Alweer.......... Tips?

23-09-2009 09:37 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer ruzie.

Ik wil het niet.

Nu zijn we beide aan het werk en we hebben afgesproken om vanavond te gaan fietsen.

Ik wil vanavond niet weer in een onzinnig, doelloos gevecht terecht komen.

Wie o wie heeft tips wat ik het beste kan doen.

Ik neem iig 20 mg rita voor ik naar huis ga. dat helpt wel met rustig blijven maar dan....?

Hoe kunnen we dit uitpraten?
Balen, suzeli, dat het op het moment niet zo botert tussen jullie.

Wat vaak in ruzies wel helpt, maar ik denk dat je dat wel vaker hebt gehoord, is alles brengen vanuit jezelf bijv. 'ik kan me niet concentreren als de radio hard aanstaat'. Over het algemeen, voelen mensen zich met zo'n boodschap minder snel aangevallen en zijn ze ook bereid om met je tot een oplossing te komen.

Ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen. Kan je misschien iets oplichten waar het over gaat? huisdelijke taken/werk/familie oid? ik denk dat je dan misschien net iets gerichtere tips kunt krijgen
quote:mag ik ergens op deze wereld om hulp vragen, of moet ik hier ook al doen alsof ik sterk ben

Als je de adviezen in de wind slaat en blijft janken dan wentel je je dus zelf ook in zelfmedelijden, wat ik dus al schreef.

Lees de laatste maanden alleen maar over ruzie met je partner maar ipv weg te gaan blijf je maar doormodderen en door janken.
quote:Tia Dalma schreef op 23 september 2009 @ 10:21:

[...]

Dat gaat dus niet....

Het is namelijk zijn realiteit dat hij niet wil veranderen en blijkbaar na ervaring al helemaal niet naar de psych wil en opnieuw aan de AD. Ik vermoed dat hij nu sterker in die mening staat dan de eerste keer. Terecht of niet, of het nou door die depressie komt of niet, maar dat ís de realiteit.

Hoe moeilijk ook, maar jij doet er beter aan om voor jezelf te bepalen of je dit nog zo langer door wilt laten gaan. Het lijkt me al vrij ver gaan als je Ritalin nodig bent om vooral rustig te blijven en niet te zeggen wat je wilt gaan zeggen. Hoe kan jij hem dan de realiteit laten zien, als jij verdoofd en wel al een soort van rol speelt?Met rita kan ik meer mezelf zijn. Neem dat aub van me aan. Ik heb het niet altijd nodig en ik hoop het ook geen jaren te gebruiken maar nu heb ik het nodig om mijn werk en het huis even op de rit te krijgen. Het verdooft me niet en het is geen rol.
-
quote:Suzeli schreef op 23 september 2009 @ 10:18:

[...]

Het stomme is dat ik nu dingen zeg die hij eerder tegen mij zei. Ik wou het toen ook niet aannemen maar ik heb er nu wel van geleerd. Hij weet het niet eens meer Hij is ook zichzelf kwijt alleen weet hij dat nog niet. Vrees ook steeds meer dat er meer aan de hand is met hem.Maar wat zegt hij dan als je dit tegen hem zegt? Of als je gewoon zegt dat je het niet meer trekt zo?
Ik vraag alleen maar tips om 'goed' ruzie te kunnen maken ipv het weer te laten escaleren. Dat wil ik niet meer.

We gaan al ergens naar een neutrale plek (fietsen)

Ik probeer me voor te bereiden zodat ik niet in de valkuil trap.
-
is het trouwens misschien een idee om een tijdje bij je ouders/vrienden te gaan logeren. Om een soort van time out te nemen? Jij zit momenteel toch zonder werk?

Ik denk nl. dat jullie nu samen in een verkeerde wisselwerking zitten, waarbij zowel jij als je vriend niet zo lekker in je vel zit.

Bedenk dat het ook voor je vriend best wel een omslag is geweest met hoe je was toen hij je leerde kennen en hoe je nu bent
Suzeli, als jij, zoals je in reactie aan EN schrijft, al zelf niet sterk bent en (om welke reden dan ook) zelf ook afhankelijk bent van externe steun (door medicijnen, therapie oid) om te kunnen functioneren, zou je je kunnen voorstellen dat het willen trekken, steunen en sturen van je vriend in de door jou gewenste richting ook niet gaat werken.

Blijkbaar halen jullie niet het beste in elkaar boven, je bent er beiden even gewoon niet toe in staat. Het is jullie beiden zeker niet te verwijten op welke manier dan ook, maar realiseer je (hoe hard het ook mag klinken) dat je nu met een vorm van 'de manke helpt de blinde' bezig bent. En dat zijn in dit geval meestal vruchteloze en schadelijke exercities.

Waarom ga je niet toch zorgen zelf eerst sterker te worden. Als dat werkt, kun je ook voor jezelf beter bepalen of jij het met deze man echt kunt rooien ook op de langere termijn. Hoe lief ie ook is, en jij van hem houdt, jullie zouden op dit moment wel eens heel destructief voor elkaar kunnen zijn.

Bespreek je dit soort dingen wel eens met bv een psycholoog?
quote:deb83 schreef op 23 september 2009 @ 10:29:

is het trouwens misschien een idee om een tijdje bij je ouders/vrienden te gaan logeren. kan niet te ver weg / heb ik niet Om een soort van time out te nemen? Jij zit momenteel toch zonder werk? onjuist

Ik denk nl. dat jullie nu samen in een verkeerde wisselwerking zitten, waarbij zowel jij als je vriend niet zo lekker in je vel zit. goed gelezen

Bedenk dat het ook voor je vriend best wel een omslag is geweest met hoe je was toen hij je leerde kennen en hoe je nu bent Hij was er bij, hij stimuleerde me er zelfs in. Door hem ben ik ook mondiger geworden maar nu ik het ben kan ie er niet tegen. snap jij het? snap ik het?
-
quote:Suzeli schreef op 23 september 2009 @ 10:29:

Ik vraag alleen maar tips om 'goed' ruzie te kunnen maken ipv het weer te laten escaleren. Dat wil ik niet meer.

We gaan al ergens naar een neutrale plek (fietsen)

Ik probeer me voor te bereiden zodat ik niet in de valkuil trap.'Goed' ruzie maken kan alleen maar als beide partijen gelijkwaardig aan elkaar en op hetzelfde level en écht over dezelfde zaken met elkaar kunnen praten. Dat zie ik hier niet gebeuren als ik eerlijk ben.
Suzeli,

Als je googlet op de woorden 'ruziemaken' en 'regels', krijg je allerlei tips om het op een gezonde manier met elkaar oneens te zijn.

Aangezien je kunt niet wilt/kunt specificeren waar die ruzies dan overgaan, heb je misschien het meeste aan gewoon algemene tips. Sterkte.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Suzeli,

Als je googlet op de woorden 'ruziemaken' en 'regels', krijg je allerlei tips om het op een gezonde manier met elkaar oneens te zijn.

Aangezien je kunt niet wilt/kunt specificeren waar die ruzies dan overgaan, heb je misschien het meeste aan gewoon algemene tips. Sterkte.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Wat in een ruzie ook helpt is, wanneer je merkt dat je je aangevallen voelt, dat te zeggen. 'ik voel me nu erg aangevallen'.

Of, wanneer je dat niet lukt, in elk geval proberen om na een opmerking even tot 10 te tellen en eerst nadenken wat je terug gaat zeggen

Ik denk dat het voor jullie beiden helpt om vooral vanuit jezelf te praten, i.p.v. elkaar van alles te verwijten als 'jij doet dit verkeerd'
quote:Tia Dalma schreef op 23 september 2009 @ 10:29:Bespreek je dit soort dingen wel eens met bv een psycholoog?Komende maandag heb ik een afspraak. Maar ik denk niet dat ik hiermee bij haar terecht kan. dan ist alleen de vraag : hoe gaat het met je meds? {opzich goed, slik ze liever niet) helpen ze? (ben minder moe maar daar zijn die dingen niet voor) En verder gaat het over de secondopinion die ik wil ebben. Heb er spijt van dat ik dit traject ooit ben ingegaan. Spijt dat ik ooit naar het riagg ben gegaan. Spijt dat ik niet naar OYA ben gegaan. Spijt dat ik dit huis gekocht heb. Spijt dat ik voor hem gekozen heb.
quote:Tia Dalma schreef op 23 september 2009 @ 10:29:Bespreek je dit soort dingen wel eens met bv een psycholoog?Komende maandag heb ik een afspraak. Maar ik denk niet dat ik hiermee bij haar terecht kan. dan ist alleen de vraag : hoe gaat het met je meds? {opzich goed, slik ze liever niet) helpen ze? (ben minder moe maar daar zijn die dingen niet voor) En verder gaat het over de secondopinion die ik wil ebben. Heb er spijt van dat ik dit traject ooit ben ingegaan. Spijt dat ik ooit naar het riagg ben gegaan. Spijt dat ik niet naar OYA ben gegaan. Spijt dat ik dit huis gekocht heb. Spijt dat ik voor hem gekozen heb.
@ Elninjo; ritalin is geen tranquillizer. Normale mensen worden er juist hyper van. los daarvan ben ik het wel met je eens dat je geen medicatie nodig moet hebben om de confrontatie met je man aan te gaan.

@ TO. net als hij jou pas kon laten zien dat je jezelf niet was toen jij daar klaar voor was, kan hij dat nu ook pas zien als hij er klaar voor is. je kunt hem niet terugveranderen in wie hij was. je kunt hem niet helpen of genezen, maar mischien wel een beetje steunen. dat doe je niet door ruzie te maken, maar dopor hem te vragen wat hij van je nodig heeft en te kijken of je dat kunt geven. Kun je dat niet, dan rest je uiteindelijjk weinig anders dan uit elkaar gaan.

Aanvulling:

het gebeurt heel vaak dat een partner de ander stimiuleert om mondiger te worden en dat daarna blijkt dat daardoor de machtsverhoudingen zo anders worden, dat die partner een gelijkwaardigere partner helemaal niet kan handelen. was een van de eerste dingen waar mijn peut destijds voor waarschuwde. Hij kreeg gelijk.
Wat je ook kan doen is, wanneer je merkt dat de ruzie toch weer uit de hand gaat lopen, dat zeggen en dat je even tot jezelf moet komen/af wil koelen o.i.d. en dan even naar een andere ruimte gaat en dan na 10 min. ofzo weer terug gaat om het proberen uit te praten.

Praten jullie ruzies eigenlijk wel uit? Of hebben jullie allebei een olifantengeheugen waardoor alle ruzies weer op elkaar lijken, omdat er eigenlijk nog niets veranderd is?
Suzeli, ik heb ook meegelezen met een ander topic van je. Ik denk net als anderen dat je in een destructieve relatie zit waar jullie beiden jezelf naar beneden halen. Het lijkt me echt slimmer om even adem te kunnen halen zonder elkaar. Dat betekent niet dat je het uit moet maken, maar een beetje afstand. Jij hebt geen mogelijkheid om naar familie te gaan, hij ook niet?

Je wilt graag tips om op een goede manier iets uit te praten, maar ik merk alleen al aan je reacties in dit topic dat je erg gestressed en geagiteerd reageert. En dan zijn wij jouw vriend niet eens. Ipv alleen te willen horen wat jíj wil misschien ook open staan voor de goed adviezen die misschien niet zijn wat je wil horen?
anoniem_8170 wijzigde dit bericht op 23-09-2009 10:39
Reden: te snel getypt
% gewijzigd
Ben het eens met Elninjo. Hoe bot het ook klinkt. Jullie relatie klinkt verre van gezond en ik zou er niet over peinzen om in zo'n relatie te blijven zitten. Dit gaat nu al maanden zo. Tot hoelang ga je jezelf kwellen in zo'n relatie? Maar kijk ook zeker naar je eigen aandeel. Je schuift het nu een beetje op je vriend af, maar daar geloof ik niet zo in.
...
quote:Dejavu schreef op 23 september 2009 @ 10:32:

Suzeli,

Aangezien je kunt niet wilt/kunt specificeren waar die ruzies dan overgaan, heb je misschien het meeste aan gewoon algemene tips. Sterkte.Ze gaan eigenlijk nergens over. Over dat hij vind dat hij alles moet doen in huis en dat hij dat niet meer wil zoals in ons flatje toen deed hij ook alles. en ik vind dan weer dat hij het onnodig moeilijk maakt voor me omdat ik het al zo lastig vind om iets vervelends te gaan doen en dan komt hij me ook nog eens corrigeren of hij stampt met zijn zandschoenen door het huis als ik net gestofzuigd heb. Tegen mij zeiken dat er echt wel vaak schoongemaakt moet worden ivm stofallergie maar te beroerd zijn om het bed open te slaan 's ochtends. (erg belangrijk zo ver ik weet ivm huisstofmijt)
-
ohe, dat klinkt wel erg naar suzeli, dat jij spijt hebt dat je voor hem gekozen hebt.....

dan vraag ik me toch echt af of het niet beter is om helaas je relatie te verbeken?
quote:Suzeli schreef op 23 september 2009 @ 10:35:

[...]

Komende maandag heb ik een afspraak. Maar ik denk niet dat ik hiermee bij haar terecht kan. dan ist alleen de vraag : hoe gaat het met je meds? {opzich goed, slik ze liever niet) helpen ze? (ben minder moe maar daar zijn die dingen niet voor) En verder gaat het over de secondopinion die ik wil ebben. Heb er spijt van dat ik dit traject ooit ben ingegaan. Spijt dat ik ooit naar het riagg ben gegaan. Spijt dat ik niet naar OYA ben gegaan. Spijt dat ik dit huis gekocht heb. Spijt dat ik voor hem gekozen heb.En waarom stop je er dan niet mee? Om de kosten? Je wil dus niet met hem samen zijn. Maar omdat jullie samen een huis hebben kun je niet van hem af? Heb ik gelijk?
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven