzetten tot dit gedrag of provocerend.

Dit karakter heeft het echt niet.
Ik heb er talent voor om juist in een topic te gaan schrijven vlak voordat het dicht of weg gaat, lijkt wel.

Jammer!
quote:iry schreef op 22 september 2009 @ 14:22:

Dat werkt ook veel beter Roosies.

Niet voor niets kampen velen met schaamte.

Gewoonweg omdat erover praten meestal niet wenselijk is.

En het vaak afgedaan wordt als zelfdestructief gedrag in plaats van een echte ziekte waarbij dit een symptoom is.

En nogmaals het aanzetten tot dit gedrag of provocerend.

Dit karakter heeft het echt niet.Ik vind jouw topic wel heel ver weg van verheerlijking van eetstoornissen. En provocerend? dat kan ik er ook niet in vinden. Ik zou het jammer vinden als dit topic verwijderd moet worden, ik vind het juist een heel mooi en eerlijk topic.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik zou het rot vinden als het topic van Iry gesloten zou worden, maar ben het wel met Digi eens dat het meten met 2 maten is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven