Zelf een commode maken... hoe diep is ie van jou?

29-09-2009 20:57 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goede vriend met gouden handen. Hij verbouwt huizen, bouwt boten, keukens, hottubs, maakt prachtige kasten, tafels etc. .

Hij heeft aangeboden om de commode te maken voor de babykamer. Wat vind ik dat leuk..

Ik weet dat een commode minstens 90cm hoog moet zijn. Zelf wil ik deze iets hoger omdat ik best lang ben. Dus de hoogte wordt 97cm.

De lengte..... ik heb best veel ruimte dus ik wil een flinke commode... 1.60 of 1.70 lang. Of is dat te lang voor een commode?

En dan de diepte... Is een diepe commode fijn, of helemaal niet fijn?

Hoe diep is ie van jou?

Liggen baby's behalve horizontaal ook verticaal op de commode?

Geen idee.... dus denken jullie met me mee?

Ik moet morgen de maten doorgeven..... dus heb jullie hulp nodig
DTEEZ!
Ik heb geen idee van maten, maar misschien een (overbodige) tip: zorg dat je voeten eronder kunnen, anders sta je altijd scheef!

Even nieuwsgierig: wanneer ben je uitgerekend?
Pff, weet het effe niet meer uit mijn hoofd. Maar zeker 60 cm. diep.

Neem eens een aankleedkussen voor je en denk aan de achterkant nog minimaal 10 cm. en aan de voorkant ook eigenlijk. Je wil niet dat je kind op het randje balanceerd aan de voorkant. Maar aan de achterkant wil je misschien ook nog ruimte hebben voor maaiende armen, schoppende benen en de vieze luier, potjes, tubes, etc.

En een brede/lange commode is wel fijn. Je kind wordt groter en gaat met 3 jaar misschien zelfs nog wel op de commode. Dan heb je nog een behoorlijke lengte en breedte aan kind. Is wel fijn als dat niet proppen wordt.
Ohja, ik draaide mijn kind wel eens horizontaal of verticaal. We hadden genoeg diepte iig.

Dit deed ik zeker toen mijn kind nog een baby was. Soms was een andere positie dan handiger. Gewoon aankleedkussen pakken en draaien. Kind draait wel mee haha.
Een aankleedkussen, hoe groot is dat dan??? (geen idee )

Je voeten eronder........ oh, wat grappig, daar had ik echt nooit aan gedacht.. wat een goede tip!

Maar dan kan er ook heel veel stof onder komen, is dat weer geen nadeel dan?

Er komen overigens ook 3 grote lades in.

Ik ben pas eind januari uitgerekend, dus nog alle tijd. Maar die vriend gaat binnenkort beginnen met een nieuwe boot om te bouwen en dan is de tijd er niet meer......dus wil hij het nu graag doen.. nou dat mag hoor.
DTEEZ!
Als je de afmetingen kan kiezen, zou ik zeker voor langer en dieper gaan...het is misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar hebben wij met ons aanrecht ook gedaan het werkblad is 15cm dieper en dat is echt ideaal. Bovendien kan hij de eventuele laden misschien ook dieper maken en heb je meer bergruimte....

Lijkt mij iig ideaal! Spreek alleen niet uit baby-ervaring
Hoe ga je de commode inrichten? Met lades? Open of dichte kastjes? Veel/weinig planken. Diepe lades, smalle lades? Daar moet je ook nog aandenken.

Of wordt het "alleen" een plank zeg maar, zonder kasten erin?
In de keuken heb je onder het aanrecht ook een schopplint. Dit is zodat je niet schiun hoeft te staan. Zo maak je ook kasten waar je aan moet werken.
Wikipedia zegt dat een aankleedkussen ongeveer 70 x 40 x 10 is..... nou dan zit ik dus met een commode diepte van 55 of 60 wel goed als die kussens 40 zijn..
DTEEZ!
Een lange commode is heerlijk als je er de ruimte voor hebt! Zorg idd dat je voeten er onder kunnen staan. Ik vond een la bovenin erg prettig (voor luiers, rompers, doekjes etc) Daaronder had ik deurtjes voor de rest van de meuk.

Onze commode is zo'n 65 cm diep, ik heb mijn baby's nooit verticaal erop gehad maar dat ik een kwestie van wat je prettig vind.
quote:Djoels schreef op 29 september 2009 @ 20:57:

Liggen baby's behalve horizontaal ook verticaal op de commode?

Bij mij thuis liggen de meeste baby's gewoon horizontaal...

Je zal wel bedoelen of de baby's overdwars of in de lengterichting van de commode liggen?

Ik vind het zelf prettig als ik de baby overdwars kan leggen, dus met zijn/haar hoofd naar de muur en voeten naar me toe. Is ergonomisch verantwoord, is mij destijds verteld door de kraamverzorgster.
quote:Djoels schreef op 29 september 2009 @ 21:03:

Een aankleedkussen, hoe groot is dat dan??? (geen idee )

weet niet meer. Te lang geleden

Denk iets van 45 a 50 cm. breed en 70 lang ofzo. Kan je misschien wel ergens vinden als je googled
Er komen 3 lades in. Geen kastjes, geen open ruimtes... ik wil alles dicht en ben dol op lades omdat ik het dan lekker naar me toe kan trekken... dus in de commode 3 lades, dit is lekker veel plek. Ik ben alleen bang dat als ik 'm heel lang en heel diep maak, dat het dan een enorme kast wordt in de babykamer... wat natuurlijk ook zo is.....
DTEEZ!
Oh das een goede, van die voeten! Vraag dan of ie de ruimte hoog genoeg maakt voor een stofzuiger, anders komt er veul stof idd! Ik heb een kast waar geen stofzuiger onder past en dat vergt een goede stofnegeermodus ;)

Ik zou 20cm dieper doen dan de standaard maat denk ik....
Hm hier geen verticale babies, wel diagonaal!

Ik heb een vrij diepe commode, maar geen meetlint bij de hand en zoon slaapt
Dat bedoel ik ook Zomerkind.

Dus ruimte onder de kast ga ik doorgeven... hij maakt dan gewoon de commode op pootjes, zodat mijn voeten eronder kunnen....

Dus nu komt mijn wensenlijstje als volgt:

Hoogte: 97cm

Breedte: 1.60 of 1.70

Diepte: 60 cm

Ruimte onder de commode voor voeten

Commode voorzien van 3 lades

Oja..... hebben jullie ook een plank of twee planken boven de commode???
DTEEZ!
Ik heb zelf ook een brede commode voor mijn jongste en dat is erg prettig. Toen ze nog klein was vond ik het juist erg prettig om het aankleedkussen te draaien zodat ze verticaal voor me lag, dus als ik jou was en je hebt er de ruimte voor zou ik hem zeker wat dieper laten maken.
Ohja, wel hoog genoeg voor de stofzuiger, dat is ook weer een goede....

Ik vind net op internet dat standaard een commode minimaal 50 cm moet zijn.... dan denk ik dat 60 cm wel fijn is. 70cm lijkt me echt enorm breed....
DTEEZ!
Want kleine babys passen op een aankleedkussen. Maar je moet je bedenken dat je kind pas ergens vanaf op z'n vroegst met 2 zindelijk wordt. Maar veel vaker is dat pas rond drie of zelfs nog later. Dan ben je je kind ook vaak nog wel aan het verschonen of aankleden. Zo'n groot kind ligt natuurlijk ver over een aankleedkussen heen. Dus de lengte is dan zeker prettig.

Maar ook de breedte is prettig als je kind niet strak tegen de muur geplakt zit. Ga zelf maar eens met 1 zijde strak tegen de muur liggen. Die kant kun je amper meer bewegen. Je moet je voorstellen dat je je kind in het midden wilt hebben, zoals je zelf ook op een matras ligt. Dat is dus met wat beweegruimte links en rechts.
Onze commode is 130 breed, 93 hoog en 65 cm diep. ook met drie lades. miniteddy ligt hier horizontaal. dus in de lengterichting van de commode.
70 cm. is echt niet gek breed. Dat valt wel mee.
ik twijfel dan nu over de diepte...... om deze b.v. 65 of 70 cm te nemen... net iets dieper...

Ik kan qua breedte b.v. ook makkelijk 1.80 kwijt.... maar is dat dan niet veel te groot?

En die planken erboven lijken me ook wel handig...

Fijn dat jullie even allemaal meedenken. Ik woon nog steeds alleen dus even sparren over dit soort dingen is dan fijn op het forum waar iedereen altijd snel reageert, mijn kat zwijgt namelijk...
DTEEZ!
Djoels !

Heb van de buren een zelfmaakboek te leen gekregen, en daar heb ik het volgende gelezen:

quote:Een veilige commode...

- is zo'n 90 centimeter hoog. Voor de meeste mensen is dit een prettige werkhoogte. Het blad is groot genoeg als het 75 cm breed en 60 centimeter diep is.

- heeft een opstaande rand aan de achter- en zijkanten (minimaal 3 cm hoog). Dat maakt de kans kleiner dat je kind er af valt.

- staat stabiel, ook als de deurtjes of laden open zijn. (Maak hem eventueel vast aan de muur).

Aankleedkussen is net vanmiddag binnen gekomen van de Prénatal. Meet 72 bij 44 cm.

Wij gaan twee Effektiv-kasten van IKEA met de ruggen tegen elkaar neerzetten als commode. Kasten zijn in totaal 94,2 cm hoog inclusief poten, en dan komt er nog een plank overheen van zeg een cm dik. Elementen zijn elk 43 cm diep en 85 cm breed dus dan is de totale werkoppervlakte 86 bij 85 cm. Lekker vierkant dus.

Wij wilden graag iets dat groot genoeg was en vrij kon staan, namelijk. Hebben de boel inmiddels ontworpen in de IKEA Home Planner en gaan hopelijk deze week definitief kopen.
Je kunt ook een deel breder laten zijn. Dus zeg een vierkant stuk, met aan twee zijden een smaller stuk. dan oogt het ook minder massief
Ik bedoelde 70cm diep Schouderklopje, in de breedte wordt ie veel langer....

Ik heb best een ruimte in het kamertje, maar het is wel een lange smalle ruimte zeg maar, dus als er dan een enorm diepe commode staat.... pffff

Teddy, is 65 cm niet té diep voor jouw gevoel?
DTEEZ!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven