Kinderfeestje 5-jarige

22-09-2009 10:24 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn zoontje wordt bijna 5 en ik wil voor de eerste keer een kinderfeestje organiseren. Wie o wie heeft leuke tips?

Ben van plan een klein groepje kinderen uit te nodigen (5 ongeveer) anders wordt het volgens mij te druk.

Nu trekt mijn zoontje veel op met een buurjongetje. Dit jongetje heeft een oudere zus, ze is 8 dacht ik. Mijn zoontje vindt het ook geweldig om met haar te spelen. Zit nu te twijfelen of ik beide kids uit ga nodigen of alleen zijn leeftijdsgenootje. Hoe gaan jullie hier mee om?

Misschien een beetje een onzinnig topic maar ik denk dat ik wel wat tips / ervaringen kan gebruiken. Altijd welkom!

bedankt alvast
Ik mocht van mijn moeder altijd zo veel kinderen uitnodigen als dat ik oud werd.

Ik denk dat het voor een 5-jarige handig is om op woendsdagmiddag een feestje te geven. Niet te lang (ook handig voor moeder, denk ik).

Je kan er een themafeestje van maken met een klein presentje voor de kinderen om mee naar huis te nemen.

Als hij van knutselen houdt kan je b.v. een kijkdoos maken. In de uitnodiging kan je dan zetten dat ze een schoenendoos mee moeten nemen. Of een levende kijkdoos maken (ouders uitnodigen om kids op te halen om .... en dan de kijkdoos showen)

Zomaar een gedachtekronkel.

Veel plezier.
Dubbel...
Wij hebben zaterdag het feestje voor mijn 5 jarige zoon. Hij heeft 4 kindjes uitgenodigd.

We gaan cadeautjes uitpakken, misschien cakejes versieren, taart eten, een speurtocht doen, patatjes eten bij de snackbar, even buiten spelen. We doen het van 10.30 uur tot 14.00 uur, dan worden ze weer thuisgebracht.

Ik ben heel benieuw hoe het zal gaan.
Bedenk wel dat een activiteit echt niet langer kan duren dan 10 of 15 minuten omdat de concentratie dan allang weer weg is. Gewoon laten spelen vinden ze allang leuk genoeg.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
dat gaat helemaal goed komen morrie
Zo zag een maand geleden het verjaarspartijtje van dochter eruit (ook 5):

Op woensdagmiddag meteen uit school.

Cakejes versieren met veel slagroom en versiersels, die opeten.

eerste deel 'kikkerdril' na 20 min, snoephappen in bak water, hilarisch!!

Tweede deel 'kikkerdril' gevolgd door knutselen lijstje versieren met inmiddels afgedrukte foto;s van het hele spul. (met limonade en lekkers)

derde en tevens laatste deel 'kikkerdril' lekker buiten spelen en snoepketting rijgen!

Om 16:30 werden alle vriendinnetjes (5) weer opgehaald.

Alles redelijk kort maar daardoor geen verveling, zeuren etc etc
Mijn zoon is afgelopen zomer 5 geworden en ook zijn eerste feestje gegeven.

Hij heeft als thema piraten gekozen en ik had daar dus van alles van in huis gehaald.

Bij hem was het super mooi weer dus zijn ze met de waterpistolen vele buiten geweest.

Ik had allerlei spelletjes achter de hand maar uiteindelijk kwam er niet eens heel vele van want ze vermaakten zich prima zonder georganiseerde spelletjes.

Ze hebben eerst pannenkoeken gegeten, toen kadootjes en spelen, cakejes versiert, weer vele buiten gespeelt en nog een lekker ijsje gegeten.

het feestje was van 12:15- 15:00 en dat was voor aantal echt lang genoeg.

Maar ze hebben genoten.

5 kinderen is ene prima aantal.

Ik zou trouwens de buurtkinderen gewoon op zijn echtew verjaardag uitnodigen.

Ze kennen elkaar niet goed natuurlijk de klasgenootjes en een leeftijds verschil van 3 jaar is best veel voor een feestje.

Veel plezier.

Ik deed het wel samen met een vriendin trouwens, en dat is me erg goed bevallen. Kan de 1 opruimen en de ander zich met d ekinderen bezighouden.
Toen onze dochter 5 jaar werd hebben we de kindjes uit school opgehaald. Ik had een mooie brief mee van de Fee. Deze brief heb ik op het schoolplein voorgelezen. Daarin stond dat er een speurtocht naar huis was gemaakt en dat ze de lintjes moesten zoeken. Een lintje was doorlopen, meer lintjes betekenden een opdracht. We hebben een ontzettend leuk uur (!) gehad. Opdrachten waren van: zover mogelijk springen, slangenspel (in een slang lopen - allemaal achter elkaar - en gekke vormen uitbeelden), schipper-mag-ik-overvaren etc. etc. Toen we thuis kwamen hebben we taart gegeten, gedronken en de kadootjes uitgepakt. Ik had fotolijstjes gekocht bij Ikea, deze hebben we versierd met elkaar met stickers en versiering van de Action. Daarna zijn de meiden als modellen opgemaakt en hebben we foto's gemaakt (kijk boos, kijk vrolijk, trek een gekke bek, sta als een model, zit netjes, maak een buiging etc). Hiervan hebben we de leukste laten ontwikkelen en in het fotolijstje mee naar huis gegeven. Daarna wilden de meiden zelf even spelen. We hebben frietjes gegeten en toen hebben we ze allemaal naar huis gebracht.

Het leuke was dat iedereen zijn aandacht erbij hield, omdat het verhaal van de Fee een rode draad was in de middag. Iedereen wilde weten of het goed afliep met de fee. En ja, natuurlijk liep het goed af! En als bedankje van de fee en MiniPink voor hun hulp, kregen ze een foto en een ringetje mee naar huis.

Laatst heb ik dit verhaal ook verteld aan een vriendin. Zij had een jongensfeestje voor 8 (!) jongetjes van 5 en 6 jaar. Door het verhaal hield ze hun aandacht ook goed vast.

leuke ideetjes voor spelletjes zijn ook nog: diefje (in een kring zitten, de geheime dief geeft knipoogjes aan de kinderen, die gaan dan liggen, de persoon die midden in de kring zit moet raden wie de dief is), rietjes blazen (een parcourtje afleggen met een licht snoepje die je vooruit blaast met een rietje), eilandje veroveren (2 stukken krant of placemat, je probeert zo snel mogelijk een bepaalde afstand af te leggen door met je voet op placemat 1 te staan, placemat 2 ervoor te leggen, overstappen, placemat 1 ervoor leggen, overstappen op placemat 1 etc.), ezeltje prik, koekhappen, snoepjes uit water pakken, stoelendans op haar lievelingsmuziek.

Ik vind het altijd fijn de kinderen eerst te laten uitrazen na het uitpakken van de kadootjes. Dan heb je het daarna veel relaxter!

Heel veel plezier met de voorbereidingen en het feestje natuurlijk!

PS Ik breng de kinderen altijd graag naar huis, omdat het dan "klaar" is. Je wacht niet op nog die ene ouder, of het kindje dat verdrietig is omdat haar papa/mama als eerste weg wil. Etc.
Volg je hart. Dat klopt.
Ik heb vorig jaar toen mijn meisje 5 werd ook niet groots uitgepakt maar heb er een ouderwetse spelletjesmiddag van gemaakt die de kids hartstikke leuk vonden

Op het programma:

- Hoekhappen

- Stoelendans

- Raad de geluiden (ik had een cd met allerlei stukje van dierengeluiden, stukjes van liedjes, werkgeluiden denk aan timmeren, zagen etc)

- waterglaasje (grote bak vol water doen met een wodkaglaasje in het midden en de kinderen dan een centje in het water gooien die dan natuurlijk in het glaasje moet terecht komen)

Natuurlijk wel eerst taart gegeten en na afloop zelf de frituurpan aangezet met snacks en frietjes. Ook bij het naar huis gaan nog een keertje laten grabbelen. Dus al met al koste het bijna geen fluit dat kinderfeestje en ze zijn toch de hele middag bezig geweest.
Hou een leuk verkleedfeest! Koop wat goedkope smink en die kinderen vinden dat heerlijk. Inderdaad cakejes versieren en snoepjes happen oid en de rest lekker vrij spelen vinden de kinderen super.

We gaan cadeautjes uitpakken, misschien cakejes versieren, taart eten, een speurtocht doen, patatjes eten bij de snackbar, even buiten spelen. We doen het van 10.30 uur tot 14.00 uur, dan worden ze weer thuisgebracht.

Iemand zei dit, ik verbaas me wel over de hoeveelheid eten eerlijk gezegt.. en cakejes en taart en patat en dat binnen 4 uur?
Toen mijn dochter vier werd had ik een verkleedkist gehuurd bij de kinderfeestwinkel.

Thema Spaans.

Nadat alle meisjes in mooie spaanse jurken gehesen waren inclusief bloemen in het haar, waaiers etc. en er taart was gegeten, zijn we in speurtocht (spaanse danseressen vinden) naar een zaaltje in de buurt gegaan waar ze een uur spaanse dansles kregen. Daarna chips en drinken en als afsluiting heeft man nog poppenkast gespeeld.

Groot succes!

Ik zou een kind van 5 trouwens zelf laten beslissen wie hij of zij uit wil nodigen.
quote:livetti schreef op 22 september 2009 @ 12:09:

Hou een leuk verkleedfeest! Koop wat goedkope smink en die kinderen vinden dat heerlijk. Inderdaad cakejes versieren en snoepjes happen oid en de rest lekker vrij spelen vinden de kinderen super.

Iemand zei dit, ik verbaas me wel over de hoeveelheid eten eerlijk gezegt.. en cakejes en taart en patat en dat binnen 4 uur?Dat was ik. We gaan niet EN cakejes versieren EN taart eten hoor. We gaan OF cakejes versieren OF taart eten. Dus als we geen cake versieren, gaan we taart eten. Snap je?
Ik vind overigens dat kinderfeestjes bij uitstek de dagen zijn dat er gruwelijk veel gesnoept mag worden....

Zal wel heel onverantwoord zijn maar wel leuk.
Speurtochten vinden ze vaak leuk om te doen. Lekker spelen ook. Koekhappen, stoelendans, snoephappen (hoewel voor sommigen wat eng met het gezicht in het water).

Kadootjes uitpakken, een speurtochtje naar de snackbar/pannekoekenpicknickplek/of weer naar huis waar dan wat lekkers klaar staat, daarna wat spelletjes en de kinderen vermaken zich opperbest. Je kan het ook in een thema stoppen en eerst schminken voor de speurtocht. Als aflsuiting kan je wat leuks meegeven.

Het weer thuisbrengen vind ik een goede tip van Pink, want dan voorkom je inderdaad te late ouders of huilende kinderen die niet wegwillen.

Kan het buurmeisje goed spelen met jongere jongetjes? Dan zou ze op het feestje kunnen komen, Speelt ze veel de baas, dan is het misschien niet zo leuk en kan je haar beter op zijn verjaardag uitnodigen.
Wat een leuke kinderfeestjes allemaal !!!! Ik had eigenlijk het beeld dat kinderen tegenwoordig alleen nog maar naar ballorig willen of naar een pretpark of zo
Ik zou nooit met een feestje naar zo'n park of speeltuin gaan.

Vind ik getuigen van weinig fantasie..
José Sagasser heeft het boek Kinderfeestjes geschreven. Het is superhandig met tips per leeftijd, do's en don't, lijstjes en alle dingen waaraan je normaal niet denkt.
quote:fanatic schreef op 22 september 2009 @ 12:41:

Wat een leuke kinderfeestjes allemaal !!!! Ik had eigenlijk het beeld dat kinderen tegenwoordig alleen nog maar naar ballorig willen of naar een pretpark of zo

Misschien is dat als ze wat ouder zijn?

Ik heb gewoon aan mijn zoon gevraagd wat hij wil doen. En aangezien hij zelf nog maar 1 keer op een feestje is geweest en ze daar een speurtocht deden, wil hij dat ook .

Ik denk dat ik ze laat uitkomen bij een speeltuintje, kunnen ze daar lekker spelen.

Iets meegeven naar huis is een goed idee, had ik nog niet aan gedacht dat dat inderdaad ook 'gebruikelijk' is.
quote:Morrie schreef op 22 september 2009 @ 12:22:

[...]

Dat was ik. We gaan niet EN cakejes versieren EN taart eten hoor. We gaan OF cakejes versieren OF taart eten. Dus als we geen cake versieren, gaan we taart eten. Snap je? Ow oke! Ik dacht al je stuurt die kinderen stuiterend naar huis, zullen die ouders blij mee zijn
quote:neele schreef op 22 september 2009 @ 12:48:

Vind ik ook hoor, maar in de omgeving hier schijnt het heeeeel normaal te zijn om naar de dierentuin/pretpark/ballorig/bioscoop te gaan....

En het erge is dan nog dat als jij als ouder een leuk feestje thuis organiseert je nog commentaar krijgt ook van de kleintjes dat ze zich vervelen en het feestje niet leuk vinden (ook leuk voor de jarige!!!)

Heb btw nog geen kinders (okee 1 is onderweg) maar mijn buurvrouw vertelde me hoe het er aan toe ging de laatste paar jaren met de kinderfeestjes (zij kreeg dus het commentaar....van dit is stooooom, ik vind het niet leuuuuuheuuuuk)
quote:neele schreef op 22 september 2009 @ 12:48:

O, ik wel hoor! Lekker makkelijk haha. Ik heb dan ook niet zoveel fantasie en ik hou niet van rotzooi in huis... ;)

Over dat snoepen ben ik het met je eens hoor, wat maakt dat nou uit op een feestje.

Vorige week nog een kinderverjaardag gehad. En alle kindjes zaten lekker te snoepen van al het lekkers wat voor hun neus werd neergezet, maar 1 kindjes mocht niks nemen van zijn ouders, anders at hij thuis weer niet. Tja, ieder zijn ding maar wel sneu voor dat kind op dat moment.
Dochter van 4 heeft hier nog geen feestje gehad, mag ze als ze 5 wordt. Maar wordt wel erg regelmatig uitgenodigd. Dit schooljaar komt volgende week feestje 4 al voorbij en dat was 1 keer bij de jarige thuis en 3x ergens anders. Ballorig, een feeststudio die heldenfeestjes organiseerd met allerlei toeters en bellen en een boerderij waar ze van alles konden doen incl. zelf broodjes bakken. Dat laatste vond ik wel superleuk en origineel, maar ik vind het ook allemaal behoorlijk overdreven voor kindjes die 5 worden.
Ik heb geloof ik de verkeerde indruk gewekt.

Ik bedoel helemaal niet dat ik nooit een feestje buiten de deur zal doen. Waarschijnlijk vaker wel dan vaker niet.

Maar niet naar Ballorig of een pretpark. Dat vind ik zo fanasieloos.

Zo'n boerderij waar je zelf broodjes bakt klinkt me geweldig in de oren bijvoorbeeld.

Ook het kinderkookcafé vind ik leuk.

Feestjes thuis kunnen ook ontzettend saai zijn.

Mensen verkijken zich op hoe moelijk het is om kinderen te entertainen.

En dat moet je wel doen op zo'n feestje vind ik.

Maar ja, das mijn mening.
Terwijl Timo laatst een feestje had bij een meisje uit zijn klas waar ze het zo druk hadden met cadeautjes uitpakken en een speurtocht terwijl ze het gewoon ook al leuk vonden om gewoon lekker met elkaar met het speelgoed te spelen :-) Moeders vond het achteraf jammer dat ze daar niet wat tijd voor hadden.......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven