jaloerse collega`s ??
dinsdag 29 september 2009 om 13:32
Ik zit ff in een behoorlijke werkdip. Na 1,5 jaar heb ik eindelijk de functie die ik zo graag wilde hebben. (Telkens kwamen er andere zaken tussen o.a. dat de leiding persoonlijke problemen had) Ik was zo ontzettend blij. Nu is het eindelijk zo ver, doen mijn naaste collega`s ineens behoorlijk raar. Betrekken me niet meer bij gesprekken. Als ik iets vertel wordt er een raar bekkie getrokken. Nadat ik had gevraagd wat er aan de hand was, kreeg ik te horen dat er andere personen waren die er al veel langer werkten en zich gepasseerd voelden. Alleen zij hebben nooit aangegeven deze functie te willen hebben. Ik ben behoorlijk gefrustreerd hierover en zit er zelf over te denken om alles terug te draaien. Ik weet dan wel dat ik dat mijn collega`s behoorlijk kwalijk zal nemen. Wie weet een oplossing?
dinsdag 29 september 2009 om 13:35

dinsdag 29 september 2009 om 13:38
lief6
Wat een vervelende situatie. Máár terugdraaien zou ik nooit doen. Dat verbetert de situatie echt niet; jij voelt je slecht, bent niet blij met je baan en koestert een wrok voor je collega's. Je collega's weten dat ze iets hebben gedaan wat eigenlijk niet kan en diegene die de baan uiteindelijk gaat uitvoeren zal er ook een dubbel gevoel bij hebben.
Er zit niets anders op dan door te bijten. Het is jammer dat je collega's zich zo laten kennen, maar bedenk: het zijn niet je beste vrienden. Het is leuk om goed om te gaan met collega's en jammer als dat niet zo is. Probeer het ook zakelijk te zien: je hebt hard gewerkt om hier te komen en hebt je doelen duidelijk uitgesproken. Dat heb je gewoon goed gedaan. Dat zij dat vervolgens vervelend vinden is bot gezegd hun probleem.
Ben je nu trouwens hun leidinggevende oid? Dat kan ook een verandering in de verhoudingen teweeg brengen.
Wat een vervelende situatie. Máár terugdraaien zou ik nooit doen. Dat verbetert de situatie echt niet; jij voelt je slecht, bent niet blij met je baan en koestert een wrok voor je collega's. Je collega's weten dat ze iets hebben gedaan wat eigenlijk niet kan en diegene die de baan uiteindelijk gaat uitvoeren zal er ook een dubbel gevoel bij hebben.
Er zit niets anders op dan door te bijten. Het is jammer dat je collega's zich zo laten kennen, maar bedenk: het zijn niet je beste vrienden. Het is leuk om goed om te gaan met collega's en jammer als dat niet zo is. Probeer het ook zakelijk te zien: je hebt hard gewerkt om hier te komen en hebt je doelen duidelijk uitgesproken. Dat heb je gewoon goed gedaan. Dat zij dat vervolgens vervelend vinden is bot gezegd hun probleem.
Ben je nu trouwens hun leidinggevende oid? Dat kan ook een verandering in de verhoudingen teweeg brengen.
dinsdag 29 september 2009 om 13:48
quote:Frutje schreef op 29 september 2009 @ 13:38:
lief6
Nee dat niet. Ik kom wel in het MT. Hoewel dat niet echt mijn ambitie was.
Ik geloof idd. dat doorbijten echt even moet. En het zal ook wel overwaaien, maar gisteren was ik zo verdrietig hierover. Vanmorgen ook nog een beetje afgereageerd tegen mijn kindertjes, dat vond ik niet eerlijk van mezelf. Zal ze straks maar een superdikke knuffel geven.
lief6
Ik geloof idd. dat doorbijten echt even moet. En het zal ook wel overwaaien, maar gisteren was ik zo verdrietig hierover. Vanmorgen ook nog een beetje afgereageerd tegen mijn kindertjes, dat vond ik niet eerlijk van mezelf. Zal ze straks maar een superdikke knuffel geven.

dinsdag 29 september 2009 om 13:51
@lief
Ik kan me voorstellen dat je er verdrietig van wordt. En geef die kinderen maar een goede knuffel. Heb je de boekjes van Ute Ehrhart wel eens gelezen? Bijv. Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal. Ik vond het erg interessant om te lezen hoe graag wij vrouwen aardig gevonden willen worden en hoe weinig we accepteren waar we recht op hebben/hard voor gewerkt hebben. Wees trots op jezelf, je hebt het verdiend.
Ik kan me voorstellen dat je er verdrietig van wordt. En geef die kinderen maar een goede knuffel. Heb je de boekjes van Ute Ehrhart wel eens gelezen? Bijv. Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal. Ik vond het erg interessant om te lezen hoe graag wij vrouwen aardig gevonden willen worden en hoe weinig we accepteren waar we recht op hebben/hard voor gewerkt hebben. Wees trots op jezelf, je hebt het verdiend.
dinsdag 29 september 2009 om 13:52
Terugdraaien zou ik ook zeker niet doen. Ik vind het vooral erg kinderachtig van je collega's, alsof jij er iets aan kan doen dat er mensen zijn die zich gepasseerd voelen. Kennelijk hebben die mensen gewoon niet voldoende laten blijken het ook te willen óf ze waren gewoon minder geschikt dan jij. Wat hadden ze dan verwacht, dat jij er dan uit nobelheid maar vanaf had gezien? Jammer dat ze zich zo laten kennen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 29 september 2009 om 13:55
quote:lief6 schreef op 29 september 2009 @ 13:48:
[...]
Ik geloof idd. dat doorbijten echt even moet. En het zal ook wel overwaaien, maar gisteren was ik zo verdrietig hierover. Vanmorgen ook nog een beetje afgereageerd tegen mijn kindertjes, dat vond ik niet eerlijk van mezelf. Zal ze straks maar een superdikke knuffel geven.Ja, nou moet je niet hetzelfde doen als je collega's: je fustraties op de verkeerde botvieren...
[...]
Ik geloof idd. dat doorbijten echt even moet. En het zal ook wel overwaaien, maar gisteren was ik zo verdrietig hierover. Vanmorgen ook nog een beetje afgereageerd tegen mijn kindertjes, dat vond ik niet eerlijk van mezelf. Zal ze straks maar een superdikke knuffel geven.Ja, nou moet je niet hetzelfde doen als je collega's: je fustraties op de verkeerde botvieren...

dinsdag 29 september 2009 om 13:56
Helemaal mee eens.. Als zij zo geschikt zijn voor de functie als ze denken te zijn, hadden ze er maar voor moeten vechten vóórdat jij de baan had, achteraf gaan zeuren is belachelijk. Als zij carrière willen maken, zullen ze er zelf voor moeten knokken... En daarbij, dan had ook maar één van hen de baan kunnen krijgen, en hadden ze onderling gedonder gehad, dus waar hebben ze het over?! Kinderachtig hoor.. Ze moeten hier zelf maar een les uit leren..
dinsdag 29 september 2009 om 13:58
Jeetje, ze bestaan dus echt zulke collega's!
Ik vind het advies van Zusenzo super goed. Ga het gesprek met ze aan en geef inderdaad aan dat jij heel erg blij bent met je functie, dat je weet dat je er geschikt voor bent en dat ze moeten praten met de beslissers als ze er problemen mee hebben.
Go for it, girl! De beslissers hebben vertrouwen in jou. En dat moet jij zelf zeker hebben. Heel veel plezier en wijsheid in je nieuwe functie.
Ik vind het advies van Zusenzo super goed. Ga het gesprek met ze aan en geef inderdaad aan dat jij heel erg blij bent met je functie, dat je weet dat je er geschikt voor bent en dat ze moeten praten met de beslissers als ze er problemen mee hebben.
Go for it, girl! De beslissers hebben vertrouwen in jou. En dat moet jij zelf zeker hebben. Heel veel plezier en wijsheid in je nieuwe functie.
Volg je hart. Dat klopt.
dinsdag 29 september 2009 om 14:56
Ben je het met me eens als ik zeg dat dit ook een taak van de leidinggevende is. Ik heb mijn collega`s gevraagd wat het probleem is, het is best moeilijk om met hen een gesprek aan te gaan (jeetje, ik klink wel erg zeurderig zo)
Terugdraaien wil ik eigenlijk ook helemaal niet, maar dat leek mij gisteren de beste oplossing. Ik ga proberen het naast me neer te leggen. Het is idd hun eigen probleem en niet het mijne. Maar dat vind ik wel moeilijk.
quote:dammertje schreef op 29 september 2009 @ 14:25:
Direct erop afstappen lijkt mij 't beste. Niet om ze de huid vol te schelden maar om te bespreken hoe zij verder willen met jou in deze functie.
Alles terugdraaien lijkt me echt van de zotte!
Terugdraaien wil ik eigenlijk ook helemaal niet, maar dat leek mij gisteren de beste oplossing. Ik ga proberen het naast me neer te leggen. Het is idd hun eigen probleem en niet het mijne. Maar dat vind ik wel moeilijk.
quote:dammertje schreef op 29 september 2009 @ 14:25:
Direct erop afstappen lijkt mij 't beste. Niet om ze de huid vol te schelden maar om te bespreken hoe zij verder willen met jou in deze functie.
Alles terugdraaien lijkt me echt van de zotte!

dinsdag 29 september 2009 om 17:01
Het is inderdaad niet altijd even makkelijk om op iemand af te stappen. Om het iemand te adviseren om te doen daarentegen is heel makkelijk hihi 
Toch zul je jezelf van je sterke kant moeten laten zien. Dat kan ook door bij zo'n gesprek aan te geven dat je 't lastig vindt. Zolang je de ander niets verwijt kun je eigenlijk niets fout doen. Je dwingt respect af als je durft te praten over wat je dwars zit en dat je naar een oplossing zoekt. En blijf zelf ook open staan voor kritiek, je kunt er alleen maar van leren!
Als nu blijkt dat een gesprek niet werkt, pas dan zou ik een gesprek aangaan met de collega en je leidinggevende.
Maar goed, ik ben geen expert. Ik schrijf gewoon wat ik zou doen.

Toch zul je jezelf van je sterke kant moeten laten zien. Dat kan ook door bij zo'n gesprek aan te geven dat je 't lastig vindt. Zolang je de ander niets verwijt kun je eigenlijk niets fout doen. Je dwingt respect af als je durft te praten over wat je dwars zit en dat je naar een oplossing zoekt. En blijf zelf ook open staan voor kritiek, je kunt er alleen maar van leren!
Als nu blijkt dat een gesprek niet werkt, pas dan zou ik een gesprek aangaan met de collega en je leidinggevende.
Maar goed, ik ben geen expert. Ik schrijf gewoon wat ik zou doen.
dinsdag 29 september 2009 om 17:15
haha, daar lijkt het wel op. Weet je zuur vind ik een passend woord hierbij. Ik heb destijds aangegeven dat ik erg graag andere taken erbij zou willen doen, omdat ik wat ik deed niet echt de voldoening gaf die ik zou willen. Er zijn mij wat zaken toegezegd en niet nagekomen. Ondertussen boterde het ook niet tussen de leidinggevenden. Iedereen heeft zich eraan gestoord, maar niemand zei er wat van. Tot ik er genoeg van had en de leiding heb gevraagd wat er aan de hand was. Zo gebeurt het vaker bij ons, niemand durft te vragen, ik doe dat dan wel. Als iemand iets niet durft, komen ze bij mij, ik regel de de "zaakjes"dan meestal. Ik ben dan ook zo ontzettend teleurgesteld in mijn collega`s.
Dammertje heeft gelijk, ik moet het gesprek aangaan met de collega`s, maar eigenlijk heb ik mijn buik ervan vol. Nooit durven ze iets, maar door dit soort achterbakse dingen, ga ik natuurlijk vanzelf praten en op dit moment gun ik ze dat niet. Ik ben zo ontzettend blij met de nieuwe uitdagingen die ik mag gaan doen. En ja, ik heb het echt verdient binnen het bedrijf. Maar de uitdaging met mijn collega`s die dus nooit wat zeggen en dus ook schijnbaar niet verder komen binnen het bedrijf en mij dat verwijten, tja die uitdaging, daar ben ik niet echt blij mee.
Trouwens bedankt voor jullie reacties. Gewoon lekker om ff je hart te luchten.
quote:danivo schreef op 29 september 2009 @ 15:59:
wat een zure pietjes, die collega's van jou!
jij bent dus anderhalf jaar bezig geweest om die baan te krijgen, maar zij hadden dat ook graag gewild, maar hebben dat nooit aangegeven.....
dachten ze dat ze bij paragnosten.nl aan het werk waren ofzo?
Dammertje heeft gelijk, ik moet het gesprek aangaan met de collega`s, maar eigenlijk heb ik mijn buik ervan vol. Nooit durven ze iets, maar door dit soort achterbakse dingen, ga ik natuurlijk vanzelf praten en op dit moment gun ik ze dat niet. Ik ben zo ontzettend blij met de nieuwe uitdagingen die ik mag gaan doen. En ja, ik heb het echt verdient binnen het bedrijf. Maar de uitdaging met mijn collega`s die dus nooit wat zeggen en dus ook schijnbaar niet verder komen binnen het bedrijf en mij dat verwijten, tja die uitdaging, daar ben ik niet echt blij mee.
Trouwens bedankt voor jullie reacties. Gewoon lekker om ff je hart te luchten.
quote:danivo schreef op 29 september 2009 @ 15:59:
wat een zure pietjes, die collega's van jou!
jij bent dus anderhalf jaar bezig geweest om die baan te krijgen, maar zij hadden dat ook graag gewild, maar hebben dat nooit aangegeven.....
dachten ze dat ze bij paragnosten.nl aan het werk waren ofzo?
woensdag 30 september 2009 om 21:03
Sommige mensen vinden het gewoon fijn om te mekkeren en te zeuren, te jammeren en te klagen. Nu mopperen ze over jou en je promotie en hoe oneerlijk dat wel niet is. Ze kunnen die energie ook besteden aan zelf carrière maken, hun werk leuker maken, hun takenpakket verbreden. Maar dat gaat niet want dan missen ze de lol van het geklaag.
Laat het lekker van je af glijden. Volgende week hebben ze weer wat anders te miezemouzen, dan is het kopieerapparaat kapot of de poedermelk op of een andere collega zegt iets, doet iets of laat iets.
Gefeliciteerd met je leuke nieuwe functie en maak er wat moois van!
Laat het lekker van je af glijden. Volgende week hebben ze weer wat anders te miezemouzen, dan is het kopieerapparaat kapot of de poedermelk op of een andere collega zegt iets, doet iets of laat iets.
Gefeliciteerd met je leuke nieuwe functie en maak er wat moois van!
woensdag 30 september 2009 om 21:07
Gewoon doorgaan en zoals Zusenzo al schrijft: over laten waaien. Dit soort dingen kom je vaker tegen in het bedrijfsleven. Zou toch van de zotte zijn als jij dan een stap terugneemt omdat anderen het niet eerlijk vinden...
Als het te erg wordt, kan je altijd nog een soort overleg plannen om 's alles op te tafel te gooien. Dan mag iedereen z'n zegje doen en daarna is het afgesloten.
Als het te erg wordt, kan je altijd nog een soort overleg plannen om 's alles op te tafel te gooien. Dan mag iedereen z'n zegje doen en daarna is het afgesloten.
woensdag 30 september 2009 om 23:30
Wat een vervelende mensen zeg, zeker bang voor een beetje ambitie. Heb je ook nog collega's waar je goed mee op kunt schieten? Dan zou ik me daar op richten. Je bent goed bezig zo, laat je collega's maar piepen. En als het je teveel wordt idd netjes maar direct de confrontatie aangaan en duidelijk maken dat dit noch jouw fout noch jouw verantwoordelijkheid is.
Succes!
Succes!