Zelf een commode maken... hoe diep is ie van jou?

29-09-2009 20:57 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goede vriend met gouden handen. Hij verbouwt huizen, bouwt boten, keukens, hottubs, maakt prachtige kasten, tafels etc. .

Hij heeft aangeboden om de commode te maken voor de babykamer. Wat vind ik dat leuk..

Ik weet dat een commode minstens 90cm hoog moet zijn. Zelf wil ik deze iets hoger omdat ik best lang ben. Dus de hoogte wordt 97cm.

De lengte..... ik heb best veel ruimte dus ik wil een flinke commode... 1.60 of 1.70 lang. Of is dat te lang voor een commode?

En dan de diepte... Is een diepe commode fijn, of helemaal niet fijn?

Hoe diep is ie van jou?

Liggen baby's behalve horizontaal ook verticaal op de commode?

Geen idee.... dus denken jullie met me mee?

Ik moet morgen de maten doorgeven..... dus heb jullie hulp nodig
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 29 september 2009 @ 21:59:

nou ik heb best al wat billetjes verschoond op de commodes van vrieden, maar ik heb nog nooit een baby verschoond die niet schuin lag... althans 'horizontaal' zeg maar. Las hier volgens mij pas ergens over verschonen met de beentjes naar je toe. Dat was nieuw voor me, vandaar ook mijn vragen...

Het lijkt mij 'natuurlijk' op die manier, maar ja, ik ben dan ook een leek..

Hier ook met de beentjes naar me toe Djoels. Vind ik veel makkelijker verschonen. Ik weet eigenlijk niet hoe diep mijn commode is. Ik denk 60 cm, maar mijn kussen steekt wel wat uit (kan ook makkelijk als je geen opstaande randen hebt), dus als ik er zelf 1 zou maken zou ik hem denk ik 70 cm diep maken.

Die van mij is overigens 120 breed en dat vind ik echt breed genoeg hoor!
Let er ook op dat je bij de lades geen scherpe uitstekende knopjes in het midden krijgt. Je botst daar dan namelijk steeds tegenaan bij het verschonen. En een opstaande rand aan zijkanten en achterkant is wel erg praktisch, babysokjes zijn erg klein en zo weg...

De onze is 160 bij 80, dus daar kan de baby met het hoofd naar de muur en de benen naar je toe op liggen.
Ha Djoels!

Mijn handigerd heeft ook zelf de commode gemaakt, die is 120 bij 70. En iedereen is jaloers... Omdat ie zo mooi groot is!

En heeft ook drie lades (allemaal even groot) en we kunnen eronder héérlijk stofzuigen

De bovenste la is niet verdeeld in vakjes, maar heeft wel mandjes. In die mandjes kunnen mooi de sokken en de maillots (nee, ik heb géén zoon)

Maar geloof dat jij er wel helemaal uit gaat komen!

En in plaats van een plank hebben wij een kapstok, die daar echt heel nutteloos hangt te hangen. Maar hé, het staat wel leuk!
Voel me vooral soms zo 'niet-slim'. Zoveel dingen waar ik echt nog nooit over heb nagedacht!!!! En eigenlijk wil ik er ook helemaal niet over nadenken, denk vaak, joh dat loopt zo'n vaart niet maar als je de tips hier dan leest dan denk ik toch: mwah, misschien toch best handig om me hier eens in te verdiepen..... zoals de diepte van een commode,

Dus inderdaad, erg fijn dat dit forum er is.
Dat van die voeten is echt zo. Wij hebben een box waar je ook je pootjes onder kwijt kan. Als ik mijn dochter dan bij de oppas in de box leg stoot ik altijd tegen de box aan. Zeer irritant.

Kijk ook even naar je kamertje. Wij hebben echt enorm meubels gekocht want we hadden een grote kamer. Nooit bij stil gestaan dat een eventuele tweede in een andere kamer zou gaan liggen. Dat had dus never nooit niet gepast. Oudste moest dus verhuizen naar de kleinere kamer.
Djoels, ik denk dat het inderdaad handig is om je eea te visualiseren. In gedachten een aantal handelingen uitvoeren. En ook dus de ervaring van anderen ernaast leggen.

Ik zal proberen de vraag te beantwoorden. Ik heb nl. met verschillende commodes 'moeten' werken, omdat ik in de eerste paar jaren vaak verhuisd ben. En telkens andere oplossingen had. Euh, denk denk...

Ik vond het erg handig om dingen dicht bij de hand te hebben. Zeker met een baby die draait (vanaf een paar maanden) kan je niet meer weglopen. Dus als je dan iets snel moet hebben, heb je dat in de buurt nodig.

Denk aan: een uitgelopen diarree poepluier. Of een flinke teug melk die je terugkrijgt en snel wilt opdeppen. Doekjes en spuugdoekjes zijn dan fijn om te hebben. Net als een bakje/emmer/prullenbakje waar je de boel snel in kunt smijten om weer met 1 hand verder te kunnen gaan. Ook een setje reserve kleding wil je snel bijkunnen. Of dan ten minste een rompertje tegen de kou. Verder zijn een aantal smeersels handig in de buurt, zoals billencreme. Maar heel veel meer dan dat ook niet.

Dus als antwoord. Nee, het is niet nodig om een bovenste ondiepe lade te hebben. Misschien vind je het wel handig om ergens in de kast 1 minder diepe lade te hebben. Simpelweg omdat een diepe lade met op de bodem wat dingetjes wel erg zonde is van ruimte.
quote:Sanmi schreef op 29 september 2009 @ 22:05:

Dat van die voeten is echt zo. Wij hebben een box waar je ook je pootjes onder kwijt kan. Als ik mijn dochter dan bij de oppas in de box leg stoot ik altijd tegen de box aan. Zeer irritant.

Kijk ook even naar je kamertje. Wij hebben echt enorm meubels gekocht want we hadden een grote kamer. Nooit bij stil gestaan dat een eventuele tweede in een andere kamer zou gaan liggen. Dat had dus never nooit niet gepast. Oudste moest dus verhuizen naar de kleinere kamer.

Nou, daar noem je dus iets ja. Daar heb ik dan weer niet bij nagedacht over hergebruiken van een commode in een andere kamer voor het geval je een 2e of 3e krijgt. Dan zou je bijna een commode in delen willen die je zelf naargelang behoefte kunt opstellen.

Tjonge, krijgt nog heel wat voeten in de aarde zo he...
Laat ik er vanuit gaan dat er nu 1 kindje komt...... en dat is al heel vreemd in mijn hoofd nadat ik altijd heb geroepen geen kinderen te willen. laat staan nog een kind . Ik ga uit van 1 kindje, mijn vriend ook... Ik ga niet nadenken over hergebruik meubels want de andere kamers in huis zijn allemaal veel groter dan deze kamer....buiten dat kan ik gewoonweg niet zo ver vooruit kijken.....

Dan neem ik vermoedelijk 3 dezelfde lades, dat vind ik ook mooier en dan zorg ik voor mooie vakjes in de bovensta la dat ik daar alles in kan verdelen...

120 is dus breed genoeg geeft Lika weer aan en ik denk nu aan een commode van 160 of 170

Wat zet je eigenlijk nog meer op een commode, met andere woorden, moet ie wel 160 of 170 breed zijn?
DTEEZ!
Djoels, niks hoeft haha. Ben je onzeker haha? Doe gewoon iets wat je mooi vindt en bedenk wat de kast voor functies kan/gaat hebben later on in life. Ik bedoel, wordt dit ook de kledingkast van je kind als het groter wordt?

In het begin verzuipen die mini kleertjes natuurlijk in een grote kast. Maar al snel worden die kleren heul groot en dan past het niet meer in een klein schattig kastje. Dus probeer je ook een beetje voorstelling te maken van de kamer en de meubels als je kind groter wordt.

Of denk je dat je de hele kamer incl. meubels omgooit op het moment dat je kind richting kleuterleeftijd gaat?

Kan het dan een speelkast worden, met ruimte voor bijvoorbeeld een hang/legkast ergens op de kamer. Of blijft dit waarschijnlijk de kledingkast? Of wil je de kast tegen die tijd in de woonkamer hebben staan als soort dressoir? Of heb je allemaal geen flauw benul en zie je dan wel?

Dus, wat wil je zelf, wat lijkt je mooi?

Je kind krijgt al snel bergen speelgoed (trust me) met ladingen knuffels. Die kan je er in het begin vast allemaal in kwijt.
Wat er allemaal op komt te liggen? Doekjes, luiers, cremepjes, thermometer, waskussen, bij het aankleden de kleertjes, na een badje een handdoek, slaapzakje, wellicht een knuffel, nog een knuffel, de favoriete knuffel, de écht favoriete knuffel... Bij het voeden wellicht even de fles en/of flessenwarmer. En wellicht is er dan ook nog plaats over voor je baby.
Ohja, wat zet je er bovenop? Een schemerlampje bijvoorbeeld? Muziekdoos? Plantje? Knuffel? Niks? Was die je op moet vouwen? Voorraad?
quote:kailan schreef op 29 september 2009 @ 22:31:

Wat er allemaal op komt te liggen? Doekjes, luiers, cremepjes, thermometer, waskussen, bij het aankleden de kleertjes, na een badje een handdoek, slaapzakje, wellicht een knuffel, nog een knuffel, de favoriete knuffel, de écht favoriete knuffel... Bij het voeden wellicht even de fles en/of flessenwarmer. En wellicht is er dan ook nog plaats over voor je baby.Je vergeet de babyphone
Misschien is het handig, dat als je kleine groter wordt (jaja dat gebeurd ook en snel ook) dat je er een soort speelgoed kast van maakt.

Dus hou rekening met later, zo maar gezegd.

Nou we maken je het niet makkelijker.
.
Poehhhhhhhhhhhh

Ik word echt nerveus waar ik allemaal aan moet denken..

Alle meubels die ik heb kosten geen ruk (makertjes en krijgertjes ) ..... ik knap ze zelf op en ze gaan mee tot wanneer ze meegaan.. Als ik over een paar jaar naar een andere kamer moet gaan omdat de baby geen baby meer is, kan ik zomaar niets meer willen gebruiken uit deze kamer..... Dat bedoel ik met daar kan ik nu niet over nadenken, dat wordt me echt te gortig... Gezien het feit dat de meubels ook geen ruk kosten is het ook niet erg om over een paar jaar weer alles nieuw aan te schaffen (en dan nieuw in de zin van dat ik zelf weer ga opkalefateren waarschijnlijk )

Nou als ik zie wat er allemaal op moet, dan is die grootte die ik aangaf helemaal niet zo verkeerd....

Onzeker ben ik eigenlijk niet over de commode...... over die baby wel... maar dat is een ander verhaal.
DTEEZ!
.
Inderdaad een slimme om die bovenste lade 2 lades te maken ivm dat je er naast kan staan....

Ja dat is slim!

Ik ga dat ook eens opschrijven!
DTEEZ!
Langleve het forum Djoels en moederschap, want die onzekerheid blijft je bij.
Ik ga dromen over commodes..... ik ben moe!

Bedankt voor alle tips tot zover!
DTEEZ!
Djoels toch. Dan krijg je zo'n pronkstuk van een kast. Handgemaakt. Klapper uit de eerste hand. Een ding dat je je kind mee wil geven in later leven. "Kijk eens schatje, mijn eerste commode. Lieffff he. Hier lag ik als humpie op. Kun je het je voorstellen? Heeft ene vriend van m'n moeder zelf in elkaar geknutseld. Voor ons beebje (streelt liefkozend de dikke buik)"

En jij ontaarde oma in spe is in staat om de eigengemaakte commode weg te doen

Ontaard ben je

*p.s. kan me voorstellen dat je je er geen voorstelling van kan maken. Ahjo, komt goed. Ook met de baby. Het groeit en bloeit (bijna) vanzelf. En die kast, dat zie je dan wel weer over een paar jaar. Niks mis met een ontbrekend visionair gen.
Trusten trouwens
Schouderklopje, moet erg lachen om je posting.. leuke forummert ben je toch! Trusten!
DTEEZ!
Hier zou ik onder geen enkele voorwaarde een plank boven de commode hebben gehangen. Besef je goed dat je kind daar ook op ligt/zit/staat/stuitert als hij ouder is (1-3 jaar). Dus hangen aan de plank kan levensgevaarlijke situaties opleveren. Ook staan op de commode en dan zijn/haar hoofd stoten is niet fijn. Erop proberen te klimmen lijkt me zeker niet ideaal.

Dat trapje wat ze op het kdv gebruiken onder de commode is handig maar joh, krukje ernaast en je hebt hetzelfde effect. Als ze kunnen traplopen kunnen ze ook wel klimmen.
quote:Djoels schreef op 29 september 2009 @ 22:51:

Schouderklopje, moet erg lachen om je posting.. leuke forummert ben je toch! Trusten!

Oh, euh, dankje

Zwieber. Het kán natuurlijk dat je zo'n kind hebt. Alleen de mijne is niet een echte stuiterbal, dus heb nooit problemen gehad met willen klimmen op of hangen aan plankjes. Als je wel zo'n kind hebt, zou ik inderdaad het plankje weghalen. Maar daar is het eerste jaar toch zeker geen sprake van?

Succes Djoels met het doorgeven van je maten vandaag. Ik hoop dat een nachtje erover slapen tot leuke inzichten heeft geleid. Wordt vast een prachtige kast!
Aan het einde van het eerste jaar wel zeker. Maar het ligt aan je kind uiteraard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven