Kinderen verplicht mee laten helpen in huishouding?

02-10-2009 18:08 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:

Van huis uit ben ik gewend dat je als kind van jongst af aan je steentje bijdraagt in de huishouding. Vanaf dat we een jaar of zes waren moesten mijn zus en ik zaterdags een uurtje helpen; stofzuigen etc. Verder vind ik het normaal dat kinderen de tafel dekken en helpen afruimen. En vanaf middelbare school-leeftijd kun je best je eigen kleding strijken.

Nu komt mijn vriend uit een 'heel ander nest'. Hij heeft tot zijn 25e thuis gewoond en zijn moeder deed echt alles voor hem. Toen mijn vriend een paar jaar geleden op zichzelf ging wonen, had hij dus geen flauw benul van hoe je iets schoonmaakt?!

Ben wel benieuwd hoe jullie dat doen; laten jullie je kinderen meehelpen? Vanaf welke leeftijd, wat voor klussen etc.?
quote:nouschi schreef op 02 oktober 2009 @ 18:50:

[...]

Precies, ik hoefde ook nooit wat te doen maar kan aardig poetsen.

Dochter 3 ruimt een beetje op en maakt schoon als ze iets omgooit.Ik ook niet. Heel af en toe de afwas. Met frisse tegenzin deden we dat dan.
Trouwens......... ik durf te wedden dat als ik mijn zoons leer hoe ze ramen moeten zemen ( met een scheutje ammoniak ) ze zo'n truttebolletje treffen die persé wil dat ze zemen met een rauw ui ; zoals háár moeder .

Dus wat is het nut?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
idee? bedoel je niet ui?

Te snel, sorry!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2009 @ 19:08:

[...]

Komt mooi uit, ik heb toch al een hekel aan ze , al ken ik ze nog niet eens
quote:Nammma schreef op 02 oktober 2009 @ 18:34:

Niet aan tafel eten?? Dat vind ik raar...

Hoezo?
quote:Liv schreef op 02 oktober 2009 @ 19:11:

idee? bedoel je niet ui? Ja, las het . Geen idee hoe ik op idee kwam.
Ramen zemen met een ui?

Belangrijkste schoonmaakles waar ik op het moment met de jongens (oudste) aan werk, is het schoonmaken van de leuter. Zal die schoondochter me later vast in dank afnemen
quote:MarijeMarije schreef op 02 oktober 2009 @ 19:13:

Ramen zemen met een ui?

Belangrijkste schoonmaakles waar ik op het moment met de jongens (oudste) aan werk, is het schoonmaken van de leuter. Zal die schoondochter me later vast in dank afnemen

Denk ik ook, ja.

Als je zorgt dat het een aardige vent wordt loopt dat huishouden samen doen later vanzelf wel. Ik geloof namelijk niet dat je van in je jeugd niets doen een vervelend karakter krijgt. En niet mee willen helpen is geen kwestie van verwend zijn , maar van een te groot ego. En dáár maken we hier korte metten mee. Er kan maar één ego het grootst zijn
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2009 @ 19:12:

[...]

Ja, las het . Geen idee hoe ik op idee kwam.Vast iets Freudiaans
quote:MarijeMarije schreef op 02 oktober 2009 @ 19:13:

Ramen zemen met een ui?

quote:Liv schreef op 02 oktober 2009 @ 19:19:

[...]

Vast iets Freudiaans Ja, vást!
Het verhaal van Dahlia vind ik heel herkenbaar.

Blijfgewoonbianca; het gaat mij er niet zo zeer om dat je het anders niet kan ofzo, maar meer dat je ervan bewust bent dat je met zijn allen in een huis woont en ieder daar zijn verantwoording in heeft.

Toen ik in een studentenhuis ging wonen, kon ik zo de mensen eruit halen die thuis wel eens wat hadden gedaan.

Was wel lachen, kwam er een jongen van 17 bij ons (5 meiden) wonen en die had echt nog nooit een toilet schoongemaakt en geen flauw idee hoe dat moest?!
Iemand schreef dat het op een gegeven moment vanzelf komt (BGB denk ik)

Dat is in het gezin waar ik vandaan kom niet helemaal zo. Wij legden nooit dingen terug, want moeders ruimde 's avonds alles op.

Ik ben nog steeds een sloddervos en mijn broers ook, omdat het niet echt in mijn systeem zit om dingen meteen terug te leggen na gebruik.

(ik kan het mezelf wel aanleren natuurlijk, maar tot op heden is dat nog niet geheel gelukt helaas)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2009 @ 19:21:

[...]

Ja, vást!Is dat een cynisch antwoord? (waar die smiley op slaat, weet ik verders ook niet precies)
quote:zonnetje76 schreef op 02 oktober 2009 @ 19:26:

Het verhaal van Dahlia vind ik heel herkenbaar.

Blijfgewoonbianca; het gaat mij er niet zo zeer om dat je het anders niet kan ofzo, maar meer dat je ervan bewust bent dat je met zijn allen in een huis woont en ieder daar zijn verantwoording in heeft.

Toen ik in een studentenhuis ging wonen, kon ik zo de mensen eruit halen die thuis wel eens wat hadden gedaan.

Was wel lachen, kwam er een jongen van 17 bij ons (5 meiden) wonen en die had echt nog nooit een toilet schoongemaakt en geen flauw idee hoe dat moest?!Eh, nou en? Ik wist dat ook niet, maar ik leer snel gelukkig!
Naturrlijk moeten kinderen een steentje bijdragen aan het huishouden. Zowel jongens als meisjes. Ze moeten leren om verantwoordelijkheid te dragen en dat ze niet in een hotel wonen.

Zelf kom ik uit een nest waar de jongens bediend werden en mijn zusje en ik dat moesten doen plus nog vele andere huishoudelijke taken. Dit is niet erg maar wat genant om je vader en broer op hun wenken te bedienen... Bah.

Zelf heb ik 2 zonen en reken maar dat zij al vroeg mee moesten helpen. Zo gauw ze konden lopen moesten ze hun eigen kleren in de wasmand gooien. Zielig? Echt niet, ligt eraan hoe je het aanpakt. Belonen met een aai en zeggen hoe groot ze al zijn. Idem dito met speelgoed opruimen.

Beker drinken op... Op de aanrecht zetten. Spelenderwijs meehelpen met stoffen, afdrogen etc.

Jong geleerd is oud gedaan.

Nu moeten ze om de beurt afwassen of afdrogen (vanaf dat ze 6 waren), ieder één keer in de week koken (vanaf hun 16e). Hun eigen kamer schoonhouden (met hulp toen ze 10 waren, zonder met 12) en hun eigen was opvouwen. Dit doen ze nu ongeveer 3 jaar.

Ze zijn 16 en 20 nu.
quote:Liv schreef op 02 oktober 2009 @ 19:29:

[...]

Is dat een cynisch antwoord? (waar die smiley op slaat, weet ik verders ook niet precies)Tuurlijk niet ; ben bloedserieus.
quote:Nammma schreef op 02 oktober 2009 @ 18:34:

Niet aan tafel eten?? Dat vind ik raar...

Ik vind dat je kinderen bij moet brengen, dat opruimen er bij hoort, iedereen moet dat kunnen!Héérlijk met een bord op schoot op de bank eten. Nu eten we de warme maaltijd meestal aan tafel, maar soms dus op de bank, vind ik niets raars aan!
Ja, jemig, als we was in de wasmand gooien meetellen en bekers terug zetten in de keuken , dan hebben die van mij het ook héél zwaar en ben ik lekker opvoedkundig bezig.

Ik denk ook dat mijn moeder ons niets / niet al te veel liet doen omdat ze graag wilde dat het gebeurde zoals zij het wilde . Mijn lat ligt ook hoog ; no way dat ik het goed vind dat ze ongestreken, met valse vouwen erin gestreken naar buiten gaan zolang ze thuis wonen. En die kans lijkt me groot

Wij zijn trouwens allemaal vele malen netter dan onze wederhelften, die wél moesten helpen thuis.

Dus kennelijk is een goed voorbeeld voor sommigen tóch genoeg.
Ik moest vroeger soms van mijn moeder de badkamer schoonmaken, en dat vind ik voor een twaalfjarige te ver gaan. En daarbij komt dat mijn broer dat niet hoefde (en ook niet iets anders). Ik was daar toen al pisnijdig over, maar kan nu ook nog verhit raken over deze onrechtvaardigheid. Als ik kinderen zou hebben zouden ze alletwee gewoon hetzelfde moeten doen (idd dingen zoals afwassen, opruimen, kleding in de wasmand, stofzuigen als ze wat ouder zijn), maar zeker geen onderscheid tussen jongens of meisjes.
ik heb een ex gehad die ook zo'n type was die niks deed.

hij vond het werkelijk belachelijk dat ik wel mn steentje bij moest dragen toen ik nog 'thuis' woonde. hij was in de 20 toen zn ma nog al zn schone was netjes op stapeltjes in zn kast legde.

ik was t er vroeger niet altijd mee eens, maar vind het nu heel normaal dat mijn zusje en ik mee moesten helpen.
wij eten heel vaak met bord op de bank, stoel bij de salontafel terwijl we een gezelschapsspel doen. Soms eten we aan de keukentafel maar de eettafel is voor de post en computer. Lekker logisch dus...
quote:zonnetje76 schreef op 02 oktober 2009 @ 19:26:

Was wel lachen, kwam er een jongen van 17 bij ons (5 meiden) wonen en die had echt nog nooit een toilet schoongemaakt en geen flauw idee hoe dat moest?!zulke types heb je idd. overal wel. ik vind dat zwaar triest.... net als mn ex dus die t al belachelijk vond als ik ff de tafel moest dekken vroegah...
Mijn 3 kinderen van net 7, bijna 12 en 3 helpen na gelang hun leeftijd en al dan niet hebbende van huiswerk elke dag mee in het huishouden, dat vind ik trouwens normaal ook.

De oudste en middelste ruimen zo goed als elke dag, zonder dat we het meer hoeven te vragen trouwens, de afwasmachine in en uit en zetten deze aan. Helpen met tafel dekken moet ook als ik laat uit mijn werk ben, cirka 2 keer in de week is dat. Verder moeten ze hun eigen kamers bij houden, hun kleding in de wasmand gooien, als ze uit school komen hun jassen en tassen opbergen en hun schoenen in de gang neerzetten. Het opruimen van eigen speelgoed als ze ermee hebben gespeeld vind ik ook normaal trouwens. Daarbij gaat mijn oudste zo nu en dan even voor me naar de winkel als ik iets vergeten ben. Het gaat hier heus niet altijd allemaal zonder slag of stoot, maar ik blijf volhouden, en vind het gewoon belangrijk dat kinderen hun deel leren bij te dragen in het huishouden. Het is hier nu eenmaal geen hotel :-)
Ik weet nog dat mijn broer op kamers ging wonen. Ieder moest 1 dag in de week koken... Mijn moeder kookte dan die dag dat mijn broer moest koken en dan kwam mijn broer het ophalen..

Ik kookte al vanaf mijn 13e 5 dagen in de week maar dat deed ik dus niet, dus deed mijn moeder het maar.

Gelukkig heeft dat niet lang geduurd want mijn broer werd best wel uitgelachen en terecht...

Hij kon er eigenlijk niets aan doen.. Hij wist niet beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven