Driftig peutertje

29-09-2009 12:29 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons dochtertje wordt bijna 2, en heeft momenteel een periode dat ze erg snel driftig en boos is en zichzelf erg slecht kan vermaken.

Het driftig worden is met name als haar dingen niet lukken, of als ze iets wil wat niet mag. Ze laat zich op de grond vallen, bonkt ook af en toe met haar hoofd op de grond, en gaat keihard gillen.

Daarnaast wordt ze 's nachts soms wakker en is dan compleet over de rooie. Het enige wat dan helpt om haar rustig te krijgen is erbij gaan liggen...

Verder is het echt een heeeeel lief meisje hoor, ze kletst de oren van ons hoofd, echt heel gezellig. Ik hoop dat dit gewoon een fase is, die bij de leeftijd hoort. Maar ik vind het gewoon heel moeilijk om met die driftbuien om te gaan, en ik weet ook niet waar ik goed aan doe. Moet ik boos worden, het negeren, op de gang zetten......? Als er iemand tips en trucs heeft, heel fijn!
Het is een fase, wees gerust, this to shall pass.

Gewoon vertellen dat je het niet leuk vind en verder negeren en afleiden, vooral dat laatste werkt nog heel goed bij (sommige) 2 jarige.

Maar ja het gaat dus wel echt over.
Ik negeer. Hier ook een dochter van 23 maanden dus de peuterpubertijd is begonnen hoor. Gek kan je er soms van worden. Maar nu gaat ze maar lekker liggen op de grond. Ik stap over haar heen en zeg: goh je ligt wel een beetje in de weg hier

En voor het dreinen, jengelen, slaan, trappen en niet luisteren gaat ze, na een waarschuwing, 2 min de gang op. (ja, ja ook ik kijk naar de Nanny )

Uiteindelijk lijkt het beter te gaan.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
mijn peuterpuber is inmiddels bijna 3. Wat misschien helpt is dat je wat gaat lezen over de peuterpubertijd. Ik vond het heel verhelderend om te lezen hoe het nou werkt in zo'n koppie.
.
.
.
Heel hard gaan lachen helpt ook.

Dan kijken ze echt zo aan van, wat doe jij nou?!

En idd de humor erin houden en relativeren.
Hier precies hetzelfde, mijn zoontje van bijna 23 maanden kan ook zo ongelofelijk kwaad worden. Inderdaad op de grond liggen, schreeuwen, met zijn hoofd op de grond bonken. Hij kan je in zo'n bui ook echt pijn doen, haren trekken, knijpen, krabben, et cetera. Het is echt iets van de laatste tijd, het zal inderdaad wel de peuterpuberteit zijn. Ik vind het in combinatie met mijn zwangerschap (37 weken) extra zwaar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het is moeilijk om hier advies over te geven, want het is een kwestie van zelf uitvogelen wat bij jouw kind het beste werkt. Bij het ene kind helpt afleiden goed, bij de ander negeren of op de gang zetten, bij de derde juist begripvol knuffelen. Bij mijn kind werkten alle bovengenoemde dingen niet, die was zo extreem in haar drift dat alleen een time-out in haar ledikantje hielp (waar ze dus niet zelf uit kon klimmen).

En sowieso kun je gerust zijn, want het is een fase die weer over gaat.
Bedankt voor de tips tot zover!

Quertu, zal dat topic er eens bijzoeken inderdaad, thanks!

Krokusje, als je nog leestips hebt dan hou ik me aanbevolen!

Chica, is je dochter nadat ze van de gang af komt gelijk weer relaxt, of moet je haar wel eens meerdere malen op de gang zetten?

Zus, relativeren is ook een goede. 'het is een fase, het is een fase, het is een fase'

Wel fijn om te lezen dat dit dus inderdaad 'normaal' gedrag is.

Hoe gaat het spelen bij jullie peuters? Kunnen ze zichzelf goed vermaken, en waar spelen ze mee? Hier is duplo op het moment favoriet, daar vermaakt ze zich wel eventjes mee. Verder gaat het zelf spelen slecht, tekenen bijvoorbeeld hooguit 5 minuten, puzzelen 5 minuten, etc.
Nee soms is twee minuten niet genoeg en gaat ze nog gewoon door met trappen, slaan enz enz als ik naar haar toe ga en dus gaat ze dan wederom na een waarschuwing weer de gang op.

En dat houden we dan zo even vol totdat ze echt uitgeraast is.

Dan lief knuffelen en een zoen en nog een keer uitleggen waarom ze er zat en dan erover ophouden.
En soms heb ik behoefte aan een emmer stucwerk omdat behang dan niet meer voldoende is
Bedankt! Hier werkt de gang namelijk wel, maar bijna nooit na een keer een paar minuten...

Susan, idd pittig in combinatie met de laatste loodjes van je zwangerschap. Ik heb nog een zoontje van 5 maanden, ook best aanpoten dus. Zoooo moeilijk om je aandacht goed te verdelen af en toe. Maar ook heel gezellig gelukkig
.
Als je een goed boek weet krokusje, graag, heb mijn handen momenteel vol aan peuterpuber van 3.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:zusenzo schreef op 29 september 2009 @ 12:37:

Het is een fase, wees gerust, this to shall pass.

Gewoon vertellen dat je het niet leuk vind en verder negeren en afleiden, vooral dat laatste werkt nog heel goed bij (sommige) 2 jarige.

Maar ja het gaat dus wel echt over.

Even een misverstand uit de weg ruimen: Driftbuien gaan dus niet altijd vanzelf over. Er zijn kinderen die daar niet zonder hulp van hun ouders overheen groeien. Ze komen veel voor bij 2-jarigen en met de juiste aanpak een stuk minder vaak bij 3- en 4-jarigen. Het kan dus zijn, als je er niks aan doet, een kind er last van blijft houden (en jij dus ook )

Oorzaak van driftbuien is dat kinderen in deze periode meer onafhankelijkheid ontwikkelen, ontdekken dat ze zelf kunnen bepalen wat er gebeurt en het niet fijn vinden als ze daarin worden gedwarsboomd. Een peuter kan dat gevoel van frustratie nog niet goed uiten en evrwerken en aan ouders de schone taak om dat aan peuter te leren.

Voorkomen van driftbuien:

- Waar mogelijk de dingen wegzetten waar je kind niet aan mag komen, dan hoef je niet steeds dingen te verbieden

- Niet teveel regels, maar een paar die begrijpelijk zijn voor een kind van 2.

- Rust, reinheid, regelmaat (vast slaap en eetritme)

- benoemen wat je daat doen en wat er gaat gebeuren, zodat een kind weet wat er op stapel staat.

- Voorkomen dat een kind zich gaat vervelen

- Complimenteren als peuterlief zich goed gedraagt

- consequent en duidelijk zijn. Nee is nee en blijft nee, ja is ja en blijft ja.

Driftbuien hanteren:

- negeren. Maar dat werkt alleen als je dat consequent kunt volhouden tot de driftbui over is. Pas weer aandacht geven als kind zich gedraagt

Soms kan dat niet (ergens op visite, meer kinderen in huis etc). Dan kan je proberen:

- korte time-out (voor een peuter een minuut, die ingaat als peuterlief stil is) op rustige plek. Daarna wel weer helpen om activiteit op te pakken.

Die aanpak werkt alleen als je consequent volhoudt (dus niet na een paar keer opgeven!), vasthoudend bent en rustig blijft.

Succes!
Ok, kip die zag ik al aankomen, maar ik ga er toch wel vanuit dat ieder weldenkend mens (ook die de moeite nemen er een topic voor te openen), iets met die driftbuien doet.
En je vergeet er de humor in te houden en dat ze soms ook weleens driftig of boos mogen zijn.
quote:qwertu schreef op 29 september 2009 @ 13:33:

Spelen gaat hier ook wat minder momenteel. Ze weel heeeeeeeel graag alles samen met mama doen. (En als mama dan met de duplo of met de blokken komt spelen, gaat zij er dus weer vandoor. Zit ik daar. )

Oh ja, dat is hier ook zo. Soms parkeert hij me gewoon ergens in de kamer en dan gaat hij spelen. De ene keer mag ik wel iets bouwen van zijn blokjes en dan breekt hij dat blokje voor blokje weer af, de andere keer mag ik er helemaal niet aan zitten, als ik dan twee blokjes pakt, pakt hij ze weer af en legt ze terug bij de rest. Hij heeft helemaal zijn eigen spelregels en het is soms zo onduidelijk of je je nu met zijn spelletje mag bemoeien of alleen toeschouwer mag zijn.
quote:kip7 schreef op 29 september 2009 @ 13:40:

- Complimenteren als peuterlief zich goed gedraagt

Dat is ook lastig, mijn zoontje kan niet zo goed tegen complimentjes. Als hij iets doet en je prijst hem uitbundig dan is het meteen afgelopen, hij heeft het liefste dat je er gewoon normaal over doet. Ik had dat vroeger echt exact hetzelfde, weet ik van mijn ouders, maar lastig is het soms wel, want vaak ben ik oprecht trots op hem als hij iets doet en dan moet ik me een beetje inhouden omdat hij al die lofbetuigingen maar niks vindt.
Susan, je kan ook gewoon een aai over z'n bol geven of terwijl je langs loopt zeggen, jij zit fijn te spelen, zonder er al te enthousiast bij te praten.
Mijn meissie is nu bijna 3 en ik herken je verhaal en met mij nog vele anderen. Het gaat echt over. Vaak na zo`n periode kunnen ze weer iets nieuws.

Voel je gesteund dat andere moeders hetzelfde meemaken/hebben gemaakt. En geloof me het gaat echt over.

Liefs.
quote:zusenzo schreef op 29 september 2009 @ 13:50:

Susan, je kan ook gewoon een aai over z'n bol geven of terwijl je langs loopt zeggen, jij zit fijn te spelen, zonder er al te enthousiast bij te praten.Het geldt niet alleen voor dit hoor, maar ook als hij iets nieuws kan, et cetera, dan moeten we gewoon niet te blij doen, want op de een of andere manier vindt hij dat niks. Terwijl ik dan oprecht erg trots ben.
Herkenbaar hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven