Kinderen verplicht mee laten helpen in huishouding?

02-10-2009 18:08 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:

Van huis uit ben ik gewend dat je als kind van jongst af aan je steentje bijdraagt in de huishouding. Vanaf dat we een jaar of zes waren moesten mijn zus en ik zaterdags een uurtje helpen; stofzuigen etc. Verder vind ik het normaal dat kinderen de tafel dekken en helpen afruimen. En vanaf middelbare school-leeftijd kun je best je eigen kleding strijken.

Nu komt mijn vriend uit een 'heel ander nest'. Hij heeft tot zijn 25e thuis gewoond en zijn moeder deed echt alles voor hem. Toen mijn vriend een paar jaar geleden op zichzelf ging wonen, had hij dus geen flauw benul van hoe je iets schoonmaakt?!

Ben wel benieuwd hoe jullie dat doen; laten jullie je kinderen meehelpen? Vanaf welke leeftijd, wat voor klussen etc.?
Natuurlijk helpen de kinderen mee. Als je kunt lopen kun je ook stofzuigen. Ze houden hun eigen kamers schoon, dekken en ruimen de tafel af, vullen de vaatwasser en sommigen doen de was of koken af en toe.
Kind is hier 4 en moet zijn eigen speelgoed opruimen

helpt mee met autopoetsen (altijd een groot feest)

maakt netjes de vloer schoon als er geknoeid is.

En hij doet het irritante bukwerk want ik niet met mijn rug kan.

Tafel dekken (maar we eten bijna nooit aan tafel) Hij helpt wel altijd met alles weer terug naar de keuken te brengen.

Overigens is het, behalve speelgoed opruimen, niet verplicht, hij doet het gewoon uit zichzelf.
Mijn kinderen van 3 en 5 helpen ook mee in het huishouden. Mijn dochter kicked op het helpen stoffen, mijn zoon moet stofzuigen en samen doen we de was. Tafel dekken en afruimen hoort er ook bij. Net als de eigen troep opruimen aan het einde van de dag. Wanneer je zo jong begint vinden ze het eigenlijk vanzelfsprekend.
Ik moet ineens aan een vriendinnetje van de lagere school denken. Daar was het 'iets strenger' dan bij ons thuis; die had 's ochtends voor het naar school gaan al de aardappels geschild voor het hele gezin a 6 personen!

Dat vind ik wel een beetje ver gaan.
Mijn kinderen ruimen hun speelgoed op , maken hun eigen bed op, en helpen de tafel afruimen.

Dochter van 8 helpt mee met wat andere klusjes, tafel afnemen en slaapkamer aanvegen/stofzuigen.

Mijn 5 jarige zorgt dat de poezen altijd brokjes en vers water hebben.

Samen halen ze soms een paar kleine boodschappen( AH hier om de hoek)

Ik vind het heel normaal dat ze mee helpen.
Ik hoor wel vaker mannen die blijkbaar thuis nooit iets hebben hoeven doen. Volgens mij was die van mij zelf ook niet heel huishoudelijk actief toen hij nog bij zijn ouders over.

Gelukkig denkt hij over dit onderwerp hetzelfde als mij, gewoon mee laten helpen die koters!
Niet aan tafel eten?? Dat vind ik raar...

Ik vind dat je kinderen bij moet brengen, dat opruimen er bij hoort, iedereen moet dat kunnen!
Zoon (bijna 4) helpt mee met stofzuigen, omdat hij dat helemaal geweldig vindt om te doen, dochter (2,5) wil altijd helpen met koken (aardappels in het water doen, kruiden toevoegen, etc).

Verder moeten ze: speelgoed opruimen, meehelpen de tafel dekken en afruimen en als ze wat geknoeid hebben (ranja of melk of zo) dan moeten ze dat even opvegen.
Mijn dochter van 20 maanden "helpt mee" met de tafel poetsen na het eten en met de aardappels wassen als ik ze aan het schillen ben.

Dit laatste wordt over het algemeen nog wel 1 waterballet, maar de pan gaat dan op tafel met water er in, ik schil ze en geef ze aan haar, waarna zij ze in de pan mag doen. Ze vindt het geweldig.
Mijn man heeft thuis ook nooit iets hoeven doen. Want schoonmoeder is nogal ouderwets en vindt dat mannen dat niet hoeven c.q. kunnen. Daarvoor zijn vrouwen en haar jongens zouden later natuurlijk een vrouw vinden die voor haar jongens zou zorgen. Ze is dus ook niet zo blij met mij......

Als ze een dochter had gehad had ze die alle fijne kneepjes van het huishouden geleerd.

Het is niet meer dan normaal dat iedereen zijn eigen taak heeft in het huishousen, ongeacht leeftijd en geslacht. Wij hadden week corfee. De ene week was ik aan de beurt de andere week mijn zus. Volgens mij werkte dit goed.
quote:Esfa schreef op 02 oktober 2009 @ 18:14:

Mijn kinderen van 3 en 5 helpen ook mee in het huishouden. Mijn dochter kicked op het helpen stoffen, mijn zoon moet stofzuigen en samen doen we de was. Tafel dekken en afruimen hoort er ook bij. Net als de eigen troep opruimen aan het einde van de dag. Wanneer je zo jong begint vinden ze het eigenlijk vanzelfsprekend.

Hoe moet ik dat stofzuigen zien? 5 jaar oud en dan stofzuigen? Lijkt me een beetje zwaar voor zo'n kleintje.

Ik ben helemaal voor meehelpen hoor. Ik moest dat vroeger ook, en mijn broers ook.

De kinderen van mijn vriend hoeven helemaal niks te doen van pap en mam... doodirritant. Ze doen dus ook echt niks. Ja, hun bord na het eten op het aanrecht zetten zodat pa het kan opruimen en afwassen. Tandenpoetsen is ook zo'n issue. De spiegel zit altijd onder de spetters (nooit geleerd om hun mond dicht te houden tijdens het poetsen) en altijd klodders tandpasta in de wasbak. En het gewoon verdommen om het even weg te halen.

Ze weten echt niet hoe een stofzuiger werkt, de was kunnen ze nog niet eens fatsoenlijk ophangen (echt waar!) Opvouwen kunnen ze ook niet (oh ja, ze zijn 16 en 13) Hun tas inpakken voor een weekendje weg of vakantie, nee dat doet mama wel. Is maar goed ook want ze vergeten anders de helft.

Het zit me nogal hoog zoals je ziet maar het is echt heel erg hier. Ik ben hard bezig om er verandering in aan te brengen. Maar mijn vriend werkt nog niet heel erg mee, en het zijn mijn kinderen niet dus .... pa doet alles. Ik vind dat je je kinderen (ook) voor later als ze groot zijn opvoedt en alles wat ze van jongs af aan meekrijgen is mooi meegenomen. Kan je ze met een gerust hart op kamers laten gaan wonen.
Nou niet doen alsof het zulke moeilijke dingen zijn. Mijn man en ik hoefden vroeger ook niets en we hebben het toch echt gered.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik had vroeger zo'n kinderformaat bezem en dan hielp ik op mijn manier als moeders bezig was.

Later is dit allemaal wel veranderd en kwam het er op neer dat mijn moeder eigenlijk veel te veel deed vergeleken met de rest.

Ik heb nu een neefje dat gek is op elektrische apparaten, met name op stofzuigers. Als hij ergens op bezoek is loopt mij meteen naar de stofzuiger (ik zeg: stimuleren )

Mijn mening: leer ze van jongs af aan dat het erbij hoort en doe dingen samen. En hoe groter ze zijn, hoe grotere taken ze aan kunnen (alleen even boodschappen doen, etc)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Ratteke schreef op 02 oktober 2009 @ 18:42:

[...]

Hoe moet ik dat stofzuigen zien? 5 jaar oud en dan stofzuigen? Lijkt me een beetje zwaar voor zo'n kleintje.Gaat prima. Het lange deel van de stofzuigerslang verwijderen en niet te hoge eisen stellen aan het resultaat.
quote:wuiles schreef op 02 oktober 2009 @ 18:47:

[...]

Gaat prima. Het lange deel van de stofzuigerslang verwijderen en niet te hoge eisen stellen aan het resultaat.Hahaha, ok, en ze daarna de hemel inprijzen!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2009 @ 18:44:

Nou niet doen alsof het zulke moeilijke dingen zijn. Mijn man en ik hoefden vroeger ook niets en we hebben het toch echt gered.

Precies, ik hoefde ook nooit wat te doen maar kan aardig poetsen.

Dochter 3 ruimt een beetje op en maakt schoon als ze iets omgooit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2009 @ 18:44:

Nou niet doen alsof het zulke moeilijke dingen zijn. Mijn man en ik hoefden vroeger ook niets en we hebben het toch echt gered.Het huishouden doen is niet moeilijk maar vaak wel vervelend. Ik vind het belangrijk dat zij niet alleen delen in de leuke dingen maar naar vermogen ook delen in de vervelende dingen. Bovendien maken ze aanzienlijk minder rommel als zij weten dat ze het zelf weer mogen opruimen of schoonmaken.
Dit doet me denken aan een stukje uit een show van Harrie Jekkers.

Vraagt zijn vriendin hoe hij zijn koffie drinkt.

Hij: hoe ik mijn koffie drink? zijn er meerdere mogelijkheden dan? Mijn moeder brengt me altijd mijn koffie, weet ik veel wat ze er in doet.

Dus zij belt zijn moeder; hij drinkt het blijkbaar met suiker.

Neemt ie een slok en zegt: gets, dit is echt niet te zuipen!

Zegt zij: je moet wel roeren.

Hij: ROEREN?!?

Dat deed zijn moeder dus ook altijd voor hem.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:wuiles schreef op 02 oktober 2009 @ 18:50:

[...]

Het huishouden doen is niet moeilijk maar vaak wel vervelend. Ik vind het belangrijk dat zij niet alleen delen in de leuke dingen maar naar vermogen ook delen in de vervelende dingen. Bovendien maken ze aanzienlijk minder rommel als zij weten dat ze het zelf weer mogen opruimen of schoonmaken.

Hun tijd komt vanzelf wel. Net zoals die van mij pas kwam toen ik op mezelf ging.

Ik vind het belangrijker dat ze me spontaan helpen als ze zien dat ik het druk heb dan dat ze iets doen omdat het stomweg van me moet.

Bovendien blijken ze zich écht goed te kunnen redden als ze alleen thuis zijn ; geeft ze ook de kans dingen op hun eigen manier te doen ipv de mijne.

Het is niet zo dat ik alles achter hun kont op ruim, maar hier geen verplichte taken / beurten .
Het lijkt me niet meer normaal dat je je kinderen leert dat opruimen en schoonmaken erbij hoort. Mijn jongens van 3 en 5 gaan gewoon mee in het proces. Als ze zooi maken, ruimen ze het op. Als ze knoeien met drinken, pakken ze een doekje. Lijkt mij de gewoonste zaak van de wereld eigenlijk.
quote:flint schreef op 02 oktober 2009 @ 18:57:

Het lijkt me niet meer normaal dat je je kinderen leert dat opruimen en schoonmaken erbij hoort. Mijn jongens van 3 en 5 gaan gewoon mee in het proces. Als ze zooi maken, ruimen ze het op. Als ze knoeien met drinken, pakken ze een doekje. Lijkt mij de gewoonste zaak van de wereld eigenlijk.

Dat vind ik toch iets heel anders dan ze mee laten helpen in het huishouden, eigenlijk.

Daar versta ik tafel dekken, afwassen, strijken, boodschappen, bed afhalen en opmaken , ramen zemen, keuken of de plee soppen, gras maaien, koken , etc. onder.
Bianca, wij zijn later van die schoonmoeders die door hun schoondochters verfoeid worden omdat we onze jongens niet hebben geleerd hoe je moet schoonmaken

Oudste moet helpen met zijn speelgoed opruimen en sinds kort laat ik hem zelf zijn bord naar de keuken brengen. Helpen koken vindt hij wel leuk (groente wassen en in de pan gooien), maar daar houdt het dan wel mee op.

De jongste vindt het geweldig om te swifferen, dus die mag gerust zijn gang gaan. Echt schoon wordt het er niet van.

En verder verwen ik ze nogal als ik het zo lees.
quote:MarijeMarije schreef op 02 oktober 2009 @ 19:07:

Bianca, wij zijn later van die schoonmoeders die door hun schoondochters verfoeid worden omdat we onze jongens niet hebben geleerd hoe je moet schoonmaken

Komt mooi uit, ik heb toch al een hekel aan ze , al ken ik ze nog niet eens
quote:wuiles schreef op 02 oktober 2009 @ 18:12:

Natuurlijk helpen de kinderen mee. Als je kunt lopen kun je ook stofzuigen. Ze houden hun eigen kamers schoon, dekken en ruimen de tafel af, vullen de vaatwasser en sommigen doen de was of koken af en toe.Hahaha, die van mij kon met 9 maanden lopen! Ik zal hem es gauw aan de stofzuiger zetten! (is nu bijna 1)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven